Jeg er en gutt, 171 cm høy og 18 år, som i skrivende stund veier 84 kilo.
Har siden jeg var 11 år vært plaget av overvekt, jeg siden da alltid vært litt smålubben. Men vekta har alltid holdt seg stabil, kun økende ettersom jeg ble høyere. Men i de siste åra har vekten økt og økt, sakte men sikkert. Bodde 2010-11 i Thailand som utvekslingsstudent, veide 80 kilo før jeg dro, og gikk ned til 76 kilo under oppholdet, og var sjeleglad for det, men disse kiloene jeg tapte kom fort tilbake ++ når jeg kom tilbake til Norge og karbohydratrik-kost. Så her sitter jeg, 84 kilo tung, med en kropp jeg har vanskelig for å føle meg bra i. Jeg føler meg ALDRI komfortabel i sosiale settinger, alltid må jeg dra i de allerede baggy klærne mine for å gjøre de litt mer baggy, i håp om at magen ikke skal synes. Jeg klarer ikke se på bilder av meg selv, fordi dobbelthaka jeg nærmest nekter å innse at jeg har alltid er tilstede på bilder. Har prøvd diverse slankekurer tidligere, men har alltid endt opp med en "fankern heller, det er greit å være feit" attitude og gitt opp. Men nå har jeg tenkt meg godt om, og innsett det jeg lenge har fortrengt. Det er ikke greit å være feit. Hvis jeg fortsetter med det kostholdet jeg har nå, hvor er jeg da om 2-3 år? Sikkert godt over 100-grensa på vekta. Så derfor har jeg bestemt meg. Jeg skal gå ned minst 10 kilo, koste hva det koste vil.
Bestemoren min anbefalte Skaldemand sin kur til meg rett før jeg dro til Thailand, og jeg leste boka perm til perm, og følte meg veldig motivert etterpå. Gikk ned 4 kilo på en uke, men forkastet så det kostholdet fordi det ville bli vanskelig å følge i Thailand. Men nå har jeg ingen unnskyldninger, og siden klokka stilles tilbake i dag har jeg funnet ut at i dag (Søndag) er en perfekt dag å starte på nytt. Har brukt lørdagskvelden min på å kikke rundt på forumet her, og føler meg kjempemotivert etter å ha lest dere brukeres suksesshistorier.
Så nå har jeg startet lavkarbo/ketolyse kuren min, 25 minutter på vei og ingen karbohydrater fortært enda :p
Har trua på at dette skal funke, gjennom å planlegge hver dag sine måltider dagen før, veie meg ofte, og rett og slett holde håpet oppe.
Men det jeg lurer på er om noen av dere som går på ketolyse-kuren har noen forslag til frokost og lunsj, dagens mest problematiske måltider, som er lette og raske å lage og ikke minst smakfulle og mettende? Ellers hadde andre gode råd til en spirende slanker med liten selvkontroll hjulpet veldig!
Tusen takk for flott og motiverende forum, håper å høre fra dere! :)
Lykke til. Du er ikke akkurat veldig overvektig vil jeg si da. Kanskje mer kledelig lubben :)
Men helt klart et kosthold med mindre karbohydrater kan fungere for deg over tid.
Forsøk noe slikt som dette et par uker:
Frokost: 1 kopp grønn te, egg i alle former med bacon eller ost, kjøtt etc.
lunsj: 1 kopp grønn te fisk, kylling, kalkun, kjøtt etc
middag:1 kopp grønn te kjøtt, fisk, kylling etc
kvelds (om du må ha): cottage cheese og grønn te
Mye vann til alle måltider, rundt 3-4 daglig kanskje? Mye grønnsaker til alle måltider.
Etter et par uker på dette kan du øke mengden av karbohydrater gradvis. Men ikke mer enn at du får vektøkning.
Så til det viktigste; hold deg i bevegelse. Tren gjerne, men ikke overdriv. Ser ut til at du basert på vekten ikke er indisponibel for trening og belastningsskader.
Løping er tingen om kroppen tåler det. 1-2 økter hard trening hver uke, typisk 30-40 minutter hvor 30% skal være med terskelpuls (85-95% sånn ca)
Hvorfor løping? Jo det er den treningsform sammen med langrenn som aktiverer flest og størst muskler gitt den korte tiden.
Jeg var som deg, og fikk enormt rask fremgang gjennom et slikt diett, treningsprogram.
