Hei jeg er helt ny her og ny på lavkarbo. Har holdt på med kaloritelling lenge nå, og er drittlei og går ikke ned, så nå tester jeg lavkarbo. Jeg har holdt på i 5 dager....prøve og feile ;) Dette er anntall karber jeg har hatt i meg pr dag:
tors 38
fre 29
lør 20,6
søn 28,3
man 29,1
Jeg er medlem av somebody.no som jeg brukte til kaloritelling og fortsetter der da de har en god matvaredatabase og karbohydratene telles også :)
Jeg vet man skal holde seg på 15-20 karber om dagen, men som sagt - prøver og feiler litt og driter meg plutselig ut på en matvare så da stiger inntaket fort med 12-13 karbohydrater :S
Jeg skal ikke ned så mye, men kg. satt dønn fast på kaloritellingen. fikk vite jeg spiste for sjelden osv, men bottom line er at jeg er LEI! Har gått ned 1,5 kg disse dagene og antar det meste er vann da jeg ikke er så plaget med det i kroppen lenger. Målet er å gå ned 5 kg til. Har gode "lovhandles" på ryggen og siden og veier idag 63,5 kg...jeg er 164 høy og snart 36 år. Trivselsvekta mi er på 58-59 kg og der har jeg ikke vært på 3 år nå...Som sagt - er ikke mange kg, men jeg har holdt på med kalorittellingen av og på i et års tid nå, uten mer resultater enn 1 kg ned - så sprekker jeg og fyker opp igjen. Funker ikke for meg. Håper dette kan funke...
Er det slik at man MÅ ligge på 15 karber om dagen for å oppnå ketosetilstand? Har vært svimmel og slapp disse dagene, men de sier jo det er normalt. Tenkte jeg skulle holde på til de 5 kg som er igjen er borte, så sakte øke karbohydratene med 10 i uka til jeg merker jeg legger på meg - så stoppe der. Hva tror dere om den planen?
Er veldig takknemmelig for alle innspill, da jeg er helt grønn. Lest masse på forumet her inne, dog, og har surfet meg frem til masse bra oppskrifter og tips - så takk for det! :)
Legger til at selv om vekta ikke er høy så er de ekstra kg. særdeles ukledelig på meg og legger seg helt feil steder, så jeg er smålubben...Har veldig lett benbygning. De 5 kg vil forandre utseendet mitt radikalt, tro det eller ei...jeg er av typen som virkelig ikke bærer noen ekstra kg godt. På 58 kg så ser jeg normalt slank ut, uten å være tynn, slik jeg liker det :) Og da passer klærne mine i strl. 38. Nå strammer alt i livet og over brystene og fettet tyter over bukselinningen. Vil bare bære klærne mine godt igjen :) Får masse kommentarer på at jeg har lagt på meg og at jeg så bedre ut før, og jeg er så enig!
Neida, du må ikke ligge på 15 g kh for å være i ketose, man har forskjellige nivå, men opptil 30 og mer for noen er også fremdeles ketogent :)
Håper du tenker på å fortsette og spise lavkarbo etter at du har nådd målvekt, du kan jo fint øke på en hel del uten at du går tilbake til "sulte" dietten din ;)
Vær obs på at hvis du nå har spist lavkalori en god stund, KAN det ta litt tid før du får vektnedgang. Siden lavkarbo også er vektregulerende, må kroppen din og DIN målvekt være noenlunde lik for å få vektnedgang.
Pass på at du spiser nok mat og drikker nok vann de første par ukene, etter det kan du spise etter når du er sulten og stanse når du er mett :)
Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin som linkes til i signaturen min, der vil du finne mye god informasjon både for nybegynnere og linker til mer lesestoff :)
[Ok takk for det :) Prøver å spise nok mat ja...og ja, jeg har tenkt å fortsette å ha fokus på lavkarbo senere, men håper jeg på et tidspunkt kan spise litt vanlig brød i helgene, en potet til middag, litt pasta og ris, litt yoghurt og gulrøtter etc...i moderate mengder. Dette er også for å lære meg å spise mer "rikig" ift. aktivitetsnivået mitt :) Men først må jeg ned disse kg, så kan leve uten en stund, det forstår jeg. Merker jeg at jeg legger på meg igjen, kutter jeg ned på karbene, så det blir en saaakte innføring av det helt mest nødvendige for meg :)
Hvor får jeg kjøpt ketolysesticks forresten? Og tror du jeg kan være i ketose nå etter 5 dager på 20-30 karber pr. dag? Litt nysgjerrig....;) Føler meg som sagt rar, svimmel, "ute av sync" og har en sterk lukt av urinen merker jeg...er dette vanlig?
Absolutt :) Kjenner buksene ikke kniper så FRYKTELIg lenger, og det er jo bra :) Skjer ihvertfall NOE.
