< Tilbake til oversikten

Mungbønner

Jaudå sa for siden:

Fikk mungbønner i en salat hos ei venninne i går, og de var jo kjempegode:). Men prøver å finne ut om det er noe jeg kan spise med god samvittighet, har søkt her inne, og da var det noen som skrev ca 4 karber...?. Stemmer det?
Prøvde meg nemlig inne på diett.no (som jeg aldri har vært inne på før, og ikke helt forstår), og da fikk jeg 38 karber:confused:
Takknemlig for svar fra noen som er bedre på søking enn jeg:o

nellie sa for siden:

4 er nok ganske langt i fra sannheten:p Det varierer fra produsent til produsent som det veldig ofte gjør med slike produkter.

Risenta og Gogreen sine har 62.2 kh pr 100 gram.

Jaudå sa for siden:

Tenkte jeg det ikke.....:eek: Ja ja, det finnes vel andre ting:)

nellie sa for siden:

det som er så fint med bønner av diverse slag er at de har et godt balansert næringsinnhold, noe som gjør at de ikke påvirker blodsukkeret like mye som kanskje en annen vare som også har 62 karb pr 100 gram. På et GI-opplegg som f.eks Fedon Lindberg er bønner helt kurrant:) En dose om dagen. På et vedlikeholdskosthold kan det også være helt greit.

smgj sa for siden:

Holder med nellie - ikke se bare på mengden karbohydrater, men også på hva karbohydratene kommer sammen med... Bønner er næringstette og lav GI. Ikke at jeg mener man bør spise 3 måltider bønner daglig på lavkarbo, men man kan godt spise noen bønner i en chilli con carne, eller i en salat 2-3 ganger i uka uten at det gjør noe som helst annet enn positivt.

Det bør iallfall fungere på et egendefinert kosthold ... om det ikke er omdefinert ketolyse da? ;)

Jaudå sa for siden:

Jupp, skal definitivt bruke de når jeg er "ferdig" med å gå ned. Vil anta at jeg skal stabilisere meg på et generelt lavt karbonivå etter jul, og da skal det absolutt være plass til de bønnene på menyen.

Tusen takk for svar folkens...

lifejack sa for siden:

Nå er det viktig å huske på at de 38 eller 62 grammene er for tørre bønner. Når de koker, tar de til seg mye vann, og da blir det jo også færre karbohydrater pr 100g.
Nutritiondata sier ca 11g karbohydrater pr 100g for kokte mungbønner:)

lifejack sa for siden:

Vet ikke om man får ferdig tilberedte (type på boks) i Norge, men man spiser vel uansett ikke tørre bønner rett fra boksen?:p
Eller misforstod jeg, og grunnen til at du spurte var rett og slett fordi du kunne tenke deg å kjøpe det hvis det fantes?:o

nellie sa for siden:

Lurte på om det fantes, ja..

lifejack sa for siden:

Hm, ser ikke ut til at det finnes i annet enn tørrform såvidt jeg klarer å google. Det er jo litt mer styr å bløtlegge/koke bønnene enn bare å åpne en boks, men på den positive siden, så er tørre bønner mye billigere:)

Yrla sa for siden:

bønner på boks pleier å ha høyere GI. har ikke sett de på boks.chana dal er de med lavest GI.(8) de er små, gule og splittede.

Jaudå sa for siden:

Se det du...hjalp jo bittelitt det:D
Da tror jeg jammen jeg tar turen til nærmeste asiabutikk, og bevilger meg litt mungbønner.. trenger jo ikke ta så mye, og trenger jo ikke hver dag...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.