Jeg kom over en tråd inn på ketolyse tror jeg det var der Yrla skriver: 'Begynner du å fryse pga lavere forbrenning skal du ikke la være å spise.'
Er frysing et tegn på lavere forbrenning? Lagrer man fett da? Jeg fryser som en gal til tider. Noe så forferdelig så jeg bare rister. Men spiser fett og virker som jeg gjør alt riktig. Men henger meg litt opp i dette som ble sagt her. Bør man ikke fryse slik jeg gjør da eller? For når jeg spiser så begynner jeg å svette eller blir varm igjen.
Fra gammelt av så sa jo folk at hvis du fryser så var det et tegn på fettforbrenning. For kroppen måtte jobbe for å opprettholde temperaturen.:rolleyes:
Røyker du? Jeg var en skikkelig frysepinn da jeg røyka, selv i ketose. Men etter jeg slutta er jeg kjempevarm hele tida. Savner faktisk å fryse innimellom....
Nja... det er vel når man klarer å bli varm (i samme temperatur som man tidligere frøs) at forbrenningen har økt. Uansett hvilket materiale den forbrenner.
Når jeg gikk på lavkalori-kur (pulver) frøs jeg så inn i gamperævva... så jeg vil si at det er nok bare kroppen som forbrenner fett :)
Jeg tror ikke at frost nødvendigvis kommer av for lav forbrenning som Ylva sier. Min tidligere svært tynne venninne som spiste som en hest frøs konstant :)
Jo, det er klart det har med lavere forbrenning å gjøre hvis knyttet til mat. Trådstarter, du sier selv du blir varm av å spise. Forbrenningen øker altså. Varme produseres. Jeg fryser inn i hampen om jeg ikke spiser før langt utpå dagen. Det skjer kun de dagene jeg skipper frokost. Jeg merker også en biologisk uro når jeg trenger mat. Rastløshet.
Interessant. Jeg fryser, og har gjort det i mange år. På jobb sier de at jeg har blåskjær når jeg sitter og fryser en vanlig dag. Jeg bruker ullundertøy innendørs, og tempen på jobb er 22-23 grader. Etter at jeg gikk over på lavkarbo fryser jeg like ille. Blir heller ikke varm/varmere når jeg spiser. Jeg går heller ikke ned i vekt. Står og stanger på 82-83 kg og har gjort det siden sommeren 2010. Kan med fordel gå ned til 70-72 kg (er 170 høy) uten at jeg blir for tynn av den grunn. I lavkarbo har jeg prøvd alt, fra omtrent 0 kh/dag til opp til 15-20 g/dag, herunder mixen cocosa/udos. Det eneste jeg ikke har prøvd er å fast spise mer enn 20 + gram kh/dag.
Så som jeg sier interessant; fryser jeg pga lav fettforbrenning? Fryser jeg pga at kroppen forbrenner fett?
Så har man det slik, må man spise mye oftere? Kroppen skal jo forbrenne kroppsfett hele tiden mellom måltider? Eller kan det være slik at forbrenning av kroppsfett medfører "frost", mens nå man spiser et fettrikt måltid og kroppen forbrenner inntatt fett øker temperaturen?
Som sagt - jeg frøs som f... når jeg spiste lavkalori-pulver - og raste ned i vekt... på lavkarbo, om jeg spiser "lite nok" blir jeg gloheit mellom måltider også, merker ingen forskjell om jeg spiser eller ikke. Spiser jeg MER mat, dvs at kroppen trenger bare inntatt mat til forbruk, har jeg noenlunde normal kroppstemperatur.
Jeg har ingen gode svar og gi deg jeg - men jeg kan jo alltids dele mine erfaringer - så får du se om du får noe fornuftig utav de ;)
Det kan kanskje komme av at når vi hovedsaklig bruker fett som energikilde kan dette skje:
" Energiförbrukningen är lägre när man äter fett än proteiner och kolhydrater. Detta beror på att värmeproduktionen vid förbränningen av fett är lägre i kroppen, se termogenes." www.halsosidorna.se/Fett.htm
Jeg fryser fra september til mai og legger aldri bort ullgensere for sommeren. Jeg fryser like mye uansett kosthold og om jeg spiser eller ikke. Vet flere med ME har samme problem. Det rare er at blir det veldig varmt som 25 grader, så blir jeg overoppheting. Ved 20 grader må jeg ha ullgenser og fryser så det gjør vondt, samtidig er huden glovarm.
