< Tilbake til oversikten

Skal være ærlig

Newstart sa for siden:

Ja jeg skal være helt ærlig å si at jeg skal på fest i kveld, og siden jeg må skeie ut(les: joda jeg må for jeg skal drikke vin og spise mer enn vanlig ellers blir jeg dårlig) så smakte jeg på ei sjokolade kake i kjøleskapet. Det rare er jo at det ikke fristet heller men jeg tenkte som så at siden jeg nå skal vekk i kveld så kan jeg like godt teste ut denne. Hallo da, snakk om idiot:mad:.
Men okey..... det var jo ikke så mye da. Gjort er gjort. Å jeg som alltid har stål kontroll. Blæææh:eek:. Hvordan skal jeg nå klare å hente inn resten av kvelden uten at jeg blir dårlig( noe jeg forsåvidt er fra før med halv veis influensa på fjerde uka), ved å bare forbruke dette kakestykket. Å ikke innta noe mer søppel? Jeg skal spise min vanlige middag med masse grønnsaker. Så tenkte jeg at jeg skulle ta med meg noe tilsvarende på vorspill som jeg spiser før vi drar på dansen.

Joda bare kjeft på meg folkens, det tåler jeg.:rolleyes: Dette er faktisk ikke likt meg. Kanskje det er for jeg er småsyk.....:confused:

nellie sa for siden:

Jeg høyner med ca 200 gram sjokolade og karamellglasur:p + et utall festkarameller. A 212 gram karbohydrat:p Og klokka er ikke 15 engang! Jadda.. Menmen.

No biggie. Ny dag i morgen:) Og resten av dagen skal være karbofri.

Newstart sa for siden:

Haha nå ble jeg glad. Bra det ikke bare er jeg..... :D:D(ikke stygt ment).

Huff vi får dra oss selv i nakken å si fy skam, nok er nok.:p

nellie sa for siden:

Sitter her i en herlig kombo av sukker og koffeinrus:D Det går bra asså. Jeg er jo ikke i ketose uansett og en sånn bombe innimellom kjennes bare deilig. Men sunt er det jo IKKE. Dessuten har jeg en kjole jeg skal inn i til jul.

ToreH sa for siden:

Dette er da ikke så ille, spis noe fettrikt før du drar ut så magen er full. DET er viktig imho. I tillegg så ta med noe lavkarbogodt som du har laget, finnes masse gode oppskrifter på de her inne ser jeg.
Ellers så hold deg til rødvin. Øl, brunsprit osv er lite egnet for en som går på lavkarbo.

Innstillingen din må være å drive risikoreduserende tiltak, ikke risikostansende. Stor forskjell på tankesett og handling på de to måtende å se risiko på.

Joda, sannsynligheten for at du sprekker er stor (mange fristelser og alkohol innabords) og konsekvensense kan bli potensielt store (i form av vektøkning, opplegget sprekker osv), så risiko er det med å gå på fest.
Men si til deg selv at, javel, i kveld skal jeg på fest og ja jeg vil spise drikke noe jeg ikke normalt skal ha, men hva gjør vel det? Jeg skal spise lite av de tingene og drikke heller mer rødvin og ikke øl osv.

Tenk risikoreduserende og ikke risikoeliminerende tiltak.

Dette går bra, alt sitter i hodet ditt og hva du bestemmer deg for. Viljestyrke, selvdisiplin er nøkkelen. Mangler du dette og vet du vil sprekke, så ok, da må du tenke; Hva så? Hva er det verste som kan skje om jeg sprekker 1 kveld? Hva må jeg iverksette av tiltak for å raskt komme på rett kurs igjen?

Personlig mening: om du 1 dag i uken skeier ut, så spiller det svært liten rolle for resten av opplegget ditt, så fremt du ikke er syk, diabetiker osv osv. Over et helt liv så er det ikke den ene dagen i uka som gjør at du ikke går ned i vekt.....

nellie sa for siden:

Er man i ketose kan en utskeielse i uka bety absolutt null nedgang:)

ToreH sa for siden:

Oppfattet ikke trådstarter til å være i ketose, men hva vet vel jeg.

hvor ofte og hvor mye man ønsker skeie ut får hver enkelt ta standpunkt til. Noen tåler veldig bra en begrenset, men styrt utskeielse i uka, andre tåler knapt nok gå forbi nugattiboksen (ikke bokstavelig talt) før man mister den gode flyten.

