Jeg driver å legger inn hva jeg spiser på Diett.no. Der står det mitt "Goal" er på 2500 kcal pr dag. Jeg "klarer" ikke å komme opp på dette nivået, jeg ligger rundt 1500-1800 kcal pr dag. Er disse "goal"-greiene satt av noen som underbygger Lavkarbo og Ketolysekuren? Skal jeg prøve å nå disse 2500 kcal hver dag?
Nei, bruker ikke diett.no. Teller ikke noe særlig. Men har en konto der fra gammelt av og var inne og sjekket nå:) Goal endrer seg når du skriver inn et mål
Med andre ord: spis så lite man greier, men må ha riktig balanse mellom fett (75%), Proteiner (20%) og Karbo (5%), og ha nok mat i kroppen så man orker det man skal gjøre hver dag... Eller???
Ps, bra du hjalp meg med dette. For jeg har trodd at jeg måtte pøse på med mer kcal hver dag!
Synes ikke akkurat det skal være noe mål å spise så lite man kan hver dag:) Man skal spise når man er sulten, stoppe når man er mett. Min personlige mening er at hvis man ser på diett.no at man bare har orket 700 kalorier en dag, så bør man tvinge i seg litt mer, men meg om det. Er mange som er uenig i det.
Hvis du kan spise 2500 for å holde vekta er det nok helt greit å ligge sånn mellom 1500 og 1800:) Ikke noe særlig under 1500.
Man trenger ikke begynne med å telle kalorier, men det kan bli nyttig sånn etterhvert å ha en viss oversikt.
Jeg har tidligere telt kcal gjennom Grete Roede, og da gjaldt det å ikke komme i sparebluss. Men når man er i Ketose, så er man vel aldri i sparebluss, eller hur? For da forbrenner man fett 24 timer i døgnet?
Dersom jeg skal spise rundt 1500 kcal pr dag, så vil jeg bare kunne gå ned 6kg frem til nyttår... er ikke det litt lite da? Det er på 10 uker...
Du skal spise nok protein og nok fett + nok karbohydrater/grønnsaker, for å holde dette gående. Det sier segselv at du ikke får spist nok av disse hvis du ligger på eks 700 kalorier om dagen.
Anbefalt vektnedgang, til og med i ketose, er mellom 500 gram og 1 kg i uka:) Dette er ingen mirakelkur, selvom det virker sånn på enkelte, så ikke ha altfor høye forventninger. 6 kg på 10 uker er midt i blinken.
Du kan være i ketose 24 timer i døgnet, men det betyr ikke at fettet renner av deg hvert eneste sekund av dagen, hver dag, hele tiden altså. Det stopper opp her, akkurat som på andre slankeopplegg.
hehe.... Jeg syns det er lite fordi jeg gikk ned nesten 4 kg første uken. Men andre uken bare 0,7kg. Jeg har mye høyere BMI enn deg ser jeg, så jeg har mye mer å ta av ;)
Ja, det tenkte jeg også... Går jo ikke å ligge på 700...
Da jeg gikk på Grete Roede kur, gikk jeg ned 1 kg i uka. Jeg tenker at da er jo dette det samme som Roede kuren da... Man må jo uansett passe på kcal pr dag... Er det da verdt det å kutte ut all karboen? Det er jo så mye enklere om man kan spise det... Og en annen tanke jeg har... Trodde man skulle gå ned mye mer når man var i ketose. Er ikke det hele tanken bak å være i ketose fremfor bare å spise lavkarbo?
Jeg skal ikke være for bastant her altså, men antagelig mista du ikke bare fett på GR, men også muskler, og det vil de fleste av oss unngå.
