< Tilbake til oversikten

Er alle her bare positive til lavkarbokurer?

Marella77 sa for siden:

Hei alle med-kurere!

Jeg har lest mye her på lavkarbo.no de siste ukene, og jeg har enda ikke sett noen som skriver noe negativt om lavkarbo. Er dere alle så positive til dette, eller har de negative trekt seg fra forumet tror dere? Jeg prøver ikke å lete etter det negative, men jeg leter etter sannheten...

Må legge til at jeg selv har veldig troen, og tenker at hvorfor har jeg ikke skjønt dette før???? Hva tenker du?

TigerTove sa for siden:

Jeg tenker først og fremst at for meg er dette en livsstilvendring, ikke en kur :)

FrkMarge sa for siden:

Jeg tror ikke de som er negative til lavkarbo primært melder seg inn på dette forumet.
Det er nok sannsynligvis omtrent 100% pro-lavkarbofolk her inne ;)
"Sannheten" finner du vel mest sannsynlig ved å få belyst så mange sider av saken som mulig, sette deg best mulig inn i hvordan kroppen fungerer, både generellt og for deg spesiellt. Når du har tilegnet deg all denne kunnskapen må du veie argumentene opp mot hverandre med vekting på hva du har lært om fysiologi og metabolisme.

Også må du huske på at alle sannheter er subjektive. Det som er en sannhet for deg kan være en løgn for andre:)

Dette var ikke for å være belærende altså... jeg er sikkert minst like forvirret som deg.:p
Poenget er at det mest sannsynlig ikke finnes sannheter, for noen trives fint på lavkalori også. Men jeg gjør ikke det, derfor er jeg her inne; fordi jeg fungerer bedre på lavkarbo enn lavkalori.
Kort fortalt er det min "sannhet", detaljene i den har jeg ikke funnet ut så mye av enda.:o

BenteR sa for siden:

Signerer denne!

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Nå er dette et lavkarbo-forum, så stort sett er det vel lavkarbo-tilhengere som melder seg inn her. Eller, det er nok motstandere (og provokatører) som melder seg inn og, men det spørs om de har den samme motivasjonen for å forbli her inne, og sikkert ikke bare p.g.a. den motbøren de nok møter.

Marella77 sa for siden:

Jeg formulerte meg kanskje litt dumt. Jeg lurer på om det er noen her som har funnet ut at dette ikke er så bra som de trodde etter en stund, og derfor ikke lengre er positive...

Men om det blir en livstil så må det jo være bra!

Jeg har fått opp øynene for en helt ny verden!! Og da blir jeg skeptisk... ;)

Marella77 sa for siden:

Takk for et godt svar :)

Yrla sa for siden:

Eneste jeg har blitt skeptisk til er ekstreme uttrykk som blir fjernt fra realiteten, ja rene drømmerier, som "helle innpå med fett er ok", "trenger ikke tenke på måtehold/kalorier", når det kun spises mettet fett selv om annet fett kalles essensielt.Men dette er vært oppe til diskusjon og er myter som er avlivet med tiden. At avisene henger etter er ingen overraskelse. Tenker da på at noen klager over at de går opp i vekt selv om de har helt innpå med fett. At noen tror de kan bli slanke av overspising er veldig rart synes jeg:)

Carisma sa for siden:

Jeg syns det er veldig rart at noen klarer å overspise på ketogen kost. Man blir jo såpass mett av fettet. Og du trenger faktisk ikke tenke på kalorier.

herregud sa for siden:

Jeg er ikke negativ til lavkarbo, men for meg så fungerte lavkarbo veldig bra for å slanke meg (ned 45kg på 2 år) og å gjenvinne helsen.
Men etter at jeg var ferdig slanket og blitt frisk fra bl.a bl.a høyt blodtrykk osv. så følte jeg at jeg bl.a manglet endel energi og tiltakslyst (selv om den selvfølgelig var mye bedre enn når jeg veide 135kg). Jeg hadde på en måte forventet meg at jeg skulle fungere mye bedre enn det jeg gjorde når målvekta endelig var nådd, og det syntes jeg ikke jeg gjorde.

