< Tilbake til oversikten

Erfaring med liberalt lavkarbokosthold og hard trening

ToreH sa for siden:

Min historie er temmelig enkel.
Er nå på lavkarbo, tja eller rettere sagt 17 day diet. Måtte kutte ut etter 2,5 perioder fordi raste farlig fort ned i vekt og klarte ikke de store treningsdosene jeg ønsket. Pøste da på med noe mer karbo for å ha energi til å gjennomføre harde intervalløkter.

Men, jeg har prøvd 3 ulike slanke/vektreduksjonsmetoder. Camridgekur, lavkarbo og rett og slett hard trening. På Cambridge gikk jeg ned 11 kg på 3 uker og måtte derfor slutte fordi jeg ikke kunne ta av mer, da ville jeg antakelig forsvunnet. Målet da var 15 kilo reduksjon, men tok de siste 4 kg med intervalltrening.
Dog Cambridge er på sikt svært destruktivt og du bryter ned kroppen gradvis, ødelegger stoffskiftet og kan få langtidsskader som følge av slike pulverkurer. Vitaminer og mineraler my ass, mye skal man høre på for å tjene penger ja. Så pulverkurer fungerer IKKE er min erfaring.

Så gikk det et tiår og vekta gikk opp med 15-16 nye kilo for mye, jeg kaller det alderstillegg, mens andre vil kalle det latskap og dårlige (les ingen) treningsrutiner. Så da begynte en interessant slankekur. Bestod av 2-3 stk 4x4 intervalløkter i uka samt 1-2 langturer på mer enn 70 minutters løping pr gang. På matfronten spiste jeg særdeles regelmessig normalt norsk kosthold, veldig likt det olympiatoppen benytter. Fikk treningsopplegget fra Olympiatoppen. Spiste kun havregrøt til frokost i 6 måneder, kun varmmat som kylling, kjøtt, pasta og ris til lunsj. Middag var normal mat som fisk, kjøtt, kylliung osv. Mye poteter ja. Kvelds var 4-5 brødskiver med nugatti og syltetøy, samt leverpostei og majones. Mellom måltidene ble det konsumert vann og ikke noe mer. Drakk ca 6-8 liter vann pr dag i 6 måneder. Kort fortalt så spiste jeg antakelig 1/2 gang så mye som før og drakk ca 3-4 ganger så mye vann enn tidligere. 5-6 treningsøkter som bestod av kun løping, rulleski og styrketrening (kun core styrke, ikke vekter). Jeg raste igjen ned i vekt, men brukte 4 mnd på de første 7 kilo, og ca 3 mnd på de resterende 4. Dette er antakelig den slankemetoden som er best, siden output er vesentlig større enn input og man slipper tenke på kcal OG du blir i superduper knallform rent fysisk også, du ser bra ut rett og slett. Spiste akkurat hva jeg ville og hvor mye, og slurvet selvsagt ikke med treningen.

Så, merkelig nok slutta jeg treningen fordi jeg skulle bygge hus. På ca 2 år klarte jeg kunststykket å gå opp 10-11kg igjen fordi husbygging tok all energi og fokus morgen til kveld og overskudd til å trene regelmessig forsvant. Dette kombinert med enkel hurtigmat pga husbygging gjorde sitt. Vel, jeg hadde jo ikke glemt hvor digg det var å være i superduper form.
meldte meg derfor på et sykkel konkurranseritt på rundt 7 mil for å sjekke hvor elendig form jeg egentlig var i og hvor tung jeg var i bakkene. Wow, 10 kilo ekstra på kroppen gjør jammen noe med tråkkfrekvensen når det går i oppoverbakke. Innså at det nok er enklere å slanke rytteren enn å slanke sykkelen for vekt, så da var det å begynne da.

Fikk noe tips om at lavkarbo var en sunn greie med raske resultater. Jeg var avhengig av raske resultater for å kunne henge med gutta når syklingen gikk i oppoverbakke. Som tenkt så gjort.

Jeg er nå på lavkarbo, eller mellomkarbo om du vil og har nå stupt ned 9,5 kg på drøyt 2,5 mnd. Skal sies at jeg trener 2-3 stk 4x4 intervalløkter i uka på løpehastighet ca 15-16km/t og har nå økt med 1 økt langkjøring på mellom 11-15km i uka hvor løpehastigheten er 12 km/t. Totalt 3-4 treningsøkter i uka. Ikke mye, men så lenge øktene er harde så øker forbrenningen og formen blir bedre.

