Ja, åpent spørsmål, men la meg presisere litt.
Hvor ofte er dere på vektskåla for å finne ut hvor mye dere veier?
1 gang i uka, 1 gang om måneden eller 1 gang om dagen?
Bruker dere være oppe på skåla til samme tidspunkt på døgnet som sist, eller varierer dette?
"Eksperter" tilråder slankere veie seg til faste tidspunkter og gjerne en liten stud etter man har stått opp. Hva mener dere om ekspertenes råd? Har det noen betydning?
Jeg er på vekta 1 gang pr uke, fast tidspunkt, tømt blære, men ikke nødvendigvis tømt tarm...hehe. Er aldri på vekta utenom dette tidspunkt. Tror det er skadelig for stressnivået i kroppen min å veie seg i tide og utide, og stresshormoner har en tendens til å binde vann, og vann har en tendens til å få vektskålen til å peke oppover.... :-) (les her; hjernen min begynner jobb med å se på "why???")
Jeg har en fast dag hvor jeg noterer vekta. Det er onsdager, på morgenen, etter at jeg har blitt ferdig med mitt fornødne og våknet litt.
Men det skjer ofte at jeg tar noen veier litt innimellom, for å se at jeg holder meg i skinnet. Er vel egentlig bare paranoia, er så redd for å gå opp :p
Når jeg ønsker, det blir mer enn en gang i uka, men så vil jeg ikke gå ned mer. Jeg blir IKKE stresset av et kilo eller to opp, dagen etter kan det være greit igjen. Det jeg ikke ønsker er stabile kilo opp. :D I en vektreduksjonsperiode går det også greit å veie seg ofte, bare man har fokus noen uker frem i tid og ikke lar manglende nedgang stesse seg. Det går i rykk og napp.
Jeg blir fryktelig stressa av ikke å vite hva jeg veier!
Det er ikke så ille om det er litt opp, bare jeg vet det:p
Jeg veier meg stort sett hver dag når jeg står opp, etter en tur på diddelien;)
Ca en gang i uka (av og til annenhver uke, av og til daglig, da i perioder med abnormalt mønster jeg vil studere) - og alltid om morgenen, like etter å ha vært på toalettet. Aldri andre tider på dagen.
Jeg går på vekta to ganger daglig, jeg. På morgenen når jeg står opp og om kvelden etter tannpussen. Dette har jeg gjort i årevis bortsett fra perioder hvor jeg ikke har kunnet se den "i øynene". Dette siste året har jeg også tatt tempen morgen og kveld. Noterer begge deler. I sammen er dette et rimelig verktøy som forteller meg litt om medisineringen min av stoffskiftet er så noenlunde riktig, eller om det er på tide og ta en tur til legen og få rekvirert prøver.
Nesten hver dag, men har fast veiedag om onsdagen.
Jeg må det, for jeg blir så redd for å gå på vekta dersom jeg lar det gå for lang tid og vips så har jeg lagt på meg 10 kg eller mer uten å ha satt føttene på vekta i det hele tatt.
Med din BMI på rundt 27 så har du vel ikke akkurat veldig for mye, så du merker vel 10kg fra en dag til en annen vel? :)
Jeg tror personlig 1 gang hver dag er noe vel overdrevet og gjør at man ubevisst lar seg "stresse" noe av resultatet. Dagsform har også noe å si for vekten, samt hormonelle endringer (kvinner mest) kan gi utslag i feil retning, men dette har vel de aller fleste god kontroll på antar jeg.
Litt OT, men kan du si noe kort om hvordan du leser disse resultatene i forhold til stoffskiftet? Jeg kunne tenke meg flere verktøy enn blodprøveresultatene for å lese mitt eget. Jeg har ikke vært frisk på 20 år, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fungere når jeg er godt medisinert heller.
Har du prøvd naturlig Thyroxin? Antar du går på Liothyronin?
Svært mange får meget gode resultater på thyroxin fra griser, fås på blåresept om du klarer overbevise legen din om at Liothyronin ikke fungerer (men da må du også overbevise den norske skolemedisinen)
Selvfølgelig kan ikke temperaturen alene si noe om stoffskifte, men den + erfaring + symptomer kan i sammenheng gi et mer nyansert bilde. (Og så vil gjerne legen høre mer på noen som kan slenge data på bordet...) Unormalt lav "normaltemperatur" vil gjerne bety at medisineringen ikke fungerer optimalt. Da har man gjerne andre symptomer også, vanligvis at man fryser.
