LindaN sa for siden:
...er i dag! :) Og når jeg nå har klart den første dagen, så skal jeg absolutt klare det videre også!
Flere som er i ferd med å slutte eller nettopp har sluttet?
LindaN sa for siden:
...er i dag! :) Og når jeg nå har klart den første dagen, så skal jeg absolutt klare det videre også!
Flere som er i ferd med å slutte eller nettopp har sluttet?
Peppa Gris sa for siden:
Flinka!
Jeg slutta for tre år siden og har aldri angret :)
Nerthus sa for siden:
Argh, sluttet i ti år og SKAL slutte igjen! Et godt råd (litt tidlig kanskje etter en dag hehe) - men A L D R I ta EN festrøyk når du har holdt opp en god stund. Aldri! Det bærs rett til helv... over tid ;)
Heier på deg jeg - de første dagene kan være litt tøffe, men legg merke til hvor smakssansen din forandrer seg - det er ganske kult!
Kan vi kalle deg ikke-røyker allerede nå for å øke motivasjonen tro? ;)
LindaN sa for siden:
Takk, det er så absolutt et godt råd! Har allerede bestemt meg for at jeg ALDRI skal ta en festrøyk! Så sterk tror jeg ikke at jeg er, at jeg tar sjansen på det. :o
Jepp, jeg er en ikke-røyker! :D Har allerede begynt å kalle meg selv det, nettopp som du sier, for å øke motivasjonen. Dessuten er det greit å øve seg litt, jeg er ikke vant til å være ikke-røyker... ;) Begynte i en alder av 12 (!) år, så hvordan det er å ikke røyke, det vet jeg ingenting om!
Men det har gått greit i dag, så det skal gå bra! Har bestemt meg!
Tusen takk for oppmuntring, glad for alle som heier på meg! :)
LindaN sa for siden:
Forresten, har du prøvd Champix? Det funker! :) Nå har jeg som sagt aldri sluttet (eller prøvd å slutte før), men mannen min har og han sier dette er som natt og dag. Har også flere venner som har sluttet på Champix, det har gått kjempefint og det var derfor vi bestemte oss for å gjøre det nå, med hjelp fra disse tablettene. Kanskje det kan være noe for deg også? :)
Tiril77 sa for siden:
Jeg slutta å røyke i januar.... :D Er sååå deilig å være røykfri :D Jeg tok av 18 kg før røykslutten, og jeg har klart å holde meg NESTEN der.. Gått opp 5 kg, men det er fordi jeg sprakk i sommer med hele kostholdet og treningen... Nå er jeg i full gang igjen med sundt kosthold og masse trening... LYKKE TIL :D:D
LindaN sa for siden:
Tusen takk! :) Lykke til videre du også, med både røyken og vekta! :)
Glorfinia sa for siden:
Jeg har "prøvd" å slutte å røyke hver søndag de siste par månedene omtrent, men ender alltid opp med å kjøpe røyk på mandag på vei til skolen. :p
Jeg tror årsaken er at jeg egentlig ikke virkelig vil, jeg vil bare litt, for jeg vil litt røyke også. Jeg liker å røyke, det roer meg i stressperioder og jeg bare tja, trives med det. Men samtidig så ser jeg jo alle de negative sidene ved det...
MEN! Nå har jeg ikke røyka siden fredag, og jeg vurderer om jeg skal hive meg med her, ettersom jeg allikevel er i gang på en måte. :)
langaard sa for siden:
Heier på deg!! Dette klarer du finfint!:heia::heia::heia:
Røyketrollet kan bare gå og legge seg:)
LindaN sa for siden:
Det morsomme er at jeg heller ikke hadde lyst til å slutte. :D Trodde aldri jeg skulle gjøre det, men så ville mannen min slutte og så gikk jeg og tenkte en stund på det. Og nå er jeg helt sikker på at dette skal gå bra! :)
Gå forbi butikken i morgen og bli med her istedet. Dette fikser vi! :)
LindaN sa for siden:
Tusen takk! :):)
Nerthus sa for siden:
Jeg klarer det om jeg bestemmer meg - sluttet på dagen for 11 år siden, hadde abstinenser utav helv.. (kroppen min blir fort avhengig av kjemiske stoffer tydeligvis:rolleyes:), men jeg skal ha champix i bakhodet når jeg bestemmer dato for røykeslutt!
