< Tilbake til oversikten

Skulle skeie litt ut i dag, ble ikke som planlagt

mamma_møø sa for siden:

Etter nesten 4 uker på lavkarbo, max 20 g i døgnet, ikke spist noe utenfor dietten, har bare skeiet ut med litt baconsnacks og cola zero et par ganger, kjøpte jeg i dag en atkinssjokolade. Og smakte på den nå. Og guess what: Det var liksom ikke så godt, bare helt vanlig. Jeg er sjokkert. Jeg elsker jo sjokolade, kunne spise enorme mengder av det, men denne tok jeg et tygg av og la resten i skapet.

Har to mulige teorier:

1. Sjokolade med søtstoffer kan ikke måle seg med sjokolade med vanlig sukker
  2. Jeg er avvent fra sukkeravhengigheten (eller, det er jeg jo, det veit jeg, men "sukkerrusen" er borte).

Delt følelse, er både skuffet og glad i grunnen. Glad for at jeg ikke er avhengig lenger, men skuffet fordi jeg ikke fikk den gleden og euforien jeg venta på.
Eller er det noe i teori 2, kanskje?

Gracella sa for siden:

For meg smaker ikke yndlingssjokoladene mine godt mer - og det var en skikkelig nedtur å oppdage det :o.
Melkesjokolade smaker rart og det klebrer seg i ganen.
Mørk sjokolade går an, men veldig lite av gangen.

Synes forresten at det er deilig å slippe plysjbelegget på tennene også :D

Yonah sa for siden:

Nå synes ikke jeg sukkerfri sjokolade er så godt at jeg får en lykkefølelse av å spise den. Dessverre får jeg den lykkerusen av sjokolade med sukker selv på ketogen kost, men jeg har fortsatt ikke lyst på det. Klikker jeg, så er det godt, men siden jeg mister lysten, så spiser jeg det ikke.

smgj sa for siden:

Sukker gir kick - og avhengighet. Derfor er det er så viktig å holde seg unna. Sukkersjokolade gir både sukkerkick og sjokoladekick. (Det siste er mindre jo lysere sjokoladen er.) For oss så er det bedre å spise den mørke for kicket sin del siden den ikke er så sukkeravhengighetsskapende som lys vil være.

Prøv deg med skikkelig mørk sjokolade neste gang - mer enn 70%... Da kan det hende du får den ekte sjokoladeeuforien, ikke sukkerkicket. :) Det trengs ikke store mengdene heller når man har gjenopparbeidet sensitiviteten. Og det gjør man jo på lavkarbo om man ligger unna søtt og kunstig søtt.

TrillTrall sa for siden:

Høres kjent ut! :) Jeg spiste ikke sjokolade på mange uker den gangen jeg begynte på lavkarbo, ikke annet enn litt mørk sjokolade en sjelden gang. Så smakte jeg vanlig Freia melkesjokolade og påsto hardnakket overfor kjæresten min at de måtte ha gjort noe med den, for noe så motbydelig søtt! De hadde ikke gjort det da... :)

Noen sukkerfrie sjokolader er gode synes jeg, Guylian (jeg kjøper den på Ica) f.eks., men en annen jeg kjøpte på Coop Mega smakte pjuk, husker ikke merket, men den lå i helsekosthylla.

nellie sa for siden:

Er noen som har det, sier jeg:p Sjokolade smaker minst like godt nå, som det gjorde før, i min munn. Har aldri vært særlig avhengig av sukker da.. Men godt er det.

Atkinsbar ligner da ikke på sjokolade uansett..