Det er så enkelt som at jeg nå vet hva som temperaturen min ligger rundt sånn ca når jeg føler meg vel. (Og jeg ikke nettopp har tatt et bad/en dusj/en løpetur/badstu eller andre ting som midlertidig kan endre temperaturen)
For meg vil normaltemperatur være ca 36,8 (vanlig slingring er fra 36,75-37,00) om morgenen og ca 37,2 (normalslingring 37,00-37,25) om kvelden.
Jeg vet nå at om temperaturen glir under dette over tid så bør jeg sjekke om ikke dosen skal litt opp. Glidningene i trend går veldig sakte og dagsvariasjonen kan være relativt stor så slike målinger må gjennomføres fast om de skal ha noen verdi.
NB - her må man bruke et digitalt termometer, helst ett med to decimaler og ta temperaturen rektalt. Munnhulen er dessverre mindre nøyaktig (sa nerden som har stått med to termometer under tunga fra hver sin side og fått ulike svar, selv når termometrene kalibrerte synkront... :o)
(Da jeg gikk på levaxin var jeg overmedisinert, men følte meg undermedisinert... I etterkant vet jeg nå at jeg må ha vært overmedisinert siden tempen da lå på hele 37,8 om kvelden... Den medisinen virket rett og slett ikke godt nok på meg.)
Tusen takk for grundig svar. Jeg er symptomfri ellers, så da spørs det vel om det vil hjelpe. Jeg er bare så inderlig slapp... Men jeg er under utredning for andre ting også, så vi får se hva som dukker opp. Jeg kan jo uansett prøve dette og se hva resultatene blir. Kan være nyttig uansett.
Tusen takk til deg også hypah - jeg går på levaxin foreløpig.
Tilbake til tema - jeg har to veiedager i uken og prøver å ikke veie meg utenom det, men det hender jeg snikveier meg. Jeg har i perioder veid meg hver dag, men synes det fungerer dårligere.
Hodet mitt ser ikke hva min bmi er, speilet viser det heller ikke. Kontroll er stikkordet, jeg har tatt kontrollen over vekta mi selv og for meg er det å gå på vekta hver dag det rette nå.
En gang pr. dag er nok overdrevet, men nødvendig for meg i denne fasen, men jeg stresser ikke, jeg forholder meg til veiedagen.
Eg veier meg morgen og kveld. Det er det som passer for meg. Da ser eg med en gang utfallet av dagens inntak.
Men det som overrasker meg mest her inne er alle meiningane andre har om andres veiing. Om ein veier seg for ofte så stresser det ol. Eg blir stressa av å ikkje veie meg.
Korfor kan det ikkje vere ok og veie seg når ein føler for det og ikkje fordi andre har sagt at du ikkje skal fordi bla bla bla.
Dei som synes det er ok å veie seg ein gong i veka gjer det, eg veier meg to gongar for dag og trives med det. :)
Blir stort sett veiing morgen og kveld på meg også, og lar meg overhode ikke påvirke eller bli stresset av det vekten viser.
Hva andre/ eksperter mener bryr jeg meg overhodet ikke om, de kjenner ikke meg godt nok til å komme med anbefalinger til meg.
Det hender jo også at jeg glemmer å gå på vekta en dag eller to, eller tre. Eller at jeg er bortreist en uke. Blir heller ikke stresset av å ikke veie meg, bare nysgjerrig på hvordan vekten svinger i forhold til hva jeg har gjort/ spist.
100% enig. Du ser aldri en som er fast "2ggr-daglig-veier" blir hysterisk av 300g opp mellom to dager... fordi vi har erfart fra før at dette er normal variasjon.
Enhver må finne sitt eget forhold til vekta som gir den enkelte grei balanse mellom det å ha oversikt og ikke bli "veiesyk". For meg er det faktisk å veie meg morgen+kveld som gir meg mest avslappet forhold til de tallene jeg ser... ikke det å ha vekta i et skap i en periode. (Det ville bli en periode hvor jeg ikke klarte å tenke på noe annet enn å spekulere over vekta + å spekulere på hvordan det jeg spiste ville gi utslag.:eek: Det hadde ikke vært et "sunt forhold til vekta" for min del. )
Hver dag...
Tror ikke det er sunt å være så fokusert på vekt resten av livet, så jeg må endre på dette snart. Derimot er det veldig sunt å være fokusert på å spise god og riktig mat, så det vil jeg ikke endre på!
:)
Her er nok jeg og 157cm rimelig samstemte. Jeg har veid meg hver dag siden juli nå, f.eks, plotta det inn i en tabell og sett på svingninger og gjennomsnitt. Men nå igjen veier jeg meg ca ukentlig. Ellers er det like mye på innfallsmetoden.
