< Tilbake til oversikten

Ny her. Og lurer på en del ting

Bilring sa for siden:

Heisann :)
Tenkte jeg også skulle prøve meg på lavkarbo, håper virkeli det funker :p
Men har noen spørsmål til dere som vet litt mere om dette enn meg.

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på disse tingene, Atkins, Ketose og alt det andre dere skriver om. Virker som det er så mye å velge mellom?
Jeg starta i dag uten å egentlig vite så alt for mye om dette, så jeg vet egentlig ikke hva jeg følger, prøver å spise så lite karbohydrater som mulig.
Trodde alle disse "karbo kurene" handlet om det?
Så lurer jeg på hvor mange karbohydrater man skal spise iløpet av en dag?

Lurer på veldig mye mer men kommer ikke på alt nå :p
Takk til den som orker å svare :D

Nerthus sa for siden:

Det Gerd sier er VELDIG VIKTIG! Les nybegynnertråden nå med en eneste gang - fordi hvis du nå KUN kutter karbohydrater og ikke gjør andre endringer i kostholdet ditt er du litt ute og kjøre...

Du finner informasjon om det du spør om i tråden anbefalt, klikk deg inn på linkene du finner i tråden også.

BenteR sa for siden:

Hei og velkommen!
Støtter de andre her; les nybegynnertråden, slik at du vet hva du gjør og hvilken retning som passer for deg og din livssituasjon.

Bilring sa for siden:

Takk takk :)
Har lest nybegynnertråden nå å synes ting virket litt strengere enn jeg trodde, hehe.

Har lest endel om de forskjellige(før jeg kom hit) "kurene", men jeg vet bare ikke hvordan av dem jeg skal prøve. Synes det er vanskelig for jeg synes de egentlig virker ganske like.
Er veldig innstilt på at jeg skal klare dette.
Folk jeg kjenner som har gått på lavkarbo har klart det kjempe bra å gått ned masse, å da ble jeg råda til å bare kutte karbohydratene.
Så det begynte jeg med i dag, viste ikke at jeg var "helt ute å kjøre" om jeg gjorde det på den måten :p

Nerthus sa for siden:

Jeg er en av de som begynte med generell lavkarbo etter "lavkarbo på 3 minutter " som du finner link til i nybegynnertråden. Den er enkel, trenger ikke veie og telle noe særlig, og det er en lett måte og komme i gang.

Etterhvert som du leser mer om de forskjellige retningene, og/eller du har vektnedgang eller ikke, kan du jo justere inntaket som det passer deg selv og følge en retning som er striktere ELLER mer liberal alt etter som hvor komfortabel du blir med maten.

Bilring sa for siden:

Ja, jeg leste den" lavkarbo på 3 min" :)
Så lenge det fungerer å man faktisk ser resultater så hadde den vært bra å starta med. Jeg er en smule utolmodig å vil gjerne se resultater så fort som mulig, mister litt motivasjon om vekta ikke rikker seg på flere uker, uansett kur :)

Ble vel mange dumme spørsmål til dere som kan dette inn og ut, så tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg :)

BenteR sa for siden:

Det finnes ingen dumme spørsmål, og de av oss som lever lakarbo vil selvsagt dele det vi har lært med andre.
Men akkurat som når man for eksempel velger og bli vegeterianer, så krever et kostskifte at man tillegner seg de nødvendige kunnskaper, og når det gjelder livsstilen lavkarbo så finnes det som sagt mange varianter, fra veldig strenge retninger som ketose til mye mer liberale som Lindberg. Alt fra 0-150 karbonydrater pr dag er lavkarbo, men ingen anbefales og gå under 15 karbohydrater. Hver enkel må finne ut hvor de vil legge seg og, om man ikke har inngående kjennskap til kosthold og ernæring, velge hvilken retning man vil følge. BMI vil også spille inn her, altså hvor mye man ønsker og gå ned.
Lavkarbo er ikke noen kortvarig kur som garanterer vekttap slik at man kan gå tilbake til sitt tidligere kosthold og være slank for alltid. Og lavkarbo er heller ikke det som det skremmes mot i media; at vi pøser inn på ubegrensede mengder med egg,fett og kjøtt og holder oss borte fra stort sett alt fra planteriket.
Vi spiser variert og sunt og faktisk mer grønnsaker enn vi gjorde tidligere, men når man begrenser karbohydratene, så må kroppen få næringen den trenger for å lage energi fra et annet sted, og derfor er det faktisk sunt og viktig med fett.
Ved og bare kutte karbohydrater vil man raskt føle seg skikkelig slapp og elendig, og vekttapet man forventer seg vil ikke komme siden kroppen da tror det er hungersnød og tviholder på hvert gram.
Derfor finnes det slike lynkjappe introduksjoner til lavkarbo slik som "LCHF på 3 minutter" og "nybegynnertråden".
Selv valgte jeg og lese disse (+ jeg printa ut LCHF på 3 minutter og hang den på kjøleskapet) og jeg valgte å lese om de forskjellige retningene + kjøpte og leste dr.Hexebergs bøker siden det var retningen jeg ville følge. På den måten slapp jeg unna alle de problemene man får om man bare kutter karbohydrater.
Om du er utålmodig med og komme i gang før du helt har bestemt deg for hvor du vil legge deg, så anbefaler jeg og kutte ut alt med sukker, fint mel (gjelder også pasta), ris og poteter i starten, mens du leser deg opp. Det gjør også overgangen lettere for kroppen din.
Håper du finner deg til rette her på forumet og at du kommer til å trives med å leve lavkarbo:)

Bilring sa for siden:

Tusen takk for svar igjen :)
Har lest veldig mye nå og heller vel mest mot Atkins eller LCHF, men vet ikke hvilken av de jeg skal velge.
Er de like effektive eller er en "bedre" enn den andre?
Har 20-25 kg jeg gjerne vil bli kvitt.
Noen formeninger om hvilke av disse som passer best til slik vektnedgang?
Begynte i går med at jeg ikke spiser, pasta, brød, ris osv, det er no iallefall en start :p

Modezty sa for siden:

Atkins er også LCHF, men når du skriver at du har begynt med Atkins går jeg utifra at du har lest boka? Begynner du med Atkins induksjon eller OWL?

