Skaldemann sier at grønnsaker og antioksydanter ikke er så viktig om man spiser mettet fett stedenfor planteoljer. Jeg har aldri godtatt en slik ytring da den ikke er dekkende. Her fant jeg belegg for dette:
Frie radikaler og andre reaktive oksygen- og nitrogenforbindelser dannes som et resultat av normal oksidativ metabolisme. Mange sykdommer, røyking, miljøgifter, medikamenter, alkohol og stråling fremmer også danning av disse stoffene. Hvis slike reaktive molekyler ikke elimineres eller nøytraliseres av antioksidanter, kan viktige strukturelle eller funksjonelle komponenter skades, slik som lipidmembraner, lipoproteiner, signalmekanismer og RNA eller DNA (1–3). Hvis antioksidantforsvaret ikke er adekvat, vil oksidative skader akkumuleres, og tilstanden «oksidativt stress» inntreffer. En rekke studier demonstrerer at oksidativ skade og oksidativt stress er nær knyttet til patogenese av mange tilsynelatende ikke-relaterte sykdommer (f.eks. alle inflammatoriske tilstander, iskemiske sykdommer, kreft, hemokromatose, AIDS, emfysem, magesår, hypertensjon, preeklampsi og nevrodegenerative sykdommer)tidsskriftet.no/article/1033377
Jeg er enig med deg i at vi trenger antioksydanter, Yrla.... :)
Det er jo desverre slik at de dyrene vi spiser (spesielt svin og kylling) ofte blir foret med kraftfor som inneholder for mye Omega6 i forhold til Omega3. Dette gjør sitt til at oksyderingen i kroppen vår blir mye større enn den ville ha vært om dyrene vi spiser hadde blitt foret med gress, eller at de i det minste hadde tilsatt mer Omega3 til kraftforet, noe som er fullt gjennomførbart og anbefalt...se bare her.....:heia:
Oksideringen i kroppen blir ikke større ved omega-6 enn ved omega-3. De to fettsyrefamiliene er like utsatt for oksidering.
Oksidativt stress vil vi alltid utsettes for, uansett om vi hadde spist 100% mettet fett. Når kroppen produserer energi, oppstår frie radikaler. Disse må "bekjempes" med antioksidanter, slik at de ikke kan gjøre skade i kroppen. De sterkeste antioksidantene produserer kroppen selv, f.eks. glutation.
Nå er det jo slik at vi får for mye Omega6 i forhold til Omega3 og i og med den ubalansen blir vi mer utsatt for sykdom...
Jeg sier ikke at vi skal spise 100% mettet fett...det er en umulighet så vidt jeg kan se......
Må få legge til at jeg gjerne vil ha mine antioksidanter fra maten jeg spiser, ikke i pilleform....
Som en ser av opplysningene i linkene jeg la inn her over innholder kjøttet vi spiser mye antioksidanter....Og ettersom bøndene lærer av de forsøkene forskerne på Ås har gjort og tilsetter kraftforet de nødvendige ingrediensene vil balansen mellom Omega6 og Omega3 bli bedre og vi trenger ikke lenger holde tilbake på å spise kylling og svinekjøtt fordi de kan ha feil fettsyrebalanse......
Jeg er på stadig jakt etter oksekjøtt fra dyr som bare er gressforet, men det er en jakt som ofte ender med bomtur....:(
Antioksidanter BØR komme fra maten du spiser. Antioksidanter som kosttilskudd har aldri vist noen positiv effekt, og i enkelte forsøk er det vist negative konsekvenser av å bruke dette.
Ja, og da er riboflavin (b-vit) viktig å ha i kroppen for at glutation skal funke, hvis jeg har forstått det rett. Det sies at b-vitamin tilskudd er helt unødvendig på lavkarbo, men jeg tar 50 mg av dem likevel , jeg. Pga at de er viktige for forbrenningen av næringsstoffer.
Riboflavin er kofaktor i gjendanningen av glutation, så den er nødvendig ja.
Mangel på riboflavin er likevel ganske sjelden, og skyldes som oftest utilstrekkelig energiinntak eller sykdomstilstander i tarmen. Jeg publiserte en artikkel om riboflavin i dag, som du kan lese her.
Tusen takk - det var et utrolig hyggelig kompliment! Jeg er ganske vitebegjærlig, og om jeg finner ut jeg skal skifte retning fra telecom til helse så har jeg lyst til å ta coaching/ernæringsutdanning :)
Det der er jo bare en definisjon på essensielle fettsyrer, som du i en annen post påstår ikke finnes.
Om vi skal være veldig pirkete, så inneholder den også et par faktafeil, som f.eks. at fet fisk er en god kilde til alfa-linolensyre, som er det egentlige navnet på det de der kaller linolensyre.
Om du vil ha en skikkelig gjennomgang av de essensielle fettsyrene, og hva de gjør i kroppen, kan du lese denne artikkelen...
Tja, feil forekommer jo, også hos de som den ikke burde forekomme hos..... :D Men skal en se litt på det blir jo Alfa- linolensyren omdannet til EPA og DHA i fiske og dyrekroppene før vi i vår tur spiser dem.... Så ja, ja....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.