Happy girl sa for siden:
To år siden meg og mannen sluttet og røyke :)
Men skal innrømme at jeg tar meg en festrøyk eller to.
Er klar over risikoen det medfører men foreløbig har det gått bra og det dreier seg om to-tre fester i året, men veit det er dumt :(
Carisma sa for siden:
Jeg festrøyker, og syns ikke det er vanskelig å ikke begynne fast igjen. Det er bare å bestemme seg for å ikke ta den neste røyken.
LindaN sa for siden:
Så bra at dere har klart å slutte! Og Nerthus, selvsagt klarer du det når du bestemmer deg! :)
Ang festrøyking så tror jeg nok vi kan være forskjellige der, jeg kjenner ihvertfall folk i begge kategorier; noen klarer det i årevis uten problem og for noen så er det starten på gradvis røyking igjen. :(
Målet mitt er ihvertfall å holde meg unna. :) Kose meg med vin istedet. :D
ia2go sa for siden:
Hei:) Jeg skal slutte. Men vil gjerne ned noe mer i vekt først. La om kostholdet i juli og er snart ved målet mitt så det er ikke lenge før:) Har sluttet i lange perioder før og vet jeg klarer det men bekymrer meg for forbrenningen min og mulig stagnasjon i den fine nedgangen. Vil gjerne høre andres erfaringer rundt dette:)
LindaN sa for siden:
Så flott, gratulerer med at du snart har nådd målet! :)
Jeg har ingen erfaring med dette, har aldri sluttet før. ;) Men jeg har hørt fra folk at de synes det har vært lettere å ikke legge på seg under røykeslutt når de går på lavkarbo, nettopp fordi blodsukkeret er jevnt, man slipper plutselige søtsug osv. Dessuten er man såpass bevisst på kostholdet da at det ikke blir så mye "ubevisst spising". Men, som sagt, jeg vet ikke, bare håper... :D
Kanskje noen andre som vil dele erfaringer på området?
ia2go sa for siden:
Så flott, gratulerer med at du snart har nådd målet!
Jeg har ingen erfaring med dette, har aldri sluttet før. Men jeg har hørt fra folk at de synes det har vært lettere å ikke legge på seg under røykeslutt når de går på lavkarbo, nettopp fordi blodsukkeret er jevnt, man slipper plutselige søtsug osv. Dessuten er man såpass bevisst på kostholdet da at det ikke blir så mye "ubevisst spising". Men, som sagt, jeg vet ikke, bare håper...
Kanskje noen andre som vil dele erfaringer på området?
Takk:) Jeg tror også det blir lettere. Kostholdet fortsetter jeg med og jeg er forlengst over søt hunger perioden. Skal vurdere de pillene du nevnte.. jeg har ved tidligere røykestopp gått rett over i snusfella og det skal ikke skje denne gangen!
Tiril77 sa for siden:
Slutta å feste å drikke også jeg, sånn at festrøyk aldri ble et tema.. hehehehe :p
LindaN sa for siden:
He he...det var jo også en løsning! :D
Men jeg tror ikke jeg slenger meg med der altså, vinen min får dere aldri...hihi...:p
Men, når det er sagt, så er det sjelden det er fest her ogå, mer et glass vin med mannen min, evt noen gode venner. Så FEST-røyking blir ikke noe problem tror jeg! :)
Carisma sa for siden:
Der er bare å bli gravid det, så er man kvitt den også.
LindaN sa for siden:
He he, sant nok. Men det er jeg ferdig med, har to barn og to bonusbarn, så nå blir det ikke flere. ;)
(Iler til og legger til at jeg selvsagt ga oppvinen min da jeg gikk gravid!) :)
Frøken Scott sa for siden:
Gratulerer med en fornuftig avgjørelse - dette er det viktigste du kan gjøre for helsa di :) Jeg slutta sjøl for ca 7 måneder siden, (etter 30 år) og har ikke tatt et trekk siden. Det å gå over på et lavkarbokosthold handlet først og fremst om helse for meg, er diabetiker, og da føltes det en smule dumt å fortsette å røyke.