Lavkarbo har ikke gitt meg hallelujastemning, det fungerer jo like bra med strukturert hardtrening hvor output er større enn input pr uke. Men, lavkarbo/mellomkarbo er en fin måte å få en kickstart på for de som ønsker raske resultater og få en vektreduksjon som gjør de istand til å fløtte liket over 1 km uten å dø. Der er jeg overbevist. Det som uansett har vært en vekkelse for meg er at lavkarbo har gitt meg en mye større bevisstet over hva jeg putter i meg og derfor finner jeg sunnere alternativer. Jeg spiser nå nesten ikke brød, poteter, pasta (i de enorme mengder som før), sukker og andre matvarer med 50-60% karbo i seg. Det er jeg glad for å ha oppdaget og ja, man trenger kanskje en vekkelse som dette, men ikke overdriv da. Det er temmelig umulig å leve på lavkarbokur OG samtidig trene knallhardt på et høyt nivå og tro man klarer yte maks. Det er min erfaring, jeg MÅ ha enorme mengder karbohydrater under særdeles krevende fysisk hard trening over tid, og rett i etterkant av anstrengelser. Men over tid så er min output vesentlig større enn inputen. Bevissthet om lavkarbo/mellomkarbo diett, 4x4 intervalltrening (ja du må tåle smerte, men intervaller er jo ikke noe ift eksvis pulverkur og en pulverkur vil du vel ikke tilbake til vel?) og 4-5 liter vann om dagen (vann, grønn te, sitronvann og diet coke) er en bombesikker oppskrift for å tape mye vekt, veldig raskt og samtidig komme i svært god fysisk form. Er du svært overvektig og følger du eksvis 17 day diet samt mitt treningsprogram så kan jeg garantere deg minst 1-3 kg pr uke.

Sånn, kom dere ut og kjør 4x4 intervaller i tillegg til et lavkarbokosthold, men bare husk på at du vil garantert trenge noe raske karbohydrater på de dagene du skal trene hardt og lenge....vi må ikke bli fullstendig snøblinde og være hysterisk for disse karbohydratene. Kjør LCHF initielt og deretter introduser gradvis mer og mer sunne karbs etterhvert som du øker treningsmengdene og vekta går ned.
BTW, det finnes ingen toppidrettsutøvere innenfor løping, sykling, triathlon, langrenn og andre typiske utholdenhetsidretter som lever etter LCHF ;-)

plastbox sa for siden:

Får starte med å gratulere med at du har funnet noe som fungerer for deg, og legge til at jeg er litt misunnelig på selvdisiplinen din når det kommer til trening. :p

Må dog korrigere deg litt.. Trening for å tape vekt er bevist ineffektivt gang på gang på gang. Ref. artiklene under skrevet av Pål Jåbekk, som har mastergrad i treningsvitenskap og er en rev når det kommer til å analysere vitenskaplige studier.

What is the best exercise for fat loss?
What is the best exercise for fat loss? Part II
What is the best exercise for fat loss? Part III
What is the best exercise for fat loss? Part IV
What is the best exercise for fat loss? Part V - the conclusion

Det er klart at trening er fantastisk for formen, men for folk flest vil kroppen kompensere for det økte energiforbruket med mer sult og høyere energiinntak. For noen som allerede er (svært) overvektige er treningen vanskelig og kroppens reguleringsmekanismer så på tur at de ikke har sjans i havet med trening alene (med mindre de blir pushet gjennom sinnsyke opplegg alá The Biggest Looser).

Angående treningsytelse. Novak Djokovic og Bjørn Ferry blandt andre ville nok si seg svært uenige. De eneste idrettene der den eksplosive men kortvarige energien karbohydrater gir virkelig gir deg en fordel er ting som sprint og styrkeløft. For din type trening -særlig de lange løpene- vil det å gi kroppen noen uker til å tilpasse seg ketose være langt, langt mer fordelaktig. Når ketonene er på plass i blodet er de en mer enn rask nok energikilde for utholdenhetssport, man går aldri tom for dem i motsettning til glukose (karbohydrat), og fettbasert forbrenning produserer ikke melkesyre. ;)

plastbox sa for siden:

Edit: En liten sidenote: Utholdenhetsatleter har generelt mye større dødelighet enn selv utrente, og det er et dose-respons-forhold der (altså mer utholdenhetstrening, høyere dødelighet). Da snakker vi spesielt om f.eks. marathonløpere. Dette er antagelig grunnet diverse stresshormoner og lignende som sliter på kroppen etter lange løp.

