< Tilbake til oversikten

Mat for å få i seg ekstra energi/kcal

Gaupe sa for siden:

Hei dere!

Jeg lurer på om dere har noen tips til mat som jeg kan spise for å komme over dagsbehovet mitt/booste vektoppgangen/bygge kroppen?
Jeg har sukkersyke, så det er utrolig viktig at maten ikke skal inneholde for mye karbohydrater, da jeg blir svært uvel og det blir vanskelig å få seg nok mat igjen.
Nå har jeg brukt atkinsbarer og nøtter som "tilskudd", men jeg er svært opptatt av å spise "rent", og har blitt litt skeptisk til akinsbarene etter å ha lest her inne. (Men ernæringsfysiologen jeg har snakket med, synes de er flotte som tlskudd. Med det er ikke det beste jeg har i meg for magen sin del... Rumle! Au!

Håper dere har noen gode tips! :)

smgj sa for siden:

Jeg hadde vel satset på nøtter og frø til "alt"... Samt lært meg å lage bernaise, majones, pesto osv... og brukt dette til maten. Du kanskje også spise litt erter/bønner uten at det plager diabetesen - eller?

Gaupe sa for siden:

Flott tips dette! Men jeg tenkte mer på som et ekstra måltid som tilskudd den aktuelle dagen hvis jeg har vært i litt ekstra aktivitet.
Erter/bønner må jeg holde meg unna.
Jeg ligger veldig lavt på karbohydratene, fordi om jeg kjenner at jeg får lyst på noe søtt, blir det lett for mye frukt/bær og da får jeg ikke i meg nok mat. (Magekramper/oppblåst/hodepine osv.) :(

Charlott sa for siden:

Hva med å rett og slett spise ekstra mat? En omelett feks? Kokte egg? Osteskiver? Ferdig grillet kyllinglår med rømme/majonesdipp?

smgj sa for siden:

Ah - mellommåltidene mine er baconsvor (favoritten) eller nøtter... Om det er sånt du tenker på (sånn i stedet for "banan etter trening"). Det går også an å hive en kjøttkake/karbonade i en boks og spise kald, synes jeg.

Gaupe sa for siden:

Baconsvor var smart! :)
Takk for tipset!

langaard sa for siden:

Liker du avovado,så er det et supert mellommåltid! (med reker og majones):)

Carisma sa for siden:

Spekeskinke med majones
Kokt egg med majones
Ost og skinkeruller

Tirililltove sa for siden:

Babybel-ost er mine "barer", hvis det er mat i farten du ønsker?

Gaupe sa for siden:

Jeg bruker alle disse forslagene. Da betyr det vel bare at jeg er på riktig "spor".
Delig med en bekreftelse på det. Takk, kjære dere!

:)

VSB sa for siden:

Nannahs knekkebrød med ost eller annet pålegg og smør er noe jeg tar om det har blitt litt lite mat. Også fint for å få opp fettandelen ved f.eks. middag. Enkel matpakke. Kjøpte slike Grete Roede matbokser og noen minibokser på ebay som jeg fyller med smør.

Gaupe sa for siden:

Supert! Takk for søte tips!

Da kan jeg også foreslå denne matboksen: www.amazon.co.uk/Black-and-Blum-Box-Appetit/dp/B004PGAUZ0

Fikk den av mamma til bursdagen da det ble bekreftet at jeg hadde sukkersyke og måtte legge om kosten. Det er utrolig til matglede den har gitt meg! Super til alle slags LCHF måltider, og det er en glede å smøre seg matpakker kvelden før jeg skal på unversitetet. :) Finnes i flere farger og størrelser.
Kos dere! :)

Yrla sa for siden:

Fete oster, ridder f.eks er jo som smør. Har du prøvd gulost med en skive kaldt smør på? GOdt med salt.

Gaupe sa for siden:

Supert! Takktakk! :)

Yrla sa for siden:

Du kan jo forsøke å lage noen barer selv. De er mange oppskrifter å finne om du googler etter det. Ikke så mange i Norge, men i Amerika er det det. Da kan du søte selv med sukrinmelis og unngå magesmerter som av maltitolen i atkinsbarene. Du kan bruke bakekakaopulver, sukrinmelis, olje/smør, proteinpulver/nøtter/frø , fløte etc i.Morsomt å prøve seg fram også.

Gaupe sa for siden:

Nydelig forslag! :)
Et fint avbrekk mellom eksamenslesing og oppgaver er det å kose deg med oppskrifter og baking også. ...Er faktisk lett at det kan blir litt for mye av det... hehe!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.