Sjekk ut frokost - og lunsjtrådene for forslag. Gerd har en oversikt over flere ukers menyplan for ketolyse om jeg husker korrekt. Du finner de nederst i dette innlegget :)
Har du mulighet for å oppbevare lunsj kaldt på jobb, evt finnes det mikro er jo middagsrester en glimrende ide :)
Hypah: TS skal spise ketogent, og da mangler det en hel del fett i forslaget ditt.
Jeg ville heller ikke anbefalt og øke på karbohydratene før man har nådd målvekt, da kan man begynne og forske litt på hvilket karbohydratnivå som vil gi stabil vekt.
Oja.
Men til TS, jeg ser omtrent ut som deg sånn høyde vektmessig, du er kanskje noe mer kilo enn jeg ja.
Jeg er ikke så opptatt av hva og hvordan jeg spiser, så lenge det er lite karbs i matvarene + fett.
Men det er riktig som Nerthus skriver at jeg spiste lite fett iht hennes mening.
Den filosofi jeg fulgte var 17-day diet og er ikke nødvendigvis lavkarbo, eller ketolyse eller noe annet. Den er sin egen filosofi som jeg anbefaler deg å lese om.
Første perioden er ment å rense ut, andre perioden skal gradvis introdusere deg for mer karbs, siste perioden kombinerer begge de 2 første samt introduserer deg for enda flere karbs.
Oversatt så er det 0gr karbs pr dag i 17 dager, deretter rundt 20 gr pr dag og siste 17 dager mellom 20-50 (slik jeg fulgte den).
I hver periode økes mengden fett, men primært så får du fett fra fisk, kjøtt, ost, smør, oljer osv. Grunnen til at Dr. Mike Moreno som har skrevet 17 day diet vil du skal spise litt karbs underveis i kuren, er for å unngå utvikle karbohydratintoleranse. I praksis betyr det at kroppen din responderer negativt på KH. Så han er uenig i at man skal unngå KH i hele perioden. Men her får man vel velge litt filosofi selv.
Men: Ved å følge denne dietten så fikk jeg en vektnedgang på mer enn 9 kilo på under 2 mnd. Jeg synes det er bra for å være meg. Starter du på dette nå, så kan du under optimale forhold ha potensiale til å gå ned det samme og kanskje mer også til jul og det er jo bra.
Det er hyggelig at du ønsker at andre skal forsøke din måte og gjøre det på hypah, men TS har allerede kunnskap og ikke minst god erfaring med skaldeman/ketolyse, og har bestemt seg for å følge ketolysekuren, så og da gi råd som er basert på en HELT annen måte blir litt feil etter min mening. Jeg synes man bør ha litt respekt for andres valg også - og ikke bare fortelle de at veien de har valgt er feil :)
I tillegg ber han om tips til måltider/oppskrifter på frokost og lunsj på et ketogent kosthold.
Jeg kommenterte heller ikke at DU spiste for lite fett, men at du i dine anbefalinger til TS - som har valgt ketolyse - rett og slett anbefaler for lite fett. Med et ketogent kosthold som ketolyse, er det alfa og omega og erstatte karbohydratene med fett.
Jeg regner med at TS har gått til innkjøp av "slank med ketolyse" - eller tenkte du og bruke skaldemans som utgangspunkt?
Jeg syns det virker som at du vet det meste jeg og er klar for å legge om kostholdet ditt.:) Og jeg syns det høres kjempe fornuftig ut det du sier her om at det nå er på tide og hva evt kan skje om noen år. Hvor tung har du blitt da? Nei start nå. Jeg ønsker deg masse masse lykke til.
Noe som har fungert for meg som kanskje kan fungere for deg er å sette deg inn i litt oppskrifter på lavkarbo snacks. Slik at du vet hva du kan spise hvis du blir snasen og du ikke klarer å kontrollere deg. Eller det trenger egentlig ikke være oppskrifter heller bare du har satt deg godt inn i hva som er tillatt som snacks hvis du blir sugen. Jeg holder meg til noen ruter med Bocca. Da koser jeg meg og jeg får stilt suget.:p Så slipper du å hive i deg høykarbo og angre etterpå.
Ellers så skriver du at du skal veie deg ofte....... det viktigste er vel kanskje å måle seg det. Så kan vekta komme i andre rekke. Det merkes ofte mye fortere på klærne og cm enn på selve vekta og det kan jo være veldig motiverende.:)
Hold oss oppdatert om hvordan det går med deg fremover.:D
Jeg signerer Nerthus. Jeg lurer litt på rådet ditt, hypah, angående 0 carbs de første 17 dagene og samtidig anbefale cottage cheese og grønnsaker. Det henger vel ikke helt sammen ?