Det er nok også en av de mer kjedelige ulempene med karbohydratintoleranse (hvis man utvikler dette).

Noen kan leve med doser opp mot 200gra KH daglig, andre bør helst ligge under 20Gr. Men dette finner man gjerne ikke ut før man har prøvd.

Mitt råd til TS er å prøve seg frem, finne grensen som kroppen aksepterer for å unngå vektreduksjon.
Tåler man en utskeielse i uka, så er det jo både hyggelig og motiverende. Men så spørs det jo selvsagt graden av utskeielse... Det som er mer viktig er jo at selve utskeielsen blir å flyte litt jevnt ut hele uken, da hjelper det lite samme hvor bevisst man er.

Nerthus sa for siden:

Ikke vær så hard mot deg selv, spist er spist - og ferdig med det! Om man føler for å "piske" seg selv, kan du jo kjapt gå gjennom hva som skjedde - og ofte så er det litt "bevisstløs i gjerningsøyeblikket" - slik at du kanskje kan i større grad unngå en slik "feil" neste gang.
Du jobber så hardt newstart for det nye kostholdet ditt, og har kommet så langt, så tenk heller over at det faktisk smakte godt der og da, og gå videre med planene dine :)
Kos deg også i kveld, ikke overdriv dansingen nå når du er syk da ;)

:klem:

Cassiopeia sa for siden:

Kan du fortelle en konjakkelsker hva som er galt med brun sprit kontra blank?

ToreH sa for siden:

Nja, var vel litt unyansert og detaljert i svaret der. Med brunsprit, mente jeg drikker som inneholder større mengder sukker osv. Baileys, Irish coffee, osv osv.

Konjakk er jo faktisk en type drikk du kan trygt unne deg på stram lavkarbodiett :-)

Så bare drikk konjakk hver dag du! (men hvor sunt det er på generelt grunnlag, tja....)

Cassiopeia sa for siden:

Sprit er sprit, og sukkerdrikk er sukkerdrikk.

Nerthus sa for siden:

Irish coffee er jo whisky, kaffe, pisket krem - også kan man fint erstatte sukkeret med kunstig søtning :) (og dermed lovlig på lavkarbo)

ToreH sa for siden:

Juhu! Det stemmer jo, men en skikkelig Irish uten brunt sukker som ligger der synlig på bunnen....er ikke en skikkelig Irish Coffe med irsk whiskey.....imho :-)

Irish med xylitol, stevia er liksom ikke det samme...hehe

ToreH sa for siden:

Shit, that hurts....baby

Nerthus sa for siden:

:) Jeg bruker flytende natreen, smaken blir ganske så lik originalen, og man slipper problemet med at sukkeret ikke løser seg opp men blir liggende på bunnen og gjør drinken ganske så søt helt til slutt :)

Cherry sa for siden:

Bare...ehh...er du kvalm? For dethadde jeg vært=P

ToreH sa for siden:

Må teste med natreen, Irish er altfor godt til å havne på "vær varsom listen".

Men skeiet ut i selskap i kveld gitt.
En halv bolle, ca 100 gram med lasagne, 4 glass rødvin (voksne glass), 4 spiseskjeer med fløteis (nam nam) og 1 kjeks med masse karber og enda mere søtt fyll inni. Tror jammen den inneholdt så mye e-stoffer og karber at jeg egentlig spiste hele ukesrasjonen.....haha.

Ser for meg at i morra våkner jeg opp feit, dvask, mageknip og et helvete med dårlig samvittighet inne i hodet.

Viljestyrken forsvant ikke fullstyendig, kunne glatt hevet i meg det tredobbelte av hva jeg faktisk spiste, så det å vite man er på en diett og at alt du gjør får konsekvenser hjelper ihvertfall meg.

I morgen må jeg nok ut å løpe i minst 15km for å "få godfølelsen" igjen.....:p

Noen som blir med?

Nerthus sa for siden:

Dessverre - har et kne som avventer operasjon og foreløpig er det bare svært rask gange i oppoverbakke som duger :) (og mye saktere nedover igjen ellers går det i full låsning. Svært frustrerende nå når jeg er på vei til å bli frisk etter langvarig infeksjon... rastløs!!!)