Jeg skulle virkelig ønske jeg fikk oppleve denne ketosevarmen, men det har enda ikke skjedd.
Litt digresjon, men noe annet som hjalp på varmen hos meg var da jeg flytta sammen med ssambo og han insisterte på å sovende åpent vindu alltid. Før kunne jeg ha dyne, flanellspysj og teppe om natta, nå kan jeg sove med sommerdyne hele året...
Frysing innenfra er ofte noe som følger med lavt stoffskifte eller lavt jernlager.
Jeg fryser innenfra stort sett hele tiden, og selv om huden kan være normalt varm, så fryser jeg altså...
Har ikke merket noen forskjell på dette selv om jeg har levd lavkarbo ca åtte måneder nå.......
Egentlig virker dette stikk i strid med det mange av oss opplever når vi er i ketose, men TS og Imse er kanskje ikke i ketose, eller reagerer annerledes enn de av oss som har mistet fett i god fart og har vært i ketose hele tiden.
Jeg begynte ikke å fryse igjen før etter at jeg hadde mistet godt over 30 kilo....og da bare av og til....mine jernlagre er katastrofalt lave...:(
Når mine barn er gode og mette hender det ofte at de begynner å fryse...har da sagt til dem at det er fordi blodet går til magen og arbeider med å fordøye maten...:D Sier så at da må de hvile slik at maten lettere kan fordøyes.... (og slik at jeg også får en middagshvil :p )
Bestemamma, jeg spiser ketogent, og minus en lang sprekk i vår/sommer, har jeg spist ketogent siden mars 09. Jeg vet godt når jeg er i ketose eller ikke, men fryser like forbasket. Jeg har ikke lavt stoffsskifte, blodprøvene mine er normale på det punktet.
Jeg har også slitt med denne "kjernefrosten" - spesielt på beina. Det har forsvunnet med jerntilskudd, bytte av stoffskiftemedisin, utelatelse av mel og overgang til et mer naturlig kosthold (sa hun som sitter med et fibrol banandrops i munnen... :o Men i all hovedsak bedre iallfall!). Hva som virket er ikke godt å si, men jeg tror egentlig på mange medvirkende årsaker. Og hovedbidragsyter i mitt tilfelle den ny-gamle stoffskiftemedisinen + mer jern.
Stemmer det, jeg går sakte ned. men holder meg til ketogenkost fordi det har så mange andre positive bivirkninger, om jeg går sakte ned, så føler jeg meg bedre.
Men da har trådstarter og du et litt ulikt problem...TS har gått ned en del i vekt, men er ikke i ketose....du har gått ned litt i vekt og er i ketose...likevel fryser dere begge og en er tilbake til start og kan fortsette å lure på grunnen.......:(
Men nå er det straks vinter og dere kommer nok til å dele problemet med frysing med de fleste her i nord - om det kan være noen trøst....:p
Nei, du skal ikke behøve å spise ofte, men du skal spise når du er sulten. De gangene jeg hopper over frokosten og begynner å bli frossen og urolig er jeg sulten og bør spise. Grunnen til at mange anbefaler å spise hver 3 dje time er bl.a at på høykarbo daler blodsukkeret. Men på lavkarbo er ikke det likt. At jeg fryser når jeg er sulten skyldes at kroppen setter ned forbrenningen fordi den vil spare på energien, den oppfatter seg i sultetilstand. Anorektikere som ikke spiser nesten fryser meget og er stive i kroppen. De får hår på kroppen for å isolere mot kulda.
Ja jeg blir som regel varm av å spise men det varer ikke lenge. Merkelig det der altså. Jeg kan gå med to fleece jakker jeg for jeg får ikke opp varmen.
