Jeg vet at det er spurt mye om ketosticksene, og at utslag er utslag. Jeg tok ikke disse testene før jeg var i ketose, så jeg har ikke sett en helt nøytral stick. Jeg får nå i dag og i går helt, helt lyserosa svakt i midten på testområdet. Hvordan vet jeg med sikkerhet om det er beige eller utslag? Noen med bedre erfaring enn meg...
Om jeg spiste for mye karbo, var det evt for 3 dager siden. Kan det gi utslag flere dager etter? Jeg spiste kålrot...
Håper noen kan svare, er litt usikker... og blir litt stressa... :)
Å stresse forandrer ikke det spøtt på fargen, det er i allefall helt sikkert ;)
Ikke så mange alternativer enn å vente til i kveld og skvette litt på pinnen igjen da :)
Hvorfor er det viktig for deg å bruke sticks? De viser jo bare hvor mye ketoner du har i urinen, og ikke det spøtt om hva som skjer i kroppen av fettforbrenning.
Kanskje jeg har misforstått, men trodde klue med ketolysekuren fremfor andre kurer er at når man er i ketose, så forbrennes fett lettere. Dersom jeg ikke skal være i ketose, så kan jeg like så godt drive med LCHF eller noe annet for å gå ned. Jeg valgte ketolyse for jeg tror at det er mest ekstremt, ergo mer effektivt. skal jo ned 40 kg, som er sinnsykt mye syns jeg, så trenger noe effektivt for å ikke miste motivasjoen...
Du har vel blitt fortalt et x-antall ganger at det ikke er tilfelle at kroppen nødvendigvis bare lemper av seg fettet, bare fordi at du er i ketose? Det avhenger av MYE annet.
Vel... du har allerede tatt over 1/8-del av det du skal ned da... Det er vel bra effektivt det? ;)
Det er ingen automatikk i at "lavest mulig karbohydrater gir raskest fettforbrenning". Noen kropper slår seg vrange uten en viss mengde karbohydrater, andre kommer igjennom det synes det fungerer fint. Det som er cluet er å finne det som passer deg, akkurat nå, best. Kanskje er det ketolyse, kanskje er det Hexeberg eller Atkins eller PB. Og ulike dietter er også mer enn bare mengde karbohydrater. Hva, og hvordan man spiser kan også ha innvirkning, vil jeg tro.
Ketose er forøvrig ikke noe magisk, det betyr bare at kroppen ikke hhar karbohydrater igjen å forbrenne. Du kan komme i ketose om du er syk og spiser lite, sover lenge eller er gravid og kaster opp også f.eks.
Det er sammensetningen av maten som teller.
Som Nellie og andre sier, det er ikke en magisk greie som gjør at overvekta renner av om en er i ketose.
Bruk heller tiden på å spise etter ketolyseprinsippene, om det er den du vil følge. Trives du ikke med å spise ketogent, kan du lese deg opp litt på andre retninger og finne noe du trives med :)
At du lar papirstrimlene skape stress er definitivt noe som kan være med å hindre negang. Stress er en gedigen patystopper for mange!
Senk skuldrene, finn fristende oppskrifter, event følg menyforslaga i Ketolyseboka og nyt livet :D
Når du sier det sånn (1/8-del) så blir jeg glad. For det har jo ikke vært så vanskelig. Jeg er en person som liker fasitsvar. Hvilken kur er best? Jeg vet at dette er noe jeg må finne ut selv, men hadde vært kjekt med en fasit som gjaldt for alle syns jeg.
Ja, kanskje det. Skal kjøpe en ny boks om dette ikke endrer seg. takk :)
Ja, jeg vet det ikke er noe magisk, men likevel, det er jo et poeng å være i ketose...
Jeg har ikke prøvd så mange av de oppskriftene, og den menyen frister lite utenom det med egg og fisk. Men noe riktig må jeg da ha gjort, siden jeg går ned. Jeg er jo fortsatt ny i dette gamet, og blir nok tryggere, slike som dere, etterhvert. Jeg skal prøve de greiene man putter i deigene isteden for hvetemel en dag, men er skeptisk til å prøve noe jeg ikke kjenner. Men meg om det! Takk for hjelpa folkens ;)
Men er det noen av dere som har fått beige-utslag og vært 100 % sikker på at dette er beige? altså ikke noen utslag?
Men det hjelper deg ikke ned i vekt å bruke disse stixene. De forteller deg om du har OVERSKUDDSketoner i urinen. Man kan fint være i ketose og ikke ha overskuddketoner, og får da ikke utslag på stixen. Hva gjør du om du ikke får utslg da, får panikk?
Jeg synes Torkil burde selge disse stixene med en stor trekantadvarsel, de har skremt opp så mange folk her inne at det er tragisk. Folk setter all sin litt til stixene og glemmer nesten å spise riktig, fordi de en dag ikke fikk utslag.
