Hva savner jeg når jeg spiser lavkarbo? Egentlig ikke så mye... Pasta, ris og poteter går det helt greitt å holde seg unna - det finnes jo så mye gode alternativer :) Har aldri spist så mye grønnsaker som etter at jeg startet med lavkarbo. Før var det potet og gulrot til middagen, og kanskje brokkoli... Nå fråtser jeg i spennende grønnsaker jeg tidligere aldri hadde smakt - avocado, aubergin, squash...:)
Men tilbake til hva jeg savner... Jeg spiser veldig lite søtt - lavkarbo sjokolade og kake frister ikke en gang..
Nei det jeg virkelig savner er FRUKT!!! Eple og appelsiner spes.. Nå når det nærmer seg jul kommer klementinene... Dersom jeg kommer til å sprekke på dietten kommer det til å bli på frukt :)
Klementiner er fint - de inneholder bare rundt 4 g kh pr STYKK! :D Ellers har jeg spist en del piel de sapo melon i sommer, som bare inneholder ca 6 g kh pr 100 gram :)
Ellers savner ikke jeg så mye lengre, jeg har funnet en genial oppskrift på pizzabunn (takk nannah og grotingeling! Jeg har lett LENGE!), kan det meste om "søtsaker" a la lavkarbo - men magen min savner IKKE vanlig brød, pasta og ris! Har spist et par brødskiver to ganger i sommer, og det er jo så deigete? De grove lavkarboskivene er mye bedre på smak og jeg blir METT og fyser ikke på MER etter at jeg har spist de :)
Nystekt surdeigsbrød kommer jeg nok alltid til å savne. Men - siden det ikke er verdt verken ødemer, stoffskiftetull eller klemte nerver så får det heller være.
Glemte meg og tok en bit kvikklunch-sjokolade (snakk om misvisende navn forresten - sjokolade har ingenting ifm lunch å gjøre!) og i morges var gifteringen trang... Behøver ikke å ha sammenheng, selvfølgelig, men jeg tror det.
Alt annet kan jeg velge å spise i bitesmå porsjoner om jeg vil. Men det er faktisk ikke så veldig mye jeg har lyst på i så store mengder at det blir et problem. :)
Jeg savner skikkelig epler og druer - men det er også det eneste jeg savner... De gangene jeg har tatt et eple ryker det på andre ting også - så jeg får bare holde meg unna. Holder meg unna tomat også - det har litt samme "ettervirkning".
jeg savner nok mer boller og bakverk, enn ris og poteter og pasta.. :p frukt går det greit å klare seg uten.. men nystekte boller etc.. lukter himmelsk. vanskelig :P
I grunn ikke stort jeg savner, gikk på en smell på appelsiner i fjor av alle ting. Men skal notere meg at jeg kan ta en klementin i steden - 4 kh skal jeg klare uten problemer. En eller flere appelsiner om dagen, er ikke like lurt ;)
Spiser stort sett det jeg har lyst på - og vanlig bakverk smaker bare papp for tiden - så det frister ikke. Må innrømme at kaker og is er godt, men de gangene jeg spiser merker jeg jo godt hvorfor jeg ikke skal spise det mer. Kvalme, uvel og kjempetrøtt er ikke noe å trakte etter for min del, iallefall..
Tusen takk for den opplysningen. :smile: Jeg går inn i min første lavkarbojul, og flere og flere biter faller på plass nå. Dette skal jo bli lett som en lek! :smile:
Ang lavkarbo og frukt, det er ikke uviktig hvor karbene kommer fra og frukt er desverre en av de dårligste karbokildene fordi det gir veldig rask blodsukkerstigning.
Vi må ha i bakhodet at å spise mye frukt (og tildels bær)(om høsten) gjorde at vi la på oss masse fett som skulle hjelpe oss gjennom vinteren.
Derfor er de søte og gode og man kan spise mye av de uten at man blir for mett. ;)
Jeg spiser litt melon om sommeren, klementiner til jul og når jeg har skjært opp en mango, så spiser jeg det jeg ikke har klart å skjære vekk fra kjernen! Mango er utrolig godt, synes jeg :o.
Nå er jeg på ca 50 g karbo/dagen, så jeg kan godt ta litt frukt, men vanligvis frister det ikke
Siden du har LCHF som filosofi så kanskje du heller burde finne en måte å inkludere frukt i kostholdet ditt på? Ikke bananer og ikke druer, men ett eple, appelsin etc om dagen går ofte ganske fint om spiser det sammen med noe annet.