Og må ofte ligge med sokker om natten for jeg fryser sånn. Var i ketose tidligere men har aldri opplevd de svettetoktene alle snakker om. Er ikke i ketose nå som sagt. Hmmm dette må vi forske litt mer på.:rolleyes: Og ikke røyker jeg heller. Har ofte lurt på å begynne men aldri fått det til:p.
jeg har prøvd varianten med cocosa og udos, ble muligens litt varmere enn vanlig - dvs frøs litt mindre.
Måtte slutte med dem pga et utslett jeg fikk, og som jeg lurer på kom av en av dem eller av kombinasjonen. Skal begynne med cocosa igjen snart, og se om jeg kan ta begge to.
:uskyldig: Jeg har ingen kloke svar å komme med, kan bare fortelle hva jeg opplever.
Jeg har hele livet egentlig vært en frysepinn, og hele tiden hørt at jeg har dårlig blodomløp. - Frysinga bedret seg litt da jeg vennet meg til å ha 3-4 grader lavere innetemperatur om vinteren.
De første månedene på lavkarbo var et sant helv... på grunn av varmen og svettetoktene. - Da jeg endelig opplevde de første frostriene var det nesten som å komme til himmelen.
Men så skjedde det noe... vektnedgangen stoppet!
Og grunnen??? Jeg drakk for lite vann! - I flere dager etter hverandre drakk jeg kanskje bare 3-4-5 glass pr. dag, og det er altfor lite vann for meg. To liter bør jeg iallfall ha.
I helga har jeg drukket altfor lite vann igjen, og i natt måtte jeg ha ekstra dyne... bena ble til istapper og fingrene som "likfingre". Så nå er vannmugga (1,3 l.) fyllt opp og den skal fylles og tømmes en gang til utpå ettermiddagen/kvelden!
Vel vel, ting virker ulikt for de fleste, men for meg er det altså mer vann som er tingen. (Har lest ett eller annet sted at vann forbrenner fett...)
Og litt ekstra bevegelse, type tøy og bøy, eller en dans med meg selv eller langkosten på stuegulvet, hver dag for å få fart på blodomløpet. :D
Det er fælt å svette, men sannelig er det fælt å fryse.. Takke meg til det første selv om jeg nesten går på veggen i perioder av det også.
E vitamin hjelper blodet ut i de minste årene. Jeg merker forandring etter at jeg tok tilskudd. (iherb.com har billig og bra) Røyking er noe dritt i denne forbindelse. Jeg frøys veldig da jeg røyka. Alt som trekker årene sammen , som kalsium også , vil kunne skape frysing. Magnesium får alle muskler, også de i blodårenes vegger, til å slappe av. Magnesium og e vitamin er mine tips. Akupunktur er et alternativ, og unngå røyking.
Det gjør jeg hele året, og gruer meg sånn til perioden fremover siden jeg allerede bruker ullundertøy og sover med pysj og gode nattsokker store deler av året.
Heldigvis fant jeg noen supersøte varmeflasker i en interiørbutikk i fjor, og i natt brukte jeg både en sånn og pledd oppå dyna... og det var ikke frost på bakken i dag morges en gang...
Jeg er også ME-pasient, og har akkurat fått medisiner mot et stoffskifte i laveste laget, og hadde litt problemer med leggkramper her en periode, så det kan hende jeg må passe på Magnesiumen i tillegg.
Og for å være sikker på at jeg fikk med alle tingene som var nevnt her, drikker jeg heller ikke nok vann når jeg fryser (men mange kopper te (alle varianter) uten søtning), og sliter med å trappe godt nok ned på melkeprodukter (reagerer på Casein så jeg burde det...), så jeg må vel bare begynne å gjøre ting helt riktig...
Ja fordi melkeprodukter har svært høyt kalsiuminnhold som spenner musklene. Skulle tro man lettere frøys da når blodet ikke flyter like fritt. Jeg leste i ei akupunkturbok. Så der det var et punkt som gikk på indre frossenhet og det eller et annet punkt for frysing i knoklene. Så om man finner ut hvilket punkt kan man bare trykke på dette punktet. Boka var på biblioteket.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.