Kort fortalt: skal du være sunnest mulig, baser kostholdet ditt rundt råvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker med lite stivelse. Få i deg nok D-vitamin (langt mer enn det Norske helsevesen anbefaler). Hold deg langt unna kornprodukter og soya. Tren hard styrke for beinstruktur og -styrke, hormoner, libido, funksjonell styrke og forbrenning og tren harde, korte intervaller (Guerilla Cardio) for forbrenning, oksygentransport og slagvolum på hjertet.

ToreH sa for siden:

Kjenner ikke til Bjørn Ferry og om han er på lavkarbokosthold dessverre. Det vil alltid finnes unntak. Men å hevde at slanking gjennom trening er ineffektivt, ja da må du være forsker for å klare lire ut av deg slikt tull. I akademiaverdenen hvor man skal drive seriøs forskning kan man gjennom nitidige analyser og statistikk, samt utvalgskriterier bli nødt til å konkludere med resultater som er matematiske. Å komme frem til konklusjonen at trening er ineffektivt som slankemiddel må være noe av det mest provoserende sprøyt jeg har hørt...Du kan antakelig få helt motsatt resultat om utvalget var anderledes. Er hans utvalg de som lider av sykelig fedme, og følgelig ikke klarer hverken gå eller løpe noe særlig, eller er det de som skal gå ned 10-20 kg? Variantbegrensning vil være et nøkkelord her.

Riktig trening fungerer som bare pokker. Jeg raste jo ned i vekt på en sunn måte gjennom hard trening og bevissthet rundt hva jeg putta i meg. Men ja, jeg doblet kaloriinntaket over tid og spiste 2-3 ganger så mye som normalt fordi kroppen skrek etter næring og karbohydrater, allikevel fortsatte jeg gå ned. Når jeg slutta trene så tok det veldig lang tid før kroppen slutta skrike etter næring og da ble input større enn output og vekten gikk opp selvsagt.

Det som er forskellen på de 2 metodene jeg prøvde var altså tiden det tok.
Men her er altså mitt opplegg for å bli kvitt 10 kg på kortest mulig tid kun gjennom trening:

Spis hva du vil, men kutt ned på søtsaker, reduser på brødprodukter. Velg heller varmmat til lunsj og spis havregrøt til frokost. Spis 4 måltider om dagen og drikk 5-6 liter vann pr dag i tillegg til det du drikker til alle måtider. Legg deg kl 2300 og sov til 0700. Jeg gjorde dette i 6-7 mnd og hadde det helt fantastisk. Så til selve treningsprogrammet:

Dag 1: 4x4 intervaller. Terskelpuls (85-95%). Start med 4 min jobb, 2-3min pause. Etter som formen blir bedre reduser pausen til minimum halve arbeidstiden.

Dag 2:Langkjøring i 60-90 min. Veksle mellom å løpe og gå om du ikke klarer løpe. Skal kunne snakke med sidemannen underveis

Dag 3: Intervall 4x4, eller 4-5x1000 metere på terskelpuls

Dag 4: Distansetrening, fartslek etc. Evt sykling i motbakker. Varier pulsen med farten.

Dag 5: Hvis du orker, rolig løpetur restitusjonstur 60-90 minutter, gjerne lengre.

Dag 6: Romaskin 15 minutter, deretter core styrke kun basisøvelser. Vekter trenger du ikke, bruk kroppsvekten og kjør basisøvelser.

Klarer du ikke trene i 5-6 dager i uken, så tren minimum 3 dager og da skal alle øktene være 4x4 intervaller. Det som er viktrig er at du skal tro du dør på hver trening og at du ikke klarer mer. Først når du er nær døden trener du i korrekt intensitetssone. Men NB klarer du ikke holde samme tempo på siste drag som du har på første drag, ja da løper du for raskt i begynnelsen. Du skal kunne klare å holde samme tempo på siste drag som på første.

Ja etter hver treningsøkt så skal du ta 40 situps, 25 pushups gjøre øvelser for core/stabiliseringsmuskulatur samt uttøyning.

Jeg gjorde dette programmet i 6-7 mnd og gikk ned 10kg. Underveis så må jg si at jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv som under denne perioden. Men ikke godteri og unødig sukker, men ja pasta , ris og karbo i mengder. Men igjen output er større enn input og da vil du g ned i vekt.