Yonah sa for siden:

Enig med Nellie, atkins bar smaker ikke sjokolade. Sjokolade for meg er god mørk sjokolade med skikkelig sting, søtstoffet ødelegger den opplevelsen. Derfor er kanskje hjemmelaget sjokolade laget på ekte kakaomasse og kakaosmør med den mengde søtstoff man selv velger veldig godt.

nellie sa for siden:

Atkinsbar minner vel mer om hvilken som helst annen energibar.. Atkins har vel sjokolader som skal minne om sjokolade også, men de er vanskelig å få tak i. Hvertfall her.

smgj sa for siden:

Helt enig i at hjemmelaget sjokolade er godt. Og gøy! (Og det rare er at mannen min som ikke er "noe glad" i hjemmelaget sjokolade ikke klarer å holde fingrene unna min når jeg setter fram... :p )

Jeg pleier å lage med hakkede cashewnøtter oppi - da blir den ikke så megasterk, synes jeg. Litt karbohydrater blir det, men jeg trenger ikke mye av sånn og da synes jeg det er greit en gang i mellom. (Skulle gjerne finne sukkerfri mintkrisp å bruke i sjokolade... eller forsøke med tørkede blåbær/goldenberries. )

Yonah sa for siden:

Prøv peppermyntedråper, det er godt i!

smgj sa for siden:

Been there, done that. ;) Og, ja - det er godt.

runnmensunn sa for siden:

Jeg digger Atkins sin Chocolate Decadence, med en ¨dæsj¨ krem på syns jeg det smaker vidunderlig.... :sikle:

At smaken er som baken er nå helt sikkert når jeg leser innleggene her.

Blir superimponert når jeg leser om de som syns det er skikkelig kos med en kopp te eller et glass med sitronvann....:roert: ¨will I ever come there?¨

Hamster59 sa for siden:

Bruker nesten bare 86% sjokolade, og jeg får ikke engang ha den for meg sjøl. Hver gang jeg skal ha en bit sjokolade, har den minka eller er forsvunnet! Da er det enten mann eller barn som har vært på ferde.

mamma_møø sa for siden:

Jeg kan ikke fordra mørk sjokolade. Jo flere prosent, jo eklere er det. Er jo bare sterkt og fælt og har vond smak!!

Melkesjokolade .. mmm ... freia porøs melkesjokolade ... NNNAMMMMM!!!
Det var tider da jeg til og med syntes stratos var for sterk - der har du meg!

Men dette var i gamle dager. Nå er det slutt på slike slikkerier!! :p

Carisma sa for siden:

Smaken endrer seg på lavøkarbo. Jeg brakk meg av mørk sjokolade tidligere, nå syns jeg det er nydelig!

Bokhylle sa for siden:

Jeg elsker fortsatt sjokolade, både med og uten sukker. Kvikk lunsj melkesjokoladen er fortsatt helt nydelig!

Også liker jeg Atkins-sjokoladene og, men ikke så godt den vanlige chocolate decadence som man finner i norske butikker. Chocolate chip cookie dough er mye bedre, samt dark chocolate decadence.

Mmmmm! :p

smgj sa for siden:

Samme her faktisk.

Og man behøver da ikke å gå rett til den mørkeste. Jeg gikk via sukkrefritt sin - og syntes da den var ok... før den ble GOD... og nå er den rett og slett ikke god lenger, men det er derimot sjokolade fra 60% og opp... Lindt har masse som er gøtt!

Det fine med mørk sjokolade synes jeg er at jeg rett og slett faktisk BLIR fornøyd av 1-2 ruter. (OK - jeg tilstår! Det hender fremdeles en sjelden gang at det ryker med 1/2 100g-plate:o) Uansett. Det skjedde ikke med lysere. Da måtte jeg spise meg kvalm før jeg virkelig var "fornøyd". Typisk på fruktnøtt.

Kuredu sa for siden:

Nå ble det mye sjokolade"prat" her, merker at jeg får vann i munnen........ahhh melkesjokolade synes jeg faktisk er sinnsykt godt enda. Har ikke smakt det på over et halvt år da, men koser meg med sukkerfrie alternativer innimellom. Og nyter det!

Ja - jeg er sjokoholiker - og innrømmer det. (og jeg som ikke likte det en gang da jeg var yngre, sukk......)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.