Ville bare kvitre litt, for jeg er så glad for at jeg kan spise så mye pesto jeg vil når jeg nå er på Ketolysekuren... Var matlei, etter 3 uker på denne kuren, men med peste ble alt mye bedre. Det gjelder å sette pris på de små gledene, hehe. Noen andre som har slike gleder?
Jaaaaa.... pesto er knallgodt! Og i tillegg kan du spise så mye mozzarella du bare vil, det er jo ikke mulig på lavkalori akkurat. Mmmmm... lager pesto selv med stavmikser når jeg føler for å bruke noen ekstra kroner og minutter på det. Himmelsk! Pesto, mozzarella og tomatsalat! Pesto og mozzarellagratinerte kyllingbryst, pesto og mozzarellapizza... :sikle:
Du kan også lage en lomme i kyllingen, og stappe inn masse mozzarella og pesto! Kanskje en soltørket tomat? Rulle rundt serranoskinke, bacon eller annet snadder, frese i panna og så rett i ovnen 10-15 min?
1 soltørket tomat = 1 tomat? er ikke 1 tomat ca 100 g? 5 g karbo ca? Sjekket bilder på det de viste på matvareguiden og de var ordentlig tørre, ikke i olje, som veier mer, og har samme karboinnhold. Det blir ikke såååå mye, evt kutte i terninger og fordele utover, var det jeg gjorde, så det er sikkert mere type 1/2 per filet egentlig. Er bare olje, krydder og tomat i det jeg kjøper. Det er ikke mye karbo :)
Pestoens karboinnhold varierer ekstremt fra merke til merke fordi det er så lett å ty til fyllstoffer for å lage billig pesto, akkurat som pølser. Nå spiser man veldig lite pesto i forhold til pølser. Lager du selv er det ikke noe tull i det. Det eneste med litt karber i er pinjekjerner og hvitløk. Det går ikke med mye av disse, men en god del parmesan, basilikum, og mye god olivenolje. Sunt som bare det!
Jeg tenkte bare som så at nærlingsinnholdet i en tomat, og i en soltørket tomat, måtte være det samme, så om man har plass til en normal tomat i dagsmenyen sin, så har man plass til en tørket også (istedetfor altså)
Blir ikke færre karber av en tomatsalat m/mozzarella til kyllingen, enn med en tørket inni kyliingen.
Ikke noe mer...
Jeg unner meg litt tomat jeg da, selv på ketolyse. Masse lykopener og godsaker for kropp og gane.
Ja jeg spiser også dulcitatomat daglig, har faktisk ikke veid de og aner ikke hvor mange jeg trygt kan spise. Grunnen til at jeg ikke fortso dette med soltørket=vanlig tomat, er at jeg har kun sett soltørket tomat i olje i butikken. Derfor tenkte jeg at oljen økte karboen, men olje er jo uten karbo. My bad! ;)
Er også glad i pesto, men kjøper den ferdige (Barilla). Syns det er godt å blande i blomkålpuréen noen ganger. Liker også laks eller kylling i en saus av creme fraiche tilsatt litt pesto.
hei igjen :) Jeg kjøpte soltørket tomater i dag, de lå i en pakke rett ved tomatene, husker ikke merket. Der stod det at det var 43g karbo pr 100. Hvor finner du de som bare har samme som vanlig tomat, bare at de er soltørket?
Den rareste gleden min har vært pølser. Jeg er vanligvis ikke så glad i pølser, men var likevel i himmelen da jeg kom over pølser med lite eller ingen karber på meny :D (0,0-0,1) Kommer ikke til å spise pølser ofte av den grunn, men en bra løsning for sønnen min som ikke fikk pølser fordi mamma var på lavkarbo. :p (Vi har det samme til middag, og spiser forskjellig ellers i døgnet)
hehe... Jeg har også funnet disse pølsene. Syns noen var gode, men ikke himmelsk lissom. Men kjekt altenativ i barnebursdag... Så ikke jeg spiser herremåltid mens barna "bare" får pølser...
Hvem av de liker du best da? Det er vel iallefall 5 forskjellige...
Antakelig fordi 100g ferske tomater er ca 2,5 tomater, mens 100g tørre tomater er ... "mange" stk. Karbohydrater oppgis vanligvis pr 100g, ikke pr tomat... Eller noe sånt?
Men en tomat er en tomat enten den er våt eller tørr. :)
De spanske. Chorizo eller hva de nå heter :D De var det en del smak i hvertfall. Har bare prøvd de og urtepølsene foreløpig, men har en pakke med baconpølser som bare venter på helgen :D
Marella: en frisk tomat veier typisk hundre gram. Når den tørkes, inneholder den ca de samme næringsstoffene som en 100 grams frisk tomat, både karber og alt det andre. Selv om den nå kanskje bare veier 10 gram (derav det konsentrerte energiinnholdet). Er den tillsatt mye olje veier den kanskje 20, men det er fremdeles de samme ca 5 grammene med karber i den.
