LindaN sa for siden:
Nam! :) Jeg lagde gele i går og den har stått i kjøleskapet til i dag, ble dessert med pisket krem til. Fantastisk deilig! :) Også så sunt! :D Det går fint an å kose seg med lavkarbokosthold også! Og ungene elsket den.
LindaN sa for siden:
Nam! :) Jeg lagde gele i går og den har stått i kjøleskapet til i dag, ble dessert med pisket krem til. Fantastisk deilig! :) Også så sunt! :D Det går fint an å kose seg med lavkarbokosthold også! Og ungene elsket den.
ToreH sa for siden:
Gele som du kjøper i butikken i esker?
LindaN sa for siden:
Nei, absolutt ikke. Har ikke funnet noe i butikken som jeg vil si passer inn i det kostholdet jeg følger, ihvertfall. Har laget selv, helt fra bunnen. :) Det var faktisk veldig lett! Og smaker mye bedre enn kjøpe-gele! :)
Link til oppskrift her: fristendelavkarbo.wordpress.com/2011/04/09/sukkerfri-gele/
Jeg byttet ut gelatinplater med gelatinpulver og det gikk helt fint. :)
ToreH sa for siden:
Takk for oppskrift, men ungene mine får gele fra butikken, men til oss selv er det greit med noe annet alternativ. Må jo sørge for at kidsa får energikick inniblant :-)
LindaN sa for siden:
He he... Bare hyggelig. :) Hvis du lager til deg selv, og ungene smaker, så kan det jo hende at de liker den enda bedre enn den fra butikken... ;)
ToreH sa for siden:
De bruker spise det i lager, lavkarb eller ei. Men ønsker ikke dytte lavkarbo på ungene, de trenger det ikke. Men noe får de jo siden vi spiser lavkarbo. Men hysterisk, nei det er vi ikke.
Unga våre er forresten på grensen til å være undervektige, mens foreldrene er hehe, overvektige.
Verste jeg ser er feite foreldre med feite unger. Det er dårlig gjort det, tenker jeg da. (er det feil?)
LindaN sa for siden:
Nei, det er vel ikke feil. Men spørsmålet er vel heller om det er gjort med vilje... Sannsynligvis er det jo ikke det. Tror det finnes mange desperate foreldre som ser at barna blir stadig større og som prøver alle de råd de får fra helsesøster, fastlege osv osv, uten at det hjelper så mye. Da kan det jo være vel verdt å prøve en moderat form for lavkarbo, også på ungene...? Selvsagt finnes det også foreldre som bare fòrer barna med all mulig "drittmat" uten å tenke mer over det. Det er i mine øyne enda verre. Bare sånn for å presisere at det ikke er den gruppen jeg snakker om.
Dessuten, til det du skrev i forrige innlegg; selv om barna ikke er overvektige og ikke "trenger" lavkarbo, er det dårlig gjort å gi dem sukker og E-stoffer istedet for ordentlige bær.....?
ToreH sa for siden:
Enig med du. Neida, forer ikke unga med sukker i utrengsmål. Tror vi kun bruker noe som heter xylitol kjøpt fra iHerb her i huset, eller var det stevia? Husker ikke helt. Det smaker litt mekanisk, men når det er blandet ut er det bare søtlig godt.
Men ungene får sjokolade, is og annet godter i helgene som er kjøpt i butikk. Nå lages det mye lavkarbogodteri her i huset så det blir vel ikke veldig mye kjøpeting. Poenget er vel at vi setter ikke himmel og helvete i bevegelse for at unga skal være på lavkarbo enn så lenge.
Vi har vel det som kan kalles et balansert kosthold og så langt så er hverken den 13 årige datteren eller den 9 årige datteren overvektige, så noe riktig blir vel gjort. Hele familien på morssiden er svært overvektige pga alt for lite mosjon og usunne matvaner (trøstespising og bevisstløs holdning til hva man putter i seg)
Vi foreldre derimot er mer streng på vårt kosthold ift lavkarbo, kona er vel på det jeg vil kalle et ketogent kosthold, jeg er nok mye mer på et svært liberalt lavkarbokosthold.
Newstart sa for siden:
Jeg bruker Eldorado sin gele jeg.... Veldig yammi.:D
LindaN sa for siden:
Er den uten sukker? Hva er i så fall søtningsmiddelet? Alltid spennende med nye produkter! :)
Newstart sa for siden:
Uten tilsatt sukker står det da, men vet ikke hvilket søtstoff som brukes. Sikkkert aspartam. Er ikke det typisk da?
Beskrivelse:
Desserter uten sukker fra Eldorado er gode og enkle å lage. Dessertene er et godt alternativ til alle som ønsker å redusere sitt sukkerinntak.
Næringsinnhold pr 100 g pudding
Energi 27 kj (6 kcal)
Protein 1,5 g
Karbohydrat 0,1 g
Men blir vel kanskje bedre den man lager selv med friske bær men bringebær varianten av eldorado syns jeg er utrolig god. Vaniljesausen også. Jordbær blir litt for skarp syns jeg.:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.