< Tilbake til oversikten

Hjelp til å overbevise forloveden min?

b0ll sa for siden:

Hei!
Er ny her på forumet, så jeg benytter anledningen til å si hei i samme slengen!

Jeg og forloveden min har begynt å spise lavkarbo, startet for en uke siden. Jeg er strengere på kh enn han er, men stort sett spiser vi det samme. Han mener man skal spise det man vanligvis gjør, og samtidig kutte sterkt på karber. Jeg mener man må ha en viss kontroll på kalorier i tillegg for å holde forbrenningen på topp. Jeg regnet ut med BMR (?) kalkulator at jeg må ha 2700 kal pr dag for å holde vekten, dermed har jeg lagt meg på 2000 pr dag for vektnedgang + optimal forbrenning. Han mener det er oppspinn og tull, men jeg er veldig sikker på at antall kalorier er viktig. Dersom jeg ikke tilsetter fett i en eller annen form ender jeg på 1000-1500 kal, noe jeg synes virker veldig lite :S Hva mener dere?

Er det noen her som kan vise til forskning som sier at et visst antall kalorier per dag er gunstig, + at det holder forbrenningen i gang? Jeg aner ikke hvor jeg har filosofien min fra, så jeg kan på en måte ikke komme med noen svar når han "angriper" kostholdsfilosofien min :P

Aline sa for siden:

Hm, er han redd for å spise for mye fett?
Jeg har ikke kontroll på hvor mange kcal jeg spiser om dagen, men passer på å ha smør på lavkarboskiven/knekkebrødet. Majones til eggerøren/omeletten. Fet saus til kjøttet. Fløte/smør i gryteretten osv. Det er jo forsåvidt ting jeg hadde i maten før også. For smakens del, men sammen med pasta, vanlig brød og snop så funker jo det dårlig...

Be han lese bloggen til thomas geisner! Den er fin og forklarer det meste :)

b0ll sa for siden:

Ja, han mener man ikke skal spise for mye fett. Jeg bakte muffins med hjemmelaget mel av nøtter + smør, ost osv og når han fikk vite kalori innholdet ble han helt blek. Jeg på min side mener det ikke har noe å si, så lenge man ikke tar HELT av + spiser så lite karber som vi gjør. Jeg lager maten her i huset, og det er snakk om kanskje 10-15 karber totalt i kostholdet, hvis ikke jeg har regnet feil. Jeg vil holde meg til et fast kaloriinnhold, tror det er det beste, men sliter med "bevis" :P. Skal tipse om bloggen, takk :)

Nerthus sa for siden:

Da forsto jeg deg også bedre, og jeg mener du har rett. Såframt man holder vekta eller går litt ned jevnt i vekt, spiser man NOK mat. Den eneste grunnen til å passe på kaloriene på lavkarbo er om man går opp i vekt, eller ikke går ned i det hele tatt, men dette kan like gjerne skyldes at man spiser for LITE mat som for mye ;)

Aline sa for siden:

Og velkommen hit :D

ToreH sa for siden:

Hei. Jeg har gått på lavkarbo nå et par mnd, eller nå er je gmer på mellomkarbo kanskje :-) Men uansett, jeg har aldri i mitt liv talt en eneste kilokalori, antar du mener kcal og ikke cal? Spiser du normal sunn kost som er lavkarbo så får du i deg nok kilokalorier. Daglig behov osv kan beregnes, men lavkarbo er etter min mening bra nettopp fordi man slipper telle kcal....

Kalorier er underordnet om du bare skal gå på lavkarbo for å ta av noen kiloer (10-20). Velger du matvarer som egg, fisk, kjøtt, ost, cottage cheese, skalldyr, grønnsaker, salater og andre lavkarboprodukter så går du ned i vekt uansett. Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen. Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider. Spis gulrøtter og kålrot, evt en KETOSlim power bar (kjøpes på iHerb) mellom hovedmåltider.

Skal du i tillegg trene hardt i perioden, så vil det ta 3-4 uker før kroppen har vent seg til å forbrenne fett fremfor karbs så ytelsesevnen er nok noe redusert på de hardeste øktene i denne tiden.

Så, ikke fokuser så mye på kalorier, ha et balansert kosthold hvor lavkarbo er prinsippet så får både du og han nok. Gjennomsnittlig mann skal vel ha noe slikt som 2500-3000kcal pr dag i snitt, men det vil jo finnes variasjoner her også. På lavkarbo/mellomkarbo vil han kanskje ligge rundt 1500-2000kcal og da vil vekten gå ned over tid. Trener han mye og hardt så må han selvsagt kjenne på dagsformen over tid for å se om han kanskje behøver noe mer kcal. Hushovd behøver rundt 10 000kcal hver dag under de store sykkelrittene og må ha nøye kontroll på hva han putter i seg, men vi andre dødelige: nope, kcal er underordnet betydning på et lavkarbo diett. Dette er etter min mening og min erfaring etter å ha vært på dette siden 20 august og 9,5 kilo siden :-)

b0ll sa for siden:

Tusen takk :)

Takk for informativt innspill :) Du har jo også resultater og vise til.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien.

BenteR sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Har du lest nybegynnertråden og LCHF på tre minutter? Anbefaler på det varmeste og lese gjennom trådene og lære mest mulig før du forandrer kostholdet, når du har valgt hvilken retning du vil følge. Meningen er jo at man skal føle seg bra og gjøre ting rett.
LCHF står for low carbs high fat.
Mange små måltid og telling av kalorier er noe helt annet, det er det som kalles lavkalori.

Om du har valgt og presse karbene ned i 10-15 så er du på den strengeste varianten av lavkarbo. Der blir man anbefalt og holde seg på 15 karber pr dag, men da kreves det at du vet hva du gjør og sørger for at kroppen får nok fett. Om du fjerner både karbohydrater og fett så sulter du kroppen og den vil gjøre det den kan for ikke å gi fra seg et gram siden den tror det er minst hungersnød. At dere vil føle dere skikkelig elendige etter en tid uten karbohydrater og fett er svært logisk.

Teorien du etterlyser er jo det lavkarbo er:
Lite karbohydrater Høy Fettmengde (low carb high fat)

Photobscura sa for siden:

Hypah: Jeg synes det er litt problematisk at du kommer med sånne "ubestridte sannheter" i innleggene dine. Det er ingen garanti å gå ned i vekt enn om man spiser de matvarene som du skisserer. Til det er er det for mange usikre faktorer i bunn man må kunne ta høyde for. Enn om vi mennesker i utgangspunktet fungerer likt, så har vi gjerne store forskjellige forutsetninger for f.eks vektnedgang. Ikke alle trener beinhardt, heller.

Aline sa for siden:

Hun spiser jo LCHF, men vil vite hvordan hun skal få forloveden til å skjønne at fettet må til.

Be han lese bloggen og se hva som skjer :) Min erfaring er at det ikke nødvendigvis nytter at du maser om dette til han, han må skjønne hvorfor på egen hånd.

Forøvrig er det like lite vits i å trykke i seg 6-7 måltider som å pinetelle kcal. Spise når man er sulten og stoppe når man er passe mett :) Er jo alltid greit å føre matlogg på diett.no så ser du om du har riktig balanse mellom karb, protein og fett :)

Enkelt forklart; Når man kutter ned på karbohydrater (da snakker vi om 60-70 gr kh eller mindre per dag), så trenger kroppen en annen energikilde, og det er her fettet kommer inn. Protein er vanskelig omsettelig til energi, og kroppen trenger det til å bygge opp muskler. Med gode fettkilder så vil man både få ned mengden mat man spiser, ettersom fett er såpass energitett så man behøver ikke å spise så mye og ofte, da man vil ha mer å gå på i forhold til energi. Lavfett og lavkarbo er ikke en diett mange holder ut med over tid.
Rene fettkilder er ikke skadelig for kroppen, dersom det er dét han er redd for. Det er dårlige fettkilder (margarin og transfett, overdrevne mengder planteolje etc) fett+sukker som er skadelig for kroppen og som er den raskeste veien til overvekt, betennelser og hjerteproblemer. Fjerner du majoriteten av karbohydratene fra kostholdet er det ikke nødvendig å være redd for fettinntaket.

