< Tilbake til oversikten

Atkins-barer på lavkarbo

|Ingrrid sa for siden:

Publiserte nettopp en iskrem oppskrift på et svenskt LCHF forum, og ble slaktet for å ha brukt to atkins-barer her, en skrev til og med at man "forventet å finne oppskrifter tilpasset LCHF, og da passet det ikke med slike oppskrifter", osv.. Jeg bare, hæ? Atkins er jo laget for lavkarbo, eller? Skjønner ikkeno jeg..

Skal selvsagt stå atkins BARER i overskriften :)

Okie sa for siden:

Ja er dem ikke det? Spiser vel ikke all isen med en gang (les burde ikke hehe)... Jeg har fått med meg at de barene ikke er for oss som er i ketose, men kan ikke huske å ha lest noe annet enn de kan føre til løs mage og eller vektstans.

Men det er vel andre her inne som kan svare som vet mer enn meg. Du kan jo søke her inne på de barene og se hva som popper opp, bare sånn ut av nygjerrighet... eller er det bare jeg som er nysgjerrig.... lol...:D

Dietta sa for siden:

Mulig fordi Atkins barer inneholder maltitol. Selv om det er et sukkeralkohol, er det mange som får samme blodsukkerstigning ved bruk av maltitol som med sukker..... Kanskje ;)

r.o sa for siden:

Jeg elsker enkelte Atkins barer men må holde meg unna da jeg målte blodsukkeret hver 20.min i tre timer etter å ha spist en bar +litt annet sukkerfritt med maltitol, og fikk en kjempeøkning i blodsukkeret. Etter 3 timer var blodsukkeret fremdeles høyere enn før. Altså for meg gikk maltitol i blodet like fort som sukker men varte mye lengere enn sukker.... pass opp!!! Regn karbene på vanlig måte.
God erstatning er å lage egen sunn sjokolade av kakaomasse(helsekost) og cocosa. Bland med sukrin, stevia og natreen sammen med masse div nøtter, og du får en herlig konfekt.... erstatter ikke caramell-atkins men dette kan jeg spise med god samvittighet:)

Nerthus sa for siden:

Litt overreaksjon synes jeg, siden det står atkins-bar i oppskriften, så klarer vel de som reagerer på dette enten med blodsukkerstigning eller dårlig mage og velge VEKK akkurat denne oppskriften uten å kjefte deg huden full :)

Dietta sa for siden:

Jeg holder meg også unna Atkins barene pga maltitolen. Etter at jeg leste i en tråd her om blodsukkerstigning av maltitol, skjønner jeg hvorfor jeg følte vektstagnasjon for noen år tilbake da jeg også brukte barene. DENNE gangen skal jeg ikke gå i den fella ;)
Har også planer om å enten lage sjokolode selv, eller kjøpe mørk som er søtet med tagatose, for å kunne lage noe til jul.

kiril sa for siden:

når jeg var i sverige så la jeg merke til at svenskene er litt sånn at alt skal väre smör kjött fisk, kylling og flöte, ikke mye grönt og sötning er fy fy kansje det er derfor dem reagerte? alle fölger sikkert skaldemann opplegget :)

Tiki sa for siden:

Synes det er dumt når holdninger blir veldig enten eller, uansett.

Folk reagerer forskjelig på ulik søtning også, så å bli overseg virker litt voldsomt spør du meg.

Når det er sagt. Så ser jeg at Sukkerfritt mørk sjokelade er søtet med maltinol, mens cavalier mørk sjokelade er søtet med maltinol og lactitol. Vil det si at de som er veldig sensitiv for maltinol sånn egentlig bør unngå disse også da? Eller er det ofte snakk om mindre mengder f.eks. Ved cavalier.

Ja,ja det er vel et valg, og ikke til hverdags sikkert uansett.....

Marina sa for siden:

Så rart at du fikk slik respons! Atkinsbarene er, som flere skriver, laget for oss på lavkarbo. Jeg tåler helt fint å spise barer, men prøver å spise det i stede for snop (ikke som måltidserstatter). Når du bruker det i en isoppskrift skjønner jeg ikke problemet. Det er jo også "snop". Hadde du derimot brukt det i kjøttkaker ville jeg begynt å lure :p

Lindemor sa for siden:

Jeg er i ketose og velger å spise en atkins bar innimellom.

Faktisk så lagde jeg den isen du delte oppskrift på i går og smakte på den i dag. Nam nam! ;)

Jeg sier også som det allerede er sagt; dette er kosemat. Ikke erstatning for noe som helst og det spises kun unntaktsvis.

Siria sa for siden:

Jeg spiser en atkinsbar nå og da, men går ikke ut av ketose eller opp i vekt. Har faktisk opplevd å spise fedonbrød, og fortsatt være i ketose på kvelden når jeg målte.

LindaN sa for siden:

Enig med de som skriver at så lenge man bruker barene som kosemat/godis, så går det vel greit. Men det er vel ikke noe særlig å bruke de som måltidserstatter... Siden dette var på et svensk forum kan det hende brukerne der er veldig pro Andreas Eenfeldt (litt guru i Sverige, har jeg inntrykk av). Han er veldig opptatt av at man skal spise ordentlig mat, ikke alle mulige slags erstatninger. Det kan kanskje være en forklaring på reaksjonene du fikk. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.