< Tilbake til oversikten

Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

TrillTrall sa for siden:

Jeg spiser IKKE lavkarbo og lavkarbo er bare tull! sier Hellstrøm. Og legger til at han spiser frukt og grønnsaker, ren fisk og rent kjøtt og ikke halvfabrikata. Såvidt jeg har fått med meg bruker han også smør og ikke margarin.

Øh. :confused: Jeg tror ikke den godeste Hellstrøm har den ringeste aning om hva lavkarbo er jeg gitt! :lol: :cool:

nellie sa for siden:

Vis meg en kokk som bruker margarin isteden for smør.. Da har han i tilfelle ikke fulgt med noe særlig på det der kulinariske instituttet sitt:p Tipper ikke engang margarinkokken bruker margarin.

Man ser jo ganske tydelig at Hellstrøm ikke spiser lavkarbo. Tynn som en strek over og under magen også en skikkelig god karbovom.

Vet ikke helt jeg. I programmet sitt, detta "Hellstrøm rydder opp hjemme", er jo det aller meste han lærer bort og lager lavkarbo/lav GI. Så han er vel bare ikke fan av begrepet lavkarbo og alt det bærer med seg da. Det er nok mange som har en forestilling om hva lavkarbo er og derfor holder seg langt unna å ville assosieres med det begrepet. Tror mer på det jeg ser enn det jeg leser i VG, for å si det mildt.

Dietta sa for siden:

He, he. Kanskje vi skulle tipse han om: Wheat Belly Blues - sangen :p

nellie sa for siden:

Tror selv ikke den får en gammal ungkar til å gi opp øl`en.:p

Dolsi sa for siden:

Selvfølgelig vet Hellstrøm hva lavkarbo er, mannen er kokk, og er det noe kokker kan, så er det kosthold og ernæring.
Det er vel neppe generell lavkarbo Hellstrøm uttaler seg om,men ekstreme varianter som LCHF.
Det er vel heller ingen her inne som med handa på hjertet kan si at de tror at LCHF er sunt i lengden, altså at man kan leve på det resten av livet uten at det får konsekvenser. Det tror iallefall jeg :)

Supah sa for siden:

Her tror jeg du tar veldig feil. Tror det er mange her inne som vil si at det er sunt, og kommer til å følge det hele livet. Jeg er en av dem!

langaard sa for siden:

Jeg kommer definitivt og spise lchf resten av livet!! Skulle ønske jeg hadde oppdaga det for lenge siden! Har aldrig hatt det så bra som nå!

aslaug sa for siden:

Dette skjønte jeg ikke? Fint hvis du kan forklare hvorfor LCHF er ikke sunt i lengden.

Jabba sa for siden:

Jeg har INGEN planer om å gå over til høykarbo igjen iallefall!!!

Katta66 sa for siden:

JEg blir så sint!! Er så lei av tabloidenes vranglære når det gjelder lavkarbo. Og dette her Hellstrøm, er det mest selvmotsigende intervjuet jeg noensinne har sett!! Det avslører bare at du ikke kan en skitt om lavkarbo kosthold!! Skam deg!

Supera sa for siden:

Det kan jo være greit å vite litt om noe man uttaler seg bastant om kanskje?

Og hvorfor påstår journalisten at farsemat er lov på lavkarbo? Hun burde spesifisert at det må være farsemat av høy kvalitet - altså som ikke er vannet ut med stivelse.

Og så skjønner jeg ikke hvorfor Hellstrøm absolutt skal ha rent kjøtt. Det gjør meg ingenting om det er litt diverse andre rester av dyret så lenge det smaker godt og er spiselig. Jeg liker ikke at samfunnet bare vil ha det rene kjøttet.

Ikke? Snakker vi om samme forum? Jeg er overbevist om at LCHF er sunt i lengden. Hvorfor skulle det ikke være det?