Og for din egen del, det har ikke så stor hensikt å telle kalorier, særlig ikke i starten, og i hvert fall ikke dersom du ikke har noen problemer med vekttapet. Kroppen er ingen forutsigbar maskin som krever akkurat det samme inntaket hver dag. Det viktigste er å spise seg passe mett til hvert måltid. Da spiller det egentlig liten rolle om det er to eller seks måltider daglig, Men det vanlige med lavkarbo/høyfett kosthold er å spise få måltider, da fett varer lenge som energikilde, og gir jevnt blodsukker, sånn at det ikke er særlig nødvendig å fylle opp hver tredje time, e.l.

Ellers stiller jeg meg bak anbefalning av bloggene til Pål Jåbekk, Tomas Geisner, og kan i tillegg tipse om Espen Rostrups blogg, og kostdoktorn.se. :)

jannesnuppa sa for siden:

Hei og velkommen hit :) Jeg har vært på lavkarbo nå siden påske og har gått ned 17 kilo. Har aldri telt kalorier på dette kostholdet. Spiser 3 til 4 måltider om dagen, er alltid god og mett og superfornøyd :) Jeg er normalvektig nå i følge bmi, så nå går det veeeeldig sent, men vil bare ned et par kilo til. Prøvde meg på atkins induksjon i 14 dager, med 20 gr karbo til dagen. Fulgte den til punkt og prikke sammen med Lena beatrice (hun har en super blogg du burde lese). Jeg gikk ikke ned 1 gram med så lite karbohydrater. Det er som flere sier her, spis når du er sulten, og stopp når du er passe mett. Hvor mye skal du/dere ned i vekt? Det kan også ha en del å si når det gjelder valg av retning. Lykke til......:klem:

TrillTrall sa for siden:

Mange og store måltider - 6-7 ganger om dagen!? Det er vel ingen som orker det? Dessuten hører vel ikke det innunder noen kostfilosofi?

Charlott sa for siden:

Noe av det deilige med lchf er enkle ting som spis når du er sulten og stopp når du er mett. Jeg spiser oftest 1-3 måltider, har begynt på mitt 3.år med lchf kosthold og kan love deg at det ikke har påvirket forbrenninga mi negativt ;)

Gulrot og kålrot er ikke de mest brukte råvarene på lchf, men det får være opp til hver enkelt ut fra karb-nivået man ligger på.
Anbefalingen om KETOSlim power bar forstår jeg mindre av. Hvorfor skal man spise kunstige barer når man kan spise skikkelig og ikke minst ren mat?

b0ll sa for siden:

Takk for mange gode innspill! Han skal ned 10 kg, jeg 15. Jeg har vært i ketose før, ved faste (14 dager, ned 8 kg). Og har nettopp testet min første ketose-stix! Funker som fjell, med null sultfølelse:) Deilig!

b0ll sa for siden:

Poenget med tråden min var å få kilder til det du sier her :) Det du sier (og som også er i retning min kostholdsfilosofi) er noe "alle" jeg snakker med kommer med, men ingen kan underbygge det, derfor vil jeg gjerne ha linker til seriøs forskning på dette med forbrenning i forhold til kaloriinntak pr dag:)

Vegard L sa for siden:

Nei, det gjør du alldeles ikke. Spiser du ikke mindre enn du forbrenner, så går du heller ikke ned i vekt. Hvis du få i deg mer energi enn du forbruker, så kan du ikke gå ned i vekt, og følgelig går du ikke ned i vekt uansett ved å velge disse matvarene.

Når vi tar hensyn til metthetsfølelse, effektene på blodsukkeret osv, så vil de fleste gå ned i vekt med en slik diett, men det er til syvende og sist fordi inntaket er lavere enn forbruket.

Kilde på dette? Forbrenningen øker når du spiser, men det er fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. At man setter igang forbrenningen med å spise ofte er bare tullball.

Nei, det er det ikke. Hva du syns og mener om saken er mindre interessant, når forskning viser at måltidsfrekvens ikke har noe å si for verken forbrenningen eller vektregulering.

Lavkarbofolk kritiserer ofte høykarbofolk for å tviholde på myter og gamle sannheter. Her går du i akkurat samme fellen...

ToreH sa for siden:

Vi fungerer ikke likt selvsagt, jeg forteller om mine egne erfaringer og vil hardnakket påstå at følger folk en diett hvor input alltid vil være mindre enn output over tid, så er det fysisk umulig å ikke gå ned i vekt. 6 mill jøder er jo godt nok bevis på akkurat det for å bruke et grotesk eksempel. Det er jo det slanking handler om, du må forbruke mer enn det du putter inn. Lavkarbo gjør bare at du putter mindre inn enn du presumtivt forbruker uten at du går rundt og er sulten hele tiden. Hvis du samtidig er i stand til å trene så vil du gå ned i vekt, garantert. Men jeg skal være enig i at sykelig fedme og andre som er syke av overvekt ikke nødvendigvis sorterer under denne kategorien. Men de stiller i en egen klasse, er man syk så er man syk og nødvendigvis ikke normalregulert frisk.
med det mener jeg at den oppskriften som skal fungere på friske mennesker ikke må brukes på syke mennesker. Mitt innlegg er basert på og rettet mot friske mennesker, som ikke lider av en eller annen form for sykdom ut over det å ville gå ned noen kilo.

ToreH sa for siden:

Eeh, jeg trener mye og hardt og trenger næring underveis og rett i etterkant av trening. Av utallige power bars så er KETOSlim den som gir minst karbohydrater (kun 2gr) pr 60grams bar. I tillegg er det godt og enkelt når man ikke har anledning til å lage, fikse ta med noe annet. Så som et mellommåltid fungerer den optimalt.

Jeg spiser 6-7 måltider om dagen. Har ikke en spesiell filosofi annet enn bevissthet ift antll karbs jeg putter i meg, samt spise nok og sunt fett. Mine mellommåltider kan være gulrøtter, power bar (low carb), proteinshake(low carb), en liten brødskive/knekkebrød, cottage cheese eller tilsvarende. Med frokost, lunsj og middag og kvelds blir det 6-7måltider totalt. Skal sies at min forbrenning ifølge andre nok er noe over gjennomsnittet uten å være syk da.

Det som kan være et problem,, sier ikke at det er det, men kan bli et problem med å spise sjeldent, er nettopp at stoffskiftet over tid blir i "ubalanse". Dette kan skje etter flere år, eller det kan bli utløst av ytre stressende faktorer, særlig hos kvinner. Et godt eksempel er disse slankekurene som består av pulver eller lite kalorier. I praksis går da kroppen i sparemodus da den tror den blir sultforet og setter ned stoffskiftet til et minimum. Så lenge man er ung og frisk fungerer vel dette, men etter et år eller et par tre år kan man få bivirkingene av dette. kan sågar utløses gjennom graviditet også med påfølgende hypothyreose som resultat. Men selv om man har hypothyreose så trenger man ikke bli overvektig, men sannsynligheten er stor for økt vekt ja.

Nå kunne man kanskje fått hypothyreose selv med et velregulert stoffskifte, men det vil iallefall ikke skade å sørge for at stoffskiftet jobber under de beste forutsetninger og det får man vel ikke ved å spise sjeldent og uregelmessig akkurat.

Spis de 4 store måltider og gjerne 1-2 mellommåltider til mer eller mindre faste tider for å forebygge stoffskifteproblemer er min filosofi.
PS! Kveldsmåltidet mitt er maks 1 liten skive lavkarbobrød med noe pålegg på, evt cottage cheese og aldri senere enn 2100. Men gjerne 1 liter vann til dette da.

Da synes jeg i tilfelle du bør inkorporere det i innleggene dine. Her på forumet er det et stort antall mennesker med metabolske sykdommer som prøver lavkarbo nettopp på grunnlag av at andre ting ikke fungerer på dem, og de opplever lavkarbo som positivt på hormonbilde bl.a. Ikke bare trådstarter leser det du skriver, men også andre. Ha det i mente når du gir råd. Lavkarbo.no handler ikke alene om slanking. Det er helse som står i fokus her.
Jeg selv har aldri gått ned på betydelig kaloriunderskudd, aldri! Faktisk har jeg opplevd å legge på meg. Og jeg har hatt reell overvekt. Kun et godt sammensatt lavkarbokosthold hvor målet har vært å spise nok mat til at jeg er passe mett har gitt meg vektnedgang. Jeg har heller ikke mulighet til å trene sånn som du skisserer.

