gvm82 sa for siden:
Kan nokon av dei søte sykepleiarane her hjelpa meg litt?
Kva kan føre til forsterka luktesans? Og det er ikkje graviditet, har testa og nett hatt mensen.
gvm82 sa for siden:
Kan nokon av dei søte sykepleiarane her hjelpa meg litt?
Kva kan føre til forsterka luktesans? Og det er ikkje graviditet, har testa og nett hatt mensen.
smgj sa for siden:
Det kan være høyere sinklagre enn før. Lav sinkstatus fører til redusert både lukte- og smakssans.
Photobscura sa for siden:
Du går ikke tilfeldigvis på homeopatmedisiner? Jeg vet ikke egentlig om det har noen sammenheng, men luktesansen min ble helt DRØY etter at jeg begynte å ta dem. Typ lukte svette og mugg på mange meters hold, etc.
BenteR sa for siden:
Både lukt og smak har blitt mye sterkere etter at jeg gikk over på lavkarbo.......
langaard sa for siden:
Jeg vet bare at røykekutt, gir bedre smak og luktesans:)
gvm82 sa for siden:
Ingen homøpatimedisiner, ikkje røykeslutt (aldri begynt) og har dreve med lavkarbo siden februar. Har ikkje tenkt noko over sink. Tatt blodprøvar, men tvilar på at det vart tatt prøvar av det.
Jeje, har vel bare fått meg uante superheltkrefter av typen "jenta som kunne lukte barnematen ein meter unna" :rolleyes:
smgj sa for siden:
Sinkstatusen går opp og ned både på bakgrunn av hva du spiser (om man spiser en sinkrik kost - de fleste gjør ikke det), hva du gjør (om det skjer noe som øker behovet ditt... f.eks sykdom medfører økt behov) og hva du ikke spiser (f.eks mye kobber i kosten kan presse unna sink siden de konkurrerer om samme opptakspunkter, om jeg har forstått det riktig) - så det er ikke så greit å følge med på det.
Om du er interessert så har helsekost (og noen apotek) en hjemmesmakstest som heter "sink tally" som er bra pålitelig i ca 3/4 av tilfellene.
Edit: lavkarbokost kan forresten bedre opptaket av sink fra maten siden sink (og jern) såvidt jeg husker blir påvirket av negativt fytatene i kosten. (Den største kilden til fytater i norsk kosthold er kornprodukter - og mer i grove.)
Eller så kan du bare være fornøyd med å ha fått en supersans for tiden. ;) Gøy når man lukter blomster... ikke så gøy når man lukter sure sokker.
Photobscura sa for siden:
Jeg må si for egen del at den übersterke luktesansen min nesten har vært plagsom til tider, når vinden blåser i riktig retning, og jeg sitter på utekafé noen meter unna et par hippier med et frilynt fordhold til hygiene. :p Nesten så jeg er glad for at jeg røyker, tør ikke tenke på hvor sterke inntrykk jeg hadde måttet gjennomleve med alle flimmerhåra intakt. :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.