Veiing stresser meg ikke, og jeg er klar over svingninger som er påvirket av ting som syklus etc. Jeg tror som flere sier her at det ikke er noen fasit for hvordan man skal forholde seg til veiing. Man må rett og slett finne det som funker for en selv, om det så er hver dag eller en gang i året. At noen blir stressa over daglige veiinger, og at de går ned i kjelleren av å gå ha gått opp 200 gram fra den ene dagen til den neste, er ikke ensbetydende med at alle er sånn. I perioder har det faktisk vært mer stressende å ha en dag i uka fordi alt sto og hang på akkurat den dagen. Men generelt sett har jeg et veldig realistisk forhold til vekta. Hvordan jeg føler meg i kroppen, hvordan klærne sitter etc betyr mye mer for meg enn noen normale variabler.
Å, det varierer.
I perioder veier jeg meg både morgen og kveld - synes det er kult å se hvor mye man kan gå ned fra kvelden til morgenen ;)
Andre perioder blir det mer sporadisk, men da blir det alltid om morgenen, i alle fall.
Siden jeg nådde hovedmålet mitt om normalvekts-BMI, så spiller det liksom ikke så stor rolle lenger, men det er jo greit å sjekke at man ikke går for mye opp! vil aldri mer over BMI på 25
Veier meg når jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å være så alt for skuffa over tallet på vekta, om det så blir hver dag eller en uke imellom. Vet jeg at jeg har slurvet litt med maten over en dag eller tre, eller hatt en beinhard styrkeøkt, venter jeg alltid noen dager før jeg veier meg igjen. For jeg vet jo at tallet på vekta ikke kommer til å være reelt den dagen uansett; masse vann i kroppen og mat i magen er jo det som gjør det store utslaget på vekta, ikke fett. Da syns jeg det er like greit å ikke vite, før jeg har gitt kroppen en sjanse til å stabilisere seg igjen :)
Har variert mellom 2 ganger daglig til 1 gang i måneden. Prøver å holde det til en gang i uka nå, noen ganger hopper jeg over, hvis jeg er borte eller mens eller noe og det kan egentlig føles litt befriende...
Veier meg hver morgen sånn ca, av ren vane faktisk. Men jeg stresser ikke med det, men synes det er interessant å se svingningene på vekta. Nå svinger det ikke så mye som for ett år siden f eks. Da kunne vekta variere 2-3 kg på en måned, nå varierer den 0.5 kg på en måned. Så jeg er nå ganske stabil.
Dette med veiing er ett ømt tema for min del. For to år siden var jeg helt ekstrem på slankingen, jeg gikk på vekten hver dag, hadde jeg gått ned 100 gram var dagen reddet og jeg var i strålende humør. Hadde jeg gått opp 100 gram var jeg sur og grinete og "straffet" meg selv.
Det endte med at min mor måtte ta fra meg vekten. (takk til hun)
Nå veier jeg meg ca 1 gang i uken, prøver å holde det til torsdagene. Og jeg har ikke vekt hjemme hos meg selv ( i tilfelle tilbakefall ) Så jeg må ut til mine foreldre å veie meg. Noe som jeg føler er greit slik at jeg ikke blir helt hysterisk over vekten igjen.
Her brukes klær som mål. Vekta tok kvelden i høst, og foreløpig har det ikke kommet inn noen ny. Egentlig like greit, for da slipper man alle disse opp-og-nedturene som mange får over noe som egentlig er naturlige variasjoner.
Hei!
Jeg hadde vektfobi i mange år, klarte ikke å se den.
Etter at jeg satset på å gå ned til under 70 kg, så måtte jeg bare veie meg. Ellers hadde jeg ikke fått fulgt med.Da jeg begynte å tørre å veie igjen, ble jeg positivt overrasket. Og da ble det lettere å gå på vekta igjen ca. hver 4-5 dag.
Da jeg kom ned i ønskevekta bestemte jeg meg for å veie meg annen hver da. Da kan jeg ta meg fort inn hvis det blir overspisinger.:):)
Jeg veier meg hver dag. Tenker hver kveld at imorgen skal jeg droppe det, men må alikevel trø en tur på vekta. Jeg veier meg på samme tidspunkt og med samme kriterier hver gang.
Veier meg 1-2 ganger i mnd, jeg har en venninne som har en sånn fancy vekt tilsvarende de på treningssenter (som måler hele sammensetningen med muskelmasse, vann, fett osv), så jeg veier meg bare når jeg er der. Hjemme veier jeg meg aldri.
De vektene er veldig grei, slik har mine foreldre også. Og jeg veier meg kun på den og.. =)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.