Det førte til at jeg har eksperimentert med et annet kosthold i et 1/2 år nå. 80/10/10 av Douglas Graham, som i hovedsak er omtrent det motsatte av lavkarbo, og består av minimum 80% karbohydrater max 10% fett og max 10% protein. Og karbohydratene kommer i hovedsak fra frukt. foodnsport.com/
Det har gitt meg fantastiske resultater både helsemessig og prestasjonsmessig på veldig kort tid, og formkurven er fortsatt stigende, så jeg kommer nok til fortsette med dette kostholdet en god stund til fremover.
Men ikke et vondt ord om lavkarbo. Det er bare det at jeg ikke lenger tror at lavkarbo er det optimale kostholdet for meg med den livstilen jeg har nå. Men jeg tror at jeg aldri hadde funnet en behagligere måte å slanke meg og få tilbake helsen på.

Jeg har også planer om å gjøre et forsøk på et karbo-restriktivt kosthold i fremtiden for å gjøre en ny sammenligning, men det blir nok aldri mer ketose eller et kosthold uten masse frukt på meg lenger.

Grunnen til at jeg stadig er innom forumet her til tross for at jeg ikke spiser lavkarbo lenger er enkel; Det er et knakende godt forum, og burde følges av enhver som har interesse for mat og helse uavhengig av hvilken kostretning de følger :)

lifejack sa for siden:

For en del mennesker er det ikke bare sult/metthetsfølelse som styrer matinntaket. Det er flere som kjedespiser, tvangsspiser og spiser av andre følelsesmessige eller patologiske grunner, og da er det dessverre null problem å overspise selv på ketogen kost:o

Lindemor sa for siden:

Jeg går ikke på kur, men har lagt om kosten for å gjenvinne en best mulig helse. For meg er, i likhet med det flere sier her, det å spise lavkarbokost et livsstilsvalg. Jeg skal ikke tilbake til lettprodukter, kaloritelling og svingende blodsukker noen gang i fremtiden.

Etter drøye 4 måneder på dette kostholdet er jeg hellig overbevist om at dette er et rett valg for meg.

Nerthus sa for siden:

Jeg er ubetinget for et lavkaro-kosthold for de fleste fordi det betyr at man kutter næringsfattig mat og erstatter med næringsrik mat.

Dessuten er lavkarbo et så vidt begrep at det kan tilpasses hver enkelts behov :)

Det er heller ingen kortvarig kur for meg, men en livsstil. Jeg blir syk av å IKKE spise lavkarbo...

aslaug sa for siden:

Jeg går ikke på noen kur, jeg lever lavkarbo, det er derfor jeg er her inne. Hadde jeg vært negativ så hadde jeg ikke meldt meg inn på lavkarbo.no:)

Linjemannen sa for siden:

De fleste som melder seg inn på et matforum er enten spesielt interessert i mat, ernæringsfysiologi, har utfordringer i forhold til vekta eller må forholde seg til en del medisinske komplikasjoner som påvirkes av kostholdet. Og - lavkarbo.no er et matforum. Det er ikke et slankeforum, ikke et virtuelt kuropphold og heller ikke en misjonsmark.

Om en tenker på lavkarbo.no som nettopp det - et forum for mat og kosthold, med fokus på hvordan en karbohydratredusert kosthold påvirker menneskekroppen fysiologisk, så begynner vi å nærme oss et bra utgangspunkt. For noen vil det imidlertid være slik at lavkarbo alltid kommer til å være en motegreie, en hype og et fenomen i tiden. "Så 2011 liksom..." kommer kanskje noen til å si om ti år.
:)

For veldig mange andre av dem som har meldt seg inn her og som lever karbohydrat-restriktivt, så vil det nok fortone seg ganske så annerledes. Spesielt vil det for medlemmer som opplever livsnødvendige helsegevinster gjennom lavkarbo-kosthold forbli en livsstil å tilpasse kosten på denne måten. Stadig kommer ny kunnskap som vi kan dele og inkludere for å kunne bedre livskvaliteten. Ukebladsversjonene av det som yndes å kalles "lavkarbo-dietten" blir for min del "a different ballgame" som de sier vestpå...

Det krever en del å sette seg inn i lavkarbo og det fordrer at en inntar et livslangt perspektiv på kostholdssammensetning. Til gjengjeld er gevinstene åpenbare, påviselige og svært kjærkomne for dem som faktisk er avhengige av å kutte ned på karboinntaket for å beholde og styrke livskvaliteten. Og oss er det nok langt flere av enn en kanskje skulle tro.

