Igår hørte jeg på et foredrag om karbo og mental helse. Ekstremt mye info på kort tid, men ellers meget bra! vimeo.com/27961539
På slutten av foredraget ble det nevnt noe som jeg husker fra lesing om anti-aldring; proteininntak bør begrenses til akkurat å dekke kroppens behov! Resten av kalorier fra fett.
Men hvordan i huleste kan jeg komme opp i 80-90% fett?? Selv om jeg elsker smør-smaken, er det grenser for hvor mye smør jeg orker å ete alene eller ved siden av annen mat.
Eneste fettet jeg aldri får nok av er det som sitter på spekeskinke.. men er alt for lite av det, selv om jeg leter fra de feiteste skinkene når jeg handler.
Derfor har jeg lyst å begynne med rå bacon! Eneste bekymring i den forbindelse er den dødelige parasitten Trikiner. Men alt jeg leser tyder på at sjansen i praksis er lik null, så da kjører jeg på...
Vurderer å skjære strimler og tørke på 50 grader i stekeovn, for å få rett konsistens a-la spekeskinke/beef jerky. Kanskje pensle med litt chili-saus.. mmm!!
Kommentarer/ideer/erfaringer?
Research:
"Innenlandssmittet trikinose hos menneske har ikke vært rapportert i Norge siden 1980."
"Trikiner finnes sporadisk hos husdyr i Norge og ble sist påvist i to svinebesetninger slaktet i Tønsberg i 1994. Dette var første påvisningen hos svin siden 1981."
-http://www.vetinst.no/Faktabank/Alle-faktaark/Trikinose
Har enda ikke hatt hverken lyst eller trang til å spise rått bacon.
Sunne fettkilder er nøtter, frø, fet fisk, olje, kokos, etc. Rått bacon er vel ikke akkurat det sunneste fettet......
Proteinbehovet vårt ligger vel på 20-25 % og karber på minimum 5 %, så jeg skjønner ikke helt regnestykket ditt....
I et gram fett er det 9 kcal.
I et gram protein eller KH er det 4 kcal.
I tillegg er det ikke like mange gram protein som det er anntall gram kjøtt... Det samme gjelder fett og KH i de fleste tilfeller.
Du behøver altså å spise omtrent halvparten av mengden fett, som protein for å få i deg like mange kcal.
Om du spiser en god middag med 2-300g fisk eller kjøtt, riktige grønnsaker til og en god fet saus på er du langt på veg.
Kutt ut brød og spis heller en omelett (gjerne med bacon om du vil), men stekt i smør og helt med litt fløte pisket i eggene.
Brok olje som dressing på salaten, rømme som dip, pass på at du bruker helfete meierprodukter, ha fløte i kaffen (eventuellt sammen med cocosa).
Og til slutt. Gå inn på Diett.no og legg inn maten din der. Kakediagrammet gir en veldig fin oversikt over hvordan du ligger an. Så kan du justere etterhvert :)
Det fnnes en nybegynnertråd her inne et sted også, forhåpentligvis lett tilgjengelig. (LCHF på 3 min tror jeg den heter:confused:)
Print den ut og heng på kjøleskapet. Det var det første jeg gjorde i allefall når jeg startet på lavkarbo.
Heisann - takker for svar :)
@BenteR: Både protein-behov og hva som er sunnest fett er vel ekstremt omdiskutert.. hvis du går inn på de ulike diettene tviler jeg på at mange er 100% enig. (Så foreslår vi tar de diskusjonene en annen gang.)
@shailene: Liker ideen. Pistasj har vel også rikelig med fett.. Men koster ikke macademia ca 500kr/kg??
@FrkMagre: Takk for intressante råd :D
Røkt bacon inneholder forresten mye nitrosamin, som er [b][/b]kreftfremkallende. Så ville heller gått for ubehandlet kjøtt, kanskje det finnes en mer "naturlig" type bacon hvis du insisterer på å spise mye av det..?
