< Tilbake til oversikten

Søtstoff!

el_le sa for siden:

Hei!

Nå sitter jeg her, etter å ha gått ned omtrent 20 kg på moderat karb.diett (ikke pasta, potet, brød etc) og bøtter nedpå. Har søtsug som jeg ikke kan huske å ha hatt på snart et år, og jeg "klarer ikke" stoppe.

Er HELT bestemt på at jeg vet hva det er. Begynte på Spis deg slank - dietten for noen uker siden og der har de noen sånne dessert-aktige greier til ettermiddagen. + at det er lov med Atkins-barer. = BANG!

Visste egentlig at jeg ble trigget av søtstoff/søtsmak men hadde rett og slett glemt det. HJELPE MEG å tenke på at jeg hadde det sånn før omtrent hele tiden! Merket jeg var i innom butikken i dag, det var for første gang på det jeg kan huske fristende å se på de ferdigstekte bollene.

Gir en lærdom og en positiv motivasjon til at jeg ALDRI skal tilbake. Nå skal alle "kremene" og barene i bosset umiddelbart!

Ser det er søtstoff i nesten alle produktene deres men skal fortsette med middag og "brød/kjeks" inn til videre i håp om at det ikke trigger. Skikkelig wake-up-call!

Andre som har hatt lignende erfaringer, kanskje?

el_le sa for siden:

Ett spørsmål til; jeg innbiller meg at tyggis trigger også, spesielt Extra. Andre som har opplevd det også?

Aline sa for siden:

Jeg har ikke prøvd spis deg slank, men merker godt at om jeg lager noe søtt og "lovlig" til kos, så har jeg et stort behov for noe søtt dagen derpå. Kjipt, men sånn er det...

smgj sa for siden:

For meg trigger både sukker og kunstig sukker mer søtlyst. Og "tilberedt "mat"" er mye verre enn ikke tilberedet mat. Altså - jeg kan rangere fra lite triggende til mye triggende slik:

Bær
Frukt

Sukkerfri sjokolade o.l/tørket frukt ligger også her/søte melkpodukter uansett søtningstype
Sjokolade, kaker osv.

De under streken kan være fatale for selvkontrollen min og må begrenses både i mengde og hyppighet. ;)

el_le sa for siden:

Kjekt å se at vi er flere i samme båt. Hadde vendt meg av med ALT som het søtsmak så det skal nok ikke noe særlig til før jeg er i vater igjen.

Har tidligere, i løpet av vektreduksjonsfasen, ikke hatt et eneste problem med å f.eks ta èn bit av et kakestykke eller en sjokoladebit men nå de siste to dagene så revnet det totalt. Skylder det meste på Atkins - UT MED BARENE!

:-) :-)

smgj sa for siden:

mm... man blir mer søt-sensitiv etter å ha skåret ned kraftig. Sitter her og spiser årets siste egenproduserte tomater og de er sannelig søtere enn de belgiske drivhusjordbærene jeg kjøpte i helga. :D

el_le sa for siden:

mmmmm tomat <3

Yrla sa for siden:

Ja, atkinsbarene er så unaturlig søte og intense i søtsmaken at jeg blir hekta lett. Alt annet blir liksom kjedelig i forhold. Fint salgstriks det der. At en vanlig kake er mye mindre søt er betenkelig. Jeg spiser ikke barene mer, jeg søter heller selv med noe annet enn maltitol om jeg skal ha noe søtt. Jeg synes egentlig skikkelig mat er best (mer tilfredstillende) så å erstatte det er egentlig enkelt. Jeg har kjøpt proteinpulver og sukrin og skal forsøke mekke noe av det. Har ikke gjort noe lignende, kun spist mat, i flere år. Jeg kommer til å søte ganske forsiktig. Jeg liker kakaonibs uten søtning også jeg. Med saltet tahini, å mamma:)

Yonah sa for siden:

Hva med å lage maten selv?

