Hadde glemt å kjøpe brød til ungene i formiddag og i butikkhylla stod det to brød igjen. Loff og Ingers lavkarbobrød. Kjøpte lavkarbobrødet men ble veldig overrasket når jeg leste innholdsdeklarasjonen på det. Hvetemel, hvetemel og hvetemel... Det var riktignok litt frø og korn i det, men ikke nok til at jeg vil kalle det lavkarbo... Ikke rart folk blir "syke" hvis de blir lurt på denne måten...
Det er litt merkelig, fordi OPPSKRIFTEN på Ingers lavkarbobrød inneholder ikke mel ifølge Allers (eller var det Hjemmet?) for en stund siden, der er oppskriften skremmende lik Karins "mitt aller beste brød" som du finner her.
I tillegg selger spisdegslank "brødmixen" OG selve brødet og jeg er ganske sikker på at det ikke inneholder verken gluten eller gjær.
Ser det står Ingers SUPER lavkarbobrød på det produktet:
Da har hun vel laget en "mellomting" som alle andre som prøver og tjene penger på lavkarberne.... hele poenget er jo å ikke spise mel - ikke bare redusere karbohydratene...
Brødet inneholder ca. halvparten så mye karbohydrater som andre vanlige brød så for de som ikke har et stort vektproblem og bare vil kutte litt på karbene i hverdagen er det et greit alternativ. Det inneholder ca. 21,5 g/kh pr. 100 g mot Fedonbrødets ca. 18,5 g/kh pr. 100 g - sånn ca, om jeg ikke husker aldeles feil.
Hei :D
Vil bare si at ingers lavkarbobrød og Ingers Super lavkarbobrød( som kun får kjøpt i NSfRE butikker el nettside) er TO FORSKJELLIGE BRØD!!!
Å nei.. Det nye til Inger er desverre ikke ordentlig lavlarbobrød... Lavkarbobrød skal jo bestå av UTEN gluten (hvetemel, spelt, rug, kort osv) Gluten er jo faktisk nesten værre enn karbohydrater..Mange som lurer oss idag med lavkarbobrød, så husk alltid å se innholdsfortegnelsen når dere kjøper "lavkarbobrød" :)
Tja, fedon er vel ikke kongen av lavkarbo. Og det kommer jo an på hvor lavt du vil ligge på karbene. Forøvrig så anbefaler ikke fedon selv heller å spise dette brødet hver dag nettop pga melinnholdet.
Hehe, nei det var bare noe jeg skrev.. Men han er jo en av de som har holdt på med dette lengst.. :)
Jojo, men dette var jo et svar på påstanden om at lavkarbo skal være fritt for gluten:)
For de som ligger på 70 kh + eller ikke følger en viss diett, er det jo fint å kunne spise dette av og til:)
Kan du ha misforstått noe? For glutenmel er jo noe man bruker i en del lavkarbo-oppskrifter nettopp for å få bakst uten mel til å henge sammen. Og glutenfritt mel inneholder også mer karber enn vanlig mel.
Jeg hadde min første brødskive siden august eller så i går. Vi hadde et såkalt lavkarbobrød hjemme, 19,7 gram kh. En skive veide jeg inn til 30 gram, så da tenkte jeg skitt au! Men jeg tror jeg må være litt avvendt, det smakte ikke like godt med brød som jeg trodde. Kanskje like godt, da blir det lettere å avstå fra det fremover også:D.
Nå ble jeg litt forvirret her.....det er jo gluten i kruskaklien som brukes i veldig mange oppskrifter her inne (som jeg bruker selv)....kruskakli er det eneste vi får i oss av gluten i vår familien....men jeg skulle gjerne droppet det også, vet bare ikke hvordan rundstykkene blir da :)
Du kan kjøpe sukkerroefiber også kalt fibrex på helsekosten. Den er glutenfri. Jeg pleier hamstre flere pakker av dette i Sverige på vanlig butikk da det er mye billigere der.
Synd at nettsiden deres ser innmari "billig" og useriøs ut. De burde absolutt hatt en extreme makeover der altså. Merker at det at siden er så dårlig får meg til å ha problemer med å ta dem seriøst.
Jeg er sååå enig med deg! Av og til vurderer jeg og melde meg frivillig til og "profesjonalisere" den for en billig penge.. Heldigvis har jeg svært gode erfaringer med spisdegslank, både med kundeservice og med maten så jeg har liksom fått bekreftet at de er seriøse i det de driver med:)
Ja den siden er grusom :fnis: Men har ei god vennine som driver 1 av butikkene, og har vært på kurs dem har holdt :) de er lege og ernæringsfysiologer, langt fra web utviklere :D
Hehe, men da burde de få noen til å hjelpe dem:) Tror mange blir skremt vekk av det utseende der, jeg hadde nok blitt det om jeg ikke hadde sett det gjennom denne siden her..
Såvidt jeg vet har de svært stor kundekrets og ser det kanskje ikke nødvendig og tiltrekke seg flere akkurat nå fordi de har mer enn nok arbeid med og dekke de de har i dag?
Jeg vet de også skal gå i gang, eller er i gang med prosjekt sammen med LMFNorge (landsforeningen MOT fordøyelselssykdommer, hehe morsomt navn...) og sjekke om lavkarbo kan gi effekt mot chrons. Noe jeg vet det gjør, flere jeg kjenner med chrons har fått et nytt liv, men de må jo ha en ordentlig studie før de kan si noe sikkert.
Jeg har begynt med Ingers lavkarbobrød fordi jeg er temmelig lei av "omelett"-brød. Jeg spiser en skive til frukost, og holder meg lenge mett. Liker ikke helt at det er hvetemel i, men den dosen brødet inneholder av gluten tåler jeg fint. Men jeg lurer litt på om jeg likegodt kunne spist Rugbrødet hennes, det virker tyngre og enda grovere.
Nå var ikke påstanden min, men jeg synes denne artikkelen om korn og hvordan det påvirker oss er god: paljabekk.blogspot.com/2011/10/veien-til-god-helse-korn.html
Det er jo ingenting i veien for å spise glutenmel dersom det eneste man ønsker er å kutte i karbohydrater. Glutenmel er vel så godt som rent hveteprotein og inneholder lite kh, iallefall sammenlignet med annet mel. Det gir også noe av hvetemelets egenskaper og gjør at baksten smaker mer hvetebakst. Ikke så rart når det ER hvete :p
Men for dem av oss som heller litt mot steinalderkost og er opptatt av å spise uprosessert mat er nok ikke glutenmel noe å inlemme i kosten. Mange opplever jo også at når de har levd kornfritt en stund reagerer man ofte kraftig på selv ganske små mengder i kosten - kroppen slutter rett og slett å produsere så mye av enzymene som bryter ned kornet.
Men her må jo alle finne sin vei. Jeg synes også denne artikkelen er god og tankevekkende (det har vel vært postet linker til begge før, men en god ting kan jo sjelden sies for ofte ;) ) : paljabekk.blogspot.com/2012/02/knekkebrdlavkarbo.html
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.