Carisma sa for siden:

Jeg håper da for Guds skyld at det får konsekvenser at jeg lever på det resten av livet. Konsekvenser som et lengre og sunnere liv, lavere vekt, bedre humør, ingen betennelser....

Jeg har forstått det som at han mener rent kjøtt uten tilsetninger. Han har flere frakter snakket om de ulike delene vi ikke bruker nok av osv.

BenteR sa for siden:

Håper inderlig du tar feil, fordi både diabetesen min og andre auto-immune dritter trenger at jeg lever LCHF, og de sykdommene kommer til å være med meg resten av livet (akkurat som LCHF).

Men jeg ser jo av og til disse smarte kommentarene at om man er syk på en eller annen måte så er det trygt, sunt og uten bivirkninger og leve LCHF. Men er man fysisk frisk, så er det farlig, spesielt over lang tid.

Skjønner ikke den logikken at min skranglete kropp skal takle det "livsfarlige" fettet så mye bedre enn de av dere som er friske:confused:

nellie sa for siden:

Folk får spise som de vil:) Ketogen kost er ikke noe for meg, men jeg tror ikke det er usunt. Og noen her kommer til å spise ketogent om ti år(photo):p. Veldig mange ikke. So what? dø av sunn mat kommer ingen til å gjøre:)

nellie sa for siden:

Synes det er heeeeelt kurrant at Hellstrøm ikke vil ha noe med lavkarbo å gjøre:) Det er hans fulle rett og det skal "vi" bare drite i....

FruFrydenstrup sa for siden:

Akkurat det er ikke helt sant. Det er riktignok kostholdslære, men det er bare en brøkdel av utdannelsen. I resturantbransjen vet mange ikke om hygienereglene med bla cøliaki. Lavkarbo er heller ikke noe som er en del av utdannelsen og melange er definnitivt billiger enn smør. Alt handler om penger og økonomi.

nellie sa for siden:

Omg. Alkolås på forumet, please.

Aline sa for siden:

Jeg bladde såvidt innom intervjuet og i første spm svarer han noe som dette: folk flest kan ingenting om kosthold! Og jeg har ikke lest en eneste av disse lavkarbobøkene. Men folk kan for lite om kosthold! Det er sitert etter hukommelsen, memo budskapet tror jeg stemmmer ganske bra... Så nei, han kan ikke noe om lavkarbo. Han har ikke lest noe!

Carisma sa for siden:

Nettopp! Også sier han at han er for ren mat, mye kjøtt og grønnsaker og lite ferdigmat, ikke disse ekstremkurene.... :cool: Det beviser at han snakker sant når haan sier han ikke veit noe!

Supera sa for siden:

Ah, da er vi enige. Gah, han bør sette seg inn i hva lavkarbo faktisk er.

janmesi sa for siden:

Helt enig, jeg tror han som kokk, bare hater alt som kan kalles "diett". Og VG gjør jo sitt for å få frem i STORE overskrifter og FETE typer at han er skeptisk. Karbohydratavisen VG - aldri en dag uten karbo!
(Vgs vektklubb, er avisens tredje største inntektskilde. Nå skjønner du sikkert hvorfor de alltid skriver negativt om lavkarbo.)

janmesi sa for siden:

Jeg tror det er VG som på forhånd har bestemt seg for hva slags sak de ville ha ut av dette. De vet kokker generelt sett er ganske negative til dietter/kostprogram osv. De la ordene i munnen på Hellstrøm, kanskje? Overskriften stemmer jo lite med det Hellstrøm faktisk sier. Han sier jo at lavkarbo unektelig er bra for overvektige og diabetikere.

Det er bare VGs vektklubb som ikke har skjønt at lavkarbo er bra diabetikere og overvektige. Bli medlem nå!

God søndag!

Tirililltove sa for siden:

Hånda på hjertet, dette skal jeg leve på resten av livet!!!:)

Vegard L sa for siden:

Kan du vise meg hvor i kokkeutdanningen de lærer om hvordan maten påvirker hormoner og fysiologiske prosesser i kroppen?

