Fant oppskriften på en blogg som jeg leste, og den passet iallefall meg fint siden jeg liker Mexikansk mat:)
500 gram grytekjøtt eller karbonadedeig/kjøttdeig
1 løk, finhakket
1 rød paprika, i terninger
1 grønn paprika, i terninger
2 fedd hvitløk, finhakket
ca ½ rød chili, finhakket
ca 1 strøken ts chilipulver
ca 1/2 ts spisskummin
1 kanelstang
1 boks hermetiske tomater
100 gram soltørkede tomater, finhakket
2 bokser chilibønner (bønnene + væsken fra den ene boksen)
salt og pepper
Stek kjøttet/kjøttdeigen raskt i to omganger i litt smør, krydre med salt og pepper og legg til side.
Fres løk, paprika, hvitløk og chili i smør, til løken er blank og myk. Tilsett krydderet og la det frese med ca et minutt, og tilsett deretter hermetiske tomater, soltørkede tomater og væsken fra den ene boksen med chilibønner. Tilsett kjøttet/kjøttdeigen og la det surre med til kjøttet er mørt og fint, etter ca 30 minutter. Tilsett eventuelt mere av væsken fra chilibønnene hvis det koker tørt underveis. Tilsett til slutt chilibønnene og smak eventuelt til med mere krydder. Retten er klar når bønnene er gjennomvarme. Fjern kanelstangen og server med salat og rømme:)
Det går an å drysse litt kanel oppi, ville brukt ca 1/3 ts. Har opplevd å ta for mye, det smakte ikke godt, men litt kan sette en spiss på maten. I ei moussaka-oppskrift jeg har brukt noen ganger skulle det være 1/2-1 ts kanel, men jeg bruker aldri mer enn 1/2 ts, heller litt mindre. Det skal være ei antydning til kanelsmak, ikke dominerende smak av kanel, etter min mening.
Beklager sent svar! :) Ja man kan bare drysse kanel på tallerken før man spiser, kommer ann på hva man liker. Er jo bare å mixe til sin egen rett ;) Åååh takk for tipset surfeline, må prøves! ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.