Samtidig til TS; hold deg til rundt 15 g karbohydrater pr dag, på ketolysekuren er det optimalt. Pass på at disse karbohydratene hovedsakelig kommer fra "gode" grønnsaker. Lykke til ! :D
Tror jeg holder meg til et ketogent kosthold, iallefall inntil jeg har nådd idealvekten. Jeg ser for meg at etter jeg har nådd den vekten så vil jeg gå gradvis over til et kosthold med litt mer "ordinær" mat, men fortsatt være bevisst på karbohydrat-inntaket.
Startet dagen i dag med en 4-eggs omelett med bryst fra en halv liten grillet kylling og ost strødd i. Hadde også en karbonade med 3 kbh vedsiden av. Grønnsaker var det lite av i kjøleskapet, så de får jeg starte med til uka. Drakk en kopp grønn te mandarin (0,5 kbh) og masse vann.
Endte opp med å bare spise halve omeletten, så tar resten av den til middag med en ny karbonade vedsiden av. Er litt småsulten nå, så det blir vel ikke lenge til :)
Handlelista di ser strålende ut, men hva med brokkoli og blomkål ? Vidundergrønnsaker med lite karbohydrater og masse sunnhet. I det siste har jeg "oppdaget" frosne brekkbønner med kun 3 g karbohydrater pr. 100 g. Deilig å kunne variere litt. :)
Takk for tipset, trj, blomkål og broccoli er ført opp på lista :D
Yrla: Drikker fint lite øl, men tar meg et glass vin en gang i blant. Spiser heller ikke så veldig ofte "usunt" i hverdagen, men når jeg først gjør det så har det tendens til å ta litt av. Kan ta fredagen som eksempel:
(Hadde fri fra skolen, så var hjemme hele dagen)
Frokost: En sånn "Originale oven baked" pizza med mozarella og tomat.
Lunsj: Ingen ting.
Middag: Mamma kom hjem med mat fra Mcdonalds, så det ble til at jeg spiste en bigmac med pommes frites. Fanta ved siden av.
Snacks utover kvelden: 100 gram melkesjokolade, 1,5 liter Urge + en mengde med potetgull og chilinøtter.
Den fredagen var et ekstremtilfelle.
En skoledag kan se sånn her ut:
Frokost: Null.
Lunsj: Loff-baguett fra kantina, enten en med roastbiff og remulade eller en med reker og majones. En til to kopper kaffe, noen få dager ett skolebrød attåt.
Ettermiddag: Null (vanligst)/ Kaster i meg noen raske karber jeg finner i kjøkkenskapet, godteri, potetgull etc (sjeldnere)
Middag: Stor porsjon med kyllingwok og masse jasmin-ris. Wok og ris er nesten det eneste vi spiser til middag her i huset :P
Du kan jo selv lese 17 day diet boken til Dr. Moreno før du omtaler ting som vranglære. Det er flere millioner lesere verden rundt som har fulgt disse rådene, men som du sier, det er jo vranglære siden ikke den har vært omtalt her på lavkarbo...
For de som er i tvil, kuren er lavkarbo, designet for å beholde kroppen i ketose.
Beklager hvis jeg tråkker deg på tærne ved å presentere vranglære som ikke er utbredt i Norge enda. :)
Jeg reagerer ikke fordi du tråkker meg på tærne, jeg reagerer fordi du sprer vranginformasjon. Det er ikke MEG jeg er bekymret for, jeg vet hva jeg driver med, jeg er mer bekymret for de stakkars nye du konsekvent løper etter med "dietten" din.
Da får du sende klagebrev til Dr Moreno og si til alle de som følger 17 day diet at de er utsatt for vranglære.
jeg er ikke bekymret for deg heller, du vet jo hva du gjør.
Egentlig burde vi anmelde alle som prøver tre et kosthold de har lest om i en bok for vranglære overfor de stakkarene som forsøker orientere seg i en verden hvor det finnes så mange forståsegpåere, som attpåtil er frekk nok til å skrive bøker om dietten sin!
Problemet er at du gir råd som ikke er i henhold til hva TS spør om i utgangspunktet, og når du gir råd, gir du feilaktige råd, som feks at du ikke oppgir at fett er en viktig bestanddel i et ketogent kosthold.
Selv om du har dine erfaringer, MÅ du ikke tre de nedover hodet som det eneste rette overfor de som bevisst har valgt annerledes, og ikke er interessert i å gjøre det på en annen måte enn de har valgt. Eller mener du at din måte er den ENESTE rett og at alle som har valgt annerledes er på jordet og må "rettledes" og "omvendes" av deg?
