< Tilbake til oversikten

Flott innlegg om kostdebatten

Bestemamma sa for siden:

Syns hun var for negativ til mettet fett jeg.....:eek:

Dietta sa for siden:

Likte godt de 6 tipsene til et variert og balansert kosthold. Det er jo grunnoppskriften på LAVKARBO :D:):D

Vegard L sa for siden:

Hun er jo ikke negativ til mettet fett i det hele tatt:

Hun jo følgende:

Dette med å bytte ut mettet fett med flerumettet fett er støttet av studier. Dette gjelder såklart bare til en viss grad, siden for mye flerumettet fett kan gi økt fare for skadelig oksidasjon i kroppen.

Bestemamma sa for siden:

Jammen da er vi jo tilbake til det med den skadelige oksidasjonen. I flerumettet fett er det jo mer Omega6 enn vi har godt av så derfor bør vi vel holde en knapp på å innta gressforete kjøttdyr istedenfor å spise korn og soya...er du ikke enig i det da?

Vegard L sa for siden:

Både omega-3 og omega-6 er flerumettet fett, så det blir feil å si at flerumettet fett inneholder med omega-6 enn omega-3, siden dette avhenger mye av kilden.

Jeg er selvfølgelig enig i at gressforet er bra. Korn og soya har mange negative konsekvenser for helsen vår, så det bør begrenses.

Jeg synes fremdeles ikke det er belegg for å påstå av artikkelforfatteren er negativ til mettet fett.

Bestemamma sa for siden:

Det blir vel som en leser det........

amritam sa for siden:

Å "anbefale folk å spise mer flerumettet fett på bekostning av det mettede" innebærer jo faktisk å "redusere det mettede fettet".

Yrla sa for siden:

Hun har et hovedpoeng jeg er enig i, at mettet fett ikke fikk noen bra erstatning. Jeg ville tillagt at det ikke bare er sukker men også dårlige planteoljer som ble erstatningen for mettet fett. Hun virker ikke spesielt redd eller spesielt glad i mettet fett, hun mener nok vi trenger alle tre fett-typer, tror jeg. Et variert kosthold. Hun er altså hverken fiende eller venn med mettet fett. Hun er nok skeptisk til et ensidig kosthold med bare mettet og det har hun all grunn til da det er essensielle fettsyrer i planteoljer.

Vegard L sa for siden:

Nei, du kan ikke bare legge meninger i munnen på folk på den måten. Hun skriver jo faktisk direkte at hun ikke vil anbefale folk å redusere på mettet fett.

Jeg kjenner forfatteren fra før, og kan garantere at hun ikke er mot mettet fett på noen måte :)

Vegard L sa for siden:

Riktig :)

Bestemamma sa for siden:

Sitat: "Derimot kan vi, med støtte i litteraturen, anbefale folk å spise mer flerumettet fett på bekostning av det mettede. Dette ser ut til å gi gunstige effekter på hjerte- og karsystemet."

Ja, ikke sant amritam, var det jeg trodde jeg leste jeg også....:rolleyes: Pluss at kilder til mettet fett ikke er med på anbefalingslisten hennes..... Naja, lar hele dama fare, har lest bedre artikler....:rolleyes:

Vegard L sa for siden:

Kilde: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2843598/?tool=pubmed

En samleanalyse fra 2010, som konkluderer med at man ved å bytte ut litt av det mettede fettet med flerumettet fett reduserer risikoen for hjertesykdom, mens man ved å bytte ut litt av det mettede fettet med karbohydrater øker risikoen for hjertesykdom.

Men jeg regner egentlig med at du avskriver denne studien som dårlig, siden den ikke støtter ditt syn om at mettet fett er det sunneste i hele verden...

Selv om du mener at mettet fett er det absolutt sunneste et menneske kan putte i seg, så betyr ikke dette at det er sant. Spesielt ikke når forskning og samleanalyser viser noe annet.

En ting er at mettet fett med stor sannsynlighet er ufarlig for mennesker, hvertfall med tanke på hjertesykdom, men det betyr ikke at mettet fett er sunnere enn f.eks. enumettet fett.

Å drive såkalt cherrypicking, at man bare vektlegger studier som støtter de meningene man har fra før, er det som har ført til de siste tiårenes syn på mettet fett. Om vi skal komme noen vei med å endre på dette synet, så kan vi ikke gjøre det samme andre veien, men heller ta hensyn til all forskningen som gjøres.

Bestemamma sa for siden:

Vi får bare vente og se, du....er tilhenger av at tiden ordner ting for meg .... He, he, he.......

Vegard L sa for siden:

Jaha? Det var jo en fornuftig innstilling...

Bestemamma sa for siden:

Ja, ikke sant? :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.