Er det noe kokker kan, så er det å lage mat. Er det noe ernæringsfysiologer kan (eller bør kunne), så er det kosthold og ernæring.

I den episoden der Hellstrøm drar hjem til en familie der datteren har diabetes (link i en annen tråd her på forumet), sier han jo at han slettes ikke vet noe om diabetes, og derfor blir med på sykehuset for å lære om hvordan sykdommen fungerer. Der får han en innføring i insulinmekanismene, og konkluderer med at datteren må redusere kraftig på inntaket av karbohydrater.

Greit nok at Hellstrøm er en fantastisk kokk, men jeg ville ikke derav plassert han som ernæringsekspert...

langaard sa for siden:

Hellstrøm er en dyktig kokk, det tviler jeg ikke på, men hadde han kutta på kh, hadde kanskje magen vært noe mindre fremtrdenede:p

Photobscura sa for siden:

Jepp jepp! Nå er ikke ketose noe mål i seg selv, men det er sånn jeg trives! :)

Jeg fniste litt av dette, men det går jo mest sannsynlig videre i rekken av stigmaer som at vi lavkarbere spiser hauger av bacon.
Senest i denne (på grensen til semi-meningsløse, i hvert fall vinklingsmessig) artikkelen står det så. Da er det vel sant! Jeg er nok ikke på lavkarbo lenger. Jeg har jo ikke spist bacon siden august!

langaard sa for siden:

Men kjære deg !! Bacon er et MUST!:lol:

Nånei! :p Om de hadde slutta å bare bade kjøttet i røkearoma, så kanskje. Men skal man ha skikkelig bacon må man dessverre bla opp. :(

taraquin sa for siden:

Jeg tror endel av det han har sagt er satt på spissen. Noe jeg tipper han er provosert over er at mye av maten han lager og har laget i en årrekke nå plutselig er blitt lavkarbo, mens det for han er helt vanlig, naturlig mat. Hans fokus på ferske råvarer av fisk og kjøtt kombinert med mye grønnsaker og gode sauser med smør etc viser at han har mye til felles med lavkarbofolket, men dette er hans livsstil over en årrekke og føler nok ikke at dette er lavkarbo for han. Han er nok heller ikke imot noen gode desserter etc ;) I programmet hvor han laget mat for hun med diabetes viste han at han utmerket hvordan man lager karbofattig mat tilpasset en diabetiker. Selv om Hellstrøm hevder han ikke tror på lavkarbo, så tror jeg han har en vanvittig påvirkningskraft for mange der hjemme for å få de til å lage mer mat fra bunnen, noe som i svært mange tilfeller fører til en betydelig reduksjon i karbohydratene siden f.eks sukker og mye finmel i mange middager er kuttet ut\redusert.

Linjemannen sa for siden:

Tja...
Det hele blir et spørsmål om hvor grensene bør settes.
Om en gjør unntak for diabetikere og andre som har medisinske utfordringer som fordrer et svært lavt karboinntak - så vil nok Hellstrøm bli direkte forbannet om noen forteller ham at han ikke kan servere grønnsaker fordi det er for mye karbohydrater i dem. At han kaller en slik tilnærming til mat for hysteri og idioti synes jeg er et sunnhetstegn og veldig bra.

At det stilles spørsmålstegn ved om det er bra å bruke papaya eller - gud forby - gulerøtter... Hellstrøm får høyt blodtrykk av slikt. Det er jo heller ikke særlig bra. Høyt blodtrykk altså..

Tomsverden sa for siden:

Virker ikke som at journalisten har noe særlig kunnskap heller. som hevder at man kan spise pølser på lavkarbo. Og ja, hun tenker nok på wiener fra gilde...

Yonah sa for siden:

Jeg irriterer meg litt over denne lavkarbodebatten i media fordi det er så lite kunnskap fra både journalister OG de de intervjuer. Å intervjue Kari J eller Hellstrøm om lavkarbo blir jo som å intervjue Toppen Beck om noe hun absolutt ikke har peiling på, det blir jo ikke noe fornuftig ut av det.