Jeg savner også frukt en gang i blant. Spesielt druer og banan, som jo er verstingene på karbohydrater. Men erstatter med litt bær, så det går fint å holde seg unna.
Mandariner/klementiner tåler jeg ikke pga sitrusen, så det spiser jeg sjeldent uansett.
I år blir det lavkrbojul. Finnes masse spennende oppskrifter her inne på både småkaker og godterier. :)
Jeg er allergisk med det som finnes av pollen, katter, hunder, steinfrukter, fisk, skalldyr osv. Appelsin/sitrusfrukter har jeg - så vidt jeg vet - aldri reagert på, men så har jeg aldri likt det heller og dermed ikke spist det. At jeg kun kan spise banan er forresten en sannhet med visse modifikasjoner; jeg kan spise melon. Og av bær så er bringebær og blåbær helt ok. Og ang bananer.... i sommer tok jeg en halv en og fikk en kraftig reaksjon i munn og hals med kløe og svie så det spørs om banan også er på neilista nå. Egg kan jeg merkelig nok spise:confused:, men må være forsiktig.
Jeg googlet kiwi og sitrus og fant denne siden; her står det ikke at kiwi er en sitrusfrukt
Tror det jeg savner aller mest, er en skikkelig tallerken pasta med smør og revet ost! Og ekte melkesjokolade!
Og så har jeg gått med lyst på elghakk noen dager nå (= masse poteter), men har prøvd meg på et alternativ nå. Fikk ikke tak i elgkjøtt, men reinskav. og potetene er erstattet med jordskokk og selleri. Under jorden grønnsaker men mye bedre enn potet. Så får vi bare se hva kroppen min sier...
Det jeg virkelig savner er noe så sært som mangosalsa :)
Det er rett og slett det perfekte tilbehøret til andebryst. And er nok den absolutte favoritten når der kommer til kjøtt, og det kan jeg heldigvis spise ofte fremdeles. Men jeg finner ingenting som har en så perfekt balanse mellom surt, søtt og sterkt som en ordentlig hjemmelagd mangosalsa, og som står så bra til smaken av and.
Så har noen et forslag til hva som kan erstatte dette så vil det bli mottatt med stor takk :)
Jeg vet at kiwi er noe man lett kan utvikle allergi imot, så man skal være litt forsiktig med å spise mye av det. Tror ikke det er sitrus i kiwien.
Jeg var på kafé idag og falt for fristelsen å kjøpe meg et kakestykke av typen Islandsk lava, med marengsbunn, svisker, vaniljekrem og krem oppå. Det ble i søteste i laget! Merka det på kroppen med en gang omtrent. Dro innom butikken litt seinere og tente omtrent på pluggene til min eldste datter, ble helt rasende over noe hun kommenterte. Spiste noen nøtter da jeg kom heim, da roa kroppen seg igjen. Nå har vi spist middag; wok med biffstrimler og masse bra grønnsaker, så nå virker kroppen helt ok igjen. Skal lage lapper til kaffen litt seinere, fant oppskrifta hos Lena Beatrice. Skal ha bringebærsyltetøy (laga med sukrin) og rømme til.
Skal ha lutefisk til middag i morgen. Kommer nok til å savne potet, men skal lage litt blomkålmos i stedet. Litt erterstuing må jeg ha, men skal begrense meg :rolleyes: og masse bacon til ;)
Jeg savnet boller, men så bakte jeg lavkarboboller.
Jeg savnet sjokolade, men så begynte jeg å like 70% og Atkins
Jeg savnet pannekaker, men så laget jeg lavkarbopannekaker
Jeg savnet knekkebrød, men så laget jeg microknekkis
Jeg savnet frukt, men begynte å spise mer bær...
Nå kommer jeg ikke på mer jeg savner. Har visst ingen unnskyldninger lenger :p Men nærmere jul kan det være jeg savner pepperkaker. Da må jeg vel bake lavkarbovarianetn av det også :p
Savner sjokoladepudding m vaniljesaus, alle slags kaker og is, tortillachps m smeltet ost på og sørlandschips...
Men jeg vet at det går an å "jukse" litt innimellom - min kropp kan tåle det.
Var nettopp på ferie på Rhodos i ei uke. Spiste iskrem 3-4 ganger daglig og en hel del kaker til dessert etter både frokost, lunch og middag. Ble til og med hamburger og pommes frites en dag...
Resultatet var 3 kilo opp når jeg kom hjem. I dag - en uke etter - er alle kiloene borte + litt til....