Pistasj inneholder dessverre ganske mye karbohydrater. Samme med peanøtter og cashewnøtter. Pekan nøtter og valnøtter kan man spise en god del av da, hvis du syns macadamia er for dyrt.
Nei nei pistasj inneholder ikke mye karbo. De norske pakkene er feil-merket! Jeg har vært i kontakt med nøttefabrikken for å få de til å korrigere merkingen sin, og de bekreftet feilen og unskyldte seg med at de bare kopierte det produsenten sendte. (Jeg har kjørt store mengder pistasj uten problemer med ketosen, så det var derfor jeg undersøkte saken nærmere.)
Du har forøvrig helt rett ang. cashew og peanut! Cashew er ok i små mengder, mens peanut bør unngåes ifølge Dr. Rosedale.
Hvis du er villig til å skjære opp selv, så er det ofte en del mer fett på pæreskinker eller spekeskinker du kjøper hele stykker av - siden du liker det fettet. Og jo billigere skinker jo mere fett ofte.
Jeg spiste rått bacon som barn de gangene jeg klarte å snike meg til det. Godt er det i alle fall :p om det ikke er så sunt.
Har søkt litt på nettet om det sjøl, for jeg liker også pistasje:p
Men det er oppgitt veldig forskjellig fra sted til sted. Ett sted sto det bl.a 8,2 g og et annet 16,1. Og det er jo en forskjell, kan man si...
Ja, virkelig. Det er ikke så innmari farlig, for vil jeg ha pistasje, så spiser jeg det jo. Ikke verste måten å eventuelt falle ut av ketose på! :p
Men jeg har inntrykk av at det generelt er en del feilmerking av nøtter, frø, belgefrukt o.l. ute og går.
Eller kan det hende at det faktisk varierer? Med sort eller voksested? (Altså det er sikkert ulike varianter av pistasjnøtter også på samme måte som det er ulike sorter jordbær eller epler eller ... )
Kan det være at enkelte skriver det totale karbohydratinnholdet, uten å trekke fra kostfiber..? Var jo "litt" forskjell mellom 16 og 8 gram. Sånn i tillegg til naturlige variasjoner i næringsinnhold, mener jeg.
Er nok feilmerking. Fikk bekreftet dette på mail ang. kokos fra ICA f.eks. Jeg har tenkt tanken om forskjell fra sort til sort, men ICA innrømmet at de hadde gjort en feil. Mye forskjellig merking med frø, bønner, nøtter som du sier ja, verre enn det meste annet.
De sjekker ikke klimaforhold og jordsmonn og sort på hver enkelt lille plantasje, eller kjører tester for hver bonde....
En plante har heller ikke såå mye variasjoner at en sort plutselig inneholder det dobbelte med karber.
Tilbake til dette med bacon, skinke osv... er det noen som vet hva som skjer med evt. trikiner o.l. ved speking/tørking? Nå er vel ikke akkurat bacon spesielt langtidsspeket, men jeg drev og tenkte på å lage spekeskinke på loftet....
Det har jo blitt laget spekemat her i lang tid, uten at våre forfedre tenkte på trikiner ved speking/røyking?
Forresten leste jeg en artikkel (for en god stund siden) om at i godt modne skinker så er fettet mye sunnere enn i ferskt svinekjøtt, fordi det er brutt ned på noe vis. Ikke vet jeg, da... det kan godt være slik at den artikkelforfatteren hadde et bestemt syn på hvilke fettyper som er bra og dårlige.
Jeg vet ærlig talt ikke! Men jeg prøver å finne ut! :D
Jeg har spist en mengde med røkt, spekt og tørket mat opp igjennom. Faren min røker fisk selv, og speker og tørker elg- og reinkjøtt bl.a., så det har faktisk vært fast innslag, f.eks. til grøt og som snacks, og noe jeg har spist ofte i min ellers Toro-befengte oppvekst.
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om trikiner, før nå, og har det ikke vært et tilfelle av det siden åttitallet, så tror jeg at jeg ville følt meg ganske trygg (men jeg er muligens matnaivist, særlig i tro på at f.eks "bacon" tilført røkearoma holder seg like lenge i kjøleskapet som bacon som faktisk er røkt. Jeg burde per nå ha en mage av stål).
