< Tilbake til oversikten

Utslag på stix er ketose uansett farge?

lårannediskon sa for siden:

Jeg var i 30 årsdag i går og spiste da ett lite pizzastykke og vårrull. (det var ett stort koldtbord så resten av maten jeg spiste var ketolysemat. Spekemat, eggerøre, salater, kyllinglår osv) Til dessert ett kakestykke.

Jeg tok en stix da jeg kom hjem i natt og den var veldig lys rosa. Er jeg ute av ketose eller er jeg det uansett hvilken farge det er på stixen?

Kitt sa for siden:

Utslag er utslag uansett hvor krafig fargeforandringen er.
Men det kan godt være ketoner fra tidligere på dagen som gir utslag! Stiksen viser jo bare hva som er i urinen din!

Sist jeg spiste ketolysemat var i 16-tiden. Jeg målte i 01-tiden i natt og mellom 16 og 01 tissa jeg en good del siden jeg drakk en flaske hvitvin :p

Jeg får måle igjen i kveld å se :)

Photobscura sa for siden:

Alkohol blir også til ketoner. ;)

Gracella sa for siden:

Et fettrikt måltid kan også gi ketoner i urinen.
Litt for mye C-vitamin kan gi motsatt resultat, altså null utslag på stix.

Hvis man har spist riktig, så er det ingen vits i å bruke stix, det "beste" er å kjøpe blodsukkermåler og se om maten har gitt en blodsukkerstigning. Men det er jo svindyrt, så det beste er å spise så riktig som mulig.
En glipp en gang i blant har lite å si, man kommer stort sett fort i ketose igjen.

Nå er fargen så svak at den nesten er hvit...

Får vel bare være kjempestreng uka her :)

maysa sa for siden:

Når skal man måle blodsukkerstigning altså hvor lenge etter inntatt mat/drikke

Gracella sa for siden:

En tommelfingerregel er at blodsukkeret skal være normalt etter to timer.
Ønsker du å vite hvordan en matvare påvirker blodsukkeret ditt må du altså måle innenfor disse to timene.
MEN: Det er ikke noe man må/bør/skal gjøre for å holde seg i ketose eller noe slikt. En boks med 100 (eller er det 50?) målestrips koster 300,- hvis du ikke allerede er diabetiker og får de på blåresept.
Så ikke løp og kjøp blodsukkermåler, de fleste matvarer er allerede testet og resultatet er i GI-tabeller.

Innlegget mitt var en digresjon til ketositxbruken - som for de fleste er helt bortkastet og de henger seg alt for mye opp i de, selv om de ikke forteller noe...
(De fleste av oss har vært der i begynnelsen ;))

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.