Kalorirestriktiv lavkarbo er nok enklere å følge enn GR, ettersom det i hovedsak er karbohydrater som påvirker blodsukkeret. Når blodsukkeret går opp starter insulinproduksjonen, og noen opplever da å få søtsug de ikke klarer å motstå når blodsukkeret faller igjen. Spiser du lavkarbo vil blodsukkeret være mer stabilt og du får ikke disse bratte fallene i blodsukkeret ditt, noe som gjør at det er enklere å holde seg til planen. Dessuten er insulin et fettlagringshormon, og når du får høyt blodsukker utskilles mer insulin og sukkeret i blodet kan lagres som fett i kroppen i stedet for å brukes som energi.
Å være i ketose vil si at kroppen produserer ketoner som erstatning for manglende karbohydrater fra kosten, fordi f.eks. hjernen foretrekker karbohydrater framfor fett. Men hjernen kan like gjerne bruke ketoner, derfor produserer kroppen det. Du kan være i ketose og allikevel ikke forbrenne fettet du har på kroppen om du får for mye fett gjennom kosten. Kroppen bruker det som er lettest tilgjengelig, og det er det vi får gjennom kosten.
Forresten vil jeg bare nevne at å telle kalorier ikke er nødvendig for de fleste av oss. Opplever du stillstand over fire uker, så kan det være verdt å ta en titt på kaloriene og eventuelt mengden karbohydrater du får i deg. Noen går lettere ned med litt flere karbohydrater enn 15 g om dagen. Men ettersom du er såpass i startgropen vil jeg anbefale deg å registrere maten, men ikke henge deg opp i kalorier. Spis og vær glad. :)
Hvis jeg spiser slik diett.no sier jeg skal, så sulter jeg skikkelig.
Mitt goal der er visst 1300 og et eller annet.
Med min forbrenning så må jeg opp i minst 2300 kalorier pr dag, ellers går jeg ned i vekt, noe jeg ikke ønsker.
diett.no berekner utfra fysiske mål, men de har selvsagt ikke kjennskap til forbrenning, sykdommer, aktivitetsnivå, etc.
Du trenger ikke passe på noe kalorier i starten, men etterhvert kan det hende du opplever at du må se på kaloriene. Du trenger kun forholde deg til at du skal spise når du er sulten, passe på å spise nok fett, proteiner og VIKTIG: nok grønnsaker, også skal du ikke spise mer når du er mett.
Og nei, det er ikke noe sånn at man SKAL gå ned mer når man er i ketose. Magien med ketose er at mange mister søtsug, føler seg mett siden de slipper blodsukkerstigninger som fører til sult osv. Da spiser de ikke mer enn de skal og holder seg helt fint unna matvarer som kan være store fallgruver utenom ketose.
Det er ikke likt for alle. Noen raser ned i ketose, noen gjør det ikke. Noen, som f.eks er insulinresistente MÅ lavt ned på karbohydratene for å gå ned i vekt, men de opplever da ikke å gå ned i vekt på et kosthold ala Grete Roede. Ketose er ikke noe mirakelkur og man må fortsatt ta bevisste valg for å gå ned i vekt og som sagt så kan man oppleve stillstand osv i ketose også.
Om det er verdt det for deg eller ei må være opp til deg å bestemme:) Hvis du går helt fint ned på Grete Roede og trives best med det, så for all del. Det funker da det også, for de det funker for:p Men det funker ikke for alle og da kan ketose virke som rene mirakelkuren i forhold.
Man skal ikke rase ned en hel masse kilo hver uke. Det er hverken sunt for kropp eller psyken som skal henge med i svingene.
Det er vel ganske mange studier som viser at man faktisk går mer ned på lavkarbo uten kalori-begrensning enn man gjør på fettfattig kosthold med kaloribegrensning (ala GR). Ref. oppsummeringstabell s. 81 i Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt;) (anbefaler forresten den boken på det varmeste, veldig informativ, lettlest og underholdende)
Når det er sagt, så er jeg 100% enig i at det viktigste ikke er å gå raskest mulig ned i vekt, men å finne et kosthold du trives med, som gir deg bedre helse og som samtidig sakte men sikkert får vekten nedover:) Vekten har kommet på over lang tid, så man må regne med å bruke litt tid på å få den av også.