Yonah sa for siden:

Jeg liker ikke uttrykket lavkarboKUR jeg. For det sier at kostomleggingen er midlertidig. For mange av de som ender på lavkarbo av en eller annen variant, så er det fordi man er godt overvektig eller ikke noe annet fungerer. Og da tenker jeg som så at de som hopper av etterhvert enten kommer tilbake hit eller iallefall legger på seg.
Det er faktisk GANSKE mange her i landet som er insulinresistent, og går man tilbake til å spise brød og potet og sukkerholdig mat, så klarer ikke kroppen det kostholdet så lenge før det går galt igjen.

At man kanskje tryner og går tilbake til høykarbo er ting, vi alle kan trå feil, men jeg tror faktisk de som får dette til å fungere alltid vil gå tilbake til lavkarbo..

De som ikke får det til å fungere vil jo i de fleste tilfeller forsvinne fra forumet, hvor det blir av de vet jeg ikke..

smgj sa for siden:

Vel... jeg ser vel flere positive sider enn negative med det meste av lavkarbo kontra det meste av "konvensjonelt kosthold". Samtidig så er jeg ikke blind for at noen her inne spiser lavkarbo som ikke min kropp hadde kunnet fungere med. Likevel så kan det være bra for dem, selv om det ikke hadde fungert for meg. Og litt spillerom under parapyen må det være siden vi alle er individer.

Og ja, for meg er det ingen kur, det er et kosthold.

teleslynga sa for siden:

Jeg er utelukkende positiv til alt som innebærer å kutte ut sukker og det meste av brødvarer osv. Det er jeg overbevist om at hadde gitt bedre helse og appetittregulering til alle. Ketoseopplegg kjenner jeg at jeg er mer skeptisk til, men tror sikkert det har mye for seg for mange.

Selv har jeg havna litt på karbokjøret igjen siste uka, og savner den deilige følelsen av å ikke ha lyst på mat til alle døgnets tider. Sukk.

Rin sa for siden:

Viktige poeng du har her - "lavkarbo" er ikke én nøkkel, mer som modelleringsmasse du kan bruke for å konstruere akkurat den nøkkelen som funker for deg. :) Noen spiser ofte, andre sjelden, noen spiser store mengder bacon, andre gjør det ikke, noen spiser haugevis av grønnsaker, andre gjør det ikke - så lenge man gir seg tid til å lære hva som funker, går det som regel bra til slutt!

Yrla sa for siden:

Jeg tenker at overskuddet du føler nå kommer av masse friske grønnsaker og frukt, solskinnsenergimat, vil jeg kalle det. Det jeg lurer på er om du spiste litt lite friske (rå) grønnsaker da du spiste lavkarbo og ikke hadde det samme energinivået? Jeg merker nemlig at jeg har mer energi de dagene jeg spiser to store salater om dagen i forhold til de dagene jeg kun spiser e'n og lar de andre måltidene å være uten grønnsaker.Har du en typist dagsmeny å legge ut så vi får se hva du spiser nå?

macadamia79 sa for siden:

Nei

Fordi det er så uklart definert hva "lavkarbo" er.

kamp sa for siden:

Jeg er ikke bare positiv til lavkarbo, det kommer helt ann på hva man gjør det til.

Jeg har lite tro på et lavkarbo kosthold som inneholder mye søtstoffer, ekstra gluten i bakverk, veldig stor mengde melkeprodukter, masse nøtter og frø.. Som går på let i butikkene etter lavkarbo krydder poser, sauser og ferdig kjøtt produkter.

De som bare skal erstatte det "gamle" med lavkarbo tror jeg ikke vil være like bra som om man faktisk går tilbake til steinalderkost og spiser hva dem spiste der.

Jeg tenker at kjøtt, fisk, grønnsaker og begrenset mengder bær/frukt er det beste. Ikke at man skal ha lav karbo brød fult av kli, lavkarbo pasta, gluten og solsikke eller kake laget av søtstoffer og mandler.

Jeg tror også på et kosthold som har et høyere innhold av omega 3, altså det må inngå en del fisk. Jeg liker ikke planteoljer.

Fett på kjøttet er viktig men det har også litt å si hva dyret har spist. Har dyret vokst opp på solsikke olje har fettet også et høyere innhold av solsikke olje. Men ting utjevner seg så lenge men også spiser fisk, evt også tar omega 3 tilskudd.

Så jeg er veldig "glad i" lavkarbo vist man tenker lavkarbo som et kosthold bassert på rene naturlig råvarer fremfor kunstige produkter.