Det er liksom så latterlig å argumentere for god helse med sigaretten i munnviken... :rolleyes:
Lykke til - dette klarer du!
Viktor4u sa for siden:
LindaN og alle Dere andre
Jeg sluttet å røyke for 3 år siden, 30 sigaretter ( Prince) om dagen, og var som andre ikke veldig motivert for å slutte, og hadde prøvd å slutte non ganger opp gjennom de 32 årene jeg røykte.
Jeg festrøyker ikke, jeg har ikke erstattet med noen som helst annen nikotin, og er nå helt nikotinuavhengig :)
De første seks - sju dagene får kroppen abstinenser av å ikke få nikotin, det er forskjellige reaksjoner. Men etter det, så er det kun i topplokket det sitter. ( Dette er dokumentert ). Ikke bare enkelt det heller.
Et lite råd er å lage seg en liste med Positive gjøremål som tar ca 3-5 minutter å gjøre. Feks Kopier en sang til Ipod, Brette non klær, et eller annet.
Så når man blir skikkelig røyksjuk så ser man på listen og gjør aktiviteten, slik at man "glemmer" røyksuget. For det går over etter 3-5 minutter.
Hvis man er skikkelig sugen, så sett fyr på en sigarett, sett den undre nesa og innhaler via nesa. Skikkelig godt :), not.
En annen ting er å skrive fordeler og ulemeper ved å røyke, og se hva som gir flest poeng, og ta et valg ut fra det. Jeg ser ingen fordeler av å røyke så jeg velger å la være, men kan når som helst starte igjen hvis jeg velger det.
Det er også statisktiskt vist at de som tar seg et trekk, vil før eller siden starte å røyke igjen.
Det største minuset ved min røykeslutt var at jeg ikke var forsiktig med spising etc, og endte opp med 30 kg pluss, og det er derfor jeg er her på lavkarbo.no :)
SÅ LYKKE TIL ALLE SAMMEN, og håper inderlig alle klarer det, for det er fantastiskt
mallilen sa for siden:
Flink!
Dette klarer du nok bra, altså!
Jeg begynte på champix for to mnd siden, og har vært røykfri i 44 dager med unntak av en "glipp" da ting ble litt for stressende og jeg ville endt opp med å drept noen(seriøst!!)om jeg ikke fikk den avkoblingen røyken gir.
JEg har også røyket kontrollert på fest, dog i edru tilstand. Det frister ikke til gjentagelse, da jeg ble "fyllesjuk" dagen derpå..
Har også klart å gå ned 3 kg siden jeg sluttet å røyke, så det er absolutt forenlig. Eneste forskjellen i spisevaner er at jeg nå spiser en form for frokost heller enn å bøtte innpå med sigg og kaffe :D
LindaN sa for siden:
Tusen takk for oppmuntringer, alle sammen! :) Det hjelper! :)
Jeg synes egentlig det går greit, og Viktor, enig med deg, det hjelper å gjøre noe annet når suget kommer, f.eks. sette seg ned og sjekke facebook og forumet her...hehe... ;)
Helt enig med deg også, frøken Scott, det rimer ikke helt å predike helse gjennom kostholdet samtidig som man røyker. :rolleyes: MEN, det er vel sånn at alle må gjøre dette i sitt eget tempo. Vet fra meg selv at jo mer folk maste om at jeg burde slutte, jo lenger unna var jeg å slutte. Muligens teit, men sånn fungerer jeg. :D
Jeg føler meg helt sikker nå på at jeg har tatt mitt siste trekk, og det føles godt! :)
Lykke til videre alle sammen,både med vekt,helse og røyking! :)
Glorfinia sa for siden:
Jadda, da kommer jeg luskende med halen mellom beina. Gjett hvem som gjorde akkurat det hu skreiv hu pleide å gjøre. :p
Du er heldig som har en motivasjon i mannen din, jeg skulle gjerne hatt det jeg også. Ikke at det gjør deg mindre flink altså, bare så det er sagt. :)
Jeg kommer nok til å følge med på tråden framover. Jeg er bare ikke heeelt klar for å hive til side den delen av identiteten min enda. Veit det høres sært ut, men røyking er liksom en del av meg. Så, inntil videre står jeg på sidelinjen og heier på deg, og plutselig blir jeg med på ikke-røyker-livet allikevel. ;)
Carisma sa for siden:
Du trenger ikke kutte tvert, bare sørg for at det er litt lenger tid før du tar neste. Og ikke ta vanerøykene, når du er stressa, etter middagen osv.
