Lemen sa for siden:
Ønsker meg oppskrift på hjemmelaget kebabkrydder, noen som har en oppskrift å dele? :)
:blomster:
Lemen sa for siden:
Ønsker meg oppskrift på hjemmelaget kebabkrydder, noen som har en oppskrift å dele? :)
:blomster:
Gerd sa for siden:
Kanskje det finnes noe her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30489
Lemen sa for siden:
Takk for tråden, men dessverre ikke en krydderblanding der som heter kebabkrydder. Kan godt være at en av de kan brukes, men jeg har ikke peiling på hva slags krydder som blir brukt på kebabkjøtt. :o
Alynna sa for siden:
Prøv garam masala. Om du har tilgang på innvandrerbutikker får du "rene" kryddere uten salt/smaksforsterkere/fyllstoffer til en billig penge. Rajah er et godt kryddermerke, krydderet kommer i sylinderformede bokser som rommer en del. Du trenger i alle fall en god spiseskje for å få nok smak. Prøv å styr unna bittesmå glass fra toro/hindu om du kan.
Lemen sa for siden:
Har dessverre ikke tilgang på innvandrerbutikk. Og grunnen til at jeg vil ha en hjemmelaget oppskrift er for å unngå ferdigkrydder fra Toro eller andre produsenter. :)
Lemen sa for siden:
Men er garam masala kebabkrydder? Er det et eget krydder, eller er det en blanding? :)
Mariann S sa for siden:
Eg har eit glass som heiter kebabkrydder, Santa Maria.
Det inneholder: sort pepper, paprika, spiskummen, oregano, cayennepepper, kvitløk, gurkemeie og koriander.
Alynna sa for siden:
Ja, det er en krydderblanding, og, ja, det er det pakistanerne som lager kebab i Oslo, bruker. Kebaber fra Tyrkia o.l. smaker derimot helt annerledes.
Styr unna Santa Maria og salt heller selv.
En flott kebab får du av å ha strimlet lam eller kylling i en ildfast form med 1 ss olje, 1 ss garam masala, salt etter ønske og evt. litt presset hvitløk eller hvitløkspulver.
Stek til gyllent, kanskje 10 min? - på sterk ovnsvarme. Det går også greit i panna, men det smaker mer grillet i ovnen.
Alynna sa for siden:
p.s. ofte er det lurt å google selv. prøv "garam masala kebab" for tips og oppskrifter...
Alynna sa for siden:
DVs., de har nok sin egen blanding som de handler inn engros, men de krydderene som går igjen i begge blandinger er ganske like. Om du vil lage din egen utfra 5-10 ulike kryddere, og smake deg frem så går det også bra, men garam masala er den "enkle løsningen" om du vil ha en kjapp og smakfull hjemmelaget kebab.
Zincite sa for siden:
MonaS sin oppskrift på mauriske svinekebaber er god :ja:
Lemen sa for siden:
Takk for mange svar! :) Det er nok det jeg er ute etter, å lage min egen blanding med de 5-10 forskjellige krydderne og ikke den enkle løsningen med å bruke garam masala. :)
Var derfor jeg startet tråden for å høre om noen hadde en oppskrift på dette, men da er det bare for meg å prøve meg frem når jeg vet jeg kan ta utgangspunkt i garam masala, og bruke de samme ingrediensene og blande selv. :)
Lemen sa for siden:
Ahh! Endelig en oppskrift med de forskjellige krydderne og mengdene spesifisert! Tusen takk for linken! :blomster:
For øvrig; jeg har både googlet og søkt i forumet før jeg startet tråden. :)
Zillah sa for siden:
=sukk=
Skjeivlesingsdjevelen slo til igjen: "Noen som har oppskrift på karbohydrater?":rulleøyne
langaard sa for siden:
[quote=Zillah;1234783]=sukk=
Skjeivlesingsdjevelen slo til igjen: "Noen som har oppskrift på karbohydrater?":rulleøyne[/quot
:lol:
Carisma sa for siden:
Men hva med saus til babben, noen som har oppskrift på det?
Zincite sa for siden:
Spørs litt hvordan saus du mener. Synes Nannah sin hurtigsalsa er veldig god til, blander også rømme(ev. tyrkisk youghurt)-majones-hvitløk-krydder etter smak, og så vil jeg tro at denne paprikasausen er god til babber :)
Lemen sa for siden:
Godt spørsmål, Carisma. Til nå har jeg bare brukt den ferdige kebabdressingen fra Aramso, som har 3,2 g kh pr 100 gram.
Takk for linker, Zincite. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.