Spis slik det står i ketolyseboka at du skal spise, slapp av og la kroppen ordne opp.
Jeg opplevde å ikke få utslag til slutt, da jeg spiste som strengest etter Skaldemann( masse kjøtt og fett og nesten bare grønt som pynt) og gikk ned 1kg i uka eller mere, fikk ikke utslag etter to uker på den kosten, og det var definitivt ikke fordi jeg ikke var i ketose.
Du vet det at kroppen er ikke en maskin.:) I teorien skal den gjøre ditt og datt, enkelt og greit, men ting som f.eks stress, salt, for lite søvn, for mye søvn, for mye trening, for lite trening, for mye mat, for lite fett, for mye ditt, for lite datt osvosvosv spille inn. Søtningsmidler, frø, nøtter, for mye ost, melkeprodukter. Du vet aldri hvordan du reagerer på forskjellige saker og ting, før du har holdt på en stund.
Du startet jo en tråd hvor du spurte etter folks erfaringer med ketose og der så du kanskje at de aller fleste har brukt goooood tid på kiloene, selvom de har vært i ketose. De fleste raaaaser ikke ned. Noen gjør det, heldige dem. Og noen har ikke noe særlig effekt av ketose i det hele tatt. Jeg f.eks går minimalt ned med minimalt med karber og mye mer ned med rundt 50. Vi er forskjellige og kroppen er ingen maskin.
Anyways. Du har ikke vært her inne lenge, så det er vel ikke så lenge siden du startet og du har gått ned over 6 kilo. Det er dritbra. Fortsett sånn som du gjør, ikke stress over sticken. Den er egentlig totalt overflødig. Helt unødvendig. Du trenger den ikke. Ingen trenger sticken ift ketogen slanking. Jeg forbanner den som fant på at den var en god idè i denne sammenhengen.:p
hehe... Jeg smiler :) Skjønner poenget ditt! Jeg kan se at du er trygg i dette og det er supert! Jeg kommer vel dit jeg også. Takk for at du sier det er dritbra at jeg har gått ned, alltid artig å høre! Jeg skal slutte å mase om disse forbannende sticksa, haha ;)
Ja, ketose kan gi en raskere vektnedgang. Som sagt kommer man i ketose fordi kroppen ikke lenger har karbohydrater å forbrenne for å få energi. Den må da finne andre kilder. Den velger da enten fett eller muskler. Vi ønsker jo at den skal brenne fettet, derfor er det viktig at maten er rett sammensatt og at karbohydratene ligger på et minimum. Når der er sagt er det ganske individuelt hvor lavt man må ligge.
Fettet brytes ned til ketoner som kroppen bruker som brennstoff i stedet for karbohydratene. Noen ganger trenger kroppen mye energi og bruker dermed opp alle ketonene, men som oftest er det igjen et overskudd som kommer ut via svette, ånde (ketoseånden...) og urin. At stixen ikke viser ketoner kan være så enkelt som at kroppen din trenger mye energi disse dagene. Prøv å øk på med fett for å se om det gir utslag på stixen igjen, slik at ikke kroppen begynner å tære på musklene.
hvilke muskler? :visemuskl hehe... Takk for bra forklaring :) Jeg har mensen, kanskje det er derfor også? Ikke vet jeg, men skal ikke stresse så mye med det lengre... :)
Men om du spiser ca 15 kh om dagen, så er du i ketose samme hva stik'en viser eller ikke. Drit i måle, og spis slik du skal. Du har jo tydeligvis gjort ting rett siden du alt har gått ned 6 kg! Grattis! :D
Enig i at om du vet hva du spiser og ligger på ca 15g kh per dag så er stix overflødig. Jeg synes de er greie om jeg har hatt en lang pause fra ketose og vil se om jeg er inne igjen, siden jeg liker å legge meg lavt på kh de første 3-4 dagene for å få en kickstart der kroppen ikke nøler (med tilhørende hodepine, søstsug osv)
De er ikke nødvendige når man har etablert en fast kostholdsrutine. Har forøvrig også fått dårlige stix fra Apotek1 (standardmerke som alle apotekene fører tror jeg) som bare viste litt farge i et punkt i hjørnet, umulig å lese noe ut av det :S
Jeg har bare kjøpt 2 pakker stix i løpet av 2 år da, hvorav det ene var delvis dårlig.
Men igjen, som de fleste her har sagt, dersom du ungår karbofeller og forstår innholdsfortegnelser, så bare hold deg til 15g kh per dag, da har du litt slingringsmonn mtp feilvurdering, og spis når du vil :) Å tenke noe særlig på kaloriinntaket er i alle fall ikke nødvendig før du har kun 5 kg eller mindre igjen til målet.
