< Tilbake til oversikten

Tradisjonell norsk høst- og julemat

Vienna sa for siden:

November og desember byr på mange sosiale sammenkomster og mange tradisjonell matretter hvor poteter og diverse høykarbo produkter hører med. Er det noen som har noen forrslag til hva man kan servere i stedet for poteter/kålrot/surkål/erterpurre/flatbrød/erterbrød osv.
Jeg tenker spesielt på retter som lutefisk, rakfisk, pinnekjøtt, men også ribbe.

TigerTove sa for siden:

Jeg lager kålrotstappe/ertesstuing med masse smør og fløte, begrenser meg og spiser det såpass sjeldent at det gjør jeg med god sanvittighet.

Surkålen lager jeg selv uten sukker med mye mindre eddik, og flatbrød er byttet ut med lavkarbo knekkebrød eller linfrøkjeks :)

Ellers spiser jeg mer grønnsaker i stedet for potetene.

Yonah sa for siden:

Nå spiser jeg ikke pinnekjøtt( ikke smakt, så det er bare at jeg ikke har fått sjansen til å teste), lutefisk eller rakfisk.

Men jeg spiser ribbe da og medisterkaker. Og lager hjemmelaget surkål, og surkål med kjøtt er jo mere enn bra nok mat for meg, sammen med en god klump smør på kålen.
Trenger ikke mere tilbehør. Dvs jeg varierer mellom rød og hvit kål da.

Hvis man trenger noe flatbrødlignende kan man jo bruke lavkarboknekkebrød, selv ser jeg ikke vitsen, det holder med det andre for meg.

Fy, så kjedelig jeg er:lol:

Vienna sa for siden:

Til TigerTove og Imse! Som dere sikkert skjønner er jeg helt ny i lavkarbo-gamet, så tusen takk for svarene :)

KÅLROT: Trodde ikke at jeg kunne spise den, siden det er en grønnsak som vokser under jorden! Men så bra at vi kan, for da er i hvertfall pinnekjøttmiddagen reddet :)
SURKÅL: Har lest om Sukrin nå, den inneholder 0 gram karbohydrater. Skal kjøpe det og lage surkål, så får vi se hvordan det går!
ERTEPURÈ:Fant ut at frosne erter har 7,2 gram karbohydrater, så da kan jeg i hvertfall bergne å lage purè til meg av 100 gram erter og ha i mye smør.

Men brunsaus og tyttebærsyltetøy, må jeg bare slutte tenke på :)

TrillTrall sa for siden:

Kålrot er ikke tillatt om man er på ketolyse, men om du har et noe mer liberalt karboinntaksnivå så kan du trygt spise litt kålrot, mener i alle fall jeg.

Brunsaus lar seg da lage uten melbruning, bruk sjy og jevn med jbk og rømme f.eks. Tyttebærsyltetøy kan du lage med tyttebær og kunstig søtning, men spiser du egentlig slike mengder av akkurat det at du ikke kan unne deg et par teskjeer til middagen en og annen gangen?

Vienna sa for siden:

Takk for oppklaringen, TrillTrall ! Men der røyk kålroten :( for jeg er i ketolyse!

Tenkte på sjy, men så var det det med jevningen. For hvetemel og Maizenna kan jeg jo ikke bruke. Så derfor: Hva er jbk?

Skal lage tyttebærsyltetøy med Sukrin, for Sukrin står på handlelista :)

TrillTrall sa for siden:

jbk = johannesbrødkjernemel, bittelite glass på helsekosten, ganske dyrt, men veldig drøyt. :)

Om du er i ketolyse bør du sette det som kostholdsfilosofi og ikke bare lavkarbo slik du har nå, da får tips som er mer egnet for deg. :)

Charlott sa for siden:

Hva med blomkålpurè i stedet? Kok et blomkålhode i biter sammen med 2 sjarlottløk. Kok det mørt, tøm vannet godt av, ha i 2-3 ss meierismør, en skvett fløte, salt og pepper og kjør det glatt med stavmikser :)

Om det ikke blir altfor ofte, kan du helt sikkert ha i litt kålrot også, få mer kålrotsmak :)

Knallgodt!

TrillTrall sa for siden:

Kjempegodt - og det blir enda bedre om du har i sellerirot eller persillerot sammen med blomkålen! Mmmm!

Charlott sa for siden:

Da mangler vi bare pinnekjøttet! :sikle:

AntoniaM sa for siden:

Jeg har fått helt dilla på sellerimos i høst, så jeg kommer til å teste ut det til tradisjonsmaten.

Koker sellerirot-terninger i godt med fløte, moser dette med stavmikser, rører inn litt smør + krydder og så er det bare å nyte. Bytter av og til ut litt av sellerien med blomkål.

Men er veldig glad i rakfisk og savner godt tilbehør til den. Følger derfor spent med på tråden.

Vienna sa for siden:

Takk igjen, TT :) Melet med det laaaange navnet, står nå også på handlelista!

Sorry, men helt ny i dette gamet! Trodde det het lavkarbo, jeg! Hva bør jeg skive som kostholdfilosofi da? På forhånd takk :)

Photobscura sa for siden:

Rakfisk spiser jeg med rødløk, purreløk og rømme. Prøvde på papa dums (kikertflatbrød), og det var ikke verst! Bare pass på at det the real deal, noen av dem er blandet ut med mais/hvete.

Ellers lager jeg kålrotstappe av halvt om halvt med kålrot og blomkål, smør, muskat, salt og pepper (man kan sikkert ha i fløte, men jeg dropper det, for jeg tåler det ikke). Kålrot er ikke SÅ ille, 6,4 gram kh per 100 gram, og det er jo ikke mye man trenger heller, selv om det ikke er hverdagsmat på f.eks. Ketolyse (ja, og så er man PÅ ketolysekur, og I ketose. ;))! Maten man spiser til er jo ellers såpass fet som regel, at man demper eventuell blodsukkerstigning. :)

AntoniaM sa for siden:

Det er nok lefsa jeg savner mest, så da skal jeg prøve meg med papa dums.

Ellers synes jeg at Snøfrisk-ost også er veldig godt til rakfisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.