Takk for bra forum. Jeg har vært på lavkarbo (under 30 gr. dg.) over 10 år nå og i det siste blitt bekrymret for det som ser ut som tette blådårer på beina. Blodårene er veldig tynne, men antar det kun er mulig å se de på beia pga. huden er tynn der, hva skjer andre plasser der jeg ikke kan se. Er rundt 30 år så dette kan ikke være normalt (allerede!)?
Ikke så lett å forklare, men blodårene har byttet farge, fra litt blålig til markert mørkerød. Ser nøyaktig ut som det som gamle mennesker får på beina.
Det kommer med alderen, ja, og kan skyldes hudsykdommen rosacea, som gir mye sånne årer rundt om på kroppen, men ofte mest i ansiktet(portvinsnese).
Har niks og nada med blodfett å gjøre! Heldigvis, for mine bein ser ut som et oversiktskart og har gjort det siden før jeg fylte 20!
Jeg har noen sånne på den ene ankelen (min eneste idrettsskade = et nesten avrevet leddbånd i ca 2000 stolt). De kommer fram når jeg er slankere (= mindre underhudsfett) uansett slankemetode. De kommer også fram når jeg trener mye. Jeg har tolket det slik som at dette er et område med treg blodgjennomstrømning. Altså omtrent det samme som Kitt skriver om (bortsett fra at jeg nekter for at en (alders-)åreknute tilfeldigvis oppstår der hvor jeg skadet meg. ;) )
Synes du skal fortelle legen din om angsten din jeg, det er vanskelig for oss her inn i cyberspace og ha noen som helst formening om du har tette årer eller ikke... :)
Det heter spider veins og er fullstendig normalt! Jeg har hatt dem over hele kroppen i mange år og som sagt er lipidverdiene mine fine. Du ville merket tette blodårer i beina(røykebein) ved at du fikk utrolige smerter i beina ved gange om måtte stoppe opp hver 50. meter (vindustitterbein).
Claudicatio intermittens
Virker desverre veldig dårlig, er dyrt og årene kommer tilbake. De har tom sluttet å gjøre det i ansiket på folk fordi det har så dårlig effekt!:_oppgitt:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.