< Tilbake til oversikten

Alltid sulten!

mm91 sa for siden:

Hei, eg er ny på lavkarbo. Begynte no sist fredag, er så mange av venner og familie som har hatt flotte resultat. Skal prøve å komme meg ned 10 kilo, og så sjå om eg er fornøgd:)

Men desse dagane har eg vert konstant svolten! kan spise middag og 40 min etter er eg like svolten. eg har våkna på natta av sult og har hatt masse vondt i hodet.
Så spørsmålet mitt er då, bør eg spise meir, har lest at en ikkje skal gå svolten, eventuelt ka burde eg spise?
:)

Nerthus sa for siden:

Som Gerd sier. Vanlig at man er sulten de første 3-5 dagene, du må bare spise mer mat og mer fett de første par ukene for å få i gang fettforbrenningen.

Stol på meg, etter et par uker er det vanskelig og få i seg mat i det hele tatt... betinget at du spiser nok protein/fett ellers.

mm91 sa for siden:

oki, takk for svar:) trur eg må prøve med litt meir fett, og så får eg håpe sulten gir seg etter kvart:)

Charlott sa for siden:

Om du legger ut en typisk dagsmeny, er det enda enklere å komme med litt tips :)

mm91 sa for siden:

Vanligvis ser dagen min sånn ut:
Frokost: 1 skyr

Mellommåltid: 2 lavkarboknekkebrød med skinke og en del kvitost

lunsj: som regel noke med egg, enten kokt, omelett eller lagd i en slags pannekake. Eller lavkarbobrød med egg.
¨
Middag: svinekjøtt, kylling eller storfekjøtt med grønnsaker. har ikkje brukt saus enda. Men prøvde lavkarbo rømmegrøt i dag, og det var skikkelig godt, og er enda mett! men er dette noke ein kan spise i kvardagen?

Kvelds (viss nødvendig): egg, liknande lunsj. men som regel blir det berre kokt egg.

Ser dette greit ut? Har ikkje helt bestemt meg for om eg skal gå for ketose eller LCHF. Ka likna dagsmenyen min mest på. I følge diett ligg eg på:
Fett:114
Karbohydrat:26.54
Protein:50.88

Nerthus sa for siden:

Skjønner ikke helt her heller at du kommer opp i over 100g fett altså :)

Men du spiser VELDIG magert...

Du kan spise hva du vil så lenge du holder deg innenfor dine rammer for karbohydratinntak. Ligger du under 72g kh pr dag (Jfr Bedre uten brød av Lutz), skal du i teorien ikke være nødt til å tenke på å redusere fettet, men derimot spise godt med fett.

Marina sa for siden:

Nå har ikke jeg spist lavkaro i mer enn 10 uker, men ser likevel at du har gjort en del klassiske nybegynnertabber!
Frokost: skyr- youghurt har lite fett og er ikke særlig mettende. Det er også en fordel å spise grønnsaker til alle måltider
Mellommåltid: Håper du har et TYKT lag med smør og pålegg. Bruk gjerne agurk, paprika, tomat og andre grønnsaker.
Lunch: Husk grønnsaker
Middag: Hvor er fettet??? Det er litt delte meninger på hvor mye rømme man skal ha, men de fleste vil si at dette går helt greit i hverdagen :)
Kvelds: Husk grønnsaker ;)

Ellers: Etterhvert som du oppdager at du lir mett igjen må du huske å justere porsjonsstørrelsene. Spis når du er sulten og stopp når du blir mett :)

PS! Fordelingen på fett/protein/karbohydrater bør være 75%/20%/5% Her er du litt skjevt ute

Lykke til videre :) Det blir lettere etterhvert! Les også nybegynnertråden. Den er helt super :smile:

mm91 sa for siden:

Eg trur grunnen til at eg fekk så masse fett var fordi eg spiste lavkarbo rømmegrøt, med masse fløte og seterrømme. trur nok ikkje eg får i meg så masse kvar dag. men skal prøve:)

mm91 sa for siden:

Tusen takk for svar:) no skal eg huske grønnsakene:) Har du noken tips til korleis å få i meg nok fett?

Hamster59 sa for siden:

Bruk tyrkisk yoghurt istedenfor skyr. Bruk smør på knekkebrødet, smør tykt på. Bruk rømme som tilbehør til salat.

Selv har jeg motsatt problem for tida; går rundt og er stappmett nesten hele tida. Prøver å regulere ned porsjonene, men sliter litt. Var hos svigers i helga, fikk pizza, ble så fysen av det; det ble 2-3 stykker pizza, 2 halve boller med rørte molter og litt eplekake.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.