< Tilbake til oversikten

Bursdagsmat? Forslag?

Marella77 sa for siden:

Min datter skal feire bursdag snart, og jeg sliter med å finne på noe godt og enkelt å severe... Vi skal ha to selskap. Den ene dagen blir det barnebursdag, men det kan jo hende at foreldrene blir igjen...

Men den andre dagen blir det familiebursdag, og da er det to i familien som går på lavkarbo kur, og jeg selv lever ketogent fortiden... Jeg kan derfor ikke servere det jeg pleier, dvs pølse i brød, hehe... (ikke så avansert mat på disse barnebursdagene her i huset skjønner dere ;). Jeg tenker å lage en salat, men syns selv det kanskje blir litt kjedelig til bursdag å være?

Håper noen har tips til meg! :veitikke::hjelp::spent: :happybday

:)

Dietta sa for siden:

Spekemat/røkelaks med eggerøre, salat, rømme og brød for de som vil ha det kanksje ? Graturerer med datteren forresten :)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk, det var jo et supert tips!! Har faktisk akkurat kjøpt en stor spekeskinke, så da jeg iallefall det i boks! Takk for gratulajonen :) Ha en fin kveld!

Restart sa for siden:

Det var jo et supert tips, og siden du alt har en spekeskinke er det jo perfekt, :).

Jeg tenkte å foreslå noe lignende selv som du kan ha glede av i ettertid hvis det ikke skulle bli spist opp, som kyllingvinger, kalkunboller og sånn type "koldtbord-mat" som du kan kose deg med rester av, men spekeskinke og eggerøre hørtes jo farlig fristende ut...

Lenge siden jeg har spist det merker jeg.. :)

Marella77 sa for siden:

hehe, :)

Hva er kalkunbolle? Kyllingvinger er et fint tips! :)

Restart sa for siden:

Både Prior og Solvinge og Den stolte hane (er vel det det merket heter?) har noen kjøttboller laget av kylling eller kalkun som jeg mener er lave på karbohydrater, og som jeg synes er veldig gode.

Har brukt dem i matboks, og på trespyd et par ganger, bl.a med tzatziki ved siden av eller en god saus til å dyppe i.

Hadde dem på et blandet koldtbord en gang jeg ikke gadd å forklare at jeg spiser lavkarbo, og de ble godt likt av alle. :)

Marella77 sa for siden:

Ja da tror jeg at jeg vet hvem du mener... :) Ps, morsom dette med lyset i kjøleskapet :) lol

IKJ sa for siden:

Det finnes masse gode lavkarbokaker også;) anbefaler Gerds ostekake! Ellers kan du servere jordbær/ bringebær med krem;)

Eller ost og grønnsaks-sticks med rømmedip;)

Restart sa for siden:

Hehe... Hvis du likte den liker du sikkert denne også. :)

Jeg har noen forskjellige, og husker ikke helt hvilken jeg skrev et innlegg om eller la ut i journalen min for en stund siden, men i så fall kan den absolutt gjentas synes jeg.

Men du må lese teksten under tegningen. :)

Marella77 sa for siden:

hehe, ja denne er morsom :)))

Marella77 sa for siden:

-takker for tips IKJ :)

Hette sa for siden:

:stortsmil Heheheh! Den va konge!! :D :D :D

Echo sa for siden:

Du kan jo fortsette med pølsene, du kan jo investere i noen pølser med lite karbohydrater til dem som skal ha det. Dersom du gidder kan du jo lage pølsebrød også. Det fungerer helt fint, jeg pleier i grunn å ha litt forskjellige pølsetyper når vi serverer pølser, det er lett å skille ut lavkarbopølsene så kan de som skal ha det forsyne seg av dem.

Lullen sa for siden:

Vi pleier ofte å ha pølser i bursdagene til ungene!
Det går jo fint på lavkarbo det?
Blomkålmos til oss som vil ha det, med hakket rødløk, rekesalat og sukkerfri ketchup.
De andre får som regel vanlig potetmos, potetsalat, brød, lompe, stekt løk osv.

Eller vi steker karbiser i stekeovnen eller grillen, med valgfritt tilbehør.
Hamburger brød (til de som vil ha det), salat, agurk, tomat, løk, paprika, mais, dressing osv..

Lager stort sett ikke lavkarbo kaker, da jeg har tilgode å like noen av dem jeg har laget. Eneste er Gerds ostekake :sikle:

Marella77 sa for siden:

Takk for tispet, men vet du hvor jeg får kjøpt slike lavkarbo-pølser? Finner de ikke ...

Marella77 sa for siden:

Jeg visste ikke at jeg kunne bruke sukkerfri ketchup, det var jo kjekt å vite ;) Men mener du at jeg skal bruke lavkarbo pølser da eller? For vanlige pølser er vel ikke aktuelle? (Jeg er i ketose, med max 15 karbo om dagen... )

Har du en god blomkålmos oppskrift du har lyst til å dele?

Mener du hjemmelaget rekesalat, eller ?

Tusen takk for tilbakemelding!

Tula sa for siden:

Du kan bruke feks Jacobs pølser. Noen av de har 0 karber. Og rekesalaten de har i små bokser på Rema 1000, har 1,5g karber. :)

Hamster59 sa for siden:

Min datter vil ha (lys) lapskaus på sin bursdag, det er hennes store favoritt for tida.. Har tenkt å "lure" i den sellerirot og andre gode røtter, og ikke bare gulrot og poteter. Nå lages det elghakk - ikke akkurat lavkarbo, men det får våge seg.

jannesnuppa sa for siden:

Taco er fin bursdagsmat, og de fleste liker det :) Det er godt med osteknekkis til taco for de som ikke spiser lefser.

