< Tilbake til oversikten

Lær meg å bruke fløte/rømme

Engledans sa for siden:

Jeg er ikke så flink å få i meg fett.Og har bestemt meg at nå er det skjerpings.Har nå kjøleskapet fullt av fløte, rømme og CF.
gi meg (og andre som sliter) gode råd til å lure inn fett i maten.
Jeg har faktisk begynt å ta litt fløte i teen, krydderte, jeg som egentlig ikke liker melk i teen engang:)

langaard sa for siden:

Rømmegrøt, fløtegrøt,fløtesauser, rømmedipp,dressinger med cf, jeg kan ramse opp i det uendelige:D

Photobscura sa for siden:

-Når du har stekt kjøtt i panne, stek ut krafta med rømme eller fløte. Nam nam!
-Enkel og deilig ostesaus: En boks fløte, et beger philadelfia eller annen kremost, salt og pepper, kok inn til tykk saus. Funker med gulost også, som f.eks kan brukes i lasagne uten pastaplater
-Den perfekte fiskesaus/gratinering; en boks (ca 300 gram) fetaost frest sammen med creme fraiche/seterrømme til en jevn røre, krydret med salt, pepper og rosmarin. Mmmm! Kan spises kald som den er, eller helles over lettstekte laksekoteletter/fileter som gratineres i ovnen i 20-30 minutter på 150 grader
-Enkel, vidunderlig god kyllingrett: kyllingfilet i terninger i en kaserolle med rømme, kremost, tomatpuré, indiske krydder (curry, garam masala etc), løk, paprika, sopp etc.

Ååååå, som jeg savner meieriprodukter! :hylgrine:

nellie sa for siden:

Stek sopp, hell på creme fraiche, la det surre inn, salte og pepre. Nomnom.

Photobscura sa for siden:

OMG. :cool:

nellie sa for siden:

Litt friskere enn den vanlige fløtevarianten. Den er ille god den også altså, men. Deilig med litt variasjon.

Har fått øynene veldig opp for creme fraiche i det siste! Veldig godt å røre inn i supper ala tomatsuppe, paprikasuppe osv.

Engledans sa for siden:

Jeg er ikke soppmenneske, heller ikke grøtmenneske.men fine tips. Jeg pleier å steke kyllingfilet i terninger, og ha i CF og tandoorikrydder, men er litt lei av det.

nellie sa for siden:

Fløtestuet ditt og datt. Spinat, jordskokk, sellerirot, blomkål, brokkoli, løk. Anything.

FrkMarge sa for siden:

Rømme er nydelig som dressing helt alene på salat fx, til fisk osv.
Den er også perfekt å lage dipp av, bare knus noen fedd hvitløk, ha i salt, pepper og evnt andre krydder du liker og kanskje litt sitronsaft = perfekt dipp til osteflak :sikle:
Jeg bruker alltid fløte, rømme og smør når jeg lager saus.
Koker inn fløte sammen med champignon fx (nyyydelig).
Har fløte i bernaisen istedenfor lettmelk og vann (smaker mye bedre).

LindaN sa for siden:

Bland fløte sammen med eggene når du skal lage eggerøre eller omelett. Nam nam! :) Og så steker du selvsagt i smør! :D

bittersweet sa for siden:

Fløtegratinert sellerirot! (Kutt i tynne skiver, stek i pannen sammen med litt hvitløk, legges i ildfastform og helles fløte over med ost på toppen. Stekes i ovnen til selleriroten er mør og osten gyllen..)
Min favoritt: Ferske bringebær med fløte på! (Jeg ELSKER å ha en butikk i bygget mitt, som alltid har ferske bær!)

Engledans sa for siden:

Fløtegratinert Sellerirot høres deiligt ut, må prøves.:)

Yonah sa for siden:

Men må du bruke så alvorlig mye rømme og fløte da? Fett er bra som energi, men fløte og rømme inneholder karbohydrater også, og de blir fort mange med en klunk fløte her og der.

Jeg bruker majones og smør også jeg, en spiseskje majones eller smør gir nesten 100 kalorier, så her blir det for masse fett. Husk at feks eggerøre suger fett, ikke noe problem å få eggerøre av 2-3 egg til å suge opp 2 ss smør uten at det merkes.
En dæsj majones her og der er godt.

Når jeg lager dressing halvblander jeg majones og rømme for å få ned karbene, og får plass til mere grønnsaker.

Majones er lett å lage selv i miksebeger til stavmikser slår du et egg, en liten ts dijonsennep, bittelitt salt og 2 1/1dl kaldpresset rapsolje uten å røre. Så setter du stavmikseren nedi og trykker på knappen og etter noen sekunder har du majones, uten sukker.

Klara sa for siden:

Mmm, her var det mye godt :sikle:

Pisket krem med bær og hjemmelaget lavkarbois er snadder!

Minner også om avocado og fet fisk som fettkilde ;)

Mariann S sa for siden:

Eg eeelskar CF :) Når andre spiser yoghurt, spiser eg CF med hakka nøtter og heimelaga syltetøy, nam nam :sikle:

Tiril77 sa for siden:

Jeg pisker krem med litt sukrinmelis, blander inn litt yoplait 0,0% med blåbær eller solbær, og har oppi masse friske blåbær... mmmmmmm...... Snadder :)

Engledans sa for siden:

Sant,men nå har det blitt så mye rømme,cf og fløte, etter et par svensketurer, skal fryse litt fløte da. Helt ærlig er jeg ikke flink med majones heller, for noen uker sider,rydda jeg i kjøleskapet.Da fant jeg en majonesflaske fra danmark, var der i juni/juli, og den var uåpna asså.Smør er jeg flink til å bruke da, men det er ikke så vanskeligt egentlig:)

Engledans sa for siden:

Jeg bruker majones til nuggets da, eller er jeg ikke så flink til å bruke det.:(

Ruth-Elin sa for siden:

kaffe/sjokolade fromasj
[size=5][/size]
4 egg
2-3 ss sukrin
1 pk fløte
1 dl sterk kaffi
4 plater gelatin
ca 100 gr kokesjokolade 70 %
[size=5][/size]
denne fromasjen er veldig god ,til og med barna elsker den:D

Carisma sa for siden:

Jeg syns det er vanskeligere å lage mat uten fløte/rømme/cf jeg. :o

Engledans sa for siden:

ja, den blir litt kjedelig uten lissom.....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.