Jeg fikk et vannvittig søtsug av maten fra SDS, de har sukrin i veldig mye av maten, til og med omeletten( hvem i all verden har søtstoff i omelett?). Det var ikke desserten som var problemet alene, men all maten, pizzabollen, pizzaslicene, omelettene, gryterettene.. Alt var søtet. Og for meg personlig ble det en skikkelig trigger. Sammen med det veldig lave kaloriinnholdet i maten.

Har du tenkt på å prøve å lage maten selv en uke eller to og se om det hjelper? Spise deg skikkelig mett på mat uten søtstoff?

Atkinsbarene er skikkelig søte ja, ubehagelig søte. Jeg har de som krisemat, de ligger i hanskerommet i bilen og det er veldig sjelden jeg tar en, jeg må til og med ha kaffe til for å døyve søtsmaken.

el_le sa for siden:

AHA! det kan forklare mye - sukrinen altså! Trodde ikke blodsukkeret reagerte på det. Jeg har målt blodsukkeret uten at jeg ser forskjell men har likevel et enormt sug!

Du har helt rett i at det er best å lage maten selv! jeg har gjort det på denne måten fordi jeg ikke fikk i meg nok kcal i det hele tatt når jeg skulle lage selv. I leiligheten min har jeg et kjøkken med minimal plass til å lage mat så det jeg har gjort lenge er å leve på yoghurt og Fjordland.

Derfor tenkte jeg at "nå skal jeg få i meg flere måltider og flere kcal og så slipper sikkert de ekstra kg"
Men... ser ikke ut som det skjer :-(

Yonah sa for siden:

Jeg aner ikke hvor stort kjøkken du har, men vår campingvogn er på 5kvm tilsammen og huser 5mennersker og to hunder.. Kjøkkenet består av en oppvaskum mindre enn de fleste håndvasker og ved siden av er det to små gassbluss, og jeg har da null problemer med å fikse mat til alle sammen der inne;) Man trenger ikke masse plass, man trenger en kokeplate og helst et kjøleskap( det har jeg heller ikke i campingvogna). Det gjelder bare å lære seg å planlegge! Det meste av maten jeg lager på ketogen kost lager jeg på en kokeplate og med en liten panne. Og jeg trenger ikke store plassen for å skjære opp grønnsaker.
Ikke fortvil, du lærer etterhvert! Men man trenger altså ikke et kjøkken på 20 kvm for å lage seg luxuriøs mat!

Selv om ikke sukrin skulle øke blodsukkeret, så kan den jo gi søtsug, fordi den smaker søtt. Og spiser man søtt, så får man lyst på søtt.

Bik sa for siden:

Tror ikke blodsukkeret reagerer på sukrin, men hjernen vår. Det er den gode følelsen som trigges.
Kjenner også at lavkarbogodteri, eller kaker kan trigge til å spise mer av det. Derfor prøver jeg å spise det bare en sjelden gang.
Men litt kos skal vi unne oss :p

Katta66 sa for siden:

Er det sånn at mandler trigger søtsuget? Noen som vet?

el_le sa for siden:

Der skjønte jeg ikke helt :confused: Det med hjernen som trigges? Er det sånn at hjernen trigges av søtsmaken i seg selv? For jeg har ikke visst at det var så mye søtstoff i middagene jeg har spist f.eks, så det kan ikke ha vært fordi jeg visste at jeg spiste søtt?
Hehe- det høres jo veldig fornuftig ut med at hjernen trigges - selv om jeg ikke helt forstår hva du mener :D

Yrla sa for siden:

Det trigger ikke mitt ihvertfall. Jeg merker ikke noe av sukrin heller. Men Atkinsbarer er lett å få lyst på ofte om jeg tillater meg e'n en gang.Frukt trigger litt. Jeg tror man blir vant til søtsmak og ønsker mer av det rett og slett. Og man tenker lett på det man nylig inntok om man merker sult. Om man lager sjokolade selv kan man søte forsiktig for å unngå å bli veldig hekta.

el_le sa for siden:

Da er det kanskje håp for meg også :-) Kan du skrive litt mer om hvordan du planlegger på forhånd?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.