Det forrige mandelmelet mitt så ut som superfinhakkete mandler, samme farge og (grove) konsistens. Det nye ser mer ut som brunt mel, og er som hvetemel i konsistens. Det nye er dog økologisk, men det bør vel kanskje ikke ha så mye å si?
Er det en av de typene som er mer "rett" en den andre?
Jeg har sett mange utgaver av såkalt mandelmel på helsekosten som rett og slett er malte mandler. De kaller det mandelmel, men næringsinnholdet er det samme som for mandler. Du ser det på fettinnholdet, er det mye fett, så er det bare malte mandler. I usa ser jeg mange kaller malte mandler for mandelmel. Men egenskapene er jo helt forskjellige. Mandelmel trekker til seg MYE væske, det gjør ikke malte mandler.
Jeg svarte som jeg gjorde, fordi jeg fikk inntrykk av at du har vært borti slikt såkalt mandelmel jeg har sett på helsekosten( som viste seg å være bare malte mandler og ikke et virdereforedlet produkt).
Jeg så det på life eller sunkost, altså malte mandler. Sunkost hadde mandelmel fra funksjonell mat og( de som lager sukrin). Også har jeg fått det i en gave en gang. Jeg bruker min i mandelgrøt, utrolig lettvint. Nå er posen snart tom, så da får jeg male mandler selv, for til dette bruker er ikke mandelmel egnet, det er et bakemel.
Har ikke kjennskap til mandelmel, men ser at Funksjonell mat har en variant de kaller fullfett mandelmel med bare 3,7 kh og 54,1 g fett pr. 100 gr.
Vil denne oppføre seg som fettredusert mandelmel med tanke på baking tror du ? I tilfelle vil vel denne være å foretrekke :)
Jeg har ikke prøvd den varianten, men jeg har prøvd den avfettede og vanlig malte mandler og forskjellen er enorm! Den ene trekker igrunn ikke væske, den andre trekker mere væske enn hvetemel.
Takk for svar. Baker ikke noe særlig annet enn knekkebrød, men tenkte at jeg skulle ha litt mandelmel liggende, og så er det jo snart jul. Mulig jeg ringer/mailer de og spør om bakeegenskapene er de samme i begge variantene :)
Har du prøvd å søke her inne, kanskje noe andre har prøvd det? Jeg hadde ikke hørt om den varianten med litt mindre fett, jeg har nemlig vært borte fra forumet en stund og har nok gått glipp av noe.
Jeg ringte og fikk svar: Den fettreduserte varianten krever mer væske enn fullfettvarianten. Det betyr jo at bakeegenskapene er forskjellige, og jeg holder meg til den fettreduserte varianten. Regner med at det er den folk henviser til i oppskrifter med mandelmel. (Ellers kunne man jo bare skrive malte mandler).
Du er forøvrig ikke den eneste som har vært fraværende en stund. Tror vi "ble borte" og "dukket opp igjen" ganske samtidig :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.