< Tilbake til oversikten

Hellstrøms blomkålsuppe (melkefri)

Photobscura sa for siden:

Jeg må bare poste denne! Så et av programmene hans på nett-tv hvor denne ble laget til en ung jente med diabetes, og jeg måtte bare prøve. Ikke hadde jeg trodd man kunne lage så vanvittig god blomkålsuppe uten fløte/rømme!

Som en personlig alterering så hadde jeg i både olivenolje, og en BRÅTA meierismør, for å gjøre suppa mer mettende og lchf-vennlig. Jeg fant ikke reker, så jeg kjøpte krepsehaler, og jeg droppa brokkolien av ren latskap ... Men fy flate! Den ble helt utrolig! :sikle:
Kan forresten også si at det kan være en fordel å koke suppa med lokk på. Men hey, tjukk suppe er godt det også! :D

• 1 blomkål
  • 1 løk
  • 1 purre
  • 6 dl vann eller grønnsakskraft
  • Olivenolje
  • 1 brokkoli, lag små buketter
  • 2 ss gressløk, finhakket
  • 200 gr pillede reker
  • 1 ts Curry
  • Salt og pepper

Kutt blomkål i biter. Hakk løken og purreløken(bruk bare det hvite på purreløken). Fres alt i en kjele med litt olivenolje. Tilsett kraft eller vann. La det koke til blomkålen er mør. Kjør så suppen i en blender eller bruk en stavmikser til suppen er helt glatt. Du kan eventuelt sile den. Smak til med salt og pepper.
Stek rekene raskt i en varm panne med litt olivenolje og krydre med salt, pepper og curry, gjør det samme med brokkoli.
Anrett på tallerken med reker og brokkoli og hakket gressløk.

Kanutten sa for siden:

:sikle: I Irland spiste jeg suppe ørten ganger hver dag. Suppe der er noe annet enn suppe her til lands. ALL suppe, selv om det var kremet suppe inneholdt ikke melk/fløte. All suppe var laget på grønnsaker og kraft ++ for deretter bli most. Nyyyydelige supper!

Dietta sa for siden:

Hvis jeg ikke allerede hadde spist så hadde det blitt denne i dag altså :ja:

Og jeg er nesten bitter for at jeg er mett! :D

Kanutten sa for siden:

Skal prøve denne i morgen! Og btw; krepsehaler har mer smak enn reker så jeg skal ha krepsehaler jeg også!

Bønna200 sa for siden:

Kan det funke med kylling istedenfor reker/kreps? Jeg er allergisk... Men suppa hørtes så god ut:)

Alynna sa for siden:

Vil da tro at det skulle gå bra. Forresten, breiflabb er den fisken som minner mest om skalldyr i smak og konsistens. Dyr, men noen små biter breiflabb lett grillet eller frest kjapt i smør er ordentlig gourmetmat om man skal kose seg :) Skulle tro det også ville fungert.

Bønna200 sa for siden:

Takk for tips! Men jeg tåler ikke noe som lever i vannet... Så jeg får prøve meg med kylling, selv om det blir en helt annen smak:)

Jeg tror i grunn det meste kan funke. Sikkert sprøstekt bacon i biter også. Men jeg må si at curry- og chillystekt krepsehale var nydelig!
Bare pass på å ha kjelen i f.eks. utslagsvasken eller et sted hvor det går an at det spruter litt om dere bruker stavmikser. ;) Jeg burde seriøst skaffe meg noe slag plastlokk med hull i jeg som lager så mye pureer o.l., og nå tydeligvis melkefrie, men kremete supper! :D

Alynna sa for siden:

Ja, sprøstekt bacon må være kjempegodt :) Bacon og blomkål er jo såååå godt sammen :)

Bønna200 sa for siden:

Curry er jo kjempegodt til kylling:) Skal prøve meg på denne i morgen.

Tror jeg bruker blender, så slipper jeg søl;)

Carisma sa for siden:

Jeg trodde det var isgalt som lignet mest? Den spiser det samme som endel skalldyr, og tar smak av det.

Alynna sa for siden:

Det stemmer, men det er vanskeligere å oppdrive her i Osloområdet i alle fall :rolleyes:

Uer smaker litt slik også, dypvannsfisk, men er mer flakete og mindre spenstig i konsistens. Ikke at det er feil igrunn.

Skulle ønske fisk var billigere :( Hadde prøvd ut mye mer da.

Kanutten sa for siden:

Uer?? Smaker ala reker??? Overhodet ikke enig! Uer har egen nyyydelig god smak. :ja: Rundstekt uer er nydelig, det samme er nystråla uer. :sikle: Fikk lyst på...

Carisma sa for siden:

Jeg har kjøpt det på ultra på brynsenteret. Vil tro fiskeriet på youngstorget har også.