Jeg synes du skal lese litt rundt på forumet her, få litt innblikk i hvordan folks situasjoner har vært. Det er evig mange flinkinger her inne, som har trent hardt, fulgt lavkaloriregimer, men som har feilet gang på gang. Dine personlige erfaringer er ikke mer sanne enn deres.

Charlott sa for siden:

Det er mao noe du trives med å spise og som fungerer for deg. For svært mange av oss her er noe av poenget å spise renere mat for å ikke trigge bla sukkerhunger. Nøtter gjør samme jobben :)
Så du seiersintervjuet med OL mester i skiskyting, Bjørn Ferry? Drakk fløte han ;) Men du trener kanskje hardere og mer enn feks Bjørn Ferry?

Flott du har funnet din vei og trives med det. Det er dermed ikke sagt at dette er veien å gå for alle andre :) Hadde aldri i verden klart 6-7 måltider om dagen, klarer meg helt fint med 1-3 med mitt kosthold :)

Har hatt Hypo i 24-25 år, vet utmerket godt hvordan det er å leve med ;)
Har begynt på mitt 3. år på lavkarbo og i perioden med størst vektnedgang lå jeg på 3000-3500 kcal. Null trening, kun lett mosjon.
Nå spiser jeg 1-3 måltider (deilig å la kroppen kunne fortelle meg når jeg er sulten ;) ) og jeg har aldri ligget så lavt medisinene og har heller ikke opplevd de store svingningene i stoffskiftet som jeg gjorde på "normal" mat.
Så, mitt stoffskifte fungerer optimalt, ut i fra mine forutsetninger på uregelmessige måltider. Kroppen er ikke en maskin vet du.

Hehe, nok en gang, din filosofi fungerer ikke på meg. Litt festlig at du synes det er ok å fortelle meg, og flere med meg, at vi ikke vet hva vi gjør, ikke kjenner vår egen kropp eller har peiling overhode på kostholdet vi lever på. Søtt...

kanskje det kan være greit å sette deg mer inn i hvordan lchf faktisk fungerer fremfor å gå ut i fra eldgamle Grete Roede sannheter? ;)

ToreH sa for siden:

Wow! Selvsagt, jeg burde sagt så lenge input er større enn output så er det umulig å gå ned i vekt, trodde det var innlysende for alle som er her inne jeg?
Men står absolutt inne for at velger man de matvarene jeg har listet opp og sørger for at man ikke overspiser, så vil du gå ned i vekt uansett f... :-) forutsatt du er normalt frisk og ikke sykelig feit eller lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig.

Når det gjelder forbrenningen så mener jeg det er hensiktsmessig for de som eksvis har lavt stoffskifte å spise ofte for å øke forbrenningsfrekvensen og raten, de bør også unngå soya (men det er utenfor tema). Men overført til normalregulerte så oppnår man den samme effekten hos oss også ved å spise oftere, men innenfor samme rammene mht input/output. Det som er viktig å være obs på er at innenfor endokrinologisk forskningsmiljø er det svært liten og lav kompetanse på nettopp hypothyreose. Skolemedisinen som står for det meste av forskning i Norge bærer preg av lite nyanserte syn og derav anderledes resultatet enn i andre land som ikke er så opptatt av skolemedisin.

Å øke stoffskiftet er vanskelig uten medisiner eller operative inngrep, men det å unngå soya og å spise små, men oftere måltider bidrar til å øke forbrenningsfrekvensen som igjen skal være positivt for stoffskiftet. Når stoffskiftet blir normalregulert, ja da går vekten ned. Veldig mange med hyperthyreose er tynne og slanke, men mange med hypothyreose er preget av overvekt og fedme. Dette fordi de med høyt stoffskifte har høy forbrenning (kroppen jobber på høygir), de med lavt har en ekstremt lav forbrenning (metabolismen i kroppen fungerer dårligere)

TS spør om hjelp til å overbevise forloveden sin, det må være ok her i forumet å dele av sine egne erfaringer og vite 100% at de faktisk fungerte for meg. Hvis ikke den jevne bruker her inne skjønner at dette er et forum og ikke en medisinsk tidsskrift og deretter må selv velge hva han vil til etterretning, ja da er verdien av forumet begrenset. Jeg skriver kun ut fra egne erfaringer og de metoder jeg skisserer fungerer forutsatt man ikke lider av andre sykdommer/forhold som gjør de umulige å følge.

Charlott sa for siden:

Har du en holdbar teori på hvordan jeg, uten trening, kun lett mosjon, har klart å gå ned 26 kg på opp mot 3000-3500 kcal pr dag?

Dietta sa for siden:

Det er jo det som er poenget: Alle er ikke som deg :mad: Du kan ikke ta utgangspunkt i egne erfaringer og bastant påstå at hvis alle gjør/spiser/trener som deg, så vil de ha samme resultat.
Forøvrig virker det nesten som du har en hvis forakt for folk som er sitat: "Sykelig feite og lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig" Mulig jeg tar feil (håper det), men på meg virker det sånn :eek:
Ikke et bra utgangspunkt for konstruktive diskusjoner.......

ToreH sa for siden:

Hehe, nei, jeg forteller da ikke at dere ikke vet hva dere gjør? Dq har du misforstått budskapet mitt. Hver må få gjøre hva han/hun vil, men da må jeg også få si hva som har fungert for meg og gi råd ut fra det. Det er jo det trådstarter spør om.
Ikke trener jeg mer enn Bjørn Ferry, han drakk fløte og det er det faktisk svært mange som gjør etter trening. Litago sjokomelk eller jordbærmelk gjør samme nytten, man å ta hva man har. KETOslim nevnte jeg fordi det er enkelt å ta med seg og det inneholder ikke mer sukker enn fløteprodukter. Men hvis en sukkerbit er nok til å trigge sukkerhunger for noen brukere her inne, nok til at alt ødelegges, ja da har de mer alvorlige problemer enn å bare være på en spesiell diett, etter min mening. Ærlig talt folkens, aksepterer dere ikke at man gir råd om produkter her inne? Alle kjenner til fløte, litago osv osv som restitusjonsdrikker, men jeg synes nå det er særdeles upraktisk å ha med seg en boks fløte eller en litagoboks på innerlomma i skogen eller på sykkelen...så derfor anbefalte jeg en lavkarbo power bar ;-) men det blei jammen tatt ille opp....:-P

Kona har hatt hypo i 22 år og har fulgt skolemedisinens råd med Liothyronin og alt det andre de propper henne med. Totalt feil, og gikk over til naturlig thyroxin fra griser. Lang kamp med helsevesenet, men får i dag naturlig medisin på blå resept etter vedtak i Helsesektoren. Hun er den aller første av flere tusen som hadde forsøkt før henne. Det syntes vi var morsomt. Men som sagt, for henne så fungerer det å spise ofte men lite, det hjelper på hennes forbrenning. Klabert, her er det garantert individuelle forskjeller. men det er verdt å prøve det meste, noe dere med hypo nok er vant til å gjøre da. Btw, kan anbefale deg sonjas stoffskifteforum som forum for de med hypo. Kona har vel fått publisert et par artikler der på fremsiden som har gitt mange en del vekkere.

BTW, kona gikk ned 20 kg på 1 år gjennom bevisst kosthold og mye og hard trening (hun løp ca 2-3 mil i uka hvorav minst 1 økt var intervall). Da gikk hun fremdeles på skolemedisinens svar på thyroxin og hadde liten effekt av denne medisin.

Jeg er nå selv på en mellomkarbokur, ikke lavkarbo, det er for ekstremt for meg, jeg klarer da ikke yte så mye som jeg ønsker. Ikke en spesiell filosofi som eksvis Atkins (han daua forresten av sitt eget kosthold...;-)), Fedon osv, Men følger mitt eget fordi det funker for meg, og jeg håper kanskje da at det også kan fungere for andre som vil prøve?

Charlott sa for siden:

[QUOTE=hypah;1235930[/QUOTE]
Oppdater deg litt du, så kan vi diskutere ;)
At Atkins døde av sitt eget kosthold er en eldgammel og vel avlivet vandrehistorie.
At du ikke har lyst til, eller klarer, å leve lavkarbo får være opp til deg.
Jeg, og maaange med meg, klarer det helt utmerket og nyter fordeler som vektnedgang og ikke minst bedre helse :)

Og du, Bjørn Ferry lever lavkarbo. Les deg opp litt du :)

Venter forøvrig fortsatt på at du skal forklare hvordan jeg gikk ned så mye med så høyt kcal inntak :)

ToreH sa for siden:

For det første så var du jo tydelig svært overvektig og spiste antakelig veldig usunt?
Dette er da ikke rakettforskning, så lenge man forbruker mer energi, kcal er energi, enn hva man dytter inn, så vil man gå ned uansett. Energi er et enkelt begrep, så lenge du fyller bilen din med drivstoff i en større rate enn den forbruker så vil bilen bli tyngre og tyngre, men hvis du putter innn mindre enn den forbruker, så vil den bli lettere og lettere.