Kan du ikke vise litt respekt for at din måte ikke passer alle, og heller være med og veilede innen de temaene som faktisk er relevante for din kunnskap?
Den dagen du gir det samme svarer i en tråd om 17 dagers kuren din, så er det greit. Når du derimot gir svarer i en tråd om et ketogent kosthold er det ikke greit. Det du kommer med er vranglære i forhold til et ketogent kosthold, sånn er det bare.
Forumet er lavkarbo generelt, trådene er ofte innenfor en spesiell lavkarbo-gren. Jeg vil anbefale deg å lese spørsmålet først så du vet hva du svarer på. Du kan ikke svare likt på spørsmål som omhandler lindberg i forhold til spørsmål som omhandler ketolyse. Eventuelt Skaldeman og 17 dager dietten din.
Ja, da ble det en ekstra middag da, når mamma kom hjem med pepperstek og kokt hvit asparges med parmesan.
Så i dag har jeg spist:
4 Egg
1/4 grillet kylling
4 skiver gulost
2 Hamburgere (a 100 gram, 6 kbh til sammen)
200 grams biff
50 gram hvit asparges dekket med parmesan (1-2 kbh ?)
Føler meg veldig mett og fornøyd, så lurer på om jeg kanskje har fått i meg noen snik-karbohydrater eller noe sånt, for kan ikke huske at jeg følte meg like mett og fornøyd første dagen sist gang jeg prøvde meg på ketolyse-dietten. Kan jo også hende at kroppen fortsatt har karbohydrater å gå på siden lørdag, og at det er derfor?
Noen som kan si meg om jeg har fått i meg for mye karbohydrater? Vet at den daglige grensen skal ligge rundt 20 kbh, og hvis jeg har regnet riktig er har jeg jo fått i meg mye mindre enn det. Pussig :P
Enig med Peppa her, proteiner er mettende :)
Så lenge du spiser rene matvarer, rene proteinkilder, masse grønnsaker (nb sjekk at noen har mer karbo enn andre) og gode fettkilder bør du ikke stresse med kh-inntaket.
Anbefaler at du låner "slank med ketolyse" på biblioteket om du ikke allerede har den, for det står så mye bra der som du kan ha nytte av.
I tillegg - om du ikke allerede har vært der og smuglest - stikk innom nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i signaturen min for ENDA mer informasjon som kan hjelpe deg istarten :)
hamburgerkjøtt kan være blandingsprodukter og er således ikke nødvendigvis rene råvarer. Men har du malt opp rent kjøtt selv og lagd burgers så er det jo greit. Men jeg ville vært noe forsiktig med slike blandingsprodukter
Interessant at du har bodd i Thailand et år. Ble du glad i maten der? Om du gjorde det, så har du et fantastisk bra utgangspunkt for å leve godt på lavkarbo. Veldig mye gode urter med chilli, hvitløk, sitrongress, ingefær i spissen - for ikke å glemme det voldsomme tilfanget av grønnsaker i millioner av varianter. Du får tak i mye av dette på innvandrerbutikker. (om du bor i en by) Kokosmelk, palmesukker...
Masse godsaker!
Bare husk å si nei takk til ris, så er du nesten i boks!
Da har jeg forvandlet 1,3 kilo kjøttdeig, 1/2 løk, 2 chili, 2 eggeplommer og litt salt og pepper til 16 meget velsmakende kjøttkaker :cool:
Frokost og lunsj hele uka! :D Tenker å ha en lett salat og 1-2 hardkokte egg og majones som tilbehør. Blir nok passe greit!
@Linjemannen: Jeg ble rett og slett forelsket i thai-mat, spiste KUN thai-mat under hele oppholdet (ok, var vel på KFC et par-tre ganger), og gikk ned 4 kilo som følge av det. Utviklet også en steinhard chili-toleranse, så når jeg har lagd thai-mat her hjemme har jeg alltid fått klager på at det er for sterkt :D. Men er det ikke veldig vanskelig å spise thai-mat når man skal føre et ketogent kosthold? Skal faktisk på thai-restaurant med tanta mi på fredag, og gruer meg litt til det, for det er jo mye sukker i thai-mat vet jeg. Har tenkt meg fram til at Tom Kha og Paneng går greit, siden det er mye kokosmelk og relativt lite sukker i de. Vet de ikke har noe god ris der, så det skal ikke bli noe problem å holde seg unna det. Hadde de hatt Kao Niaow (Sticky Rice) derimot, hadde jeg nok unnet meg en liten utskeielse, for det er farlig godt sammen med Papaya-salat. Åh, som jeg savner thai-mat <3
Imponert ! Nå er jeg ei streng gammel dame, så jeg er mer usikker på thaimaten. :) Men du vet hva du gjør. Kjør på med litt mer fett til kjøttkakene dine. Spis dem med litt fløtesaus og grønnsaker. "Min" fløtesaus: stek noen biter bacon, kok ut stekepanna etter kjøttkakesteikinga (loitt sent nå, men til en annen gang), ha i fløte, en anelse buljong, salt og pepper og ei teskje tomatpuré. La det koke ei lita stund med kjøttkakene i.