Anbefaler deg å ikke tenke kalorier overhodet nå i starten, men å lære deg til å kjenne på kroppen og følge signalene den gir. Det å lære seg å skille mellom hva som er virkelig sult, hva som bare er "jeg har lyst på noe", og hva som er "jeg føler meg ikke så bra i dag og da pleier jeg å spise som trøst" osv tror jeg er en viktig del av prosessen for å få dette til å fungere på lang sikt;) Skulle du stoppe helt opp over lang tid (mange uker), går det an å begynne å se på om en skal redusere litt på posjonene. For de aller fleste vil dette regulere seg av seg selv om en spiser når en er sulten og til en er passe mett.:D
Ønsker deg masse lykke til. De fleste av oss var utålmodige da vi startet, men etter en stund kommer du inn i en rutine, trives med maten, føler deg god og mett mye lengere enn tidligere og kjenner at kroppen din har det bedre på alle måter. Da får man mer ro på det og det er lettere å finne den tålmodigheten også;)
Andreas Enfeldt er en flink mann, men han bruker studier på en litt selektiv måte:) Han er ikke alene om det akkurat, men jeg baserer ikke min "viten" på studier han viser til. Blir litt som at jeg skal konkludere med at lavkalori er raskest, for jeg gikk ned 25 kilo på åtte måneder der, mens lavkarbo har jeg holdt på med i to år i Desember og enda har jeg bare gått ned 16 kg.
Ser heller på hva jeg har sett på dette forumet igjennom fire år. Og det jeg har sett er at folk flest går ned i et heeelt normalt tempo, at det ofte stopper opp, akkurat som ved lavkalorislanking, og at like mange feiler på dette kostholdet som på et lavkalorikosthold. Og ser også at folk kommer inn med enorme forhåpninger og forventninger og at 90% får disse illusjonene om et easypeasy vekttap satt på prøve.
Jo, du har sikkert rett i det, Nellie, at mange bruker studier akkurat som de vil, og at det kan være vanskelig å vite hva man skal stole på.;)
Jeg tror også det er store induviduelle forskjeller, og kanskje har vi to ulik erfaring. -Min personlige erfaring er den motsatte av din. Jeg gikk ned på GR kosthold, men kroppen min gikk etter en stund i sparebluss, og jeg stoppet fullstendig opp. Det rådet jeg fikk var å trene mer av hun som hadde GR kurset, noe jeg gjorde, og med en dårlig rygg førte det til en lengere sykemelding der jeg ikke greide å gjøre mye av noe som helst.....og selvfølgelig gikk opp igjen i vekt.... Nå har jeg imidlertid gått nedover så godt som hver eneste uke uten å telle en eneste kalori, kun ved å spise konsekvent riktig og mosjonere kun så mye som kroppen min tåler. Det har blitt 18 kg ut av det på under 6mnd, jeg har bare 2 kg igjen til målvekta mi, noe jeg synes er temmelig bra for en godt voksen dame som ikke trener spesielt mye. Men det beste av alt er at jeg helsemessig føler meg bedre enn noensinne, og det gjorde jeg definitivt ikke på lavkalori kosthold!;)
Tusen takk for kjempefine innspill dere!! Dette syns jeg er veldig interesant å lese om, og setter stor pris på at dere forteller om deres erfaringer!
Håper dere får en fin dag. Her i huset skal vi feire 5-årsdag med storfamilien, og jeg skal servere Jacobs pølser med blomkålmos, rekesalat og div andre ting til de som spiser karbo. Og til dessert krem med sukrinmelis og bær. Helt ny meny for meg ;)
Ikke se så mye på kcal, men pass på sammensetningen av næringsstoffer 75-20-5%, og hold deg under 20-25 karbo om dagen. Jeg har spist over 2000 kcal daglig og likevel mistet en kilo i uka på lavkarbo (i følge diett.no er mitt daglige energibehov 2143, så det er tydelig at et eller annet skjer på lavkarbo som ikke skjer med grete roede ;-) Stå på!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.