Du hadde tydeligvis et behov i kroppen din som forbrente mer enn 3-3500 kcal om dagen.....tror du ikke?

Carisma sa for siden:

Å himmel, her er det mye å ta tak i hypah!

Å spise lite og ofte er nødvendig om man spiser etter f.eks ernæringsrådets anbefalinger. Dersom kroppen henter energien sin fra fett fremfor karbohydrater vil man holde et stabilt blodsukker og en stabil forbrenning og dermed ikke ha behov for disse peakene.

Dersom du anser fløte og litago for samme produkt bør du ta en ekstra titt på innholdsfortegnelsen...

Dersom lavkarbo gjør at man faller på isen, slår hodet og dør av ettervirkninger noen dager senere så har du helt rett i at Atkins døde av sitt eget kosthold. :rolleyes:

Aline sa for siden:

Atkins døde ikke av sitt eget kosthold...

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9599&highlight=Atkins+isen

Nerthus sa for siden:

Hva som er riktig inntak for å ligge litt under forbruk er svært individuelt. MEN du tar rungende feil når du sier at så lenge input er mindre enn output så er det "umulig" og gå ned i vekt, det er jeg et levende bevis på! Blir ganske provosert over dine såkalte sannheter - spesielt når det finnes et uttall av eksempler her inne som motbeviser det du sier. Jeg er heller ikke interessert i å erstatte min MAT med dine måltidserstatninger, mange her inne får vektstagnasjon om de spiser måltidserstatninger uansett type.
Som Photo sier, er man normalvektig eller pluss litt kilo og frisk så er man ikke i flertall her inne, så dine råd vil dermed gjelde et fåtall. Har du noen som helst forståelse for at alle ikke er som deg?

Noen går ned og er komfortable med 2 måltid andre med 6. Begge variantene er greit, og vil gjelde som "riktig" for den enkelte. Klarer du og se dette? Du generaliserer igjen. Minst en av markørene for stoffskifte hos meg har gått opp kraftig bare ved og endre kosthold til lavkarbo etter å ha spist "sunt" i mange år. Jeg slapp og begynne med medisiner fordi etter bare tre måneder var verdiene mye bedre. Jo, men du skriver som om dine erfaringer vil gjelde ALLE. Valg av ord som "min erfaring er at for MEG..." vil gjøre det enklere og velge om din metode er verd og prøve. Verdien av forumet er at mange erfaringer deles. Mange klarer ikke å skille mellom at de forskjellige trådstarterene er i en annen situasjon enn seg selv, og at dermed vil ikke råd gitt spesifikt til en person i en spesiell situasjon gjelde alle. Det er dermed viktig at man prøver og dele erfaringer som kan gjenbrukes hos TS - om situasjonen er noenlunde lik. Dette har vel du også et ansvar for?

Trådstarters spørsmål er å finne gode teorier/fakta om at man MÅ ikke strupe kaloriene til et minimum på lavkarbo. Selv om teorien om at input må være mindre enn output, påvirker et lavkarbokosthold metabolismen i en slik grad at man ofte kan spise MER kalorier og allikevel ligge under output.
Dessuten ser det ut til at TS forlovede kun har kuttet karbohydratene og ikke økt på med fett. Et godt fettinntak - spesielt i starten av et lavkarbokosthold - er alfa og omega for å sette igang fettforbrenningen.

Charlott sa for siden:

Hu... så jeg spiste svært usunt og var svært overvektig?

Er det den eneste forklaringa du har som passer inn med dine meninger? ;)

Ps :

On April 8, 2003, at age 72, a day after a major snowstorm in New York, Atkins slipped on icy pavement, suffering severe head trauma. He spent nine days in intensive care, before dying on April 17, 2003.[5]
[edit]

Du, ærlig talt. Atkins døde ikke av sin egen diett. Han skled på isen og slo hodet sitt på en issvull i en alder av 72. Men det er mange som har spekulert i det, naturlig nok, ettersom han i sin tid var kontroversiell, da han alt på søttitallet begynte å behandle pasienter med sine kostholdsråd, som Fedon også var kontroverisell her i Norge for kanskje ti år siden.
Dette er den offisielle dødsårsaken: "blunt impact injury of head with epidural hematoma".
Atkins er heller ikke en spesifik diett, annet enn i de første to ukene (induksjonen), og i vedvarendedelen hvor man øker karbohydratmengden for å finne det nivået som passer den enkelte. Det er altså lagt opp til å tilpasses hvert enkelt individ. For mange vil det si en livsstil nærmere det du kaller "mellomkarbo", f.eks. For andre igjen er det ketogent som passer best.

Aline sa for siden:

He, om du putter mindre bensin inn i bilen enn den forbrenner, så kommer den til å stoppe :rolleyes:

Charlott sa for siden:

Hehehe, WORD! Hehehe

Nerthus sa for siden:

Hva mener du med bevisst kosthold? Og hva mener du med mellomkarbo - hva vil det si i prosentfordeling av makronæringsstoffene?

Jeg gidder ikke engang kommenter det du sier om atkins, for meg er det bare et tegn på at du ikke har spesielt god kunnskap om lavkarbokosthold.

Nerthus sa for siden:

:lol:

ToreH sa for siden:

Hei igjen.
Stakkars Atkins ;-)
Jeg har levd på lavkarbo jeg og klarer det utmerket, men jeg klarer ikke yte like mye uten å ha mer tilskudd av karbo i kosten. Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag. Bjørn Ferry kan være og er antakelig et unikum rent fysisk for å være på 10 gr karb om dagen. men disse unntakene finnes jo, Bjørn Dæhlies O2 opptak har ikke verden sett maken til enda og antakelig ikke før om 100 år vil vi se tilsvarende igjen. Andre mennesker kan derfor ikke trene likt som Bjørn Dæhlie fordi han var unik.

Men det er moro at Ferry gjør det ok og at han faktisk er på lavkarbo. Men dessverre så er han en ensom svale.

Dietta sa for siden:

Desidert dagens beste :_punk:

Carisma sa for siden:

Tja, Thomas Alsgård har vel også sagt noe om at det er umulig å yte maks på karbohydrater i forhold til fett fordi energien varer så kort.

Dietta sa for siden:

Lavkarbo er en paraplybetegnelse som omfatter kosthold med lite karbohydrater - helt opp til 150 gr

Da er du godt innenfor lavkarbobegrepet, Hypah. Lavkarbo er alt fra tilnærmet null og i hvert fall opp mot 150 gram. Husk at det som anses som "normalt norsk kosthold", og er anbefalt av SE ligger på 50-60% av det daglige inntaket, hvilket for mange vil bety 200-300 gram om dagen.

Charlott sa for siden:

Tja, er det ikke spillerne på Strømsgodset og Odd som i all hovedsak lever lavkarbo?

Ang mitt tidligere "usunne" kosthold og enorme overvekt.

hvordan ser du for deg at jeg spiste tidligere, når jeg gikk ned OG ble friskere på fettinntak på 200-250 gram i døgnet? På lavkarbo.

Klarer du å se at det er SAMMENSETNINGEN av kostholdet som har vært, og er, det avgjørende?

Min teori er rett og slett av kroppen var i så enorm ubalanse etter å ha levd etter statens kostholdsanbefalinger i så mange år, at den trengte det enorme kcalinntaket for å rette opp i ubalansen :)

For å si det på din måte, jeg var en dieselbil som kjørte på bensin ;)

smgj sa for siden:

Vel - da må jeg informere at om du spiser normalt med proteiner til dine karbohydrater så ligger du etter de fleste definisjoner i et lavkarbokosthold...
Lavkarbo != ketose.

