Hei :-) Skal begynne i dag på Lavkarbo. Jeg er helt ny på område og trenger litt veiledning og tips :-) Er en jente på 22 år og veier 67 kg og er 167 cm høy. Ønsker å å redusere vekten ned med 13 kg med trening ved siden av :-)
Men 13 kg? Vi er alle bydg forskjellige, men om du går ned 13 kg til 54kg, så er du på grensa til undervektig.
Nå er ikke jeg primært opptatt av vektnedgang, men regulerer min diabetes med kosten. Målet er å komme ned på 65kg, for da føler jeg meg vel. Men jeg er forbredt på at det kommer til å ta lang tid (selv om jeg trener hver dag) nettopp fordi jeg er normalvektig. Jeg er veldig klar over at ideal/trivsels-vekta varierer fra menneske til menneske, men jeg vet også med meg selv at - 13kg på meg ville sett grusomt ut.
Nå virker jeg sikkert veldig negativ, men det er godt ment :)
Enig med TigerTove - 13 kilo høres helt feil ut. Er dette noe du har veid tidligere? Mye trening som bygger muskler vil gjøre at du heller bør forholde deg til målebånd og ikke vekt, da muskler veier mer enn samme mengde fett...
Ta med at lavkarbo er et VEKTREGULERENDE kosthold, dvs at DIN målvekt og KROPPENS målvekt ikke nødvendigvis er det samme... dvs at du faktisk kan risikere og gå opp i vekt på lavkarbo om kroppen din mener du er undervektig.
Så til det mer hyggelige: Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin linket under signaturen min og les til øyet blir stort og vått. Det står en del om de forskjellige retningene innen lavkarbo, slik at du kan finne det karbohydratinntaket som er optimalt for DIN kropp :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.