< Tilbake til oversikten

Opp i vekt

tess81 sa for siden:

Hei hei
Tenkte jeg fikk prøve meg her og se om noen av dere kan hjelpe meg!!
For 5år siden så leste jeg alle bøkene til Atkins og var aktiv medlem her inne, jeg tok av meg alt det jeg ville og alt gikk strålende heilt te jeg blei gravid og fikk svangerskapsdepr. og karbo helv. begynte igjen og jeg gikk sakte men sikkert opp i vekt igjen :(

Så nå har jeg bestemt meg igjen for at jeg skal leve lavkarbo resten av livet, for jeg vet at dette funker og kroppen har det så mye bedre.

Jeg begynte igjen for 2 mnd siden og det begynte bra med :

Minus 1,6 kg første uka
Opp 0,2 kg andre uka (hadde mensen)
minus 0,6 kg tredje uka
minus 0,2 kg fjerde uka
minus 0,8kg femte uka
så hadde jeg veiepause siden e synes d gikk så seint
og da jeg veide meg igjen i uke 8 så hadde jeg
OPP 0,6 kg :( skikkelig nedtur og så nå i uke 9
Opp 0,4 kg igjen og jeg skjønner ingenting.

Jeg har IKKE hatt noen utskjeielser og vært i ketose heile tia...
Vært kjempe flink og fått i meg nok fett...jeg kan det jeg skal kunne om kostholdet.
har også lest matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (kjempe bra bok)

Så nå er jeg forvirret, noe må jeg jo gjøre galt, men har som sagt vært i ketose heile tia så har ikke fått i meg for mye karb. og jeg drikker mye vann....spiser ikke søtstoff

Har dere noen tips eller ideer???

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese dette...

Carisma sa for siden:

Utfra det du skriver ser det ut til å være i henhold til syklus å gå opp nå.

Nerthus sa for siden:

Så liten vektoppgang - også i hht syklus som det ser ut til - må du ikke la stresse deg :)

Så lenge du vet du spiser korrekt, så kutt ut vektopplegget, finn fram målebåndet og nyt kostholdet! Det blir så mye stress utav ingenting, og det hjelper jo som du vet ikke i det hele tatt på vektnedgang :)

Er du virkelig usikker, legg inn et par dagsmenyer så vi kan se litt på det :)

tess81 sa for siden:

Jeg synes at det er lite å gå ned 2 kg på 2 mnd når alle vet at de første 2 kg bare er vann......og når jeg er i ketose heile tia så skal jo det sette en ekstra fart på forbrenninga.

typisk dag :

starter alltid dagen med 1 kopp kaffe med 1-2ss cocosa

Frokost : izzy lapper (2 stk)med litt majo, skinke og ost (pålegg varierer)
eller kavliost 3stk (sprøstekt i micron) med ost

Lunsj : 3stk kavliost med eggesalat eller bare ost /eller en salat eks : avokado,reker,majo osv

Middag: hjemmelaget kjøttkaker (med fløte i) hjemmelaget saus med litt rømme i og blomkål og brokkoli eller gratinert kylling på gr.saker

kvelds : et par kjøttkaker eller litt cherie ost med litt paprika

er flink til å variere og holde meg under 20 gr karbo
drikker masse vann og masse kaffe da....men det tålte jeg sist jeg gikk på lavkarbo

men kanskje jeg stresser for mye som dere sier....får bare spise og kose meg og slappe av og ikke veie meg mer en 1 gang i mnd og ellers måle meg... kjenner jo at kroppen fungerer mye bedre, men ikke så kjekt å gå opp i vekt, og hvis jeg fortsetter å gå opp må jeg vel kutte ut meieriprodukter.....men tålte dette som sagt fint før.....

TUSEN TAKK FOR SVAR :blomster:

Nerthus sa for siden:

Jeg synes også det er ille og totalt sett ha gått ned 2 kilo på 2 år på lavkarbo, men jeg lar det ikke knekke meg ;)

Du har gått på atkins før, det er vel ikke ukjent at det tar lengre tid og komme igang "neste gang" man kjører ketogent kosthold. Kroppen din trenger tid, og du må bare gi den tid!