Nerthus sa for siden:

Er han? Igjen viser du at du ikke helt er oppdatert på dette området ;)
Strømsgodset og Odd spiser begge lag lavkarbo, og ifølge Kenn Hallstensen som er kostholdsansvarlig, har begge lag økt sin utholdenhet kraftig med dette kostholdet, noe alle vet er viktig - for har man ikke mer og gå på de siste 20 minuttene kan man glatt tape kampen bare på det...

Tennisspiller Novak Djokovic har gjort enorm framgang etter at han skiftet til lavkarbokosthold.

Ultraman World Champion Jonas Colting spiser lavkarbo.

Thomas Hansvoll - proffbokser spiser lavkarbo.

Det finnes flere, men jeg anser påstanden din om at Ferry er en ensom svale som herved motbevist.

Charlott sa for siden:

Hehe, tenk å være sååå påståelig om lavkarbo når du ikke engang vet hva lavkarbo innebærer! ;) :D

(hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne, men synes den er for festlig til å la være :p )

ToreH sa for siden:

Konge! hehe

ToreH sa for siden:

Oh, jesus....leser du bibelen som fanden leser den? både med fotballlagene og de du nevner, hvor mange prosent utgjør disse på lavkarbo ift det totale antallet av utøvere innenfor de sportene? Er ikke da fremdeles Bjørn Feryy en ensom svale?

Jeg er jo selv på lavkarbo eller mellomkarbo som jeg bruker kalle det fordi jeg er ikke så nøye på det enkelte dager, men over tid ender jeg nok opp mellom 80-100 gr pr dag. Noe som jeg vil si er mellomkarbo sett ift 10 gr pr dag....nok om det.

Og da kan du samtidig se det i forhold til at særdeles få her inne lever på så lite som 10 gram karbohydrater om dagen. Svært få! Men fortsatt heter forumet lavkarbo.no.

Nerthus sa for siden:

Poenget mitt var at det finnes toppidrettsutøvere som lykkes på lavkarbokosthold. Dette også som bevis for at selv om DU ikke klarer og prestere optimalt på lavkarbokosthold, finnes det utøvere i ganske høyere klasser enn det du tilhører som klarer det med stor suksess.

Dette er ikke en diskusjon om hvem som har rett eller ikke, du er så bastant i dine påstander at det kan være greit for deg og vite at det finnes eksempler på mange områder som avviser dine bastante, ensidige påstander om at "slik er det".

Litt ydmykhet i forhold til at ikke alle er som deg hadde gjort seg, da hadde du kanskje fått en mer saklig debatt også, der du hadde LÆRT litt mer. Nå virker det som om du "kan og vet alt" på forhånd, du er seriøst religiøs når det gjelder at "trening er roten til alt godt" - men du glemmer at DIN erfaring ikke nødvendigvis er gjeldene for alle.

Man blir ganske enkelt provosert, spesielt siden du viser at du har en del mangler i kunnskapen din både om lavkarbo, hvordan kroppen håndterer forskjellige sammensetninger av makronæringsstoffer, og hvordan flere sykdommer gjør det umulig for mange og lykkes med "din måte". Respekt heter det. Del gjerne erfaringer, de som er i noenlunde samme situasjon som deg vil sikkert ha nytte av det, men ha samtidig respekt og forståelse for at mange har andre faktorer OG erfaringer som spiller inn når det gjelder sannsynligheten for suksess i vektnedgang og bedre helse.

Generelt er regelen her inne at man bør sitte inne med MYE kunnskap før man kan komme med bastante påstander om at "slik er det". Om det plager deg - er du kanskje ikke åpen for å se at din verden ikke nødvendigvis er representativ for det store flertallet her inne :)

Vegard L sa for siden:

Problemet er måten du formulerer deg på. Når du sier at noe vil skje uansett, så bør du ha relativt gode argumenter for hvorfor. Som jeg skrev til deg i en annen tråd, så er inntak og forbruk ikke uavhengige faktorer.

Hva du mener har ingen relevans. Forskning viser at forbrenningen er nøyaktig den samme, uavhengig av om du spiser 1,2,4,6 eller 8 måltider om dagen. Forbrenningen øker IKKE av å spise lite og ofte.

Dette med å spise lite og ofte har bakgrunn i målet om å stabilisere blodsukkeret. Dette gjelder først og fremst de som har en høy andel av energiinntaket sitt fra karbohydrater. At måltidsfrekvensen er lavere på lavkarbo har enkle fysiologiske forklaringer, og handler om hvordan næringsstoffene oppfører seg i kroppen, hvordan de påvirker blodsukker og hormonsystemet.

Igjen, små hyppige måltider øker ikke forbrenningen, uavhengig av hvor mye du mener at det gjør det.

En stor styrke med dette forumet kontra andre forum er den store kunnskapen som finnes blant mange av medlemmene her. Det er helt greit å dele egne erfaringer, men da må du også skrive at dette er egne erfaringer, og ikke presentere det som en løsning som vil fungere for alle.

Igjen så formulerer du deg som at ditt opplegg skulle fungere for alle, så lenge de ikke er syke. Dette stemmer ikke, og det er det folk har prøvd å fortelle deg en del ganger nå.

Når folk begynner å presentere egne meninger og overbevisninger som ubestridte fakta, oppstår myter, og det er ingen tjent med.

ToreH sa for siden:

Statens kostholdsanbefalinger forutsetter et balansert forhold til aktivitet. Dette er noe jeg synes det norske folk har glemt i iveren etter teknologivinninger. Problemet er mer at statens anbefalinger for kosthold bygger på at man er i mye mer fysisk aktivitet enn tidligere og at det ikke tar høyde for de med spesielle behov/sykdommer/diabetes osv. Det er mer der problemet ligger enn at selve kostholdet er feil.

Men hva skal man endre? Folks vilje, evne til å holde seg i god fysisk aktivitet, eller tilpasse kostholdet til dagens inaktivitet? Antakelig ingen av delene, men en differensiert tilnærming som kombinerer disse.

Jeg tror at lavkarbo gjør noe inne i kroppen som gir en effekt. Måten næringsstoffene utnytter seg av eksisterende energi og måten denne blir omsatt i brenselscellene i musklene. Innslaget av mindre stivelse og karbohydrater synes for meg være det som utgjør den største forskjellen. Noe som igjen oppleves som positivt for metabolismen i kroppen og man kan spise et teoretisk større antall kcal på et kosthold med redusert karbo og stivelse enn statens anbefalinger. Men energien må erstattes med noe og da må man ha fett i kosten, typisk sunt fett og ikke transfett.

Så jo, på lavkarbo kan man øke det teoretiske kcal inntaket og fremdeles gå ned i vekt fordi sammensetningen og måten energien omsettes i metabolismen på endres/optimaliseres. Hvorfor er dette skjer og hvordan kreves det nok mer forskning på, men at det skjer er vel hevet over enhver tvil.

Hehe, ikke ta det ille opp ang usunt kosthold, men når man er 26 kg overvekt (jeg var 10kg) så er det ikke nødvendigvis usunt kosthold, det kan være riktig kosthold, men det er ikke riktig kosthold ut fra aktivitetsnivået. Jeg er frisk og har ikke sykdommer som endrer forutsetningen, men jeg vet at mitt kosthold var veldig sunt, men siden aktivitetsnivået var fraværende så ble hele totalpakken usunn. Har jo levd på statens kosthold tidligere og aldri vært hverken friskere eller sprekere, men da stod altså aktivitetsnivået i forhold til kostholdet også.

Imho så er det ikke urimelig å anta at en som veier 26kg overvekt ift sin idealvekt (subjektive) og som er 100% frisk, har totalt sett et for usunt kosthold sett i relasjon til eget realistiske aktivitetsnivå. Er man syk eller lider av eksvis metabolismesykdommer så blir jo saken anderledes uansett og da kan man strengt tatt ikke følge statens kostholdsråd da de blir for snevre.

ToreH sa for siden:

Det viktige her er å se på hva forskningen har benyttet for referansegrunnlag.
De har benyttet seg av og benytter seg av blodprøvesvar for å se på forbrenningen i kroppen. Men dette gir ikke resultatet som sier noe om hvordan kroppen faktisk forbrenner. Det eksisterer pr idag ikke noe som kan måle forbrenningen, og ledende endokrinologer har akseptert at blodprøvesvar ikke sier noe om forbrenningen i kroppen, men i mangel av noe annet enn blodprøver så er det dessverre dette som benyttes.