Lurer på om forskeren har forsøkt å gå på et slikt program selv jeg?

ToreH sa for siden:

Flott, da kan du fortelle meg hvordan ca 189 sykkelryttere klarer overleve 3 ukers etapperitt hvor de i snitt sykler 20 mil om dagen hver dag på et lavkarbokosthold og med trening i kun korte intervaller samt styrke. NB! Husk at de må ha et kosthold med ca 10 000 kcal i daglig inntak under rittet. Btw, selv med et slikt inntak så går de ned i vekt. Lance Armstrong hadde klær som var sydd spesielt til ham etterhvert som vekten gikk ned.

Jeg vil heller være sunn sykkelatlet i toppform, enn en som kun spiser kjøtt, fisk osv.....sykkelatleten spiser alt det der, men han spiser også de gode kornproduktene, pasta, ris og enormt med grønnsaker.

Jeg registrerer at man strides om hvorvidt man kun skal trene hardt og kort, eller mer periodisere treningen (tradisjonelt). Jeg vil nok fremdeles være skeptisk til at jeg som syklist kun skal trene korte, harde intervaller i bakker gjør meg bedre i stand til å sitte på sykkelen i konkurransefart i opptil 4-6 timer. Jo, hjertepumpa henger med, men det vil den gjøre uansett, men om kroppen aldri har gjort et ærlig hardt arbeid i mer enn 45-60 minutter (som den nye trenden ønsker), så vil jeg kanskje slite når kroppen m gjøre dette i 5-6 x så lang tid? Men bevares, om 10-15 år får vi vel svaret om utholdenhetsidretter ser flere topputøvere som hevder seg og aldri har løpt, syklet svømt, gått på ski på trening i mer enn korte intervaller...

Så det å "være sunnest" mulig finnes det nok langt flere svar på enn å konkludere på 2 linjer. Men at det er sunnere å trene intervaller, spise bevisst både naturlige råvarer, kornprodukter og grønnsaker enn å ikke gjøre det, ja der er vi enige.
:)

Carisma sa for siden:

Jeg syns du sitter litt i glasshus når du forteller oss at vi ikke må ta for mye av på lavkarbo hypah, du virker jo rimelig nyreligiøs selv når det gjelder intensiv trening. :cool:
Forøvrig er det ikke alle som har hverken mulighet til eller ønske om å bedrive et slikt treningsregime, og hvorfor skal de det når man kan gjøre det så mye mer behagelig?
En annen side av saken er at for oss som har for mye stressshormoner i kroppen vil hard trening føre til fettlagring, eller i det minste hindre fettforbrenning fremfor å øke den. Jeg er en av de som elsker spinning, kickpuls o.l, og har trent fotball hele ungdommen. Selv 4-5 harde økter i uka kombinert med fettfattig kost gjorde ingenting for min nedgang, heller tvert i mot. Først når jeg gikk bort fra intensiv trening fikk jeg resultater.
Poenget mitt er at ikke anta at alle er som deg, hverken metabolsk eller psykisk.

ToreH sa for siden:

Godt sagt, nei sitter ikke i glasshus og er ikke nyfrelst på intensiv trening. Har vært familiær med det siden 2004, men i bølgedaler på frekvensen....hehe. Men jeg er temmelig imponert over slanking gjennom lavkarbo kosthold over særlig hvor hurtig resultatene kommer. Har jo rast ned i vekt selv gjennom 17 day diet som jo er lavkarbo så det holder. Så at det fungerer, jepp, ikke mye tvil om det.

plastbox sa for siden:

Jeg vet ikke helt hva det er du forsøker å diskutere på, vi kan vel enes om at styrke- og intervalltrening samt variert kosthold med tilstrekkelig protein og lite karbohydrater er bra..? Hva ellers gjør du her inne? ;)

Hva proffesjonelle atleter angår, Michael Phelps spiser 12500kcal om dagen, blandt annet fra pannekaker med sjokolade og sirup, bare for å ha nok drivstoff for treninga. Hva i all videste verden har det med trening for "vanlige dødelige" å gjøre? En Formel-1 bil går på høyoktandrivstoff. Min Audi 80 ville dog ikke takket meg om jeg tanket den med flybensin.

