< Tilbake til oversikten

Måling av om man er i ketose

Blester sa for siden:

Kan noen svare meg når det gjelder måling av ketoner. Målte for første gang i dag og den ble mørkelilla.. Når man leser bruksanvisning står det at man skal ringe lege hvis positivt. Ble litt usikker jeg..

Nerthus sa for siden:

Les nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i signaturen min.

Stixene blir også brukt av diabetikere. Utslag betegnes da som keto-acidose, som er helsefarlig. Kostindusert ketose (som når man spiser lavkarbo) er ikke farlig. Du kan lese mer i nybegynnertråden jeg henviser til :) Stixen skiller ikke mellom årsaker til ketoner i urinen.

Blester sa for siden:

Takk for svar. Den har jeg lest flere ganger og lært mye av den :) Man kan altså ikke være sikker på om man er i ketose eller... Kanskje lurt å ta en legesjekk før testing for hypokondere :)

Nerthus sa for siden:

:) Du er nok i ketose om du har utslag. Du kan være i ketose også uten utslag. Lite utslag, mye utslag = ketose uansett.

Strengt tatt burde man forby stixene på lavkarbo - fordi mange blir så opphengte i de at de mister fokuset på maten de skal spise... spiser du lite nok kh, er du sannsynligvis i ketose, selv om grenseverdien varierer individuelt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.