Glorfinia sa for siden:
Jeg ser tråden ikke har blitt oppdatert på lenge, har trådstarter gitt seg?
Jeg har nemlig "begynt å slutte" nå. Var på fylla i helga og jeg orker aldri røyk dagen derpå, så det ble en fin kickstart. Gikk fint på skolen i dag uten røyk også, og det var det jeg grua meg mest til. Satser på at dette går strålende. :)
LindaN sa for siden:
Hei igjen! :) Neida, har ikke giit meg, har bare vært uten nettilgang noen dager. Min 10. røykfrie dag i dag!! :):):)
Så flott at du blir med - masse lykke til! Dette klarer vi! :)
smgj sa for siden:
Sitter på sidelinja og heier på dere!
LindaN sa for siden:
Takk smgj - det hjelper! :)
Tiril77 sa for siden:
Kjempe bra :D Dette klarer du :_punk::boxing::jegvant:
Glorfinia sa for siden:
Ti dager uten røyk er jo kjempebra. Flinka! :) Hvordan har det vært med røyksug og slikt, har du marka noe? Det sies vel forøvrig at de to første ukene er verst, er det tilfelle er du jo straks over kneika. ^^
For min del har det gått veldig greit, også når jeg har hengt med røykerne i pausene på skolen. Min største utfordring blir nok neste gang jeg skal drikke, er veeldig godt med rødvin og røyk sammen. :p Men det kan godt være jeg tillater meg festrøyking da, jeg får se. (:
Tusen takk! :)
Nerthus sa for siden:
Fraråder på det sterkeste, det var årsaken til at jeg begynte igjen etter 10 år uten røyk...:rolleyes:
Glorfinia sa for siden:
Jeg er klar over utfordringa, har starta igjen sjøl et par ganger på grunn av det. Jeg har som nevnt ikke bestemt meg, så jeg skal ta med rådet ditt til komiteen. ;)
Dilly sa for siden:
Gratulerer så mye, Linda N :heia:
Selv holder jeg på med min første uke etter en 5 måneders sprekk fra i sommer.. Jeg var storrøyker, men holdt opp i nærmere 5 år før jeg sprakk med sigar. Det var ikke som å begynne på nytt heller, men tok opp tråden fra jeg sluttet med ca 30 pr. dag.
Lykke til!
LindaN sa for siden:
Takk for det! Nei, har egentlig ikke merket så mye sug. Av og til har jeg selvfølgelig litt lyst på røyk, særlig de første dagene, men det går raskt over igjen. Når det kommer trekker jeg pusten dypt, drikker litt vann og gjør noe annet. F.eks. tenker på hva vi kan bruke alle pengene vi sparer på. :D
Jeg har bestemt meg for å ikke tillate meg festrøyk (eller noen annen røyk, for den saks skyld :p), er ganske sikker på at det er veien til å begynne igjen. Om ikke første gangen, så ihvertfall på sikt. Men det er sånn det er for meg, vi er alle forskjellige! :)
Lykke til videre på veien, du også - vi klarer det vi vil! :)
LindaN sa for siden:
Takk for det,Dilly! :) Stolt av meg selv!
Jeg har faktisk hørt om andre også som har sprukket etter en sigar i hyggelig lag, og som sier det samme som deg; da var det rett tilbake igjen, akkurat som om man aldri hadde sluttet. Sånn tror jeg det er for meg også, så jeg har bestemt meg for å ikke ta den sjansen! :o Jeg også røkte omtrent 30 om dagen, og har holdt på i 25 år. Nå som jeg har sluttet så skal jeg ikke tilbake dit!