Dette med f.eks. speking var jo i hin tid en konserveringsmetode, og gjort sånn at kjøttet ikke skulle bli dårlig på en tid man ikke hadde mulighet til å fryse det.
Men angående trikiner, av hva jeg leser så er det visst vanligst når kjøttet ikke er godt nok tilberedt, og faktisk så er den vanligste måten griser blir smittet på å spise rotter som bærer smitten ..! Med den type dyrehold vi har i dag, så høres det ganske lite risikabelt ut.
Spekemat tilberedes i en periode på 10-12 dager eller mer, og mesteparten av denne tiden er det i salt under lokk. Mulig jeg er naiv, for jeg har heller ikke funnet noen info om hvor lenge trikiner kan leve i dødt vev, men det høres jo ganske sikkert ut!
Yea, enig med Charisma (det er rimelig trygt her i landet, egg og kjøttdeig er jo også mye mindre utsatt for salmonella enn på kontinentet, selv om det er større sjanse her). Jeg tenkte som så, at sjansen for å finne trikiner er latterlig lav, og kanskje speking hjelper ytterligere på i de få tilfellene som finnes (min teori var da, at folk har spist speket kjøtt i all fortid her, også da trikiner var et problem).
Jeg tror jeg skal prøve å lage spekeskinke, fenalår og pinnekjøtt, siden jeg synes sånt er spennende :)
Fant noe 'kyst-bacon' igår som var nesten bare spekk. Skar det i fine skiver og la de i langpanne på 50 grader. Smakte på et par idag, men syntes de var litt vassne enda. Skrudde opp til 100 men da ble de mer stekt i konsistensen (smakte supert, men ikke akkurat hva jeg var ute etter her!)
Akkurat nå tenker jeg på om jeg kan lage min egen 'tradisjonelle' bacon.
Eller 'speket sideflesk' siden jeg klarer meg uten røyk-smaken (som også er litt kreftfremkallende?). Eneste som bekymrer er tørkeprosessen, siden det regner støtt her. Men kan vel fyre litt ekstra i den perioden. Ser for meg at jeg kan kjøpe frossen tynnribber (til 25kr/kg?) og dompe de direkte i stampen med saltlake. Blir jo utrolig billig bacon! Dessuten kan jeg bruke Helios saltet, som inneholder de mineralene som vanelige saltprodusenter fjerner og selger separat. Hmmm.. hvis alle går igang med speke-planene sine må vi definitivt ha en egen tråd om det!
@zincite: Ja, jeg er alltid på leting etter 'feit' spekeskinke, og har lagt merke til det samme!
@Photobscura: Du har rett i at det er mye feil-info i omløp! Vi bør lage en egen tråd om fettinnhold i ulike nøtter, der vi henter inn data fra ulike kilder og sammenligner!
@Alynna: Tror en av linkene jeg la inn forteller om speking og trikiner. Forøvrig kan jeg nevne at årsaken til at salt dreper levende organismer er at væskeflyt gjennom cellemembran alltid går mot den siden med høyest saltinnhold. Kalles 'osmosis'. Du kan si at høy salt-innhold tvinger alt vann ut av celler.
(Samme i kroppen på ulike nivåer. F.eks. hvis du eter salt mat, vil vann strømme inn i mage/tarm fra resten av kroppen, og resultatet kan bli diare.. derfor de bruker salt ved detox-prosesser der hele tarmen skal tømmes i en fei.)
Takk takk :) kjenner til osmose og konservering ved speking, jeg bare har null greie på overlevelsesevnen til trikinger, vet igrunn null og niks om de :P Skal sjekke ut linken. Har ellers skjønt at det eneste som kan bli et problem ved speking, er mugg, og da skal man sjekke skinken ofte de første ukene, og også ellers, og vaske med sterk saltlake på en klut, om men finner noe.
Om det kommer priskrig på ribbe igjen skal jeg sannelig forsøke pancetta også, om nom :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.