Noen her inne som har erfaring med disse kvekkebrødene? Det er visstnok en pakke fra Toro, som man blander med vann og steker i ovnen. Jeg fikk ett i dag og så vidt jeg kan bedømme var det stort sett frø i dem, men jeg vet jo ikke hva som er brukt som bindemiddel...? Har ikke sett innholdsfortegnelsen og da er jeg skeptisk med en gang... ;)
Det var forøvrig en av lærerne til min sønn som hadde kommet med dem. Hun visste at vi drev med lavkarbo. :) Så de bakte på skolen og da ble det med smaksprøver hjem. Koselig! :)
Pris: cirka 32 kroner per pose med knekkebrødblanding. Gir 24 små knekkebrød. Næringsinnhold per 100 gram ferdig knekkebrød: 460 kcal, 16,3 gram protein, 35,5 gram karbohydrat, 25 gram fett og 13,6 gram kostfiber. Næringsinnhold per knekkebrød på 15 gram: 69 kcal, 2,5 gram protein, 5,3 gram karbohydrat, 3,7 gram fett og 2 gram fiber.
Dette er for mye karbohydrater for meg; de er så lettvinte å lage de jeg lager fra Hexebergs kokebok, de smaker knallgodt, og de har mye mindre karber. En hel stekeplate blir 16 store knekkebrød hos meg og hvert knekkebrød har rett under 1,5 karbe.
Hei
For de av oss som er opptatt av hvor kh kommer fra:
Ingredienser iflg Toro
Havregryn, rug fullkorn, sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø, hvetekli, rapsolje, salt.
Enig, vi lager også dem. Kjempegode og superenkle, like enkle som en pose fra Toro! Eldstejenta mi liker å male mandler og nøtter for tida, så hun blir med på bakingen.
Etter hukommelsen:
50 g malte mandler eller nøtter
25 g linfrø
100 g sesamfrø
1 stor ss fiberhusk
2,5 dl vann
Blandes, svelle 5 min, smøre tynt utover et bakepapir, lage linjer mellom knekkebrødene med kniv, steke midt i ovnen. 160 grader, 40 minutter.
Ta dem fra hverandre, tørke 30 minutter på 50 grader med litt åpning på ovnsdøra.
Jeg lar dem tørke over natta spredt utover i tillegg, da blir de passe sprø. Dessuten pleier jeg lage dobbel oppskrift. Hvilke typer frø man bruker kan varieres.
Nå har jeg testet Hexebergs knekkebrød - de ble kjempgode! Falt i smak hos hele familien. :)
Neste ut er å teste Nannahs knekkebrød, gleder meg! :) Men Carisma, i oppskriften til Nannah står det "noe søtt", har du tips til hva og evt mengde...?
De er de samme som nevnt over her, Hexeberg har faktisk stjålet Nannahs sin oppskrift:(
Nannah knekkebrødkjeks= Hexebergs knekkebrød.. På grammet likt.
Ok...? Har Nannah flere oppskrifter da? :confused: Jeg fant en her inne som inneholdt noe annet enn det Hexeberg sin gjorde. Der det blant annet står "noe søtt". Og det lurer jeg litt på hva er og hvor mye...?
Ja, Nannahs knekkebrødkjeks. Nå leste jeg Carisma sitt innlegg feil, jeg trodde det sto knekkebrødkjeks og ikke knekkebrød. Men uansett, det er Hexeberg som har tatt Nannah sin oppskrift uten å spørre.
Noe søtt kan være en liten teskje Splenda eller Sukrin eller litt flytende Natren. Tror mang dropper det, men det kan nok gi en liten ekstra piff!
Men absolutt ikke nødvendig!
Nei, det er ikke copyright på oppskrifter. Men normal folkeskikk tilsier at man spør og gjerne krediterer vedkommende som fant opp oppskriften. Jeg er skikkelig skuffet over denne handling fra Hexeberg eller partneren( vet jo ikke hvem som tok den), Nannah gav de link til bloggen sin og de takker henne ved å ta en oppskrift og bruke den i boka uten å hverken spørre eller kalle de for Nannahs:(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.