Biten om høyere dødelighet blandt toppatleter innen utholdenhetsidrett er ikke noe jeg har diktet opp. Du kan diskutere alt du vil, men fakta er fakta. Å motstride det er som å si at du "tror himmelen er grønn". Den er like fullt blå. Vi snakker da dog om et svært anderledes stressnivå enn det vanlige folk som tar en time på tredemølla utsetter kroppen sin for.

Om jeg får spørre, hva er "gode kornprodukter"? Du vet at gluten er forbundet med inflammasjon og autoimmun-sykdommer som diabetes, fibromyalgi, reumatisme, ME, o.l?

Du har fått med deg at man har null fysiologisk behov for fiber, og at fiber av mange antaes å være direkte skadelig (se for deg små "pinner" som revner celleveggene i tarmen, og fører til denne "smøringen" fiber er så kjent for. Økt celledeling=økt sjanse for kreftdannelse).

Du har kanskje også hørt at korn er så stappet med antinæringsstoffer som lectin, gluten, og phytater? Lectin binder seg til insulinreseptorer og forårsaker leptinresistens, to svært klare mekanismer for utvikling av overvekt. Phytater binder seg til mineraler, og gjør mikronæringsverdien av korn lik null.

I tillegg oksideres de fleste næringsstoffene i kornet innen noen dager etter maling til mel (ja, selv grovt mel). Med andre ord er alt du får ut av brødskiva eller havregrøten din en god (pun intended) porsjon karbohydrater, en massiv insulinspike (korn stimulerer mer insulinproduksjon enn karboinnholdet tilsier), og antinæringsstoffer som på ingen måte er bra for helsa di.

Det eneste "gode kornproduktet" er det du mater fugler og gnagere med for å være en god samaritan vinterstid.

ToreH sa for siden:

Plastbox: Ville bare fortelle en lykkelig "lsankehistorie" og hva som gjorde det for min del. Mulig den ikke ble oppfattet som lykkelig allikevel kanskje av mange her inne.
Det jeg derimot reagerte noe på var et utsagn som kan mistolkes (jeg sier kan), altså at jo mer du trener jo større sjanse er det for at man dauer tidligere enn de som ikke er over norm aktive på fysisk fostring...
Jeg skal nok ikke bestride statistikken din, det stemmer nok helt sikkert det du sier. Men jeg håper at de aller fleste som er i stand til det her inne er forkjempere for at å trene mye og jevnt sammen med et balansert kosthold gir livskvalitet (kanskje ikke livskvantitet...). Selv snakker jeg aldri vekt, slanking og kosthold med egne unger (jenter begge to, en i tenårene, den andre på vei). Oppfordrer de til mye trening og presser de nok til at de selv ser effekten. Snakker lite, eller ingenting om at dødeligheten for idrettsutøvere er vesentlig høyere enn om de ikke trener. Men er nøye med å ikke utsette de for urimelig press for noe de ikke vil selvsagt. De lever forøvrig ikke på lavkarbo, men spiser det de blir servert (lavkarbo middag, frokost og lunsj fikser de selv). Nå skal det også sies at de er så tynne at de begge ligger under percentilen ift alder, så at tykke foreldre har tykke barn gjelder ikke for vår del. Jeg får håpe at vårt kosthold og forhold til fysisk aktivitet vil være forebyggende for en lykkelig vekthistorie i fremtiden også :-)

Photobscura sa for siden:

Flyttet disse innleggene fra den opprinnelige tråden til en egen tråd, da den påfølgende diskusjonen ikke hadde noen relevans til trådens opprinnelige tema.

Si fra om du synes dette er en ok overskrift, Hypah, om du vil den skal hete noe annet, så bare si fra så endrer jeg den. Du kan også, om du vil, kopiere det opprinnelige innlegget ditt som handler om din slankehistorie og poste den på ny i tråden hvor du postet den først, men diskusjonen for øvrig fortsetter her i denne tråden.

ToreH sa for siden:

itte no problem det. orginaltråden kunne sikkert vært igjen, men det er ikke så nøye.
Læringskurven ble bratt og varm, hehe. men takk skal du ha for flyttingen.

Photobscura sa for siden:

Det jeg tenkte var at du selv kunne kopiere den og lime den inn som et nytt innlegg i den opprinnelige tråden. Uten det første innlegget så mister jo denne tråden noe av meningen, og jeg får ikke både flyttet og beholdt innleggene. ;)

ToreH sa for siden:

Ååå....skjønner.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.