Så jeg er heldig og kan ta meg en slik ferieuke der jeg kan spise mye av det jeg savner til ellers....når uka er omme er jeg lei den tunge, oppblåste følelsen i magen og lengter etter ketosen igjen....
Det er i grunnen mest det søte jeg savner - pommes frites, pasta, ris, brød og poteter klarer jeg fint å styre unna.....egentlig litt rart når buffeten bugner av dsse tingene - utrolig lekkert dandert!
Skal til Egypt om to uker så da blir det sikkert litt iskrem da også....elsker is!
Jeg savner boller, har prøvd lavkarboversjoner men ingen har vært særlig gode
jeg savner pepperkaker, lavkarboversjonene jeg har prøvd har ikke vært særlig gode.
åsså savner jeg mest av alt kakemen å har kjempe lyst å få til en lavkarbo versjon av det, men tror det blir vanskelig.
'Noen som vet om en god kakeman oppskrift som ikke har mel eller sukker i.?
Leste visst feil her :o Kakemenn- oppskrift har jeg IKKE mange av :p Beklager det. Men her er iallefall vaniljekjeks. Tror det ligner litt, og du kan iallefall trykke ut former i deigen ;) minlavkarbomat.blogspot.com/2011/08/vaniljekjeks-med-fyll.html
så trist :/. Det er skikkelig kakeman jeg savner så det må liksom smake likt. Håper jeg greier å finne en oppskrift, hvis ikke får jeg prøve å mixe en selv.
Jeg savner
Pølse og spaghetti med ketchup
Kjøttkaker i brun saus, med potet, ertestuing, surkål og tyttebær (og ketchup)
Fiskeboller i hvit saus, med potet, karri og, ja.. hehe.. ketchup :O
Pappa sin hjemmelagde pizza (selv om min lavkarbopizza i seg selv er ganske så god!)
Jeg savner mais, tortillalefser og tacoskjell til tacoen...
Jeg savner MYE!! Men så tenker jeg på at jeg har faktisk gådd ned nesten 18 kg nå på 15 uker og 6 dager ;P
Jeg var brennsikker på at jeg kom til å savne epler noe helt inn i hampen men med nok grønnsaker var savnet borte. Jeg kan unne meg et eple men jeg synes ikke det er verdt det ofte. Grønnsaker, rå, gir mye av samme tilfredstillelse. Og ting jeg er glad i som rå gulrot og peanøtter kan jeg jo helt fint spise også, bare i små mengder. Jeg har savnet mørk sjokolade litt, sånn for forandring fryders skyld, men maltitolsøtet sjokolade er unødig søt sånn at jeg får vondt i magen av det. Nå har jeg bestilt kakaonibs fra iherb.com. De vil jeg spise litt av sammen med annen mat. Det skal ikke være nødvendig å savne noe. Man får alltids plass til de naturlige matvarer man savner hvis man passer på mengden.
Jeg var også kjempesikker på at jeg kom til å savne frukt da jeg begynte med Atkins for fire år siden. Men jeg kan telle på en hånd hvor mange frukt jeg har spist siden den gang, selvom jeg har "hatt lov" til å spise frukt mesteparten av tiden.
Hehe, nei da frister den plutselig ikke så mye lengre ;) Jeg veit den ligger i skapet.. Men jeg veit jo at jeg har så mye annen god mat i kjøleskapet, så jeg bare overser spaghettien, også lager jeg meg kylling med sellerirot frites istedet ;)
Jeg spiser så sjelden ball/komle/kompe, så en sjelden gang unner jeg meg det. De selger det på en kafé noen mil unna, med bacon og kålrotstappe til. Men jeg savna surmelk til. Pizza lager jeg på grove tortilla, syns det er ganske ok, selv om det ikke er helt lavkarbo. Lutefisk spiser jeg et par ganger i året, med full pakke; dvs en liten mandelpotet, litt ertestuing, masse stekt bacon, sennep og litt revet geitost over. Når jeg spiser over 90% lavkarbo, går det greit med en og annen utskeielse. Slik tenker i alle fall jeg.
Hva med mama lupes og blomkålmos? funker ikke det?
Uansett, jeg spiser lutefisk så skjelden (bare svigerfar sin hjemmelaga) at jeg unner meg det gode tilbehøret, lavkarbo eller ikke:)
Jeg savner og spise hos andre. Synes det er veldig pinlig og ikke spise eller ta til meg MINIMALT når jeg kommer til andre og de disker opp. Synes det er så flaut og si at jeg ikke spiser det...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.