< Tilbake til oversikten

Hvilke matvarer bør stå i skapet?

mamma_møø sa for siden:

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av diverse ting/ greier som er lurt å ha i skapet når man lever på lavkarbo. Hva har dere i skapet som dere alltid bruker og ofte trenger?

Handlelisten min begynner slik:
mandelmel
johannesbrødkjernemel
soyaprotein/ soyaisolat
...
...

Hvilke flere "greier" bør jeg ha stående i skapet?
(jeg har linfrø, kruskakli, mandler, valnøtter, sukrin, sukrinmelis (?), fiberhusk, sesamfrø, solsikkekjerner)
Og hvor får jeg kjøpt greiene? I helsekostbutikker?

(Det er mulig det er en lignende tråd i forumet en eller annen plass, men jeg fant ikke noe lignende. Prøvde å søke også.)

LaLa77 sa for siden:

Du trenger egentlig ikke så veldig mye.
Det vi har i skapene hjemme er fiberhusk og sukrin. Kjøpte en boks av hver for et halvt år siden, og har fremdeles igjen mye av begge deler. Gå for naturlige og rene produkter, så trenger du ikke så mye for å lage bra mat.

Ja, jeg vet, kjedelig svar..... :)

smgj sa for siden:

Har en del frø og nøtter og stasj til hjemmelaget sjokolade... Men det blir lite brukt og det er dumt fordi nøtter harskner...

langaard sa for siden:

Forutenom det du nevnte, har jeg kokosmel,fiberhusk og stevia:)
(cocosa og udos choise)

Supah sa for siden:

Det er bare et par ting i skapet mitt jeg bruker i hverdagen..

• Jbkm
  • Sukrin/Splenda
  • Nøtter/Frø

Ja, tror vel nesten at det er det. Ellers hvis jeg skal bake noe, så er det

• Fiberhusk
  • Cavalier sjokolade
  • Madelmel
  • Kokosmel

:smile:

Kitsu sa for siden:

Krydder. Har tre hyller fulle, de brukes mye. :P

Frossen blomkål, brokkoli og spinat er staples her.

Har og en flaske stevia i kjøleskapet, ellers er det ikke mye jeg MÅ ha i skapene. Kjøper kanksje en pose mandelmel en gang i blant.

mamma_møø sa for siden:

Takk for svar! :)

Men stevia - er ikke det forbudt i norge? Det var i allefall det jeg fant ut da jeg googlet litt.

Ser nå under denne tråden at det er flere tråder som omhandler samme tema, og matvarer man bør ha i skapet, så da kan jeg lese litt i de for å få flere tips.

Rin sa for siden:

Neida. Forbudt å selge i Norge som menneskemat, men det betyr ikke at man ikke får lov til å kjøpe det. Kan også tenkes at man finner det her og der på helsekoster merket med en lapp som sier "Blabla ikke menneskemat". (Eller, det var mer av det før, tror de rydda litt opp i det etterhvert... men å bestille eller medbringe fra utland er nok heelt i orden.)

Marina sa for siden:

I begynnelsen kjøpte jeg mye tull som står enda. Smart å tenke seg om to ganger iallefall :smile: Smart med en tråd som denne.

Jeg er avhengig av:

• sukrinmelis (liker ikke "knitringen" av vanlig sukrin)
  • JBK
  • Nøtter (men ikke kjøp for mye! Jeg kjøpte 5 pk, og 4 av de måtte kastes..)
  • fiberhusk (ikke sååå nødvendig om du har JBK, men de brukes til ulike ting)
  • mandelmel (jeg er glad i å lage proteinpannekaker og bake)

Dersom du skal ha knekkebrød:

• knuste linfrø
  • solsikkefrø

Og så har jeg alltid noen atkinsbarer i vesken som "nødmat".

Ellers trenger du egg, reint kjøtt, MASSE grønnsaker og skikkelig smør, men nå mente du kanskje ting fra helsekosten? :smile:

Linjemannen sa for siden:

Jeg har ingenting slikt....
Pleier å ha 70% sjokolade.
Ellers kun råvarer, foruten lavkarbobrød.
Funker for meg.
:)

mamma_møø sa for siden:

Igjen: Tusen takk alle sammen!

Linjemannen: Jeg har behov for litt variasjon nå, kjenner jeg... må teste ut litt diverse oppskrifter, klarer ikke tenke nytt om dagen. Derfor må jeg ha litt greier - for å prøve og feile og se hva som funker for oss! :)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Mye bra her, ellers får du nok også flere forslag i trådene du finner om du scroller heeelt nederst på siden :)

mamma_møø sa for siden:

Jepp - de dukka opp da jeg laga tråden. Prøvde å søke etter lignende tråder før jeg starta denne, men fikk det ikke til. Men jammen santen var det ikke lignende tråder her fra før likevel! :)

Yonah sa for siden:

Det jeg pleier å ha er igrunn nevnt:
Sesamfrø u/skal
Solsikkekjerner
Gresskarkjerner
Linfrø
Fiberhusk
Mandler
Evt valnøtter og hasselnøtter
paranøtter
Johannesbrødkjernemel
Kokosmasse
Kokosmelk
Grovhakkede tomater på boks
Minimais
Tomatpurè
Noe søtning, nå har jeg både stevia( flytende, fått i gave) og en boks splenda..

Tja, ellers er det ferskvarer som står i kjøleskapet.. Også jo, jeg har akkurat kjøpt en pose mandelmel, men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til, trenger det definitivt ikke i hverdagen.

Innimellom kjøper jeg soyaflokker og bruker i müsli, men det er det ikke så ofte jeg spiser.

mamma_møø sa for siden:

Igjen: Takk!

Nå skal jeg snart begynne å kokkelere litt trur jeg. Om 3-åringen er samarbeidsvillig :D

Livsglede sa for siden:

For å leve lavkarbo trenger en egentlig ikke noe spesiell mat,kommer ann på smak, bare maten er ren. Selv har jeg alltid dette i mine skap:

solsikkekjerner
linfrø
sesamfrø
gresskarkjerner
kruskakli
mandler
valnøtter
kokosmel
mandelmel
sukrin - vanlig og melis
fiberhusk
johannesbrødkjernemel
rømme
meierismør
cocosa
fløte
egg
oster
hermetiske tomater
tomatpure
kjøtt og fisk etter ønske
div. ferske grønsaker

Har jeg dette i hus har jeg mat til alle måltider + mulighet til å bake når jeg vil:D

Hamster59 sa for siden:

Må ha fiberhusk, bruker det bl.a. i knekkebrød. Der bruker jeg også sesamfrø, linfrø, mandelmel (evt maler jeg selv). Noe jeg bruker daglig er nøtter, det går i ei blanding av paranøtter, valnøtter og hasselnøtter. JBK-mel bruker jeg i sauser, kokosmel må jeg også ha. Sukrin og sukrinmelis bruker jeg av og til, det samme med vaniljepulver, men må ha det i huset.

Sjokolade må jeg ha i huset, den med 86% kakao. Den får jeg ikke ha i fred, men det er greit. Spiser 1-2 biter om dagen.

Har alltid bokser med hakka tomater, bruker coops økologiske, og kokosmelk. I kjøleskapet må jeg ha spann med tyrkisk yoghurt, evt gresk, egg, i tillegg til et lite lager med smør. I fryseren må jeg ha bacon (kjøper stort i Sverige og pakker i mindre porsjoner) og kjøttdeig (kjøper på tilbud og pakker det i mindre, flate pakker).

langaard sa for siden:

Og, jeg må ha tørrfisk i huset:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.