Bare et lite spørsmål, kamp. Hva er det som gjør at du reserverer deg mot nøtter? Alt det andre kan jeg forstå, men nøtter er da gode saker?

smgj sa for siden:

Bra i små mengder, ikke i store mener jeg. Stikkord her er iallfall fytater og omega6. Dette må veies opp mot god smak, engergitetthet og mikronæringsinnhold.

*Men nå svarte jeg visst for kamp, det var ikke meningen...:o

herregud sa for siden:

Ja, det er riktig Yrla. Overskuddet kommer av "solskinnsenergimaten"
Jeg prøvde ut mange varianter av lavkarbo de 2 årene jeg spiste lavkarbo. Alt fra streng 0-karbo uten grønnsaker overhodet, og til lavkarbo med ca 100-150 karb i døgnet. I hovedsak fra kokte grønnsaker i smør. Det fungerte veldig bra i forhold til vekt og helse, men jeg syntes aldri jeg fikk den energi-boosten jeg håpet på.

Den kom først når jeg begynte å spise mere "solskinnsenergimat". Og da kom den veldig fort. Allerede etter 3 dager merket jeg enorm forskjell. Lysten og energien til å trene kom tilbake, restitusjonstiden etter treningen ble markant bedre, noe som igjen førte til hardere og hyppigere treningsøkter, som selvfølgelig har igjen har påvirket resultatene enormt. Jeg føler meg lettere, gladere, mye sterkere, og ser mye friskere ut. Det får jeg også tonnevis med tilbakemeldinger på om dagen :) (inklusive fra blodprøver)

Litt grønnsaker spiser jeg fortsatt, men de må være rå. Problemet med rå grønnsaker er først og fremst at jeg ikke synes de smaker spesielt godt, og at de inneholder veldig lite kalorier. Derfor blir det mest frukt. Spiser ca 3-5000 kcal fra godt modnet frukt hver dag. Følger ingen spesiell kostplan, men f.eks bananer, meloner, mango, ferske dadler osv er gode kalorikilder. Ellers blir det mye av enkelte frukter når de er i sesong. f.eks nå så kommer de søte og gode klementinene :)

Hvis du skulle være interessert i å lese mer om det så finnes det f.eks et forum ala lavkarbo.no her: www.30bananasaday.com/

Dolsi sa for siden:

Jeg tror at lavkarbo som ikke er i ekstrem form er bra. Med det mener jeg at ingen tar skade av å spise mindre karbohydtater.
Selv har jeg prøvd både Atkins og LCHF og må si at jeg ikke på noen måte tror at det var godt for kroppen min :)

Cherry sa for siden:

Mja.

Jeg er ikke bare positiv. Jeg mener at aboslutt alle, uten unntak,har godt av å kutte ned på sukker og stivelse, samt korn. Det er ikke dermed sagt at man skal leve på tilnærma null karbo heller.

Jeg tror også sterkt på individuelle forskjeller når det gjelder kostholdsdebatten. Det begge sider glemmer er at det er vesentlig forskjell på en kropp som er 50 kg for tung og som er diabetiker, og en kropp som er 50 kg for tung og ellers frisk.Det er forskjell på å være aktiv og inaktiv. Det er forskjell på helsa og toleransegrensa hos hver enkelt individ.

Jeg syns selvsagt at hver enkelt må finne det kostholdet som passer for seg, men jeg blir samtidig litt oppgitt over at de fleste tror lavkarbo=ketolyse, bacon og rennende smør intravenøst. Jeg blir også veldig oppgitt over ellers tynne jenter som tror at 20 gram karbo er veien til å bli kvitt 5-10 kg. Jeg er enig med Fedon der, ekstremlavkarbo har ingenting for seg så lenge du ikke er overvektig, dvs over 15 kg overvekt, men jeg vil føye til en klausul "så lenge at du ikke har ekstrem diabetes, insulinresistans, pcos, etc som krever litt strengere karbokontroll".

Jeg har heller ingenting godt å si om fanatisme, som jeg ser ofte oppstår på disse ekstremlavkarbodiettene. Har venninner som konsekvent nekter å røre noe med mer enn 5 karbs pr hundre gram. Hør her, nøkkelen til suksess er å kunne spise det man vil av og til. Hvis jeg aldri mer kan spise f.eks fiskeboller i hvitsaus med masse karri, som jeg syns er ekstremgodt enda jeg vet hva det er, så kan det egentlig bare være det samme. Jeg ser også tendensene her inne "hylskrik jeg spiste en halv dråpe sjokoladekakerøre, har jeg ødelagt alt" og totalt nede ikjelleren. Enhver diett som du føler du må skeie ut fra for så å få dårlig samvittighet for er ikke dietten for deg.