Flott med lavkarbo i media, men fytterakkern for en dårlig jobb journalistene gjør som ikke setter seg mere inn i lavkarbo.

Jeg synes VG kan intervjue meg om trening! Jeg har absolutt ikke noen som helst forutsetning for å uttale meg om trening, overhodet, nettopp derfor tror jeg at det ville blitt godt stoff! :D

Yonah sa for siden:

Hellstrøm har god greie på god mat og jeg ser opp til hans evne til å lage skikkelig mat av friske råvarer og hans avsky for posemat og tilsetningsstoffer. AT han skal hapeiling på lavkarbo mere enn Ola Nordmann forventer jeg ikke, når han evt får diabetes får han som resten av oss finne ut hva man bør spise. Magen han er hans problem;)

Er ikke helt enig.
:)

Jeg synes det er åpenbart at han har god peiling på lavkarbo og at han tar hensyn til diabetikere og andre med medisinske utfordringer. Ellers så er han en misjonær for den gode, råvarbaserte maten - og det er det da veldig mange lavkarbofolk som også er!

Synes du det fremkommer særlig godt i denne artikkelen?

Ja, absolutt!
"Jeg følger kun det jeg liker å kalle Hellstrøm-dietten. Det handler om å få i seg rene råvarer. Masse grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk. Jeg elsker grønne bønner, artisjokker og spinat. Men jeg spiser sånn skikkelig spinat, som Skipper'n ville vært misunnelig på meg for. Rå spinat som jeg plukker fri for stilker og koker i vann i et minutt, deretter ett minutt med olivenolje og litt smør, salt, litt sukker, litt revet muskatnøtt og hvitløk. Jeg elsker olivenolje over alt!"
[b][/b]
Dette er det mange lavkarbere som kan skrive under på er helt i tråd med deres eget kosthold.

Yonah sa for siden:

Men at han lager mat som er lavkarbovennlig betyr jo IKKE at han har god peil på lavkarbo.. De fleste kokker med litt respekt for seg selv lager jo mat av rene matvarer., de lærer jo ikke å lage saus med hjelp fra toro under utdannelsen altså.
Hvis ren mat er grunnlaget for at man har god peil på lavkarbo, så har jo alle som lager mat fra bunn av god greie på dette da? Lavkarbo er langt mere enn ren mat.

Selvsagt - men en må anerkjenne de to ulike perspektivene her.

• Gode matopplevelser er noe helt annet enn lavkarbo. (Hellstrøm)
  • Lavkarbo står ikke veien for gode matopplevelser. (Oss. :) )

I intervjuet så gjør Hellstrøm ingenting for å torpedere "vårt" syn - snarere tvert imot. Han nevner ikke luftige bakverk og forseggjorte potetretter med et eneste ord....! Og det burde han gjøre om han mente det var slike retter som var viktig å trekke frem for å poengtere at lavkarbo bare er tull. Han kunne - om han ville - valgt å snakke en del om frukt, som 90 % av VGs lesere ville svelget rått - men han gjør det ikke. Han definerer heller "Hellstrøm-dietten" som om den var klekket ut av noen her på lavkarbo.no.

Jeg tror han var seg dette bevisst. Han har en provoserende måte å være på, det var jo det som gjorde ham til TV-kokkenens verstingekjendis i Norge. Men - som så mange andre oppegående mennesker - så liker han dårlig å bli arrestert.

Formen er provoserende - innholdet står til toppkarakter.

Alynna sa for siden:

De spør jo en person som åpenbart ikke har følt behov for å lære om dietter (hvorfor skulle han vite mer om dette enn alle andre forresten?), og som ønsker å kunne bruke av alle verdens råvarer ved behov. Mannen lever tross alt av å lage det mest lekre og smakfulle som er, og mye av dette vil naturlig nok være festmat. Mannen kan altså både sunn god husmannskost, og mer "jålete" gourmetmat for de spesielle anledninger.