Et spm. til...skal jeg ligge på så lavt som mulig karbnivå (15-30) helt til jeg har gått ned det jeg skal og så øke, eller skal jeg øke før og se om jeg fortsatt går ned? Hvor mye bør jeg øke med når? (vet ikke om spørsmålet mitt var forståelig ;))
Spar deg pengene på ketostix, det vil uansett ikke hjelpe vektnedgangen ;)
Hvis du leser nybegynnertråden, finner du tegnene på ketose der, og det ser jo ut til at du ER i ketose :)
Aline har rett etter min mening, kom deg i godt gjenge med dette kostholdet et par måneder, så kan du heller vurdere justeringer mm da :)
ok, så dere mener 20-30 karber om dagen er nok for meg altså? Er livredd for ikke å være i det, for da vil jeg kutte ned på fett (creme fraiche, olje, avocado, smør, fløte etc.)
Nei, nei - sånn må du ikke tenke :) Den generelle grensen for når du bør kutte i fettet er ca 72g kh pr dag. Det er individuelt, men dette har Lutz funnet ut gjennom mange år med forskning på egne pasienter.
Det er ikke kun når du er i ketose at kroppen forbrenner fett altså :)
Les nybegynnertråden og gå inn på linkene du finner der, så forstår du kanskje litt mer om bakgrunnen for hvorfor lavkarbo fungerer slik det gjør:)
Ingen vet om 20-30 g kh pr dag er nok for deg. Det må du finne ut selv, om du er komfortabel med dette inntaket bla. Det er dog en fin start med 20-30 g kh pr dag, så får du ta det derfra.
Ok, takk :) Har lest den nystartertråden flere ganger, men mulig jeg ikke forstår alt enda ;) Da fortsetter jeg slik jeg gjør nå en stund og ser om jeg går ned...jo mere karber jeg kan spise og fortsatt gå ned, jo bedre :)
Lavkarbo er jo alt under 150g karbo pr dag. Jeg for min del ligger på 50-60 pr. dag. og tar av stort sett mellom en halv og en kilo i uken. Du må nesten bare finne et nivå du trives med, og se hvordan det virker. Det er ikke sikkert at ketose er nødvendig for deg som bare skal ned 5 kilo, kanskje en mer liberal lavkarbo gjør jobben?
Jeg ligger på samme KH nivå som deg og trives godt der. De gangene jeg har skjekket, så har jeg vært i ketose, men som de andre sier, sticksene ble egentlig en kuriositet, for jeg visste det ut fra bivirkningene før kroppen vennet seg til det. Et nivå med KH litt over ketolyse gir rom for litt belgfrukter (ikke mye), en gulrot bit i salaten el.l. Det trives jeg godt med. Bær og melkeprodukter kan du også få bedre rom for, uten å kutte på grønnsakene. Jeg spiser så mye grønnsaker jeg orker, og det er ikke der jeg sprekker KH-budsjettet.
Vekt? For meg går det ikke fort. Har en 6-8kg igjen og de sitter hardt, men det er jo veldig individuelt. Du må bare gi det hele god tid før du tenker på forandringer av den grunn.
Ketostix har jeg aldri prøvd, men jeg har gått ned 22 kg likevel.
:)
Du skal ikke så mange kg ned, så du bør prøve å finne et kosthold du kan ha det godt på. Du har tid til å bli kjent med hvordan kroppen responderer. Med ditt utgangspunkt ville jeg lagt meg oppunder 70 g. karbs pr. dag og så ville jeg likevel holdt et øye på kaloriene. Ikke for å legge meg under dagsforbrenning, men for å være trygg på at jeg ikke la meg langt over. Du må huske på at du er bare littebittegranne unna et perfekt kosthold, som kan tilfredsstille både dine mål for vekt og nytelse. Den lille biten du mangler handler - mest sansynlig - om å få en bedre styring på blodsukkernivåene. Ved å gå for langt ned på karbs så vil du kanskje oppleve at det blir for strevsomt å leve på lavkarbo og da er det fort slutt.
Du trenger altså ikke en drastisk kostholdsendring, bare kvitt deg med unyttige karbs og hold deg under 70 gram om dagen. Ikke bli for vant til creme fraiche, fløte og bacon, for når du har nådd vekt målet vil du kanskje ønske å øke karboinntaket til 150 gram om dagen og da vil dine nye "fettvenner" begynne å sette spor.
Hei og velkommen :)
Håper at du kommer til å trives på det flotte forumet.Vi nybegynere får masse gode råd og tips av de veteranere her.Alle er hyggelige og hjelpsomme :)Er veldig takknemlig både Nerthus og de andre som bruker sin tid når vi maser og spørr om masse forskjellige ;)
Husk målebånd,kjempe viktig redskap!!!Lykke til :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.