Det ser relativt greit ut. Siden du har generell lavkarbo i filosofiboksen din, hvor mange karber planlegger du å ligge på? Er det ketolyse du prøver å følge?
Husk å varier med grønnsakene, det er der karboene skal komme fra (det var litt tynt til både lunch og middag med grønnsaker, synes jeg). Legg gjerne inn avokado.
Cashew nøtter er en av de nøttene med mest karbohydrater. Om du vil ned i vekt er det bedre å spise andre typer. Mandler er supre pga høyt innhold av magnesium. Valnøtter er regnet som en av de sunneste matvarer som finnes. Jeg liker å skylle de og ta salt på. Jeg savner grønt i kostholdet ditt. Brokkoli, grønn paprika etc.
Du bør faktisk få i deg nok salt på et lavkarbokosthold, så nøttene trenger ikke være uten salt sånn sett!
Det var vel heller valget av de mest karbohydratrike nøttene Yrla reagerte på!;)
For å få i deg fett og andre go'saker fra nøtter, kan du jo innimellom velge feks valnøtter og spise mer enn 10g av dem!:)
Har du prøvd macedemianøtter? Jeg likte også cashew best. Men det var før... ;)
Om du spiser helt kornfritt så er det å variere frø og nøtter ganske vesentlig siden det er her en av de store kildene til magnesium er. Hvis ikke bør du iallfall vurdere magnesiumtilskudd.
www.vaughns-1-pagers.com/food/magnesium-foods.htm Her er en sammenlikning. Du ser at på lavkarbo kutter man en del store kilder tili magnesium og det er i all hovedsa enkelte grønnsaker, fisk og nøtter igjen...
Prøv macademianøtter. De ligner mye på cashewnøtter. Nå liker jeg mange slags nøtter, men macademia kommer tett oppå cashew, men langt færre karber. Og jeg elsker cashew!
Jeg ville også spist litt mere grønt. Hva med blomkålris? Kjempegodt om du lager currygryte med kylling, purre, paprika og saus av kokosmelk, rød karripasta og litt johannesbrødkjernemel. Denne kan du lage mye av og spise av i flere dager. Jeg river en blomkål og heller i en bok og spiser av i 3 dager. Legger litt "ris" i en dyp tallerken og tar gryterett oppå og slenger i mikron. 2 minutter er nok til å varme gryta og varme risen akkurat passe. Jeg liker ikke overkokt blomklris, men slik blir den perfekt:D Og den suger opp alt av saus, så den er genial!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.