Men det jeg skulle si, var at jeg laget en sinnsyk god lavkarbois her i forrigårs som jeg virkelig anbefaler! Tar ca 3 minutt og lage, resten av jobben gjør frysen ;)
Oppskrift finner du her. Jeg brukte atkins decadense chocolate istedet for den i oppskriften siden det var det jeg fant i butikken. Erstattet også noe av sukrinen med flytende natreen, synes det blir mer naturlig søtsmak av det. Hadde med på jobben, og mange "ikke-lavkarbere" syntes den smakte som "ordentlig" is, noe som er det beste komplimentet lavkarbosøtsaker kan få ;)

Nei forresten, min sambo lovpriste isen - DET er det beste komplimentet lavkarbosøtsaker kan få - siden han ikke egentlig er så glad i søtsaker... :cool:

ToreH sa for siden:

Takk for tips om isoppskrift. Skal få kona til å fikse en slik til meg.

Tar også med lavkarbo godterier laget hjemme på jobb, da jeg som naturlig er, daglig blir møtt med massiv kritikk og latterliggjøring av mitt kosthold. Overraskende mange, dvs alle elsker godteriet og ingen tror det er lavkarbo.
Nice.

men som jeg bruker si til kritikerne:

Jeg løper fra deg når som helst din feite jævel. :)

Nerthus sa for siden:

Jeg har overraskende nok bare blitt møtt med misunnelig pga de gode lunsjene mine ;) I tillegg har flere av mine kolleger endret kosthold til lavkarbo, en av de fordi datteren har chrons - og selv om jeg med chrons også har anbefalt lavkarbo, ble hun ikke å gjøre endringer før en lege (faktisk!) foreslo det :) 4 uker nå og hun er allerede ekstremt mye bedre i magen, akkurat slik jeg ble :)

Ps: Isen kan du vel lage selv, kona kan jo få smake? Du trenger bare en god mikser ;)

nellie sa for siden:

Hehe, nei. jeg ble ikke kvalm da jeg spiste det, selvom det burde være menneskelig umulig:p Men. prøvde meg på litt et par timer seinere og DA ble jeg kvalm av bare en liten teskje:p

nellie sa for siden:

Resten av kvelden ble helt karbofri! Håper det gikk bra med deg også, Newstart!

Newstart sa for siden:

Er enig med deg i mye her, men problemet mitt er vel egentlig ikke at jeg sprekker så lett. MEN at jeg alltid blir så dårlig når jeg skal ut, derfor sier underbevisstheten min at det og det må jeg spise slik at jeg ikke blir dårlig. Hadde overhode ikke lyst på det kakestykket heller men tenkte at siden jeg skal skeie ut så gjør det sikkert godt med ekstra karbo slik at jeg ikke blir så dårlig i kveld. Høres sikkert rart ut men sånn er det.

Drikker forresten kun hvitvin. Ikke øl,ikke rødvin eller noe annet for den del:D.

Newstart sa for siden:

Ååå du er bare god du Nerthus. Så fint sagt. Leste dette før jeg sprang ut av døra på lørdag å skal ærlig innrømme jeg fikk tårer i øynene. :o

Ja jeg føler selv at jeg jobber kjempe hardt. Sprekker utrolig sjelden.
Det smakte faktisk godt der og da. Men det er en veldig herlig følelse jeg får de få gangene dette har skjedd. For det smaker ikke så godt med høykarbo som det gjorde tidligere, og ikke frister den kaken noe mer heller selv om det fortsatt er igjen masse. Utrolig så forandret alt blir når man går på lavkarbo. Iallefall har jeg det sånn. Jeg som var avhengig av brød før. Kunne ikke leve uten. Nå har jeg smakt det en gang siden mars.:D Og da syns jeg ikke smaken var så god.

Så heldigvis så syns jeg det er veldig lettvint å bare skru tilbake på lavkarbo igjen uten problemer.:rolleyes:

Newstart sa for siden:

Glemte helt å gi deg en klem tilbake og tusen takk for fine ord:klem:

Newstart sa for siden:

Ja det gikk kjempe bra. Ble ikke mer karbo, men jeg hadde med meg en liten matpakke som sagt og alt ble vel mer eller mindre perfekt får en si. Se vekk i fra det forba... kakestykket da hehe.:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.