Bilring sa for siden:

Har ikke skrevet at jeg har bynt på Atkins? Skriver at Atkins eller LCHF virker som best mulig løsning for meg (håper jeg iallefall).
Skrev også at jeg synes mange av disse "lavkarbo diettene" virker like, men syntes jeg leste at Atkins og LCHF ikke var det samme? Mulig det er jeg som har lest feil her :)

Det jeg spurte om i det siste innlegget var om dere ville anbefalt Atkins eller LCHF, jeg skal ned 20-25 kg.
Men om Atkins og LCHF er det samme så spiller det vel ingen trille.

Har ikke bynt på noen bok enda har bare lest veldig mye på nettet.
Tenkte jeg skulle kjøpe en bok når jeg har funnet ut hvilken rettning jeg skal gå. "Begynte" i går med å kutte ut alt av brød, pasta, ris osv.
Men føler jeg trenger noe fast å forholde meg til, er bare ikke helt sikker på hvilke av disse jeg skal velge, så da tenkte jeg kanskje noen med litt mere erfaring enn meg hadde noen meninger eller tips:)

Charlott sa for siden:

Å kutte ut de store karbohydratkildene er en flott start!

Jeg synes Ketolyse er en forholdsvis enkel og oversiktlig "kur". Det er også mange her inne som kan Ketolyse :)

Det er lurt å veie maten i begynnelsen, eller følge ferdige menyer, så du har litt styr på antall karbohydrater. Ligger du under ca 72 karber pr dag, må du fylle på med fett så kroppen får energi derfra. Nok fett vil også bidra til at fettforbrenninga starter opp for fullt.

Karbene, 15-20 gram pr dag, skal i all hovedsak komme fra grønnsaker som vokser over bakken, samt løk og sellerirot, meieriprodukter som rømme, fløte og feks cottage cheese og kanskje litt nøtter og bær :)

Om du holder deg til matvarer med 5 karber pr 100 eller lavere, er du nok et skritt videre i riktig retning :)

Helsk grønnsaker til hvert måltid!

Da har du noe å starte med ;) Lykke til!

ps. om du scroller opp til forumets one and only Gerd, vil du se det står "oppskrifter" i vakker rosa skrift. Det er Ketolysevnnlige oppskrifter du kan bruke :)

BenteR sa for siden:

Jeg er ikke erfaren nok til og råde deg hva som er best for deg.
Anbefaler deg å se litt på hva de forskjellige variantene betyr sånn rent praktisk for deg. Lavkarbo er noe man anbefales og bruke videre slik at kiloene som forsvinner ikke kommer tilbake.
Selv er jeg inspirert av dr.Hexeberg, men etter hvert som jeg lærer mer om hvordan maten fungerer for meg og i meg, har jeg valgt å legge meg litt sånn imellom Hexeberg og Lindberg. Jeg følger forsåvidt da også LCHF (low carb high fat), siden jeg ligger under 72 karber pr dag, er i målbar ketose og bruker altså fett som ernergikilde.
Rekner med at noen av dem som følger Atkins kan hjelpe deg med mer info. Såvidt jeg vet er Atkins delt opp i faser, der man starter hardt med induksjon, og så forandres det etterhvert. På det amerikanske diabetesforumet jeg er på, er Atkins den mest populære lavkarbovarianten.

Marina sa for siden:

LCHF er et ganske vidt begrep (lav karbo, høy fett). Atkins går under dette. Det samme gjør f.eks Hexeberg og Dahlquist. Tipper Modezty trodde du gikk på Atkisn fordi du har dette som kostholdsfilosofi (uten at jeg skal si det for sikkert).

For å gi tips er det fint om du skriver litt om hva du vil oppnå :smile: Skal du f.eks ned i vekt, er syk eller har andre grunner til å endre kostholdet bør du være strengere enn om du "bare" vil leve sunnere.

Bilring sa for siden:

Jeg ser jeg har skrevet Atkins som kostholdsfilosofi, men med spørsmålstegn :p Hehe
Det er vel forde jeg føler jeg har lest mest om Atkins.
Vurderte også en periode ketolyse, men har fortsatt lest mest om Atkins, er også det jeg har hørt mest om.

Grunnen til at jeg vil begynne med lavkarbo er for å gå ned i vekt og holde meg der. Har hele tiden vert ganske slank men la på meg masse på veldig kort tid. Gikk ned en god del igjen å var vel så å si på normal vekta mi, men så gikk det oppover igjen.
Og nå har det gått veldig mye oppover, så jeg må virkelig ta i et tak for å komme meg ned igjen.
Det som motiverer meg mest er når jeg ser resultater ganske fort, så derfor lurer jeg altså på hva som kan passe meg best?!
Sikkert vanskelig for dere å svare på for andre, men blir uansett glad for svar og meninger :)

Nerthus sa for siden:

Det er håpløst for andre og si hva som vil gi raskest vekttap. Det jeg kan si at om du baserer suksess på lavkarbo med et visst vekttap i uka, kan det hende du går på en kraftig smell ganske raskt.
Du må bare prøve deg fram rett og slett.

Atkins induksjon og ketolyse er ganske likt. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.