Tusen takk for så mye bra tilbakemeldinger Alynna!! :) Setter pris på dette :) Ja, det var på Apotek1 jeg kjøpte de, og det blir rosa i et punkt hos meg også, men i forrige uke ble de mørke over hele. Jeg skrev inn alt jeg spiste på Diett.no før, men ble litt lei det, så derfor syns jeg ketosicksene er fine å sjekke om jeg har spist rett om du skjønner. Er litt vanskelig å ha helt oversikt når jeg ikke veier og måler. Men prøver å holde meg unna karbo helt, utenom grønnsaker, salat og meieriprod. Og annahver dag litt fedon brød med 18 kh pr 100. Spiser da ca 40g.
Ps, noen som vet om et bra lavkarbobrød man kan kjøpe med lav kh? Noen som vet om fedonbrødene er bra med tanke på ketolysekur?
Hva som passer for Ketolysekuren vet jeg ikke (har ikke lest boken), men "Spis deg slank" har gode brød synes jeg :) De ligger på 1.5-2.8 g netto karber/ 100 g.
Jeg kan ikke spise så mye frø og nøtter når jeg skal ned i vekt......litt synd, for de falt i smak hos meg hvertfall. Ellers finner du jo mange oppskrifter på lavkarbobrød du kan bake selv:)
Sunkost her i Sandvika hadde et godt brød med noen karber per skive, grovt regnet. Lettvint, men det var for dyrt for meg. Karins og Nannahs brød er superpopulære her inne, ikke uten grunn! Det er litt styr mtp ingredienser første gang. De tåler frysing veldig godt da, så jeg ville satt av litt tid en kveld til å lage mange brød.
Min metode har vært å droppe diett.no og stix, men jeg ser på øyemål hvor mye jeg bruker, og hodet er en database av næringstabeller her :P
Diett.no er nok mest pålitelig.
Forøvrig slo stixene til igjen i kveld med feilmåling. Første stix'en var litt rosa i hjørnet, neste var lilla :S Samme merke som sist og da var det mer konsekvent. Jeg bestemte meg for å begynne på ketolyse noen dager siden, etter en laaang og fetende ferietur, og da ønsker jeg å vite litt om hva som skjer i kroppen min. Kanskje jeg skal gå og klage på stixene? Ble litt sjokkert over hva Imse sa.
Tilbake til brød igjen; Fedonbrød er ikke så galt siden du regner på karbene, men jeg vil tror du kan kose deg mye mer på de to brødene jeg nevnte, i alle fall om du ikke har angst for brød med korn/frø. Lettere å holde deg i ketose. Nå ser jeg mange ikke sier man MÅ være i ketose, og det må man heller ikke. Men det er en grunn til at mange går på det. Man trenger ikke gjøre det hele tiden. Jeg gikk ned mest per uke i ketose. Jeg går ikke opp på lavkarbo. Du kan være annerledes.
Synes tråden skal handle om hvilken retning du valgte, og da er hovedpoenget at du trenger ikke høyt utslag på stixen hver gang for å være i ketolyse. Igjen, ble overrasket over hva Imse sa, må ha vært virkelig dårlige stix? Ingen trener vel så mye at det aldri kommer restketoner i urinen? Stol mer på det du ser at du spiser, enn stix :)
Kom på en viktig ting (synes jeg), føler du deg god og mett og ikke får blodsukker-spikes, men slapper av og spiser nå og da når det faller deg inn, uten å gafle innpå, så er det et godt tegn på ketose. Og det er også hvorfor så mange trives med det som "slankekur" , fordi lavkarbo krever veldig mye viljestyrke til å sulte seg selv.
Ok, da skal jeg prøve disse :) Tusen takk for tips :)
Takk igjen Alynna, for gode tilbakemeldinger :) Jeg skal prøve Nannahs brød en dag, får bare ikke somlet meg til å handle ingredienser. Skal også sjekke ut det på i Sandvika du foreslo.
Så rart med de stix-a, hm... Går jo alltids an å klage ;)
Hva mener du med å sulte seg på lavkarbo? Mener du at de som ikke er i ketose må sulte seg fra søtbehov?
Skjønner godt hva du mener. Jeg har fått utslag på rosa for 2 dager siden og nå er alt beige, og jeg har ikke gjort noe annerledes.
Men jeg har bestemt meg for å ikke henge meg opp i det, fordi stress kan skape vektoppgang, eller redusert vektnedgang.
Men skjønner godt at du gjerne vil være i ketose og ha max fettforbrenning! Men prøv heller å holde deg til det du gjør, ikke gi opp!!!! For du går vel ned i vekt ennå?
Det kan ikke bare være vann, så da er det nok fett... Ha tålmodighet!
Det jeg sier til meg selv! Man kan ikke bare bytte kur når man han holdt på i 4 uker.
Tro meg, DET funker IKKE!!!
Lykke til videre!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.