Dette klarer du også! Du har jo klart det før. Jeg heier på deg! :)
Men en anne ting, Dilly; jeg er kjempeimponert over din vektnedgang!! WOW! :):) Fantastisk resultat! Hvor lang tid har du brukt på det? Hvilken retning følger du/har du fulgt? Jeg skal også ned maaaange kg og blir så inspirert av å se folk som faktisk har gjort det. Det går an! :)
Karissima sa for siden:
Heier på deg jeg også :heia:
Dette klarer du fint :D Har en mann som er inne i sin 4.uke som røykfri og han var en ordentlig storrøyker :eek:
Glorfinia sa for siden:
Ååå, alle pengene vi sparer! Er ikke all verdens for meg, var ikke storrøyker, men søren meg så monner det i en slunken økonomi allikevel. :D Har du noe spesielt du skal spandere på deg selv etterhvert eller?
Jeg tror mange begynner etter festrøyk, har gjort det jeg også, tidligere. Men jeg tror det er den beste innstillinga du kan ha, at du ikke skal tillate deg røyk ved spesielle anledninger eller situasjoner. Da har du liksom kommet langt. :)
Stå på du også, vi er flinke og allerede mye sunnere! :D
LindaN sa for siden:
Helt enig! Vi er kjempeflinke! :):)
Glorfinia sa for siden:
Oj! Det er jo en sum som virkelig monner, 54 000,-. Kan bli mange flotte opplevelser på dere de kommende åra. :ja: Jeg tror jeg brukte sånn tja, en plass mellom 400 og 700 i måneden. Ikke like mye, men jeg kan vel få meg noe fint jeg også. Hurra for oss! :heia:
Nerthus sa for siden:
Det der hadde jeg glemt... da jeg sluttet sist, pakket jeg ved hver ukeslutt 200 kr på sparebøssa (siden røyken var BILLIGERE den gang, og jeg røyket bare ca 4 pakker i uka). Det blir mye penger av 800 kr sparing pr måned også altså! 9600 etter 10 uker! Hm, lurer på om jeg skal bare begynne og pakke 200 kr på en låst sparebøsse uansett jeg ;)
Dilly sa for siden:
Det er kjempelurt å spare røykepengene på egen konto, men for min del funket det ikke slik da jeg sluttet for 5 år siden (altså forrige gang). Det er nemlig slik at man ofte prioriterer røyken. Dvs. at hvis man er blakk, så kjøper man røyk på bensinkort, eller andre kort, eller i stedenfor mat... hehe, høres fælt ut, men det er fakta. Det blir ikke riktig det samme å hente 120 kr på kredittkortet for å legge i sparebøssa :)
Glorfinia sa for siden:
Mener du 9600 etter 12 måneder kanskje, ikke 10 uker? Hvis ikke vil jeg påstå du røyka vanvittig mye. ;) Men jeg synes det var en god idé å stikke litt penger i grisen uansett. Det monner jo etterhvert. :ja:
Den kjenner jeg godt igjen! Det har skjedd mer enn én gang at jeg har brukt de siste pengene jeg har på røyk framfor mat. Utrolig smart! :nei: Men på den annen side, da har jeg "finni på" billige retter, sånn sett har det kommet noe godt ut av det, hehe. Men i det store og hele er det ikke så stas å låne penger for å spare, nei. :D
LindaN sa for siden:
Er nå godt i gang med røykfridag nr 17! :) Stolt av meg selv! Dette går strålende, synes ikke det er vanskelig en gang. (Takker champixen for det... :D)
Håper det går bra med dere andre, også! Takk for alle heiarop og kommentarer! :)
Dilly sa for siden:
:heia:Gratulerer med dag nr 17. Du er jo kjempeflink:)
Nutta sa for siden:
wow! jeg er imponert :) du er kjempeflink!!! jg heier på deg :heia:
Jeg har røyka siden jeg var 10 år :P flaut å si det, men.. jeg vet ikke hvordan det er å ikke røyke lenger. og det er kjempevanskelig å bare tenke på å slutte. mn samtidig så vil jeg virkelig - fordi jg hadde hatt godt av det. lommeboka også, siden jg er student (og mannen!) prøvde slutte da jg var rundt 15, og d gikk veldig bra... holdt opp i 4 mnd faktisk, og så fikk jg tilbud om en røyk på en fest og siden da har jg røyka (og nå blir jg snart 27 år!) det irriterer meg den dag idag :P
LindaN sa for siden:
Tusen takk! :)
Takk for at du heier på meg! Vet du, jeg kjenner meg igjen i det du sier - jeg var 11 år da jeg begynte å røyke og har nå røkt fast i 26 år! Ikke engang da jeg var gravid, klarte jeg å slutte. :eek: Jeg trappet riktignok ned, men klarte aldri å slutte helt. De siste årene har jeg røkt ca 30 om dagen OG jeg har aldri hatt lyst til å slutte!! :o Allikevel er det altså mulig!
