< Tilbake til oversikten

Chillinøtter

anett21 sa for siden:

hvordan er det med chillinøtter kan man spise det?

Katta66 sa for siden:

40 gr kh/100 gr. Ville latt det være. Spis mandler eller usalta peanøtter :)

Bik sa for siden:

Hvorfor usalta peanøtter? Ser på næringsinnhold.no at salte har 7,7 karber og usalta har 12,5 karber...

Katta66 sa for siden:

Ja det har du helt rett i, beklager feil info. Jeg har ikke sjekket dette tidligere, trodde bare i hodet mitt at de usalta var "sunnere".. takk for info :)

Men hm...litt rart, at de salte peanøttene har mindre kh? Noen som vet hvorfor?

Sanney sa for siden:

uten skall? ubehandlede peanøtter kommer jo gjerne med skallet på..

anett21 sa for siden:

det er typisk. tåler bare chilinøtter. ingen andre nøtter:(

lucifine sa for siden:

Chillinøtter er jo peanøtter...?

Bønna200 sa for siden:

Det var det som slo meg og...

Men kanskje det går an å lage chilinøtter? Riste peanøtter i panna og tilsette krydder? Eller?
Noen som har prøvd det?

Bik sa for siden:

Ja kanskje det?....forskjell på vekta da. Ikke godt å vite, men spiser det bare av og til, så det gjør ikke noe :)
Salte mandler og valnøtter er også godt :)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Grei "regel"- er det innbakt når du kjøper det, kan du ikke spise det. (hvertfall som jeg kommer på). Det er som regel innbakt i hvetemel eller kavring, eller noe av den typen...

anett21 sa for siden:

ja vet det er pianøtter men reagerer ikke på de når de er chilinøtter. men vanlige pianøtter reagerer eg på....

Kitsu sa for siden:

Reagerer du på vanlige peanøtter bør du kon ikke spise chilinøtter selv om du "tåler" de - du kan plutselig få en ganske ille reaksjon. Nøtteallergier er ikke til å kødde med; om det er allergi du snakker om når du sier at du ikke tåler peanøtter da.

Katta66 sa for siden:

Hvis du har nøtteallergi så kan det hende du tåler mandler. Det gjør ihvertfall mannen min. Og som nevnt, chilinøtter er jo peanøtter, mange med nøtteallergi tåler penøtter og pistasjnøtter.

anett21 sa for siden:

har prøvd mange forskjellige slag av nøtter med er alergisk mot de eg har prøvd.. noen som har noe annet forslag til knask istede for nøtter og sånn bacon snaks?

Sanney sa for siden:

nå er jo peanøtter teknisk ikke en nøtt, men belgfrukt.

anyway, hva med ostechips? kjempegodt med dip.

anett21 sa for siden:

ostechips? hva er det? lager du det selv? hvordan?

Sanney sa for siden:

steker ost i microen/stekovnen til det blir sprøtt. kan krydres også, men forsiktig med saltet da ost er noe salt i seg selv :)

anett21 sa for siden:

oi. det må prøves. lenge må denn steke på micron ? full efekt eller?

Sanney sa for siden:

kommer litt an på hvow mye ost du har i. blir som regel 2.5 min på full guffe hos meg.

surfeline sa for siden:

Alle rå nøtter man rister selv blir gode. Da blir de litt mindre salte også!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.