Jeg har selv erfart blodprøvesvar som skulle tilsi at min forbrenning var særdeles høy, men både lege og endokrinolog, var enig i at så ikke var tilfelle. Kroppslig stoffskifte og forbrenning lå på et lavgir.... Det som også ble konstatert var at både aktivitet og mer hyppige måltider hjalp på forbrenningen på blodcellenivå, mens selve blodprøvesvarene forble de samme.

Så forskningen viser faktisk begge deler. Noen sier det ikke er sammenheng mellom hyppigheten av måltider, andre sier dette ikke kan bekreftes fordi referansen er feil.

Så da ender man vel opp med å se på hva som fungerer i hvert enkelt tilfelle. Man bør mao prøve ut det som kan fungere best for en selv.

Vegard L sa for siden:

Feil igjen. Metabolismen kan måles på flere måter. Den mest nøyaktige er ved at forsøkspersonen oppholder seg i et respirasjonskammer over en viss periode, der all varmeproduksjonen måles.

For sengeliggende pasienter kan gassutvekslingen måles, og mengden CO2 sier noe om hvor mye energi som er omsatt.

DLW (Doubly Labeled Water), er en annen metode som brukes for å måle metabolismen, som har vist seg nesten like nøyaktig som respirasjonskammer.

Du bør kanskje sette deg litt inn i det du diskuterer før du kommer med påstander?

smgj sa for siden:

Hvilke metoder/prøver ble brukt for å måle stoffskifte og forbrenning egentlig? nysgjerrig

Sånn som jeg leser det du skriver så bekrefter det hva man vet fra før - at iallfall ordinære stoffskifteprøver (tsh, fT3 og fT4) ikke kan si noe om forbrenning/stoffskifte på cellenivå, bare om det finnes/ikke finnes stoffskiftehormoner i blodet. DVS man vet om tin er "ok" "fram til dit", men ikke om ting er "ok" "lengre ut i systemet".

Peppa Gris sa for siden:

For å være ærlig er det lenge siden jeg har lest så mye svada fra en person.

Når man er så utrolig påståelig på feil grunnlag er det godt det finnes opplyste mennesker som kan opplyse og forklare. Jeg synes synd på de som er nye på lavkarbo og som leser alt dette. Vranginformasjon gjør det ikke akkurat enklere å finne fra. Det flotte derimot er jo de fine svarene som forklarer hva som er feil og hvorfor. Stå på, dere er flotte opplysere!

Nerthus sa for siden:

Forskjellen mellom deg og de aller aller fleste her inne er at vi VET hvorfor og hvordan et lavkarbo fungerer i kroppen.
Jeg anbefaler at du leser deg litt opp, synsing hører ikke hjemme i en sammenheng der man faktisk har kunnskap om temaet.

Anbefaler Espen Rostrup og Thomas Geisner sin blogg, sammen med Vegard Lysnes sin gjennomgang av næringsstoffer og vitaminer og mineraler :)

ToreH sa for siden:

Haha, herregud for et hårsårt forum dette var, jeg kommer fortsette gi råd om hva som kan fungere basert på egne erfaringer, så må jo andre gi råd basert på hva sine erfaringer er.

Jeg skal presisere hva som er min erfaring, mer enn synsing og at råd er gitt ut fra hva som fungerte for meg.

Om nybegynnere ønsker følge de rådene får bli opp til dem. jeg vet hva jeg har gjort og fortsatt gjør, og jeg er hverken overvektig eller slapp ;-)

Så hvis noen er interessert i å følge mine råd og oppnår tilsvarende effekt i sin slanking så er de velkomne til å ta en prat om akkurat det. Men FØR dere angriper også det synspunktet, så får jeg bemerke at dette IKKE gjelder ALLE....

Tenker vi stopper der jeg før dere tar helt av her inne ;-)

Nerthus sa for siden:

Svært voksent og kalle alle som er uenige med deg - og har kilder som beviser det - for hårsåre.

Igjen, svært voksent sagt. Det er jo selvsagt vi som tar av, du er jo feilfri... så lenge du fortsetter og synse og være så bastant på alle mulige måter, må du nok regne med at en del her inne kommer til å påtale dette ganske kraftig. Dette forumet er en salig blanding av normalvektige og overvektige, syke og friske, aktive og ikke aktive. Vanligvis ser man raskt om man har noe å bidra med i en tråd eller ikke, avhengig av om TS situasjon er noenlunde lik ens egen. Forumet er basert på respekt - og siden det er brukerstyrt er det en viss justis her inne som gjelder. Denne justisen går på at vi IKKE skal feilinformere. At vi IKKE skal være bastante i våre påstander. At vi tar hensyn til at hvert tilfelle og hvert medlem er forskjellige. Ydmykhet og respekt for medlemmene og ikke minst fagområdet er viktig for at dette ikke skal bli et forum som bare synser i vei etter hva de har lest i media eller hørt av andre, men derimot et forum der påstander bakkes opp av kildehenvisninger. Ingen her inne er interessert i å feil-lede noen, men heller gi de kunnskap og informasjon slik at de kan lære mer om sin egen kropp og ta sunne og gode valg for sin kropp i SIN situasjon.

Vi kan godt diskutere lavkarbo og trening og hva-du-nå vil, men diskusjonen må være basert på et minimum av faktakunnskap om temaet også, ikke bare egenerfaring.

Foreslår at du lager deg din egen tråd/journal hvor du beskriver i større grad din situasjon mer detaljert og hvordan du oppnådde suksess både vektmessig og helsemessig. Så kan jo de som er interesserte og er i noenlunde samme situasjon spørre deg om det er noe de lurer på. Vær bare obs på at bastante påstander vil bli kommentert om de ikke bunner ut i fakta om både lavkarbo og trening. Det er mange medlemmer her inne med høy utdanning innen både ernæring og trening, bare så du er klar over det - og disse har bidratt med enormt mye god kunnskap til oss andre, både egenerfaring og nyere forskning på området.

Zincite sa for siden:

:) Her er vi nok ganske mange som gjennom flere år har fått servert "sannheter" fra mange hold. Både helsevesen -med leger og diverse kostholds"eksperter", venner og kjente og "hele verden" har fortalt at det bare er å spise mindre og trene mer. Fordømmelsen for at man "ikke klarer det" (dvs man har dårlig viljestyrke) og konstateringen av at (og latterliggjøringen fordi) man lurer seg selv eller feilrapporterer (inntak og/eller aktivitet) har både vært klart uttalt og ligget skrikende mellom linjene.

Synes du det er rart at det trigger forsvaret/sårheten til en del av oss om du leser de første innleggene dine?

Går ikke du like mye i forsvar når flere her forteller at de ikke har samme erfaring og at dine fakta ikke alltid stemmer? Slik jeg leser dine svar så opplever jeg det.

Jeg ser jo at du blir stående som en som er ny her inne - og prøver å hjelpe, men som får masse motstand.
Jeg synes begge forsvarsreaksjon er forståelige.
Problemet for mange av oss er at du bruker argumenter som vi har fått servert mange ganger som en sannhet, og som erfaring har vist oss ikke stemmer på alle.

ToreH sa for siden:

Takk, den tar jeg til etterretning. Det at folk her inne føler seg forulempet var absolutt ikke meningen. Jeg har oppriktig gitt av min egen erfaring med både trening og mitt lavkarbokosthold som var strikt etter "The 17 day diet". Trening har jeg meget god kontroll på gjennom dokumenterte Trener I og II kurs innenfor 2 ulike idretter. Kampsport og utholdenhetsidrett.

Jeg har nå skjønt at i de trådene jeg har vært i er det svært mange som faktisk er så overvektige at de ikke klarer røre på seg, eller de lider av/har lidd av en eller annen form for sykdom og det har jeg erkjent. (Nerthus???)
Mine råd om å spise naturlig, uprosessert mat sammen med knallhard trening blir da noe feil. Den ser jeg tydelig. Jeg trodde ikke at så mange var syke her inne, men dette har jeg blitt fortalt av så mange nå at mine råd egner seg jo overhodet ikke til dere.

Så, kanskje jeg heller bør starte min egen tråd om oss som er sunne, friske, men som bare trenger et spark i ræva for å komme igang?

Litt sånn "Biggest Loser, avd for lavkarbojunkiene"? Når jeg leser igjennom mine innlegg, så ser jeg at det nok er de som sorterer under der jeg retter min oppmerksomhet mot (altså behov for å gå ned 10-15 kg).