Nå vet jeg ikke mengdene med mat du spiser - sjekker du diett.no at du ikke spiser for LITE mat? Eller for MYE? Spiser du ganske lite kalorier, kan 5-7 dager med kraftig økning i kalorier (fremdeles med rett prosentfordeling av næringsstoffer) kicke igang en vektnedgang. Ligger du hele tiden akkurat nok i inntak av næring inkludert fett til at kroppen ikke behøver og ta av kroppsfettet, kan en liten reduksjon avhjelpe.
Dette må du finne utav selv, sjekk uansett ut hva du ligger på i snitt i kaloriinntak over flere dager, og se om du kan gjøre noe der.

tess81 sa for siden:

hmmm prosentfordeling aner jeg ikke....kanskje jeg rett og slett må sette meg inn i det....prøvde med et par matvarere på diett, men de var ikke lagt inn i systemet...................., men kanskje jeg får i meg for lite kalorier.....jeg har bare telt karbo og sørget for at jeg får i meg nok fett....og det gjør jeg nok for jeg går ikke sulten....tusen takk for at du tok deg tid til å svare....kanskje du fant løsningen ;) :rolleyes:

Sanna 1 sa for siden:

Ganske mange kalorier da... Men noen mener det ikke betyr stort.
Personlig lå jeg godt under 200 g fett. Og jeg synes du ligger høyt på proteinet. Spiser du lite grønsaker? Jeg spiser paprika, salat, tomater, agurk, blomkål osv til både lunch og middag.
Spiser en ensformig og samme mengde over tid, stopper nedgangen.
Da er det lurt å variere.

Nå har jeg nådd målet for lengst og har økt kh-inntaket sakte men sikkert.
Det resulterte i at jeg gikk ytterlige ned.

Nerthus sa for siden:

Siden du ikke har hatt særlig vektnedgang på 2 måneder, og det ser ut til at du spiser 3000 kalorier om dagen, ville det vært smart tror jeg om du reduserer en del på inntaket ditt, siden du ellers spiser noenlunde korrekt.

Ned til 2000 kalorier burde gi godt utslag etter min mening :)

tess81 sa for siden:

ja syntes 3000 var litt mye og sjekket diett.no en gang og den hadde jo regnet altfor mye kjøttkaker hehe etter riktig mengde blei det bare
Energi:801Goal:1182Fett:64.74Karbohydrat:3.26Protein:51.72

Fett73 %Protein26 %Karbohydrat2 %Alkohol0 %[img]https://www.diett.no/sector.php?type=food_log_calories&amp;date=2011-10-20&amp;user_id=27307[/img]

og da viser det jo Altfor lite kalorier.....så kanskje det er det som har vørt problemet mitt....for lite kalorier????

Carisma sa for siden:

Lite karbo også syns jeg... Mer grønnsaker kanskje?

tess81 sa for siden:

ja jeg hadde regnet feil på diett.no - hadde ført inn ALTFOR mye kjøttkaker så da jeg hadde rettet det landet jeg på bare 801 kalorier så kanskje jeg spiser for lite kalorier.......gr.sakene varierer veldig, mye en dag mindre en anna dag osv......men alt i alt så synes jeg at jeg får i meg bra med grønt ... :) men jeg kan sikkert prøve å forandre maten litt blir jo mye av det samme i perioder.....

Nerthus sa for siden:

Legg inn det du spiser over 2-3 dager nå framover og se hva du kommer fram til 800 kalorier er utvilsomt AAAALT for lite :)

tess81 sa for siden:

tror du det har noe å si da?? er jo noen av disse lavkarbo rettningene som lever så og si på null karbo........

men som e skreiv istad så er det mer gr.saker enkelte dager...varier litt:p

tess81 sa for siden:

ja jeg får prøve det og prøve å få i meg rundt om 2000 da eller???
tusen takk for hjelp :blomster:

annannanna sa for siden:

Jeg er også forvirret fordi jeg ikke har noen fremgang. Følger opp med egen tråd, håper noen har lyst til å svare på spørsmålene.

tess81 sa for siden:

ja nå startet jeg opp en journal jeg å som jeg skal prøve å få lagt inn maten jeg spiser så ofte som mulig så er det lettere å se hva som er feil og hva jeg må gjøre anderledes.....hva heter tråen din da?? kanskje mi kan hjelpe hverandre også ;)

Carisma sa for siden:

Åja, det har masse å si! Du vil jo ikke i sparemodus.
Og hvis du skal mest mulig ned i karbo bør du lese deg opp på de retningene for å være sikker på at ddu får nok energi likevel.

tess81 sa for siden:

Ok, mitt eneste mål er å være i ketose og gå raskest mulig ned i vekt hehe enkelt å greit. Og da tenker jeg Atkins lignende, ikke mer enn 20 om dagen men alt det energi greiene har jeg ikke satt meg inn i og ser nå at jeg absolutt må det. Vil ikke i sparemodus....så fra nå av skal jeg bruke diett.no og sjekke åssen jeg ligger ann prosent messig.....har vel kanskje spist for lite da...for det eneste jeg har tenkt på er å ikke spise mer enn 20karbo, spiser vel noe av det samme som jeg spiste for 5 år siden og da funket det jo veldig fint, men kanskje kroppen er i en annen modus nå..

Nerthus sa for siden:

Prøv deg med 2000 i en uke eller to og se hva som skjer. Vær obs på at om du har spist bare 800 kalorier noen uker nå, må du forvente at du muligens går opp litt i starten siden kroppen har vært på sultekur.... så vær tålmodig!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.