Jeg spiser mye thaimat!
Sukker kan være problematisk, men si i fra til kokken, så lager han/hun uten. Eventuelt en dæsj med palmesukker. Gir langt bedre smak og er ikke så ille. Kao Niao er livsfarlig! Men styggelig godt! En av grunnene til høy diabetes2 forekomst i nordøst-Thailand. Ligg unna! Papayasalat kan du fortsatt spise. Jeg lager stadig vekk og spiser til kylling, lam, svin, whatever. Masse grønnsaker!
:)
Var moderat sulten når jeg våknet opp i dag (06:45), spiste 2 kjøttkaker og ett egg med majones til frokost.
Til lunsj (11:30) var jeg egentlig ikke noe særlig sulten, og spiste 1 og en halv kjøttkake med 2 egg ved siden av.
Men rundt 16-tiden var jeg UTROLIG sulten, og det førte til at jeg spiste 4 kjøttkaker med majones, pluss to baconskiver, en halv bunt brokkoli og kanskje 8 skiver ost. Var enda ikke helt mett, så jeg spiste rundt 100 gram baconsnacks en halv time etter middagen.
Prøvde meg også på et glass med Sprite-Zero, siden søtsuget kom når søsteren min ville være snill og dele halloween-godtet sitt med meg (Takket selvfølgelig nei). Drakk bare et par små slurker, siden jeg er usikker på dette med kunstige søtningsmidler, men kan si at det gjorde underverker med søtsuget! Er det trygt for meg å drikke lite-brus i moderate mengder? Det var virkelig godt, selvom jeg aldri før har likt lite-brus i noen former. Skaldemann er uklar på dette, og det er visst ulike oppfatninger om det her på forumet, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Noen som har brukt ketolyse som kan hinte meg i riktig retning?
Alt i alt en grei andre dag. Merket fort at utholdenheten ikke var den samme i gym-timen i dag, men utholdenheten kommer vel etter hvert. Merket også en viss øking i snus-forbruket, men det kan vel komme av at kroppen vil kompansere for fraværet av karbohydrater. Ble overrasket over at jeg klarte å spise så utrolig mye til middag, men i følge Skaldemann er det jo bra å spise mye, så lenge kroppen ber om det. Men han sier også at man i startfasen skal passe på proteinene, siden de kan virke negativt på "fettbålet". Jeg har vel fått i meg utrolig mye proteiner, har jeg ikke? :p
Kjøpte iallefall ketosticks i dag, og det viser seg at jeg er i ketose allerede! Mamma skulle kjøpe badevekt i dag, men det glemte hun, så jeg har ikke fått veid meg enda. Får håpe den blir kjøpt inn i morgen!
Noen mener (erfarer) at kunstig søtning stimulerer søtsuget. Du er i en overgangsfase nå, prøv å stå i mot ! Bruk diett.no og legg inn hva du spiser, så ser du raskt om fordelingen er optimal (fett/proteiner/karbohydrater). I tillegg til veiing, bruk målebånd !
Ikke forvent maks når det gjelder trening, kroppen må omstille seg.
Du er flink ! Stå på :D
Drit i kaloriene ;) Veldig mye proteiner, rundt 1 g kh pr kilo kroppsvekt er en generell tommelfingerregel ;) Vet ikke hvor mye fett du endte opp på, men strengt tatt bør du ha i deg minst like mange gram fett som protein, helst en del mer.
Stort inntak av proteiner vil også føre til blodsukkerstigning, så om du kan justere proteininntaket vil det være til fordel for deg. Samtidig anbefaler jeg at man de to første ukene spiser MYE mat, spesielt fett og kh fra grønnsaker og passe med proteiner fordi kroppen din nå skal endre energikilde til fett, og det er lettere for kroppen og bruke inntatt fett som energi enn kroppsfett. Etterhvert vil ofte inntaket generelt sett normalisere seg ved og gå litt ned, men de første par ukene som sagt er det viktig at du spiser godt med mat :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.