Til sist har jeg heller ikke noe til overs for erstatnings"maten". Det er greit omdu finner en brukbar erstatning for mat, men fordi om sjokoladen bare har 2 gram karbo så er det ikke mat. Det er ikke sunt bare fordi det ikke har tellebare karbohydrater til karbohydratregnskapet altså. Jeg drikker f.eks også vanlig pepsi istede for pepsimax ettersom jeg anser aspartamen som mer skadelig enn hva godt er. Vi er vel alle enige i at ren mat er best,åkke som;)

kamp sa for siden:

Svar i vei :) Tror vi har en del like meninger ;)

En annen ting er at nøtter også ofte inneholder større mengder oksal syre som kan binde seg til diverse mineraler og vitaminer i kroppen og lage oksalat krystaller ;)

Takk for svar - fra både smgj og kamp!

Marella77 sa for siden:

Ja det er jo desverre sånn at aviser og media generelt selger best om de blåser opp historiene litt ekstra. Selv trodde jeg at det var sånn før jeg begynte å lese mer konkret om dette. Ja, det er vel litt naivt å tro at man blir slanke av overspising ja.

Først og frems: Gratulerer med en så enorm stor vektnedgang!! Skjønner godt du er fornøyd!! Det er sikkert sunt å prøve litt forskjellige måter å spise på, og bra at du har funnet det som funker for deg. Jeg er helt enig at dette forumet er genialt!! Lykke til videre :)

Så bra å høre!! Ikke noe er bedre enn å finne løsninger på problemer :) Lykke til videre!

Ja, da er jo saken grei. Ikke noen vits i å spise det man blir syk av... Jeg personlig merker ikke så stor forskjell på kroppen om jeg spiser karbo eller ikke, bare at jeg får en jenvnere blodsukker og når jeg spiste mye gotteri, ble jeg slapp...

Hehe, skjønner den, men tenkte at noen kanskje var veldig positiv til å begynne med, og så meldt seg inn her, og så etterhver fant ut at dette ikke var så bra som de trodde...

Takk for et godt svar. Og ja, du har så rett :)

Takk for tilbakemeldingen. Jeg kaller det kur fordi jeg hår på ketolysekuren. Jeg legger ikke så mye i de ordene, men ser poenget ditt. For meg tror jeg at det blir en kur til jeg har kommet ned til idealvekt, for så å finne en annen lavkarboform å leve på, uten å leve kotogent.

Ja, enig at det er bra med litt spillerom. lykke til videre!

Ja, det er det som er det beste med dette syns jeg, at dette indre maset om mat, forsvinner nesten helt! Nå spier jeg kun fordi jeg må ha mat for å leve, ikke fordi jeg har så lyst på mat ;)

Hva mener du egentlig?

Ok. Jeg skjønner at du har satt deg godt inn i kunnskapen om kosthold. Jeg får lese litt mer kjenner jeg ;)

Ok, da er det vel litt sånn generell lavkarbo-tilhenger du da eller? Hva tenker du om å leve Ketogent, og evt hvorfor?

Hei. Ja jeg tror også at fedon har mye rett. Jeg er enig i mye av det du sier. :) Fiskeboller har vært min ynglingsrett, så jeg tenker også at det skal jeg spise igjen, men nå til å begynner med holder jeg meg til 15kh dagen.

Jeg er også skeptisk til ertatningsmaten, men med måte er det ok tenker jeg. Jeg lagde krem med litt sukrinmelis i helgen da det var bursdag, for å ha til bær. Det syns jeg er ok. Også lavkarbobrød med måte. Men tenker å holde meg unna all lavkarbosjokolade og div andre produkt som er raffinert.

Når det gjelder brus, så er jeg enig, men jeg må velge mine kamper her i livet, og jeg er ikke klar for å ta opp kampen med cola light/zero ennå!

Lykke til videre :)

Ps, jeg har lyst å slenge på mange smilies til dere, men da får jeg ikke sendt svaret... Kun 8 er tillatt ;)

BenteR sa for siden:

Jeg må få si at jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten lavkarbo.
Med diabetes 1 og en eller annen form for insulinresistens så MÅ jeg holde karbene rimelig barberte. Max 5 karber pr.måltid er lavere enn jeg liker, men må jeg så må jeg.
Når insulinen min virker, så trives jeg kjempegodt med mine 40-50 karber pr dag, og ser ikke noe som helst negativt i å leve slik.

