< Tilbake til oversikten

Hjemmelaget sjokolade

LindaN sa for siden:

Jeg har eksperimentert litt med hjemmelaget sjokolade i dag. Noen som har tips til hvordan man kan få en lysere/mildere sjokolade? Litt mer sommelkesjokolade, liksom... Ungene synes (foreløpig) at det er bedre enn mørk sjokolade. :)

Tar gjerne i mot alle mulige andre sjokoladetips også! :D

Bik sa for siden:

Jeg har laget sjokolade, og brukt kakao i stedet for mørk sjokolade. Da kan man variere med hvor mye kakao man har i.

Lagde noen i dag som ble veldig gode.
3 ss cocosa
kakao etter smak (brukte 1-2 ts)
3 ss sukrin (smak deg fram)
3 dråper stevia(engelsk toffee)
40 g hakkede peanøtter
20 g hakkede valnøtter
1 ts smør

Smelt cocosa og avkjøl den litt. Bland i resten og fyll i former. Settes i fryseren til de har stivnet. Oppbevares i tett boks i kjøleskapet.

Jeg har kjøpt silikonformer på helsekost, som er flotte å lage i. Ser skikkelig proffe ut. :)

Bik sa for siden:

Ble bare 4,51 karber på hele posjonen, og det ble 15 sjokoladehjerter, noe som blir bare 0,3 karber pr bit :)

smgj sa for siden:

Til barn hadde jeg laget mørk, men tilsatt hakkede usaltede cashewnøtter. Det siste mildner sjokoladen veldig... Kan også bruke mandler/hasselnøtter. Valnøtter er vel en mer voksen smak. Alternativt bruker du mer kakaosmør og mindre kakaopulver. Om man ikke er bekymret for karbohydratene kan man også bruke puffet ris, hakket aprikos (igjen en mer voksen smak) eller rismel.

Se også denne oppskriften. Jeg er sikker på at den kan adapteres enten med hjemmelaget nøttesmør, eller med kjøpt peanøttsmør... og hjemmelaget sjokolade rundt.
www.recipegirl.com/2011/07/25/almond-butter-cups/

Aline sa for siden:

Litt fløte funker også, da blir sjokolademassen mye tykkere. Jeg rører det inn når sjokoladen er nesten smeltet over vannbad. Også har jeg en liten klatt smør i :)

Har ingen eksakte mål, siden jeg bare slumper ;)

j88 sa for siden:

det jeg syns fungerer best er å bruke kakaopulver og ikke kakaomasse, og ha litt cashewnøttesmør eller mandelsmør i sjokoladen, helst den fra ihervb, uten noen biter, da blir det en mild og veldig god sjokolade

LindaN sa for siden:

Takk for gode tips, alle sammen! :) Jeg får prøve meg fram litt og litt her.

Holtappen sa for siden:

nam! nam! og takk! takk! sier bare jeg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.