< Tilbake til oversikten

Veik i kroppen

mamma_møø sa for siden:

Har gått på lavkarbo i omtrent en mnd, max 20 g karbo i døgnet. Men fremdeles føler jeg meg så ... fatigue ... veik ... svekket, liksom, i muskler og kropp. Trodde det skulle gå over etter hvert, men det har det ikke gjort. Jeg blir så fort fysisk sliten i kropp og knær og føtter og hode.

For ordens skyld: Jeg er i ekstremt dårlig form, har vært det lenge, men nå blir jeg helt pumpa og gåen i knærne av å gå opp en trapp med 20 trinn. Og det ble jeg ikke før lavkarbo-tiden. Og jeg er veldig trøtt og sliten, og å jobbe etter lunsj med noe jeg trenger å bruke hodet til er supertungt.

Kan det fremdeles være at kroppen skriker etter karbohydrater? Er det pga lavt blodsukker (btw: hva innebærer egentlig lavt blodsukker? Er det en følge av lavkarbo? I mitt hode er det det, men det er ikke sikkert det er sånn).

Andre som har disse erfaringene? Hva gjorde dere for å "bli bedre"?

Yrla sa for siden:

Det tar tid for kroppen å omstille seg til fettforbrenning.Jeg merket bedring etter 7 uker eller noe. Ja, den skriker etter karbo, siden den er vant til det. Du kan gi den nok grønnsaker.

Carisma sa for siden:

Prøv å øk på fettet, og husk å drikke masse vann.

Yrla sa for siden:

Du vet ikke hvor mye fett hun inntar, så det blir litt ute i lufta-råd, synes jeg.

mamma_møø sa for siden:

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor mye fett jeg spiser, men vi har blant annet fløtesaus/creme fraiche/ rømme til middag ofte, pleier å ha jarlsbergost i salaten til lunsj, spiser egg og bacon til frokost et par-tre ganger i uka, spiser baconsnacks i helgene ... vi er ikke spesielt forsiktig med fettinntaket. Men kan sjekke noen dagers mat på diett.no for å se om fordelingen er grei.

Vann kan jeg alltids bli bedre med, drikker nok egentlig ikke nok vann.

mamma_møø sa for siden:

Sju uker??? Uff... Får holde ut!
Spiser masse grønnsaker; alltid salat til lunsj og mye grønt til middag. Kan ikke øke så mye heller, da går karb'ene over 20 gram. Kan eventuelt kutte noe annet for å øke grønnsaksmengden, skal se litt på det.

smgj sa for siden:

Sjekk at du får i deg nok mat. Hvis ikke - sjekk forholdet mellom fett og protein. Du vil ha nok protein i kosten, men ikke i overflod. Sjekk at du drikker nok vann. Har du manglende tørstefølelse så bruk flasker sånn at du vet du får i deg iallfall et par liter. Om ikke vann så mild, grønn te.

Du spiser vel ketolysevitaminene, eller andre vitaminer siden du ligger så lavt i karbohydrater? Du forlanger store omveltinger av kroppen din nå så husk å gjøre det lettest mulig. Ikke tenk så mye på trening. Beveg deg det du orker, men ikke press. Trening kan du ta siden når forbrenningen din har kommet igang igjen. Sørg for å få nok og god søvn.

Ellers kan det ta opptil to måneder før kroppen får igang fettforbrenningen. (Om du ikke har kommet gjennom til da er det sannsynligvis noe annet som bremser, men ikke ta den sorgen på forskudd.)

Ja, du har sannsynligvis lite drivstoff surrende rundt i blodbanen nå. Men du vil ikke fore på med karbohydrater på dette stadiet når du har holdt ut så lenge, fordi du vil lære kroppen din å bruke fett som brennstoff, ikke bare karbohydrater. Du er på vei til å få cellene dine til å gjenkjenne fett som brennstoff, ikke bare som noe som skal lagres.

Stå på - du er nært å bryte gjennom, tror jeg.

Carisma sa for siden:

Ut av lufta? Jeg har holdt på med dette, og vært på forumet, i 7 år. Det er definitivt ikke ut av lufta råd. I overgangsfasen trenger kroppen å vite at den får energi selv om karbohydratene kuttes. Da må man øke på fettet og lære den å brenne det. Og vann er viktig så ikke avfallstoffene hoper seg opp.

Hvis du ikke veier maten vet du ikke når du får i deg 20g.

Ser du følger Atkins, har du vært gjennom induksjonen?

shailene sa for siden:

Da jeg begynte med lavkarbo første gangen ble jeg faktisk veik, svimmel og uvel fordi jeg spiste for mye fett. Pøste på med alt for mye majones og kokosolje, trodde at jo mer fett jo bedre, og ble bedre når jeg kuttet litt ned på det. Så det kan jo gå begge veier også. Vil anbefale at du skriver ned hvor mye fett du faktisk får i deg, så ser du jo om det kan være for lite eller for mye :)

Chamomilla sa for siden:

Håper du holder ut og at du føler deg bedre snart! Kokosfett kan være en kilde til rask energi om det nå er slik at du ikke spiser nok fett, men start i det små. Søk evt. på tråder her inne om kokosolje/kokosfett.

Yrla sa for siden:

Grunnen til at du følte deg veik den gangen kan bunne i den kjente omstillingsprossesen bare. Men enig i at å pøse på med for mye fett ikke hjelper( når kroppen ikke har skjønt å bruke den ennå likevel?).

shailene sa for siden:

Ja, det er mye mulig! Følte meg utrolig syk og svak. Prøver faktisk å øke fettinntaket mitt gradvis selv nå, jeg har nok ligget litt for lavt i det siste i frykt for å bli så dårlig igjen.

mamma_møø sa for siden:

smgj: Tusen takk for langt, oppklarende og oppmuntrende svar. :blomster:
Jeg holder ut, og håper det går over snart. Skal prøve å få bedre oversikt over det totale næringsinnholdet i maten, og ikke bare karb'ene.

Carisma: er i grunnen på induksjon enda, men i går skeiet jeg ut med litt rørte bringebær (bær og sukrin). Så strengt tatt er jeg vel kanskje på vei fra induksjon og til neste trinn - selv om meningen var å være på induksjon litt lenger.

Jeg er ikke like nøye med å veie alt jeg spiser lenger, men jeg vet sånn ca hvor mye 100 gram agurk, 50 gram ost, 200 gram brokkoli osv er, for jeg veide nøye i starten. Det er ikke krise om det blir 17 karber èn dag og 22 neste dag - men stort sett har jeg nok lagt på 18-19.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Pass på at du får i deg nok fett, passe mengde proteiner og nok vann. Karbohydratene dine skal i all hovedsak komme fra varierte grønnsaker.

Kanskje er du av de som trives best på litt flere karbohydrater pr. dag, men prøv å hold ut litt lenger før du øker på, det kan som noen skriver her oppe, ta flere uker før kroppen skjønner at den har mye energi tilgjengelig.

Yrla sa for siden:

:) Alle burde bruke diett.no innimellom så de blir sikrere på hvor de ligger. Det er kjipt å være usikker.

macadamia79 sa for siden:

Andrine, er det deg? :D

mamma_møø sa for siden:

er nok ikke andrine, nei! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.