< Tilbake til oversikten

Gått opp i vekt!

Jussla sa for siden:

Hei

Startet på lavkarbo (ingen spesiell retning) for snart 3 uker siden. Synes selv jeg har vært veldig flink og har stort sett ligget på rundt 20 gram karbohydrater om dagen. Hadde en liten sprekk i helgen hvor det ble 3-4 biter pizza med vanlig bunn. Veide meg for første gang (gjorde ikke det før jeg startet) forrige ons og gledet meg til å gå på vekten i dag. Ser at magen har blitt mindre, har gått ned ca. 2-3 cm rundt magen. Fikk sjokk da vekten viste 0,5 kg opp fra forrige gang. :mad::mad: Er dette vanlig? Er så redd for at dette ikke funker ordentlig for meg og at jeg øker ytterligere i vekt. Føler jo selv at jeg hiver inn på med masse fett..... I følge diett.no ligger jeg riktig an i forhold til fordeling av fett, karbo og proteiner......

Blir jo litt paranoid og lurer på om magen virkelig har krympet... Kan jo være synsbedrag og målene er jo ikke lett å ta på eksakt samme sted hver gang.....

Noen som har gode råd eller har opplevd det samme?

På forhånd takk for svar.

Jeg er 164 høy og veier rundt 93 kg:(

Gerd sa for siden:

Ja, det er vanlig å gå opp i vekt når man skeier ut.
Derfor bør slike utskeielser unngås, viss man vil ha stabil nedgang :)

Rin sa for siden:

Slapp av. :)

To ting å ta med seg:

1. Kroppen vil samle ekstra vann når du har gitt den høykarbomat etter at den har vent seg til noe annet. Det er ikke fett du har lagt på deg. Det er vann, og det vil forsvinne igjen, og det er en av mange grunner til at det ikke er noe særlig lurt på skeie ut ofte når man ellers spiser ketogent - det er stressende når man jobber med vektnedgang, og kroppen trenger tid på å omstille seg hver gang.

2. Vektsvingninger er ikke unormalt - det ville være HELT eksepsjonelt om vekten din aldri ville svinge opp og ned. Jeg lover! Det påvirkes av så mange ting: Salt i maten, for eksempel, men også sykdom, stress, søvnmangel, menstruasjonssyklus. Ikke gå i fella og tro at det bare er vanlig å gå opp litt under selve menstruasjonen - vi har ganske forskjellige mønster, men felles for alle er at vektøkningen er midlertidig, og forsvinner igjen. Å stresse med det kan gjøre det verre. :o Nevner dette fordi 0,5 kilo opp virkelig er ganske lite - og det er greit å være forberedt på disse tingene, så du ikke tar det veldig tungt neste gang. På lang sikt går det rette veien uansett!

Jussla sa for siden:

Tusen takk for svar. Jeg har absolutt stresset hele helgen og jeg har også menstruasjon nå. Da er det kanskje årsaken:rolleyes:.

Charlott sa for siden:

:ja:

Qlio sa for siden:

Tror nok du har gått ned de grammene der i løpet av noen dager. Pust. ;)

smgj sa for siden:

Hva er viktigst for deg - at midjen skal være slank eller at vekta skal vise et mindre tall? ;)

Gracella sa for siden:

Ikke sant??
Hva vetka viser, er det bare du som kan se, at du blir smalere kan alle se! :)

Unngå utskeielser og les deg skikkelig opp på hva som er rett lavkarbo (for deg).

Jussla sa for siden:

Da var vi i gang ; på ca 4 uker har jeg totalt gått ned 20 cm. Har gått ned 2,5 kg på en uke :) :)

Ennah79 sa for siden:

:heia:

Modezty sa for siden:

Så bra :heia:

r.o sa for siden:

Så bra!!!:)

Lite tips for fremtidige fristelser; lag en liste om situasjoner du gjerne kan bli fristet å skeie ut på impuls og tenk gjennom hvordan du vil håndtere det uten å "pine" deg...er det verdt det og hvor mye ønsker du å ofre for at du skal gå ned. Vektnedgangen kommer ikke "gratis" og det er lurt å ha et plan klart, for fristelsene kommer, spesielt i begynnelsen:)
Det blir enklere med tiden, det lover jeg:)

Lykke til videre:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.