Som du sikkert skjønner, takker jeg de tablettene alt jeg kan. Og det geniale med deg, for meg ihvertfall, var at man skulle røyke i 2 uker mens man tar dem. Og i de 2 ukene smakte røyken vondt, skikkelig vondt etterhvert, og det GA MEG INGENTING å røyke! Det har jeg aldri opplevd før!! Det jeg alltid har trengt og syntes var odt, det ga meg ingenting lenger og i tillegg smakte det vondt og gjorde meg kvalm. Det var helt utrolig! Det var først da jeg tenkte ordentlig at jeg kanskje skulle kunne klare å slutte...
Og det klarte jeg altså!
Du klarer det du også. Jeg er helt sikker! :)
Nutta sa for siden:
så bra at det funka me de tablettene! fikk du de hos legen? jg må innrømme at det frister å prøve :) jg blir veldig motivert når noen sier de har fått det til :) og jg trodde jeg var alene om å begynt så tidlig :O jg har faktisk ikke hørt om noen andre før nå!!
LindaN sa for siden:
He he, det var andre tider før, ja! :p Synes jeg ser noen av barna mine (alder 10 og 11) begynne nå... NOT!
Ja, du må få resept av legen på Champix. De er ganske dyre (ca 2000 kr for 3 mnd, det er hele kuren), men det er det verdt!! Sigaretter er ikke akkurat gratis det heller! :p
Du kan jo gjøre som meg, tenke at "Ok, jeg kan prøve dette og hvis det ikke virker så kan jeg bare fortsette å røyke"...? Det var det jeg tenkte, jeg hadde ikke bestemt meg for å slutte på forhånd.
Ønsker deg masse lykke til! Skal heie på deg! :)
Nutta sa for siden:
ja ikke sant! :p jg tror faktisk jg skal høre med legen min på fredag :) kanskje d hjelper meg også. pengemessig er jg ikke så veldig bekymret, for jeg kommer jo til å spare penger på sikt uansett...
takk :) d hjelper masse! jg skal holde deg oppdatert ;)
LindaN sa for siden:
Supert! Gleder meg til å høre hvordan det går! :)
mariH sa for siden:
definitivt hold oss oppdatert!
Nutta sa for siden:
i will :)
Glorfinia sa for siden:
Så flink du er! :)
Er selv på dag 10, og det går forsåvidt ganske greit med meg også. Jeg savner ikke selve røyken, jeg savner bare roen jeg får av den. Men jeg skal nok komme over den humpen også. ^^
Dilly sa for siden:
åå.. samme her. Finnes ikke maken til en røyk, men vi er superflinke som ikke tar oss en.
Heia LindaN og heia oss :):):)
LindaN sa for siden:
Hurra for dere også, Glorfinia og Dilly! Så flinke dere er!! :)
Glorfinia sa for siden:
Hvordan går det med dere begge (for vi er bare tre som gjør dette her, eller?)? Her går det strålende, null røyk på meg, og null behov. Henger med røykerne på skolen uten å bli frista til og med, det er jeg fornøyd med. Men alle disse pengene man liksom sparer, de har jeg sett lite til dessverre. Sånn går det når man handler alt mulig annet i stedet. :p
LindaN sa for siden:
Her går det strålende - 4 uker røykfri i går! :)
Godt å høre at det går bra med deg Glorifina, får håpe Dilly også henger med! :)
Livet er jammen godt uten røyk!
smgj sa for siden:
Dere er flinke!
