Denne må prøves - jeg har 6 stk sellerirot på lager!
Jeg har laget røsti-selleri etter omtrent samme lest som pizzabunnen her og siden det ble mye mer enn jeg spiste i et måltid, havnet de i fryseren. Ved oppvarming i steikepanna ble de litt sprø og kjeks-aktig. De kan brukes med pålegg på også, tenker jeg. En anvendelig basisoppskrift, altså.
Og sellerismaken er ikke veldig utprega, for de som er litt engstelig for det.
Et lite spørsmål om steketid: Du sier at bunnen skal steke i 20 min, så at fyllet skal på når bunnen er halvstekt. Deretter at dette skal steke i 30 minutter. Er total steketid da 30, 40 (10 min halvstekt bunn + bunn m/fyll) eller 50 minutter (20 + 30 min)?
I går lagde jeg denne med kjøttdeig og tomatsaus. Kanskje enda bedre:-)
Og så ble det nydelig frokost på meg i dag også.
Er så spent på om noen andre har prøvd den og hva dere syns!
Jeg spiser denne nå, og måtte bare inn for å skrive at den rett og slett er fantastisk! Utrolig god bunn, definitivt den beste jeg har smakt! Den var litt myk da den kom ut fra ovnen, men etter et par minutters avkjøling har den blitt stivere. Tror ikke jeg kan spise den uten bestikk, men det er ikke langt fra. :)
Jeg har forandret noe på oppskriften, jeg krydret blant annet bunnen med oregano. Jeg brukte samme pizzasaus (men hadde i basilikum), og som fyll/topping hadde jeg bare rødløk og Tines fire oster, samt litt revet parmesan og enda mer oregano og basilikum. Da jeg tok den ut av ovnen, la jeg en skive Strandaskinke på hver bit. Nyyydelig! (Den minner forøvrig veldig om Pizza Originale Margherita, en pizza jeg spiste sikkert én gang i uka før jeg begynte med lavkarbo.)
Ja ikke sant den var god!!!
Endelig noen som har testet den ut, var så spent på om flere ble frelst :-)
Vi skal ha den nå på lørdag igjen. Veldig godt med spekeskinke på pizza. Kanskje teste ut det denne gangen. Takk for tips!
Anse meg som frelst. ;) Fikk en del sellerirot til overs da jeg laga det på fredag, så blir vel til at jeg lager det i løpet av uka igjen. Omnomnom! Og apropos, veit du ca hvor mye sellerirot du pleier å bruke (i dl eller gram)?
Dette var middag her i dag også :D Supergodt !!
Jeg hadde en stor sellerirot, 10 dl ferdig raspet. (Da trykket jeg den ikke sammen i dl-målet).
Tusen takk for flott oppskrift :)
Jeg synes også denne piszzabunnen var veldig god og røsti-varianten (bare bunn - uten "fyll") egner seg godt som alternativ til kjeks/kavring m/pålegg på.
Jeg lagde mer sellerizza en det jeg spiste i et måltid. Det havnet i fryseren og på fredag ble en bit med på jobben til lunsj. Den smakte like godt etter oppvarming i mikro, selv om bunnen ble litt mykere. Eneste "ulempen" er at jeg må dele litt med kollegaer, for de synes lunsjen min lukter så godt.
Ha, ha, ha. Nå fikk jeg noen rare bilder i hodet ja.... :p
Men - den var stor. Men jeg trykket ikke noe sammen i dl-målet, bare slapp det pent nedi. Kunne helt sikkert ha trykket det sammen til 5 dl ;)
Men igjen - rota var stoooooor den............ den største jeg har sett på leeeeenge
:D Denne var middagen vår i dag, og den var bare så goooood :D
Jeg laget den med karbonadedeig, tacokrydder og litt tomatpurre.
Dette blir garantert en gjenganger hos oss :spisesnakk
Tusen takk for oppskrift :):blomster:
Min første runde smakte nærmest ikke noe av sellerirot, og det er vanskelig å si hva den smakte i seg sjøl. På den første pizzaen dominerte smaken av fyllet. Den andre runden min med denne bunnen smakte en del mer av rota, noe jeg ikke var overbegeistra for. Jeg hadde muligens for lite ost oppi, eventuelt for lite annet krydder (hadde oregano i den første bunnen). Dessuten hadde jeg tint revet sellerirot i den, og jeg merka allerede da jeg åpna boksen med den tinte rivde sellerirota at den lukta mer enn da den var nyrevet.
Vanskelig å si hva den smaker, er ganske nøytral egentlig. Viktig med nok ost , heller litt mer enn for lite. Og stek den lenge nok. Osten må ha smeltet skikkelig. Jeg synes det er best med litt krydder og løk i bunn.
Sist jeg laget denne synes jeg at min ble litt lite utfyllende på en måte, så denne gangen tilsatte jeg to egg til osten og selleriroten. Det ble også veldig godt :) Kjekt med pizza :p
I dag lagde jeg sellerizza igjen.
Denne gangen med 1 liter selleri og 1 liter revet ost.
Stekte lengre, ble så bra.
Med kjøttdeigfyll.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.