Peppa Gris sa for siden:

Men du er klar over at det ikke er noe som heter mediumkarbo og at det du spiser er lavkarbo? Jeg mener, du har ikke det inne engang. Jeg tror nok det kan lønne seg å ha litt kunnskap om hva det man holder på heter i det minste.

Carisma sa for siden:

En god del av de som har en eller annen form for diagnose her inne har ikke fått denne før etter mange, mange års kamp mot systemet og mot egen kropp som nektet å oppføre seg slik du og mange andre hevder den gjør... Derfor blir det ekstra feil å komme med såkalte sanneheter som vi for mange år siden innså at i beste fall var unyanserte.

Du sier det overrasker deg at såpass mange her inne har en form for sykdom... Trodde du vi var en samling forvirrede mcdonalds elskere som bare har ventet på at du skal komme og opplyse oss?

BenteR sa for siden:

Har skummet igjennom tråden, og det som slår meg er at siden vi alle er forskjellige, både helse, forbrenning,trening, etc, så vil vi selvsagt oppleve ting forskjellig.
For mitt vedkommende så har mitt lave stoffskifte i fler år ikke ført til overvekt i det hele tatt. Min forbrenning er høy, og jeg er nødt til og få i meg minimum 2300 kalorier for ikke å gå ned i vekt, selv om jeg spiser bare 40-50 karbohydrater til dagen og ikke trener annet enn qigong og en spasertur de dagene helsa tillater det. Jeg klarer og holde BMI`en min rett over 18 ved og spise slik jeg gjør.
Dette er likevel ikke noe som vil passe alle andre, ikke engang alle andre som har lavt stoffskifte.
Det som derimot passer på mennesker som lever lavkarbo og passer på at kroppen får det nødvendige fettet og vannet, er at man ikke trenger og spise så ofte, fordi fettet forbrennes over lengre tid i kroppen enn karbohydrater, hvilket betyr at blodsukkeret vil holde seg mer stabilt.

Vegard L sa for siden:

Jeg betviler ikke at du har god kunnskap om trening, men trener I og II-kurs går ikke spesielt dypt i treningsvitenskapen. Der handler det mest om spesifikk trening til den idretten det gjelder, og ikke så fryktelig mye om fysiologi og hva som skjer inni kroppen ved ulik stimuli.

Det samme kan sies om en del annen idrettsutdanning. Kvaliteten på kunnskapen til folk som er utdannet personlig trener er f.eks. svært variabel, og avhenger hovedsakelig av om vedkommende oppdaterer seg jevnlig, eller om han/hun bare ramser opp det de sa på skolen.
Husk at utdanningen preges av det paradigmet som råder, noe som er hovedgrunnen til at de som har jobbet som ernæringsfysiologer i mange år tviholder på de nasjonale kostrådene. Dette paradigmet stod tross alt fjellstøtt når de utdannet seg, og det styrte hva som ble undervist.

ToreH sa for siden:

heipådu.
Nei, kan man si, Trener I og II er meget spesifikke ift idretten, men selv en professor i idrettsfysiologi vil ha mangler i sin kunnskap siden han har spesialisert seg enda snevrere og dypere innenfor et pittelite fagfelt. Men da er ihvertfall erfaringen og rådene angående treningsformer noe mer tunge enn om man kun har A-kurs for treningsledere.

Kanskje er vi inne i en tid hvor det er på tide med et paradigmeskifte innenfor eksakt viten overfor ernæring for idrettsutøvere? Det er jo tross alt fra idretten (veldig grovt sett) man har hentet prinsipper for et sammensatt kosthold. Det man bruker i toppidretten har en tendens til å skape presedens for hva som skjer nedover i næringskjeden. Den dagen vi får flere verdensmestre, europamestre og olympiske mestre som utelukkende lever på lavkarbo, så vil almuen komme etter, sakte men sikkert. Det vil derfor antakelig ta 10-20-30 år, ja kanskje en hel generasjon før dette vil skje. For tiden ser det ut til at det er nyremedisin som er ensbetydende for suksess innenfor mange utholdenhetsidretter, og ikke et sunt kosthold....huff og huff.

Det jeg er hellig overbevist om er at mindre andel av karbohydrater, bevissthet ift et balansert kosthold for å etablere et jevnere blodsukker og "gå tilbake til steinalderen" er veien å gå for veldig mange i 2011.

Så til min bruk av MCMF som tydeligvis har irritert mange her inne.
Skal ikke forundre meg om noen andre enn meg, men som har en eller annen doktrograd i ernæringsfysiologi eller slankefantom finner opp en kur som heter MCMF som et alternativ til LCHF. Kanskje MCHF heller bør hete "Moderat LCHF?" ser ikke helt forskjellen, det er tilfeldigheter. :)

ToreH sa for siden:

Antakelig like klar over det som du er klar over at det ikke finnes en etablert kostholdsfilosofi som heter: Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening!

;)

Bestemamma sa for siden:

Hvor mye karbohydrater, fett, protein ligger du på per dag, hypah? :)

Peppa Gris sa for siden:

Men så messer ikke jeg i sidevis om "kostholdsfilosofien" min som en sannhet heller ;)

Jeg regner med at hersketeknikken du prøver på er en siste krampetrekning. Jeg håper bare du tar til deg den lærdommen du får her inne, den kan komme deg til gode.

ToreH sa for siden:

Hersketeknikk? Skal jeg beskyldes for det også nå, når du helt ærlig rett og slett er ufin fordi jeg kaller min kostholdsfilosofi for MCMF....
Det er jo det jeg kaller for slag under beltestedet og det var det jammen du som startet. Får faen være måte på å vri på ting her nå.

Vær så snill, skjerp deg Peppa gris, den var vel drøy.

Peppa Gris sa for siden:

Nå kjenner jeg at jeg synker ned på et nivå jeg ikke vil være, men for all del..

Når du skriver om "mellom"karbo i flere innlegg må det være lov å reagere. Når du da henviser til en signatur som argument må det være lov å bli svett. Å bruke ;) i en diskusjon bør man egentlig unngå da den blir sett på som overlegen og ofte er brukt i sammenhenger der man bruker hersketeknikk. Dette var det jeg reagerte på, i tillegg til innholdet i innleggene dine.

Du har laget deg din helt egen filosofi og serverer den som en sannhet på et lavkarboforum. Jeg synes det blir feil.

ToreH sa for siden:

Det varierer, men ligger på ca 50-250 gr KH pr dag, avhengig av om det er konkurranse eller ikke. Under konkurranse inntar jeg svært mye raske karbohydrater, salter og mineraler for å yte maks. Derfor går verdiene skyhøyt opp de dagene. Snakker da her om sykkelritt i konkurransefart 3-4 timer og løping i mer enn 1,5 time i konkurransefart.
En normal dag i uken er mellom 44-100 gr KH ser jeg.

Tja, fett ligger på ca 170-180 gram pr dag, da omtrent ikke transfett, men mest flerumettet og enumettet.

proteiner er ca 150-250 gr. det siste tallet på dager med trening, 150gr på treningsfri dager.

I tillegg spises det aminosyrer og andre kosttilskudd jeg får utlevert fra kona. Hun er kostholdseksperten som ofte fortviler over min manglende kompetanse og uvilje mot hennes råd. Men, nå funker jo min stil temmelig bra på nåværende tidspunkt....men ja, jeg vet jeg burde lest og hørt noe mer på henne (som sier det samme som dere her inne da...) :)

men helt klart, det er rom for variasjoner her så tallene er høyst normative.

Nerthus sa for siden:

Litt usikker på hva navnet mitt gjør etter den setninga der jeg... ??

Nerthus sa for siden:

Du er ihvertfall om ikke friskt pust, så ihvertfall et annerledes pust her inne ... vi pleier ikke snakke sånn til hverandre her inne til vanlig, og det forundrer meg at du fremdeles ikke ser at måten du uttrykker deg på i alle dine påstander provoserer. Ingen selvinnsikt fra din side som kan si noen som helst om at du like mye SELV bidrar til hvordan diskusjonen blir?

Dessuten er dette en tråd som handler om ANDRE ting - så om du tar dette videre et annet sted så kan TS puste ut og se om hun finner noe som helst som var noenlunde relevant for hennes situasjon...

