Hei, nå har jeg lest litt rundt på forumet, men ikke klart å finne svar på spm mitt..
Hvor mye maltitol innholdig sjokolade ( feks sjokoladeprinsen eller sukkerfritt ) bør man spise for å sjekke hvorvidt det påvirker mitt blodsukker når jeg skal måle?? holder det med noen ruter, eller må jeg spise 100 g ?
Ser at de fleste som tester spiser enorme mengder og helst flere typer, har dette noe å si?
Jeg tenkte å sjekke blodsukkeret for å finne ut hvor mye det påvirker meg om jeg skal bake en kake eller "godteri" til jul. Hvorvidt det har noen nytte å bruke disse "sukkerfrie" alternativene eller ikke..
Har aldri testet blodukker/maltitol så jeg aner ikke hvor mye du må spise. Men - hvis du skal bake eller lage godis, kan du jo bruker sukrin/sukrinmelis som har GI null, eller tagatose som har GI 2 :)
Har aldri hørt om noen som bruker maltitol når de baker selv. Tror det er et sukkeralkohol som du stort sett finner i ferdige produkter (sjokolade, enkelte barer, annen godis etc). Veldig mange bruker stevia - både til baking, til godis og som tilsetning i vann.
Vet ikke om dette hjalp deg........... :)
Nå tenker jeg på baking som i sjokoladekaker og laging av konfekt etc. Ofte nødvendig med sjokolade framfor kakao for å få rett resulatat synes jeg. og ja, man kan jo lage sjokolade selv, men om det er mulig for meg å bruke maltitol eller tagatose sjokolader så gjør jeg gjerne det fra tid til annen.
Tror ikke det er mange som har gjort det sånn "gå vitenskapelig til verks"!
Jeg har testet med Cola zero og en sukkerfri sjokolade, da. Et glass brus ga meg ingen stigning i det hele tatt.
Testet rett før jeg spiste ca 50g sjokolade(mer enn 2 timer etter siste måltid), så rett etter og så hvert kvarter i 3 timer! såre fingertupper
Så og si ingen reaksjon i det hele tatt for min del, men vet noen har stigning.
Tenker du må opp i ca 50g sjokolade for å være sikker på at det ikke bare er naturlige svigninger som vises!:)
vet bare at jeg har sett det i trondheim et sted.. men husker ikke hvor..
jaja, oppdatering på blodsukker..
startet på 5,1 og 40 min etter steget til 6,0..
regner med at det ikke har noe å si at jeg gjorde dette på relativt tom mage.. leeenge siden jeg har spist..
men klarer ikke vente lenger med middagen, så jeg har vel konkludert med at det ikke er så smart med maltitol.. æsj altså, jeg som hadde lyst på sukkerfrie jelly beans på kino..
noen som vet om folk reagerer på tagatose slik som maltitol??
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.