Dilly sa for siden:
Å, dere er såå flinke :) Gratulerer med 4 uker, LindaN :blomster: og deg også Glorifina :blomster:
Joo..nei... jeg holdt opp i ca 3 uker, men så tok jeg bukplastikkoperasjon på torsdag og kom hjem som et vrak. Nei, da SKAL man ikke røyke, men det gjorde jeg likevel. Tok meg en sigar og et halvt glass rødvin og fant roen og freden..
Det har blitt 1 om dagen i helgen også, men i dag har jeg ikke tatt noen, og skal ikke heller. Røyk er noe dritt. Gleer meg til å bli helt røykfri igjen jeg.
smgj sa for siden:
Vel - det er helt klart et tilbakeskritt. Men det er da ikke full sprekk og om du er bestemt og står imot så er du kjapt på rett spor igjen. :)
LindaN sa for siden:
Takk smgj! :)
Og til Dilly; helt enig med smgj, det er da ikke full sprekk, dette klarer du å rette opp igjen! Du har jo allerede bestemt deg for å ikke røyke i dag og når du har klart deg gjennom denne dagen så klarer du det i morgen også!
Jeg heier på deg!! :)
Glorfinia sa for siden:
Så bra at det går bra! Hurra! :stortsmil
Tusen takk! Som de andre nevner, det er bare et lite steg i feil retning, ikke full magaplask. 1 om dagen er forsvinnende lite, jeg har full tro på at du blir ordentlig røykfri igjen så kjapt du bare vil. Stå på! :heia:
Og gratulerer så masse med bukplastikkoperasjon! Det må vel ha vært deilig å få gjort? Lykke til med rekonvalesensen! :)
Tusen takk!
ToreH sa for siden:
Noen som mener de har dårlig råd her inne, og som har regnet ut hvor mye penger man bruker på 10 år på røyk?
kanskje man ikke har så dårlig råd allikevel da? ;-)
Jeg slutta for 13 år siden og har spart adskillige hundretusener på det.
Det var en rimelig bra motivasjon for meg.
Glorfinia sa for siden:
Når du nevner det. Jeg merker ikke stort i hverdagen til de pengene jeg sparer, men når jeg tenker tilbake på de årene jeg har røyka, har jeg sikkert brukt flere titusner på dårlig kondis og sosiale stunder. Det hjelper litt ekstra på motivasjonen å se på det den veien. Takk for tankedytten. :)
ToreH sa for siden:
Hjalp greit for meg iallefall. Siden jeg lå på mellom 10-20 Prince pr dag så var regnestykket enkelt. En røykpakke med 20 sigaretter koster vel rundt 40 kroner eller så der?
40,- x 7 dager=280,- pr uke.
280,- x 52 uker=14560,- pr år
14560,- x 10 år=145600,- sånn ca da, pluss renter ender vi sikkert opp mot 160-170 000,- kroner.
Summen er dessverre antakelig høyere fordi jeg er "mild" i tallene. Er du da lavtlønt og klager på dårlig råd.....så kan man vel egentlig ikke si det vel. Vil gjerne se en lavtlønt som får 170 000,- kroner og blir bedt om frivillig å brenne de opp i peisen nå før jul :D
TrillTrall sa for siden:
Jeg innrømmer at jeg har lite medlidenhet med de som klager over dårlig råd, men som røyker mer enn bare et par om dagen. Det er jo steindyrt!
Jeg er dog veldig imponert over de som klarer å slutte, jeg vet det ikke er lett, men når min mor som var ekstremt storrøykende gjennom over 40 år klarte helt greit, riktignok ved bruk av nikotinplaster, så våger jeg å påstå at de aller fleste klarer det om de legger godviljen til og takler å ha abstinenser en stund.
Et besøk på lungeavdelingen hos kols-pasientene burde kanskje virke temmelig avskrekkende?