Holtappen sa for siden:

Denne så god ut :D skal prøves, og er lagret. Takk for at du deler :D

nellie sa for siden:

Blir lunch i heimen i dag:) Til store og små.
Gleder meg for I :hearts: blomkålsuppe!

nellie sa for siden:

Har selvfølgelig glemt purre da.. Får bruke vårløk, selvom det ikke helt blir det samma.

nellie sa for siden:

Maaan den var god!:sikle:

Ja, ikke sant! Ååååh, jeg vil også ha!

nellie sa for siden:

Ja, fy søren. Ble veldig overrasket. Synes jo blomkålsuppe er veldig godt generellt, men denne var jo helt fantastisk.

mysil sa for siden:

Dæven døtte, denna suppa var sjukt god!! Også så mektig da, men det er vel min skyld som slang oppi en skvett med fløte og kutta litt ned på krafta :)
Skal garantert lages mange ganger :)

Så bra! Jeg pøser på med massssse smør! Mettes skal det. ;)

mysil sa for siden:

Hadde i masse smør jeg også, blei så mett at jeg har vondt i magan, hehe :p

Drømmepie sa for siden:

Må nok prøve denne jeg også en dag ja :ja:

Drømmepie sa for siden:

Skal lage denne idag :sikle:

Bønna200 sa for siden:

Hadde ikke i noe smør, jeg. Men det var godt, altså:)

Siden jeg er allergisk for alt som lever i vann og brokkoli, stekte jeg opp kylling og blomkålbuketter med curry.

Blei snadder:ja:

Krøllerellerei sa for siden:

Tusen takk for at du deler! Denne skal jeg ha til middag i morgen, har vært og handlet inn nå. Gleder meg!

langaard sa for siden:

Denne suppen kan varieres i det uendelige med forskjellig tilbehør:)

Glorfinia sa for siden:

Jeg bare lurer, denne bråtaen med smør, er det den usalta varianten? Kan tenke meg det blir litt for salt om det er vanlig salta smør. Eller kanskje jeg bare overvurderer mengden en bråta tilsvarer? :p

Å salte gjør jeg uansett til slutt, så det er overhodet ikke noe problem å bruke vanlig meierismør. En bråta var vel kanskje 100-150 gram i hele suppa?! Jeg skjærer av med ostehøvel, og mener bestemt at en avskjæring veier 8-10 gram.

Åh... snadder! Dette var mat for mons! Beste suppa ever!

Glorfinia sa for siden:

Salting gjøres selvsagt til slutt, men jeg lurte på om det fort kunne bli for salt med bare smøret, det var derfor jeg spurte. Men jeg har laga suppa nå, og den ble slettes ikke for salt. :)

Drømmepie sa for siden:

Ble ikke suppe! Hadde ikke blomkål :lol:

Er det mulig :lol:

Bra bra! Jeg tror jeg i tillegg til smøret i hvert fall har en ts salt. Er jo mye suppe! :D

Hehe! En smule essensielt med blomkål, ja!

Jeg er mett ennå jeg.
forundret

Spiste en god skål i 6 tiden i går.

Den er ganske mettende, i hvert fall om man har en del smør i! :)

Samboeren lo av meg og sa, du, det er ikke risgrøt! Det er ikke normalt med suppe med smørøye, hehe.

Pfft, folk har hver sin personlige oppfatning av "normalitet". :D

Kanutten sa for siden:

HER viser Hellstrøm hvordan suppa lages. :ja:

Drømmepie sa for siden:

Glemte å kjøpe blomkål i dag også!!!! Må huske det i morgen :ja:

Vil også være mett i mange mange timer :D

Glorfinia sa for siden:

Takker! :)

Matglad sa for siden:

Muligens et teit spørsmål men med curry menes da karri?

Nja, det skal vel liksom være det samme, men stort sett det norske krydderet du finner som heter karri er oftest mye tammere enn curry fra India eller Pakistan, synes jeg. Jeg pleier å kjøpe curry fra Rajah, da hot madras curry-powder som oftest er å finne i innvandrerbutikker. Eventuelt kan du bruke norsk karri og blande i litt ekstra chili og spisskummin for å gi den litt mer spenst.
Curry er uansett ikke en eget krydderurt, men en krydderblanding bestående av diverse skarpe krydderurter.

Lava sa for siden:

Tenkte prøve denne idag, har alt unntatt reker, kanskje svi litt bacon i stedet for.

Bønna200 sa for siden:

Den er veldig god med karrikrydret kyllingfilet også. :ja:

Lava sa for siden:

Tja, hva skal jeg si??

Ingen høydare her, lite blomkålsmak, kan være pga valg av buljong.. Veldig tykk. Valgte å spe med litt mer vann, men likevel. Hadde som sagt ikke reker til, men bacon og brokkoli. Greit nok, men blir nok ikke gjentatt med det første.

Ktotheaia sa for siden:

Denne virket kjempe god :-) Må testes

langaard sa for siden:

Den er god ;)

beths sa for siden:

Anbefaler Tinas blomkålsuppe på det sterkeste (bytta ut melka med en pk fløte). Den desidert beste jeg har smakt, med litt chili og lime i. Tina er hun svenske kokken som har kampanjer med Kiwi nå. Bare å google "Tina blomkålsuppe"

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.