For meg er det hipp som happ om tomaten er med eller uten vann, så lenge den smaker godt i det jeg lager :)
Jeg er kanskje veldig treg i hue, men skjønner ikke dette. Jeg mistenker at de som lager soltørket tomater, tilsetter noe... I følge denne siden: www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=T så er det 2,5 karbo pr 100 vanlig tomat, og 55,76 kh pr 100g. Jeg veide akkurat en hel soltørket tomat, og den veide 10g. Dvs at det er 5,58 karbo i den soltørka tomaten. For å få tilsvarende i fersk tomat, må man spise over 200g. Nå har jeg desverre ikke tomat i huset, men jeg kan ikke se for meg at en fersk tomat veier over 200 gram!! Hva er det jeg ikke skjønner? :)
Ps, tipper det bare jeg som er treg assa... men som sagt, skjønner ikke dette...
Du tenker rett... jeg kan bare svare for "mine" tørkede tomater. Der er 1 "bit" en halv tomat. Og jeg må ha 2,5 sånne for å nå 10g (de er ca 4g pr enhet)... Hvor mye 1 fersk tomat veier avhenger sterkt av type. "Vanlige" tomater er ca 50g pr stk etter min erfaring, men store tomater kan veie det 4-5dobbelte... Dessverre har jeg tatt mine soltørkede ut at originalforpakningen da jeg åpnet dem og inn i en tett zip, så jeg har ikke oversikten på næringsinnholdet der..
Jeg synes dine soltørkede var veldig tunge - er du sikker på at de er helt tørket som de på bildet fra i linken din? Man kan få nesten knusktørre til "halvtørre" tørkede tomater... De må bli forskjellige i "karbohydrat pr 100g".
Jeg har nå diskutert med min man som er økonom... og vi sliter med å bli enige. Min tomat lignet på denne på bildet, men akkurat den jeg har, har bare 43 kh pr 100 på denne. Men uansett, regnestykket blir jo det samme. Det eneste som gjør at jeg forstår dette, er om de tomatene som blir soltørket er sinnsykt store! En tomat er jo en tomat uansett fersk eller soltøket. Så hvor kommer alle de ekstra karboene i fra?
Har sett på et matlagingsprogram der han laget soltørka tomater. Han puttet 1sukkerbit i hver tomat før han tørket de i ovnen. Kansje det er der det ligger? ;)
Hvis du veier en stor moden tomat, så (later vi som) den veier 100 gram. Deretter legger du den i sola og lar den soltørke helt inn. Så veier du den igjen, og da veier den (fx) bare 10 gram. Dette skjer fordi når den tørker, så forsvinner all fuktigheten ut.
Det betyr at du må legge 10 stk soltørkede tomater på vekta for å få de samme 100 grammene som tomaten din veide i utgangspunktet.
Da blir det 10 ganger så mange gram kh i de 10 tomatene som du hadde i den ene du veide i utgangspunktet.
Mulig jeg ikke greier å formulere det jeg har i hodet på riktig måte, men ble det tydeligere nå ? :)
Sikkert ikke godt nok - for øyelikket er hodet mitt fult av feber og snørr og all mulig annen guffe du kan tenke deg :eek:
Men, da kan jeg ikke skjønne annet at svaret må være en kombinasjon av at de tilsetter sukker (eller annet fy, fy) og den konsentreringen man får ved tørkingen :)
Så noen hadde skrevet noe over her ang sukkerbiter inne i tomatene når de ble tørket i ovnen. (Soltørkede tomater - jommen så jeg smør.... :mad:)
Har du prøvd å tørke selv ? Jeg tenker at det kunne vært spennede å gjort - og da vet vi jo at det ikke er sukker etc. i de. Hm.... noe å tenk på, for det er jo så godt..
Kan det være at næringsinnholdet i tomatene er sjekket før de har fått ligget og trekt til seg olje i ukesvis..? Eller er det snakk om knusktørre tomater her?
Hjemmetørkede tomater (på varmluft i stekeovnen og døra på gløtt) er godt, men antakelig veldig dyrt... Det tok lang tid. Og ja, jeg brukte - ikke en sukkerbit - men urlite strøsukker over. Det drar fram tomatsmaken veldig.
Hm... med mangel på sol både hos Marella og hos meg - og med dagens strømpriser så får man legge hodet i bløt.
Jeg fyrer i peisen hver dag - gode forslag på peistørkede tomater mottas med takk :p
Kan godt kvitre litt jeg og!! :) jeg er så glad for at jeg kan spise så masse GOD mat og fortsatt være i ketose :D uten å telle karber og uten å føle at jeg mangler så mye!! :D
Ja, kan bli dyrt i lengden det ja... Peistørkede tomater... Ja, du får si i fra om det blir en suksé ;)
For et herlig bilde, er det deg? Så bra du kan spise deg god og mett uten dårlig samvittighet. Jeg sliter med å finne på variert mat, så er litt lei av det samme akkurat nå, men matlei ble jeg også på høykarbo"kur" ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.