Ble positivt overrasket over Hellstrøm som skulle sette opp diakosthold her for en familie om dagen. Fikk ikke sett hele programmet, men det jeg så var meget bra. Hjemmelaget mat med mye kjøtt, fisk, fete sauser og grønnsaker. Han skrøt av familien da de hadde droppa hamburgerbrødet til sine hjemmelagede burgere fylt med ost (som så veldig gode ut). Go Hellstrøm!
Men tragisk at denne jenta hadde levd med diabetes siden hun var to år og moren ikke hadde lært henne å spise skikkelig mat. Tenk å være 17 år og ikke spise grønnsaker daglig, det er til å grine av. Jammen godt Hellstrøm kom.
Enig, så denne på nett-tv for ikke lenge siden. Hun er jo diabetiker type 1, og har vært det i 15 år. Synes det var rart ikke moren hadde endret på kostholdet for lenge siden, senvirkninger av diabetes er ikke noe å kimse av.
Men det virker i allefall som om de er på rett vei nå. Ble litt glad når jeg så at Hellstrøm fokuserte på god mat med få karbohydrater :)
Syns også moren var helt tragisk! Tenk på alle senkomplikasjonene man kan få av diabetes og så hadde hun ikke satt seg bedre inn i saker og ting og lot datteren gjøre som hun ville! Må si jeg klarte å hisse meg ganske kraftig opp, ja!:o
Tror det er vanligere enn man tror å spise lite grønnsaker, altså ... Jeg for min del kan ikke huske å ha spist særlig annet av grønnsaker enn løk og poteter i oppveksten, gitt ...
(Uten at jeg har sett dette programmet, bare hørt om det).
Stakkars jente, hørte hun si at "jamenn jeg liker jo ikke sunn mat"...
Da jeg var lita måtte vi SMAKE på ALL mat vi fikk servert, men vi måtte ikke spise det om vi ikke likte det. Som oftest syntes både jeg og søs at maten smakte godt, kanskje ikke rart med far med kokkebakgrunn, farmor som var kokke i vegvesenet i 40 år og stor tilgang til gode råvarer (spesielt selvfisket fisk)... :)
Men brokkoli måtte jeg lære meg og spise selv, da pappa er av typen som ikke liker brokkoli. Leste at dette er genetisk, ENTEN så liker du smaken av brokkoli - eller ikke ;)
Jeg har lest at hva man liker initielt ofte har med mors kosthold under svangerskapet å gjøre. Men deretter kan man venne seg til smaker - og at smaksløkene sløves med alderen (det er derfor barn i hovedsak ikke liker sterke smaker).
BBC-food hadde et program hvor blant annet en brokkolihatende gutt lærte å like brokkoli.
Det ble inngått en avtale om at dersom han spiste 1 liten bukett brokkkoli til hver middag i en måned så skulle han få noe han ønsket seg veldig - husker ikke hva det var. Man kunne se at gutten tvang det i seg... noen dager bar han seg veldig. Men mot slutten av måneden så spiste han brokkoli som om han aldri hadde gjort annet og sa heller ikke at han ikke likte den lenger.
En vanskelig grenseoppgang det der. Når er mild tvang/kraftig overtaling feil og når er det riktig?
Vanskelig uten tvil, jeg tror det spørs litt på situasjonen RUNDT. Søs og jeg ble "presset" til å smake på absolutt alt av mat, men vi var såpass trygge at det føltes mer som litt spennende og litt "åååh MÅ vi??" - men vi visste jo at vi måtte ikke spise om vi ikke likte det. Noen måneder senere måtte vi ofte igjen smake på det vi ikke likte ;)
Jeg liker ikke rogn og lever feks. Klarer ikke lukta en gang. Saltkjøtt er heller ikke smaksfavoritten, ei heller lutefisk (familien min elsker sånn mat hehe). Derimot klarte jeg ikke den skarpe smaken av krabbe i mange år, først da jeg ble 30 var tydeligvis smakssansen såpass dempet at jeg i dag ELSKER krabbe selv om lukta ofte blir litt for sterk ;)
Jeg synes Hellstrøm gjør en himla god jobb med disse hjemmebesøkene sine, og han legger såååå mye vekt på grønnsaker og gode råvarer, inkludert fettkilder. FLINK er han!
Fint program! :) Synes det er merkbart at Hellstrøm begynner å bli mer "medievant", ikke så grinete og kompromissløs som i starten av tv-opptredenene sine.
Og jeg kunne ikke fordra verken løk eller poteter heller, så tror ikke jeg fikk i meg stort annet enn de rå gulrøttene jeg knasket iblant fordi jeg likte smaken - og så evt det lille av salat og mais jeg kunne rulle inn i tacolefser. :o Var ganske langt uti tenårene før jeg fikk øynene opp for slagere som feks blomkålsuppe og grønnsakswok!
I min barndom var poteten selvskreven til alle middager. Når man hadde råkost, besto den helst av revet gulrot, men med en "lake" av sukker, eddik og vann over. Gulrot og løk var de mest brukte grønnsakene, i tillegg brukte man også endel kålrot og hodekål. Vi dyrka vår egen salat, den ble servert til noen middager i sesongen. Blomkålsuppe var bankers sommer og høst. Kan huske at paprika ble brukt endel på ostebrødskiva i mine tenår. Salat med agurk, tomat, paprika osv var noe jeg begynte med seinere. Squash er noe jeg har innført i kostholdet i voksen alder, det samme gjelder sopp, asparges og hvitløk.
Alt for mange mennesker med diabetes klarer på en eller annen måte og overse at selv om man setter høye nok doser insulin til og få et brukende langtidsblodsukker, så utsetter man seg likevel for alle senkomplikasjonene.
Leste for en tid tilbake en amerikansk rapport som viser at et tilfredstillende langtidsblodsukker(A1c) ikke beskytter mot senkomplikasjoner, men det og styre etter A1c er liksom godkjent i så mange år, at det vil ta mange år og få folk til å snu.
Mitt langtidsblodsukker var for ei tid tilbake 5,9, altså helt fint, men jeg varierte mellom 3,5 og 17 flere ganger til dagen. Dette avslører jo ikke A1c-målingene.
Jeg liker også veldig godt Helstrøm-programmene; passer på og få det med meg.
Har heldigvis en dialege som både ser på langtidsblodsukkeret, målingene og insulinmengden!:)
Har kun brukt insulin siden februar, men har faktisk allerede begynt å miste noe av følelsen under føttene!:eek:
"Skylder" nok litt på fastlegen som ikke ville gi meg nye/mer medisiner med et blodsukker på 15(A1c på 9.6), men bare ba meg slanke meg! Som om jeg ikke allerede holdt på med det! :p
Og dette var faktisk på lavkarbo!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.