Målet hans er å lage spennende mat av gode råvarer, som smaker nydelig, og da blir såklart mange av rettene lavkarbo helt av seg selv. andre ting, som desserter osv. faller naturlig nok ikke inn der. Det er heller ikke jobben hans å måtte utelukke matvarer pga helsespørsmål, men maten hans er likevel mye, mye sunnere enn det meste nordmenn flest dytter i seg.

Når det kommer ganske greit frem at han ikke har lest seg opp i dette, og journalisten må "fylle på" med vranglære om at lavkarbo = farsemat, så har jo Hellstrøm en klar mening om den farsematen som ligger i butikken, og at han selv går til en pølsemaker e.l. som kan faget sitt.

Den veldig vridde "sjokkjournalisten" er problemet i mine øyne her.

Jeg tror ikke folk flest hadde blitt fete av å spise Hellstrøms mat, det er sunn og frisk mat. De få (som nok er godt representert her inne) som må kutte ytterligere i sukker/stivelsesinntaket sitt, bør tenke mer diett enn den gjengse nordmann.

Hellstrøm-maten er mer enn god nok for vanlig aktive mennesker uten stoffskifteproblemer. I tillegg, han tilpasset jo et av programmene spesielt til en som trengte diett-kost (diabetes). Og fikk dere med dere hvor streng han var med studentgutta som spiste den rare pastaretten 4 ganger i uken? Der var det ikke mye som var nyttig for kroppen. I alle fall når det var så ensidig uten grønnsaker. For meg beviser dette at han kan ta hensyn til individuelle behov også. Mannen har heller aldri sagt noe om at enkelte folk trenger å sette igang tilltak for å bedre helsa si.

Nei, jeg tror veldig mange kunne hatt godt av en Hellstrømoppryddning hjemme. Så får fiberhusk, jbkm og andre erstatningsprodukter være til nytte og glede hos de av oss som først og fremst vil spise ketogent, og foretrekker dette fremfor den perfekte smaken/variasjonen. Man kan få til ganske mye godt ved å kutte ut sukker og stivelse helt, men jeg tror ikke det når opp til mye av det Hellstrøm kreerer med, på smak (sorry :P) Men det trenger det heller ikke å være, om ketose er viktig for deg.

Min innvending her er ikke hva Hellstrøm vet og mener og fronter. Jeg er enig i alt du skriver -i utgangspunktet. Jeg ser bare ikke verdien i å gjøre et intervju med Hellstrøm om lavkarbo, for å igjen stigmatisere dette kostholdet dithen at vi da tydeligvis lever på bacon og pølser. Hva er hensikten bak vinklinga? Å gjøre et intervju av Hellstrøm om ren mat og gode råvarer er jo helt på sin plass, for dette er faget hans, og han er jo veldig aktuell om dagen. Men sånn journalisten vinkler det hele så får han det til å virke ganske tydelig som om Hellstrøm setter et klart skille mellom sitt kosthold og lavkarbokosthold, og det er i hvert fall fjernt.
Men det går jo tydeligvis litt sport i det å la folk uten den nødvendige kunnskapen om lavkarbokosthold uttale seg om det. Det vil jo bare holde liv i fordommene om det, hvilket jeg ser framgår ganske tydelig i artikkelen. Både i det Hellstrøm sier at "lavkarbo er helt fjernt", samtidig som han sier han aldri har lest noe lavkarbolitteratur! Det blir litt som å koke spiker på suppe, sett vinklingen og, tydeligvis, formålet bak artikkelen. Hellstrøm er det ingenting galt med.