ToreH sa for siden:

Ikke så ille at det ikke er til for noe....haha. Men, jeg har nok oppdaget ting og tang som jeg ikke var klar over. Jeg forstod ikke bakgrunnen til mange her inne, og det startet nok feil fordi mange følte seg angrepet. Noe som jo ikke var meningen i det hele tatt. Langt i fra.

men både du og jeg mener det vi sier og det er jo bra. Så hvis flere kan erkjenne at mine råd er til for andre enn de som er syke eller overdreven overvektige, så skal jeg presisere dette overfor andre at mine råd egner seg aller best for de som er friske og bare trenger ta av et par kilo til 15-20 forutsatt de er villige og kan gjennomføre trening.:)

Bestemamma sa for siden:

Da vil jeg vel si at du til daglig (utenom konkurranser) ligger innenfor det vi oppfatter som lavkarbo. Men jeg vil ikke si strikt LCHF, nei.....;) Heller enslags lavkarbo/høyfett/mellomhøy-protein lignende diett med vekt på (for meg og en hel del andre her) "feil" fett. ;) Men spiser du kjøtt og melkeprodukter unngår du nok ikke det gode mettede fettet heller.....:p

Du er i høyeste grad velkommen til forumet...håper du vil trives her:D

Charlott sa for siden:

Se der, det var en litt hyggeligere, og mer realistisk, tilnærming! :D
Klikk og godbit til deg! :p

ToreH sa for siden:

Takk, konfererte med kona her, som i praksis er den som lager maten min og forer meg, sier at jeg spiser helvetes mye kokosfett i kosten hehe. Men jeg er opptatt at variasjon og det er nok kona også. Hun er temmelig mer strikt på LCHF enn hva jeg er, siden vi spiser noe forskjellig. Dog så har vi antakelig mye mer grønnsaker enn hva den gjennomsnittlige LCHF dyrker har. En periode var jeg så lei grønnsaker at jeg nesten brekte meg bare jeg tenkte på det. men det er bare en vanesak har jeg funnet ut. Med gode mentale bilder av gulrøtter som godteri så klarer jeg faktisk spise gulerøtter som mellommåltid.

Bestemamma sa for siden:

Jeg spiser ikke noe særlig gulrøtter, men i dag har jeg spist 250g brokkoli og 250g blomkål.... Med smøøøøør... Nammenam:D
Kokosfett i form av 30g cocosa må til hver eneste dag...har den i grønn te søtet med stevia....:)
Ligger for det meste, eller sitter forran dataen og skriver og leser...spiser rundt 2000kcal hver dag og holder vekten fint med det....:lol:

ToreH sa for siden:

Nam nam og nam nam fru blom....:)
Jeg vet vel om noe mer som er bedre enn blomkål og broccoli, selv med smør hahaha (snickers, nugatti, chips, ostepop oh lala)
men ja cocosa bruker vi mye her ser jeg. Jeg drikker 4-5 koper grønn te hver dag, bruker ikke stevia, men Xylitol. (antakelig å banne i kjekra å bruke xylitol her inne men...)
Jeg ligger på mellom 2100 og 2500 kcal pr dag og da trener jeg forbanna mye i tillegg og går stadig ned i vekt. Nå ikke så mye, kanskje 4-500 gram i uka, så går jeg mer ned nå da forsvinner jeg ifølge folk. Så skal trappe opp spisinga og døtte på med mat som gir meg kjappe 500 kalorier til pr dag. Bør vel ligge på nærmere 3000 ser det ut til eller?

Bestemamma sa for siden:

Kommer helt an på hvor lang du er det.... Selv er jeg høy til å være kvinne (1,80) så jeg forsvarer godt 2000kcal per dag selv om jeg sitter helt i ro og ligger mye...Gjorde et forsøk i vår der jeg inntok mellom 3500kcal og 4000kcal per dag i tre uker...lå for det meste og satt ellers foran dataen og koste meg med lesingen....kom ut av forsøket 600 gram lettere og med enda mer muskler enn før....:D

ToreH sa for siden:

Et lite spørsmål bare. Hvorfor ligger du bare? Så altså, du har altså økt netto muskelmasse ved å spise 4000 kcal pr dag i 3 uker ved kun å holde deg i ro? Eller er det jeg som misforstår noe her nå? hvis dette er tilfelle så hadde det vært interessant å gjøre forsøk med din fysikk på både styrke, utholdenhet og almennfysikk. Jeg tror du må være helt unik som øker muskelmassen ved å spise mye og bare ligge eller sitte stille...

Nerthus sa for siden:

Beklager igjen. Dette er ikke en chatte-tråd, og tråden tilhører noen som hadde behov for teorier og forskning innen et ganske smalt tema.

Fint at man diskuterer men temaet begynner og fjerne seg en del fra det opprinnelige med denne tråden :)

ToreH sa for siden:

OMG Nerthus, dette er et forum, men antakelig med sensur og ytringsbegrensning? Hvis du kan passe på deg selv så skal nok vi andre her inne klare å gjøre det samme. kanskje det tilogmed kommer noe godt ut av det. :)

Dessuten var tydeligvis TS fornøyd med mitt svar:

Takk for informativt innspill :) Du har jo også resultater og vise til.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien. men det teller kanskje ikke fordi andre tok på seg et ansvar om at mitt svar var for bastant og påtrengende.....hihi

Nerthus sa for siden:

Du trenger ikke å "OMG" meg, blir litt vel "drama-queen" for meg, spesielt siden du er mann.... Flere av dine siste innlegg inneholder en hel del andre ting enn TS tema, start heller dine egen tråd så kan du chatte så mye du vil :)

TS vil få problemer med å få oversikt over tilbakemeldingene som gjelder hennes spørsmål siden hun nå må lese gjennom et stort antall innlegg som bla handler om "Jeg vet vel om noe mer som er bedre enn blomkål og broccoli, selv med smør hahaha (snickers, nugatti, chips, ostepop oh lala)".

Dette handler ikke om MEG - det handler om respekt for TS.

ToreH sa for siden:

Kjære b0ll:
Lider du eller din forlovede av sykdom av noe slag? hormonforstyrrelse, fysiske skader, psykiske skader, frarådet av legen deres å gjøre fysisk arbeide eller på noen som helst annen tenkelig måte være indisponert for å ikke følge mine råd?

hvis svaret er nei, dere er 100% friske og ikke særlig overvektige heller, så be mannen din følge min kur og jeg skal garantere at han går ned i vekt og det faderlig fort også. men det krever jernvilje og motivasjon til å presse seg mer enn han kanskje har presset seg før. og hvis dette fortsatt betinger at han ikke får skader, sykdom, hverken fysisk eller psykisk så er det bare å kjøre på i et par måneder så er han kvitt de 10 kiloene. Men, han må sørge for å spise kontrollert fråtse. Mintypiske frokost bestod av:

4-5 egg med grønnsaker purreløk surret i cocosa
Lunsj: fisk og grønnsaker
middag: kylling, fisk eller egg og kjøtt og grønnsaker i mengder.
kvelds: cottage cheese og eget laget jordbærsyltetøy
Mellommåltider: kald gulerot og kålrot
Alle måltider med grønn te og sitronvann om morran. Mange liter vann om dagen, minst 3-5 liter kanskje mer under trening.

:D

NB!NB! Forutsetter at dere er 110% friske og 110% fungerende i alle tenkelige og utenkelige tilfeller, men har bare hhv 10 og 15 kg overvekt som skal bort raskest mulig.
Hvis det er interessant kan jeg sende deg et komplett treningsopplegg og detaljert kostplan så får dere tilapsse til deres mengde og forutsetning.

Peppa Gris sa for siden:

Jeg lurer på hvilken kompetanse du har som har satt opp et opplegg du er villig til å dele rundt? Og da tenker jeg ikke på trener 1 og 2 kurs, jeg regner med du har en slags utdannelse innen dette?

Bestemamma sa for siden:

Ligger pga. at jeg har det litt stritt for tiden.... Nei, unik er jeg ikke, men er veldig muskuløs og fysisk svært sterk....bare svak følelsesmessig jeg...:( Hjertesorg er ikke godt:( Men nå får vel Nerthus anfall snart så best å slutte mens leken er god.....:p Sorry TS....:D

Marina sa for siden:

Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg bare ønske trådstarter VELKOMMEN TIL FORUMET :smile: Det går ikke alltid like hett for seg :p Håper at du og din forlovede trives på lavkarbo! Har du forresten fått svar på spørmålet ditt, føler du?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.