Marella77 sa for siden:

Taco er kjempegodt, men er det ikke sinnsykt mye karbo i taco-krydderet? Og i skjellene? Kanskje du vet om en lav-karbo-taco som jeg ikke har hørt om? Takk for tipet uansett da ;)

Ps, osteknekkis?

Marella77 sa for siden:

Takk, da skal jeg prøve å spore opp de pølsene :)

Marella77 sa for siden:

Takk for tips, men er ikke lapskaus med hvetemel? Håper du koset deg med elghakk :)

Marina sa for siden:

Heihei :) Tacokrydder lager du enkelt selv (spisskumen, chili og korriander). Du og de andre på lavkarbo skipper lefser, skjell og mais.

Du trenger ikke å bruke hvetemel i lapskaus. Hvis du vil ha den tykkere kan du ha i en skje med fiberhusk.

Vi pleier å ha suppe i familiebesøk. F.eks en god blomkålsuppe med pølse, brokkoli og div i. Namnam :) Hvis ikke dere er for mange kan du også lage lasagne. Den er helt nydelig :sikle:

Det er mange oppskrifter på kaker på oppskriftsforumet. Rop ut om du trenger hjelp til å velge (jeg elske kaker!)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk MieMari for hyggelig tilbakemelding!! :)))

Supah sa for siden:

Denne oppskriften på tacokrydder er helt perfekt! Smaker akkurat som den på pose, eller egentlig enda bedre..

Det finnes mange oppskrifter her inne på både lefser, og skjell-lignende oppskrifter. Selv pleier jeg å bruke store salatblader. Det fungerer faktisk bedre enn man skulle tro. Riv av de 2-3 ytterste salatbladene, og fyll disse opp med alle godsakene :smile:

Taco :hearts:

Echo sa for siden:

Jeg har funnet pølser i flere butikker. Noen steder har de fra Jacobs, det er ofte i de litt "finere" butikkene. På Rema har jeg funnet bla "hot link" og en annen type, men det er mulig det bare er i sommer sortimentet. Felles for disse typene er at det ofte bare er to-tre pølser i hver pakke, pakket på et brett. De er ganske dyre, men de metter godt. Det er ganske tjukke pølser, men ikke så tjukke som kjøttpølser. Jeg pleier å kjøpe en del pølser i Sverige og putte i frysern. Det varierer fra gang til gang hvilket merke jeg finner. Før fant jeg Bøklunder pølser men det er ikke så lett lenger. Nå finner jeg mest Gøls, men du må alltid lese på pakken, det er ikke alle pølsene fra samme produsent som har lite karber. Veldig kjekt å ha på lur til grillturer og ellers:)

Marella77 sa for siden:

oj, det var jo et genialt forslag!!! :) Supert, tusen takk!!!

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for all denne informasjonen Echo!! :)

Marella77 sa for siden:

Ps, er Cumin og Spisskumen det samme?

Lullen sa for siden:

Jeg pleier ofte å kjøpe litt dyrere pølser til meg og mannen.
De med 3 stk i pakka og surrer gjerne en bacon skive rundt også. Sjekker innholdsfortegnelsen om de er under 5 g pr 100.
Resten av familien får enten vanlig grill eller wiener.
(noen ganger tar vi det også, vi er ikke sååå nøye lenger iom at vi/jeg har spist lavkarbo lenge :o )

Jeg pleier å kjøpe denne rekesalaten, 2 karber pr 100 g
Blomkålmos:
En blomkål kokes i bukketter i lettsaltet buljongvann til de er nesten møre. Heller av vannet, tar oppi en stor klump smør (kanskje 50 g smør?) og kjører stavmikseren i kjelen til det er blitt en purre. Smaker til med litt salt og hvit pepper.

Mange har oppi feks fløte eller fetaost også.

Lykke til med bursdagsfeiringen :)

Marella77 sa for siden:

Flott! Tusen takk :)))

Marina sa for siden:

Spisskumen er den norske navnet på cumin :smile:

Supah sa for siden:

Ja, det er det samme ja :smile:

Edit: Ser at MieMari var før meg.

Sorella sa for siden:

Jeg har ofte litt karve i tacokrydderet sammen med det de andré har nevnt :)

Og hva med is? Jeg lager med Vaniliepulver og sukrinmelis, men det er bare å variere så får du smaken som foretrekker :)

Marella77 sa for siden:

Takk for tipsene dere :))))

Marella77 sa for siden:

Hei igjen alle dere :)

Ja nå er bursdagen gjennomført, og jeg vil takke for alle tips!!
Jeg serverte pølser fra Meny, Jacobs utvalgte... Choriso, baconpølser, urtepølser og en type til jeg ikke husker med 0 karbo. (!!! perfekt!)
Til pølsene ble det blomkålmos (som var nydelig!) og guacomole, seterrømme og grønn salat med cherrytomat og agurk. Gjestene ble veldig fornøyde :)

Til dessert hadde jeg div karbomat, men også krem med sukrinmelis med div bær som jordbær, blåbær og bringebær...

Alt dette med tips fra dere! Supert med dette forumet assa!! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.