Litt sånn i det ytre konspiratoriske hjørnet får jeg inntrykk av at det i grunn bare handler om for VG å skremme flest mulig bort fra tanken på lavkarbo, og inn i vektklubbens favn. :cool:

Nå er det vel slik at i tillegg til å være en fantastisk kokk, så er Hellstrøm også - unskyld uttrykket - en medienisse. Han er helt avhengig av å komme i spaltene i VG/Dagbladet/Se&Hør med jevne mellomrom. Det betyr også at han må være med på leken - og selv om han helst ville ha en tosiders om hvordan tilberede en whiskey flambert Chataubriand, så må han rett og slett nøye seg med å uttale seg om lavkarbo.

Det handler jo om mat, sier journalisten.
Men det kan jo ikke Hellstrøm være helt enig i, selvfølgelig.

Og så er det et spørsmål om hvor mye en skal tro på av det som kommer på trykk. At ikke Hellstrøm har lest noe om lavkarbo, ikke har pløyet igjennom det meste - det tror jeg rett og slett ikke på. Men det er nå bare meg da. Jeg er litt kynisk...

Du kan jo alltids snakke om deg selv, jeg tenker mer hva slags føringer det legger for den allmenne hop.

Og så må jeg presisere at jeg mente koke suppe på spiker. :cool:

Alynna sa for siden:

Helt enig i at dette lukter av vektklubb-propaganda. Det er journalisten som setter premissene her. Journalisten dytter vranglære over på Hellstrøm, som sedvanlig uttaler seg rimelig bastant (På det han blir forespeilet selvsagt! Han har ikke sagt noe galt utfra de spørsmål/"fakta" som legges frem av VG)

Hadde journalisten heller forklart at lavkarbo handler om å bytte ut raffinerte produkter snikutblandet med sukker og stivelse, og så fyllt på med smaksforsterkere for å motvirke at den utspedde maten nå ikke smaker noe lenger, ja da hadde vi fått et annet svar.

Om han istedet for farsemat hadde presentert ekte meierismør, ikke utblandet kjøtt/fisk, egg, fargerike grønnsaker, kort sagt skikkelig, ikke-industriell mat, så hadde han vært positiv.

VG driver med svindel og bedrag og sjokkjournalistikk.

Alynna sa for siden:

Forøvrig er det bare å kikke på episodene på TV3 eller lese noen av oppskriftene, for å skjønne at Hellstrøms hverdagsmat er langt mer lavkarbo, enn det aller meste som presenteres på de fleste norske middagsbord.

Helt riktig at VG koker suppe på en spiker.

Word, Alynna!
Det er jo ikke måte på hvor mange artikler man skal kunne skrive om lavkarbo, heller. De som dras inn i debatten blir ofte tydelig ledet, og blir til meatpuppets for journalistene, og det tynnes tydeligvis ut i rekkene av hvem som faktisk har noe grunnlag til å uttale seg. Sånn får vi ikke en rettferdig debatt av. Ok, høres virkelig ikke ut som jeg har mye tiltro til den fjerde statsmakt om dagen, men for meg har både Dagbladet og VG falt ut av avis-kategorien for lengst.

Jeg synes for eksempel denne "ekspertartikkelen" er mye verre enn Hellstrøms betraktninger - og da spesielt i forhold til folk som faktisk kunne lykkes så mye bedre om de inkluderte et karbohydratredusert kosthold i livsstilsendringen sin.
www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7841350

Enig, det der er bare tragisk, men diskusjonen i denne tråden handla om Hellstrøm, og sånn sett mener jeg fortsatt det jeg sa.
Med det sagt er jeg enig i mye av det som står i den artikkelen du linker, ikke i prinsippet, men de typiske misforståelsene de trekker fram, tydeligvis uvitende om at det nettopp er det de er -misforståelser. De snakker om "diett" som om det skulle være noe midlertidig, og er det det, så er en hver kostholdsendring fånyttes. Skal man få resultater, også over tid, må man jo legge om livsstilen for alltid. Være det seg lavkarbo eller lavkalori.

Dette sitatet er veldig symptomatisk for det at enkelte mener å tro at lavkarbo er en kur:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.