< Tilbake til oversikten

Sabla interessant teori om karbohydrat-avhengighet

smgj sa for siden:

Jeg anbefaler dette pod-kastet til alle som er interessert i hvorfor karbohydrater er avhengighetsdannende for så mange.

Dr. Myhill er en pasientelsket, men svært omdiskutert britisk lege. Hun presenterer her i Jimmy Moores "Livin' la vida low carb show" sine teorier om hvordan karbohydrater virker hos de fleste av oss, og hvordan de direkte sykeliggjør en del av oss.

Jeg hadde aldri støtt på teorien om "gjæring i øverste del av tarmen", men det virker veldig interessant - og post-karbohydrat-søvnighet har jeg observert flere ganger...

Ellers omhandler Myehill-delen mye om matintoleranser og langvarig virkning av dette, generelle betennelsestilstander samt optimalt kosthold.

Link til showet:
livinlavidalowcarb.com/blog/the-llvlc-show-episode-506-uk-paleo-physician-dr-sarah-myhill-and-shangri-la-diet-author-seth-roberts/11951

Link til Dr Myhills side om gjæring i tarmen:
www.drmyhill.co.uk/wiki/Fermentation_in_the_gut_and_CFS

smgj sa for siden:

Innlegget forteller også om farene ved å gå raskt ned i vekt - iallfall om fettet man har på kroppen lagrer en del miljøgifter - noe som vistnok ikke er uvanlig. Og om viktigheten av å få i seg nok mikronæringsstoffer fordi man faktisk trenger mikronæringsstoffer for å forbrenne fettet og mobilisere disse stoffene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.