Marella77 sa for siden:

Jeg syns det er fantastisk at det finnes løsninger for dere med Diabetes 1 og andre sykdommer som kostholdet er viktig. Lykke til videre :)

Er alle her bare positive til lavkarbokurer? Jeg mener "nei, alle her er ikke bare positive til lavkarbokurer"... :P

Yonah sa for siden:

Er du av de kanskje?

Jeg lurer veldig på hva folk som er negative til div lavkarbokosthold gjør her inne. Det har vært noen innom for å spy eder og galle, men de har forsvunnet veldig fort. En god del tvilere har vært innom, noen av de blir lavkarbofrelste og resten virker det som forsvinner.

JEG er ikke bare positiv til lavkarbokurer, nei.

Karbohydratene er ikke årsaken til livsstilsykdoms-eksplosjonen de siste årene, men jeg er enig i at det kan være en del av løsningen for mange. Har man allerede blitt syk, så må man gjøre noe drastisk.

På lavkarbo så kutter man gjerne sukker, hvetemel og ferdig søppelmat, man erstatter ustabilt plantefett med mettet fett og spiser gjerne protein med bedre kvalitet (kjøtt/fisk). For de fleste (her inne) er dette gjerne mye bedre enn kostholdet man hadde før sett i et biologisk perspektiv.

Charlott sa for siden:

Jeg er ikke bare positivt til alt av "lavkarbokurer". Det er en del som har såpass lite peiling på hva de faktisk driver med, at et allsidig, fornuftig kosthold blir rimelig fraværende.

Men lavkarboKUTT, med fornuften inntakt, er jeg ubetinget positiv til :)

Yonah sa for siden:

Livsstilssykdommer som diabetes 2 feks? Sånn som min svigermor som nesten aldri har spist sukker og kun spist av sitt fullkornsbrød nesten fikk? Hun fikk snudd trenden ved å kutte ut brødet og spise lavkarbo. Det er nemlig ikke bare sukkerspisere og loffspisere som får dia 2, men mange kan snu trenden ved å kutte ut det som forårsaker insulinresistens.
I følge flere undersøkelser er sannsynligvis de fleste overvektige insulinresistente, overvekt en en livsstilsykdom i så måte, direkte forårsket av karbohydrater.
Baktierier trenger sukker, og elsker sukker. Og sukker behøver ikke hete farin, det heter også grovt mel, frukt, poteter osv.

Kan du bare forklare litt nærmere med hva du mener at karbohydrater ikke er årsaken til livsstilssykdommer? Hvis det ikke er karbohydratene, hva mener du det da er?

nellie sa for siden:

Jeg synes nå at man må få lov til å være her og både lære og bidra, selvom man ikke er all "Hallelulja, lavkarbo er redningen på alle verdens problemer". Viktig for mangfoldet og balansen her inne.

nellie sa for siden:

Så lenge man er saklig og hyggelig da, selvfølgelig. Har aldri sett macadamia79 være noe annet?

Hyggelig at du spør :) Korn, da spesielt moderne hvetemel. Dagens urbefolkninger som lever tradisjonelt er jevnt over ikke feite, uansett hvor mye eller lite karbohydrater de spiser. Derfor tror jeg ikke man kan si at karbohydrater er grunnen til livsstilssykdommene våre, selv om hvetemel er stort sett karbohydrat ifht energiinnhold

wholehealthsource.blogspot.com/2011/08/carbohydrate-hypothesis-of-obesity.html

smgj sa for siden:

Når vi snakker urbefolkninger så er vel også store deler av karbohydratene langsomme sett i forhold til "wienerbrød og sukkerspinn". Boka Wheat Belly tar forresten opp mange betenkeligheter ved dagens korn og kornforbruk.

Marella77 sa for siden:

Helt enig med deg :) ps, har du fått deg nytt bilde, eller blander jeg deg med ei anna ei?

herregud sa for siden:

Ang hvetemel. Jeg vet ikke hvor mye av dette som stemmer, men det er ihvertfall en skremmende video om bare en brøkdel av den er sann:
www.youtube.com/watch?v=hfuUIefllnI&feature=player_embedded

nellie sa for siden:

Hehe, har fått nygammalt bilde, ja:)

Marella77 sa for siden:

så det er deg? Så ut som Vendela Kirsebom. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.