Jaudå sa for siden:
Dobble tenker jeg, og litt til. Når jeg sluttet i februar, så kosta en 20 pakning 85-95 kr...........:eek:
Kjapp hoderegning på min sparing:
90 x5 (5 20pk i uken) = 450,-
450x48uker= 21600,-
21600 rett i lomma...... Nå vet ikke jeg hvor de har tatt veien, for de er ikke i lomma mi lenger, men de er iallefall ikke gått opp i røyk;)
Carisma sa for siden:
Det er lenge siden du røyka ja! Den ligger nok 100 lappen 20-pakningen nå.
Kula sa for siden:
Artig! En rask tasting på kalkulatoren fortalte meg at jeg rakk å bruke opp ca 2,5 millioner kroner av brutto lønn på sigaretter før jeg klarte å slutte for noen år siden.
Summen forutsetter inflasjonsjusterte 2011-kroner, 25 år med røyking, 50% marginalskatt og 40-60 sigaretter daglig.
Slutte år røyke var det lureste jeg noensinne gjorde!
smgj sa for siden:
Definitivt en av de mest lønnsomme tingene iallfall. :D
Huff. Jeg visste at det var dyrt, men at det var SÅ dyrt. :eek:
Carisma sa for siden:
Ang innsparinger. Jeg merket ikke mye til de da jeg slutta syns jeg. Kanskje fordi jeg for det meste hadde røyk kjøpt på taaxfree o.l. Men sånn litt etter litt ble det mindre og mindre måned igjen på slutten av pengene... :rolleyes:
ToreH sa for siden:
Wheee! 100,- for en 20 Prince? Shit, ok, da er jeg glad jeg klarte slutte i tide. Å handle på taxfree er jo ikke store gevinsten så fremt man ikke reiser utenlands hver måned og smugler. Grensen er vel bare på 200 sig pr hode og det holder ca 10 dager+ med mitt tidligere forbruk....På fest gikk det jo med minst en hel 20 pakning....
Uansett, jeg fikk meg ihvertfall ikke til å klage over dårlig råd når jeg røykte, der gikk selv min grense....hehe ;)
Husker godt da jeg var 24 år og skulle ta opp huslån på rundt 7-800 000,- i banken (var vel i 1994-95 tror jeg). Dama spurte jo rett ut om jeg hadde dyr bil og om jeg røykte mye...., i så fall burde jeg selge den steindyre guttebilen OG slutte å røyke før de ga meg fullfinansiering. Hun mente jeg egentlig ikke hadde råd til å hverken kjøre fin bil eller røyke 20 om dagen. Auda, tenkte jeg den gangen, den satt og hun traff achilleshælen min :p
ToreH sa for siden:
Inn i h... 2,5 mill???? Men når du nevner det så kikket jeg på "Luksusfellen" her forleden dag. Der var forbruket langt over evne og de røykte sigaretter begge 2. Ikke så rart de ikke hadde råd til eget hus da.
Men dette bør vel være en grei motivasjon for de som ønsker slutte røyke da kanskje.
Kula sa for siden:
Ulempen for meg var at jeg ikke hadde noen økonomisk "incentive" for å slutte. Jeg har alltid hatt mer enn det som har vært naturlig å bruke opp.
ToreH sa for siden:
:D Nice
Glorfinia sa for siden:
Da jeg var ung og udødelig en gang i tida ga jeg dessverre en lang marsj i mulige konsekvenser som kols og lungekreft. Og jeg veit jeg ikke er aleine. Det er først nå som "voksen" at jeg skjønner at jeg ikke skal leve evig, og må gjøre en del grep for å få et best mulig liv. Men jeg utelukker ikke at jeg får perioder i framtiden der jeg synes det er viktigere å røyke enn å leve lenge. Jeg er muligens enda for ung, jeg veit ikke.Uansett tror jeg at for å få folk til å slutte å røyke, må det en holdningsendring til framfor avskrekking. Med røykeloven kom vi jo et lite stykke, og det viser seg jo at færre og færre røyker, kanskje spesielt blant yngre folk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.